Nyårsfesten (Ulvlek)

Vad menar du med att vi inte listat ut det själva? Jag tänkte också att Niyama var troligt god, men jag ser inte behovet av att skriva ut det ändå, just för att det faktiskt kan påverka ulvarnas käkval. Speciellt såhär tidigt i leken, senare är det en annan femma när dessutom det (förhoppningsvis) finns en ängel som kan skydda någon annan än sig själv.
Fast påverka ulvarnas käkval? De hade ju två spelare som de kunde vara rätt säkra på att de inte var ledarvarg, det har ju nada med nån godförklaring att göra. Och vad gäller ängeln - iom att det inte var en god som lynchades så fanns det ingen i goda lyan som fick spioninfo. Eller @Idahoe - hur funkar det iom att goda lyan inte befolkades förrän efter nattDL?
Uppenbart för vissa, men inte nödvändigtvis för andra. Dessutom, igen som @Hedinn skriver, så kan andra ha gått i tanken om att Niyama var god, men man vill inte göra det tydligt. Det är riskabelt och garanterat en anledning att hon blev käkad, även om det såklart är möjligt att ulvarna valde mellan oss två.
Det är inte riskabelt när alla i leken kan se vad som sker, det är en helt annan sak när det finns info som man kan behöva hålla för sig själv eller vara mer subtil med. Och när du skriver att det kanske inte är uppenbart för alla så menar du andra goda då? Och då undrar jag varför andra goda inte ska få se det?
För ulvarna är det ju väldigt uppenbart ändå, godförklaringar eller ej.
 
Eller @Idahoe - hur funkar det iom att goda lyan inte befolkades förrän efter nattDL?
Jag resonerade som så att goda lyan bildades vid Natt-DL eftersom Niyama blev käk. Spioninfo skickas ju ut _efter_ Natt-DL eftersom den innehåller info som kommit vid Natt-DL.
Alltså har goda lyan nu fått infon, som de får skicka vidare en rad av.

Man kan säkert tänka på olika sätt kring det, men så tänkte jag :)
 
Tycker också det är lite konstigt nu när Hedinn mfl ser Lena H som extra misstänkt när jag gjorde exakt samma sak igår. Det kanske är skillnad på spelare och spelare 🤔
 
Ojojoj här har det hänt mycket. Jag skulle haft hur mycket tid som helst att leka idag men verkligheten ville inte riktigt det.

Och jag hade glömt lite hur fort en sådan här lek kan fylla på med inlägg :crazy:

Niyama hoppar på mