okynnes anmälningar!

Sv: okynnes anmälningar!

Det är bra att du inte "okynnesanmäler", men det som låter oroande är att du tydligen känt dig tvungen att anmäla flera gånger. Är det så vanligt med bristande djurhållning i dina trakter? Finns det någon särskilt sorts företeelse som är vanlig? Eller är det väldigt olika djursorter och typer av problem?

Nä, skillnaden är väl att jag anmäler när jag får reda på att det inte ligger rätt till, inte när jag kör förbi en hage. Jag har tex anmält en hästägare för att hennes häst stod med obehandlad fång, en annan hästägare för att hästen stod själv utan skydd osv.

Sen anser väl jag, som så många andra, har man inget att dölja så gör det inget om djurskyddet knackar på, man behöver inte ta så himla illa upp. Jag har själv haft hästar som kommit hit magra och säkert såg vanskötta ut, men det hade ju varit enkelt att förklara för inspektören.

håller helt med dej.
och inte som nu att till 60-70 % behöva åka ut till folk som blivit anmälda av sin granne, tex för att det luktar ko (men det kan man ju inte anmäla för) utan istället så hittar man på att kossorna inte får något vatten istället

Är det fetmarkerade en siffra du har hittat på? Om inte - källa på det tack! Den är nämligen inte alls med verkligheten överensstämmande.

Ja fast anmälan kunde ju lika gärna ha gällt en misskött häst och nu var det ju i sin ordning enligt inspektören så då behöver du ju inte åtgärda.

Det var ju precis det jag försökte förklara.
Och nej, jag behövde inte betala för besöket där vi kom fram till att det inte var något att anmärka på.
Och jag skriver inte att jag blivit utsatt för "okynnesanmälningar" utan jag skriver "obefogade anmälningar".
mitt svar gällde en kommentar kring att de som blir anmälda antagligen behöver se över sin djurhållning och svaret på den kommentaren var "inte alltid".

För övrigt en kommentar kring anmälningen av en person som var psykiskt sjuk och som fick mycket ekonomisk hjälp och såg ut att fuska.

Jag tror inte att jag är ensam om att känna till människor som faktiskt bidragsfuskar. Det finns en person i mitt geografiska närområde som är sjukpensionär pga värk. Personen klarar dock att genomföra "En svensk klassiker" dvs Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet. Och då kan man ju undra om personen helt saknar arbetsförmåga pga värk...
Jag kan inte anmäla personen av sekretesskäl. Men jag önskar att någon annan gör det.

Och jag skriver inte att jag blivit utsatt för "okynnesanmälningar" utan jag skriver "obefogade anmälningar".
mitt svar gällde en kommentar kring att de som blir anmälda antagligen behöver se över sin djurhållning och svaret på den kommentaren var "inte alltid".

Det var jag som skrev att man kanske ska se över sin djurhållning vid en anmälan även om den är obefogad. Självklart vet jag också att det finns finns såna fall som du beskriver, vilket inte är så konstigt för dig som hästägare då hästen kanske inte såg så rolig ut. Men faktum kvarstår för mig att det är bra att folk reagerar.

Jag håller inte riktigt med dig, det du beskriver är i mina.gon en felaktig hantring av anmälningarna. Om man förutsätter att det är precis som du skrev rent objektivt så bör man snarare hantera anmälningarna bättre än att lägga på en avgift för att få anmäla.

När det gäller djurskydd så räcker det gott att kontrollera hela anläggningen en gång vart annat år eller så kommer det många anmälningar räcker det gott att kontrollera just det som anmäls och kanske göra en snabba allmän kontroll. Jag vet inte hur myndigheterna jobbar men om man som du menar här skulle syna hela anläggningen gång på gång även om det kommer en anmälan i månaden och allt är i sin ordning vid första tillfället så behöver man inte vända upp och ner på allt varje gång och jag tror inte det görs heller.

När det gäller anmälan mot din släkting så var det en i mina ögon befogad, men hanteringen var dirkekt klumpig och osmidig. Som privatperson har man inte insynen och har inte rätt/möjlighet att alltid gå in och kontroller hur det egentligen ligger till. Misstänker man oegentligheter och att någon far illa, barn som djur eller att man uppbär bidrag felaktigt ska man anmäla och hellre en gång i onödan än inte alls. Det är trist när folk som du "skjuter budbäraren" för att du inte gillar resultatet, anmälaren ska inte i förväg behöva göra en konskvensanalys "Det kanske inte är som det ser ut, om jag anmäler här kanske myndigheterna överreagerar och gör en omfattande undersökning och personen kanske är psykiskt sjuk och det förvärras."

En annan sak vi vet inte hur det sett ut idag om anmälan inte gjorts, din släkting kanske varit i samma tillstånd eller värre alternativt att hästen faktiskt farit illa. Det är omöjligt att veta vad som hänt om inget gjorts, man ska väl inte behöva en kristallkula för att våga anmäla?

Eftersom mjölkbonden var min granne så, vet jag att man nöjde sig inte med att bara kolla om ungdjuren fick mat och vatten etc, utan man gjorde också en "snabbkoll" på resten av anläggningen. Men eftersom anläggningen är stor, så tog det ändå tid.

Dit försvar för att anmälan mot min släkting tycker jag är mycket tunt.

Förklara gärna för mig varför du tycker att den anmälan var befogad. Den som har sjukpensionär har rätt till fritids aktiviteter (om vederbörande orkar/klarar det) i samma utsträckning som en frisk person, enligt regelverket för den ersättningsformen. Man får även gå på kurser, delta aktivt i föreningslivet i en begränsad omfattning, och t.o.m. tjäna en mindre (liten) summa pengar per år på eventuell hobbyverksamhet eller få arvoden som fritidspolitiker . Eftersom ersättningen omprövas vart tredje år, så finns det regelbundna kontrollpunkter.
Så länge man har en häst som man mest pysslar med, och rider 4-5 gånger i veckan, utan att någonsin åka på träningar eller tävlingar, så är det i allra högsta grad en fritidshäst. Antagligen tar en vanlig hund mer tid per dag en vad denna hästen tog för henom. Det som utlöste avundsjuka och att någon anmälde, det var "den nya fina bilen".
Är du säker på att du inte blandar ihop Försörjningsstöd ("socialbidrag") med sjukersättning? Den som får försörjningsstöd måste i princip göra sig av med allt, och kan definitivt inte äga en häst.

Jag är verkligen beredd att som du säger skjuta budbäraren. Om man lever sitt liv helt utan konsekvensanalyser, så skapar vi problem för oss själva till slut.

Att kunna anmäla anonymt är i teorin jättebra, eftersom man då kan hoppas att missförhållanden anmäls.
Om då en rimligt stor andel av de anmälda fallen är rimliga att utreda, då är allt frid och fröjd, men när möjligheten att anmäla förvandlas till något mer än just en möjlighet, utan även blir en del av ett förhålningsätt till omvärlden, då har det gått överstyr.

Just den där attityden, "det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite", är just kärnan i det problemet.

Om man i första hand, så gott det går, försöker ta reda på mera, kanske pratar med den "misstänkte", hör sig för med andra, så kanske bilden klarnar, och det blir lättare att föstå om man ska anmäla eller ej.

När man har slutat att prata med varandra, och bara anmäler direkt, då har vi slutat att ha ett samhälle baserat på förtroende och istället skapat ett samhälle baserat på misstro och misstänksamhet.

Eftersom mjölkbonden var min granne så, vet jag att man nöjde sig inte med att bara kolla om ungdjuren fick mat och vatten etc, utan man gjorde också en "snabbkoll" på resten av anläggningen. Men eftersom anläggningen är stor, så tog det ändå tid.

Jag ifrågasatt inte dina uppgifter utan kontrollanternas agerande.
Dit försvar för att anmälan mot min släkting tycker jag är mycket tunt.

Jag har inte försvarat något över huvudtaget utan bara konstaterat att:

a) Normalt sett har omgivningen inte alla fakta.
b) Är sällan kunnig i alla regler, praxis och undantag

Ser man då något man anser är fel är det rätt att anmäla, vad som händer sedan är inget som anmälaren har någon form av delaktighet i eller ansvar för. Anmälan är befogad så länge man har anser sig ha grund att anmäla och inte bara gör det för att j-vlas men med det är inget sagt om de faktiska omständigheterna och om det blir någon åtgärd. Det är den utredande myndighetens ansvar att den man utreder inte tar skada om den anmälde är oskyldig.

Om man i första hand, så gott det går, försöker ta reda på mera, kanske pratar med den "misstänkte", hör sig för med andra, så kanske bilden klarnar, och det blir lättare att föstå om man ska anmäla eller ej.

För det första så kan anmälaren ha gjort detta, för det andra kan inte se att man ska ha en skyldighet att snoka i någons privatliv.

När man har slutat att prata med varandra, och bara anmäler direkt, då har vi slutat att ha ett samhälle baserat på förtroende och istället skapat ett samhälle baserat på misstro och misstänksamhet.
Det finns många skäl att inte tala med den som har gjort en överträdelse, det beror helt och hållet på vilken relation man har till personen. Jag skulle t.ex anmäla en främling för djurplågeri utan att blinka och helt utan att tala med denne om jag ansåg det befogat, inte för småsaker givetvis, utan om det är allvarliga problem. Vissa yrkesgrupper har en skyldighet att anmäla vid misstanke och det oavsett om man pratar med personen eller inte. Situationen kan vara känslig så man misstänker att det bara blir värre om man lägger sig i, det kan vara svårt att både stödja en person att komma igenom något och att anmäla denne osv.

JAg fick ju en anmälan på mig gällande min magra fånghäst(Han var alldeles för fet) som stod utan gräs i hagen. Synd bara att anmälaren också slängde in en massa gräs till hästen också.
Men det var bra för då fick vi gjort besiktningen som skulle göras också som de inte haft tid till innan. Om anmälaren hade kollat tvärs lver vägen hade denne sett grannens kossor som drunknade i leran vid vattenhålet och kalven med brutet ben som låg i hagen.
Men de kossorna hade ju gräs..
JAg fick med beröm godkänt iaf så det var skönt. Även om fånghästen gjorde allt för att se så miserabel ut som möjligt..:D

Jag tycker det är bra att det finns anonyma möjligheter att anmäla. Då kan man anmäla sin granne utan oro för dumheter tillbaka. I vissa lägen är det liksom inte nån idé att prata med grannarna.

Nu finns risk för att jag blir lynchad och jag har inte läst igenom hela tråden.

Men kan inte folk få bidrag för att de har djur så det finns pengar för att gå på kurser/seminarium, köpa mat, dränera hagar, ha vettigt staket runt hagarna med bra el i o.s.v.? Det kan vara att de får pengar via godkända ansökningar om bidrag och bidraget behöver ju inte täcka alla kostnader för allt, men så att de som har djur och inte har råd att dränera hagen där det är som mest lera eller som skulle behöva gå på en kurs om nya ändringar eller om något som de skulle behöva veta kan göra det. Typ - "så här behandlar du din häst med vett och omtanke istället för att slå den" eller "ny forskning om kor och deras matsmältning" eller så, alltså inte vanliga lydnadskurser för Svenssons hund (även om Fido behöver gå kurs med matte och husse).

Lyncha mig inte helt nu, det är bara en tanke och om det låter förvirrande och krångligt skyller jag på att det är fredag kväll ;) men som sagt, en tanke.

Vem hade du tänk dig som finansiär?

Jag skulle gärna ta del av pengarna. Det vore finfint att slippa leran och få någon som betalar stängslen mm. Och en och annan kurs skulle vara perfekt.

Nu har jag varit bortrest ett par dagar och inte läst allt som skrivts sen jag var här sist.

Man ska ta parti för den part som är i beroendeställning, djur eller barn som är beroende av en ägare eller en förälder. Oavsett om denne är psykiskt sjuk eller inte. Det man som handläggare kan göra är att agera så att människor inte känner sig kränkta (brukar kunna motverkas genom att ara öppen och tydlig samt lyssna).

Att en viss procent inte leder till åtgärdet betyder inte att det inte låg något i anmälan utan att den instansen det blivit anmält till inte kan göra något. Många gånger ordnar människor till brister på egen hand och då behövs inte ingripande från myndigheter.

Jag tror inte att jag är ensam om att känna till människor som faktiskt bidragsfuskar. Det finns en person i mitt geografiska närområde som är sjukpensionär pga värk. Personen klarar dock att genomföra "En svensk klassiker" dvs Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet. Och då kan man ju undra om personen helt saknar arbetsförmåga pga värk...
Jag kan inte anmäla personen av sekretesskäl. Men jag önskar att någon annan gör det.

Lite OT
Nu vet jag inte var eller inom vad du arbetar som gör att du inte kan anmäla pga sekretess men soc, polis, försäkringskassa, kronofogde mm får väl numera bryta sin sekretess sinsemellan just för att komma åt bidragsfuskare?

Det märks att du inte läst i tråden.

Personen anmäldes till Försäkringskassan, inte till Länsstyrelsen för vanvård av djur.
Det var inget djur som vanvårdades. Hästen sköttes väl, endera av den som anmäldes, eller av hyresvärden i stallet när personen hade dåliga perioder. Det som störde någon anonym anmälare, var att en sjuk person skulle ha en häst och en fin bil.

Den som var i beroendeställning här i exemplet, var den sjuka personen, som lever på sjukersättning. Inte något barn, inte något djur.

KL

För övrigt ger jag upp, eftersom det verkar lika möjligt att diskutera med en bukett väggar.

Låt mig sammanfatta innan jag försviner

Några här tycks anse att det är helt OK att anmäla olika företeelser anonymt utan att riktigt ha gjort sitt bästa för att ta reda på vad som pågår.
Lite av typen att man åker förbi en hage i bilen, djuren råmar/bräker/gnäggar, man ser inte ett vattenkar/fylld foderhäck, och då förutsätter man att det inte finns vatten/mat till djuren, och vips, så anmäler man.

Det är stoor skillnad på att anmäla den typen av saker, jämfört med att anmäla djur som utsätts för aktiv misshandel, eller där man vet att djuren lever i totalt misskötta stall/ladugårdar som inte görs rent, får som inte klippts på flera år, nötdjur med totalt misskötta klövar etc.

Min (och några fler) tycker att man bör försöka ta reda på mera på olika sätt innan man anmäler något. Detta för att undvika exempelvis att fånghästen som går i grushage ska utgöra skäl för anmälan. Det är en obefogad anmälan.
Vågar och vill man inte fråga den det gäller, så har oftast närmaste grannar bra koll. Dom vet med största sannolikhet att det är en fånghäst (eller åtminstone att den är sjuk på något sätt och måste gå i en speciell hage).
Grannarna vet antagligen också om ett magert, halt eller på annat sätt avvikande djur är sjukt och eventuellt under behandling.
Grannarna kan antgligen bekräfta, eller dementera misstanken.

I ovanstående exempel skulle det lika gärna kunna vara "barn", "sjukskrivna" eller någon annan kategori.

Jag ser ett gäng med tanklösa personer här, som skyler över sin oförmåga till perspektiv och aktivt, verkligt ansvarstagande, med den enklaste utvägen, nämligen att anmäla anonymt.

Senast ändrad:

Jag skriver inte om din bekant, jag skriver generellt, mot dina argument.

Jag är inte för att man ska kunna anmäla anonymt utan att ta reda på saker, de två behöver inte hänga ihop. T ex kan någon behöva vara anonym för att anmäla missförhållanden hos arbetsgivare utan att behöva bli av med jobbet (vilket är meddelandeskydd för den som är offentligt anställd). Och det finns de som anmäler och uppger sitt namn och ändå inte har tagit reda på hur saker förhåller sig.

Det var ju precis det jag försökte förklara.
Och nej, jag behövde inte betala för besöket där vi kom fram till att det inte var något att anmärka på.

För övrigt en kommentar kring anmälningen av en person som var psykiskt sjuk och som fick mycket ekonomisk hjälp och såg ut att fuska.

Bara en sak, för att en sjukskrivning ska godkännas, alternativt att någon ska få sjukersättning, så ska man, helt eller delvis sakna arbetsförmåga.
Värk är inte samma sak som att sakna arbetsförmåga, diagnosen i sig kan sägas vara helt ointressant, det är arbetsförmågan som räknas, och den kan ju vara nedsatt p.g.a. något/någon kombination du inte känner till. Nu låter det ju onekligen ganska maffigt att fixa en svensk klassiker och samtidigt få sjukersättning, men det är långt ifrån säkert att det är oförenligt med att sakna arbetsförmåga.
För att ha arbetsförmåga, så ska man ha möjlighet att ha ett arbete om minst 25 % på den reguljära arbetsmarknaden.

Är det din åsikt att en t.ex. blind person, som med hjälp av ledsagare skulle lyckas träna för och genomföra en svensk klassiker, självklart är helt arbetsför?

Ingen anser att man ska anmäla av okynne, för att hämnas etc, men väl om man ärligt tror att det föreligger ett fel. Den som anälde i din släktings fall kan mycket väl vara övertygad om att det är ett fel, denne kan ha tvekat och försökt ta reda på fakta men inte kommit någonstans eller fått felaktiga data och beslutat dig för att anmäla. Detta är inte fel.

Om personen som anmälde bara var avundsjuk och ville sätta dit din släkting så var det fel.

Det är omöjligt att veta utan att ha hört båda sidorna, men så länge nåon anmäler i god tro är det i mina ögon okej. Skulle man vara tvugen att veta att man har rätt vid en anmälan så räcker det inte med insyn, man måste inprincip vara den som avgör då det inte alltid finns en skarp entydig gräns.

Senast ändrad:

Det märks att du inte läst i tråden.

Personen anmäldes till Försäkringskassan, inte till Länsstyrelsen för vanvård av djur.
Det var inget djur som vanvårdades. Hästen sköttes väl, endera av den som anmäldes, eller av hyresvärden i stallet när personen hade dåliga perioder. Det som störde någon anonym anmälare, var att en sjuk person skulle ha en häst och en fin bil.

Den som var i beroendeställning här i exemplet, var den sjuka personen, som lever på sjukersättning. Inte något barn, inte något djur.

KL

För övrigt ger jag upp, eftersom det verkar lika möjligt att diskutera med en bukett väggar.

Låt mig sammanfatta innan jag försviner

Några här tycks anse att det är helt OK att anmäla olika företeelser anonymt utan att riktigt ha gjort sitt bästa för att ta reda på vad som pågår.
Lite av typen att man åker förbi en hage i bilen, djuren råmar/bräker/gnäggar, man ser inte ett vattenkar/fylld foderhäck, och då förutsätter man att det inte finns vatten/mat till djuren, och vips, så anmäler man.

Det är stoor skillnad på att anmäla den typen av saker, jämfört med att anmäla djur som utsätts för aktiv misshandel, eller där man vet att djuren lever i totalt misskötta stall/ladugårdar som inte görs rent, får som inte klippts på flera år, nötdjur med totalt misskötta klövar etc.

Min (och några fler) tycker att man bör försöka ta reda på mera på olika sätt innan man anmäler något. Detta för att undvika exempelvis att fånghästen som går i grushage ska utgöra skäl för anmälan. Det är en obefogad anmälan.
Vågar och vill man inte fråga den det gäller, så har oftast närmaste grannar bra koll. Dom vet med största sannolikhet att det är en fånghäst (eller åtminstone att den är sjuk på något sätt och måste gå i en speciell hage).
Grannarna vet antagligen också om ett magert, halt eller på annat sätt avvikande djur är sjukt och eventuellt under behandling.
Grannarna kan antgligen bekräfta, eller dementera misstanken.

I ovanstående exempel skulle det lika gärna kunna vara "barn", "sjukskrivna" eller någon annan kategori.

Jag ser ett gäng med tanklösa personer här, som skyler över sin oförmåga till perspektiv och aktivt, verkligt ansvarstagande, med den enklaste utvägen, nämligen att anmäla anonymt.

Har läs dina brev med interest.
Tacksom att det finns folk med Rational Tankenda!
Kan inte förstå dessa som springa benen av sig och skrika polis och andra myndigheter utan att stanna till och ger hästen lite vatten.
Vet dessa själv god typ vad hande med djuren som bli omhandtagen? dom gå till slakt...i för sig känska bättre det än dom ska plågas om så är verkligen fallet, men vem bestämmer det, Läns Vetrenär eller non blåbär från Jordbruks Verket som vet knapp vilket enden skitten kommer ifrån.
Valdig sjuk metaletit dessa "dold ängivar" som verka stolt om sig.

Vem hade du tänk dig som finansiär?

Jag skulle gärna ta del av pengarna. Det vore finfint att slippa leran och få någon som betalar stängslen mm. Och en och annan kurs skulle vara perfekt.

Det ska ju vara befogade bidrag :D Jag tror att det hade minskat på anmälningarna då, om folk tagit hand om sina djur. Stängsel - det är inte sånt jag tänkte att folk kan få bidrag för. Däremot om du har en hage där det bara är lera året runt och djuren inte kan gå i hagen (som korna som hade lera upp till magen) så är det ju en sak. Men en vanlig hage, som typ de som min egna ponny går i, behövs inga extra bidrag till. Så lerigt är det inte.. Men en bonde som livnär sig på att ha djuren som behöver ha lite nya kunskaper för att förbättra situationen för djuren är väl bra om bonden har råd med en kurs eller liknande. Jag vill också ha pengar, men det är ju inga saker som är befogade att få bidrag för. Jag är dålig på att förklara, och som sagt. Det är bara en tanke...

Skattepengar? Sänka lönerna till politikerna och ta överskottet?

Senast ändrad:

tänk att det tror inte jag, att det skulle drabba djuren, för det är inte djuren anmälaren tänker på utan för att jävlas...jag tror säkert folk skulle anmäla VERKLIG VANVÅRD!!
inte om hästar har/eller inte har täcken,är ute för länge (hur nu folk kan gnälla på något sånt??)etc etc..
jag finner INGEN vanvård i detta??
OT
men vi kanske ska byta tråd namn till..vad anser du gränsen går till vanvård..undra hur många av er här skulle svara täcken??!!

Är det bakgrundet till din trådstart, att du inte anser att det kan vara verklig vanvård om hästarna har/inte har täcken eller är ute för länge etc etc,,

Jag tror t.o.m. PL har tagit del av anmälning som styrker vanvård i omnämda fall..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 623
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka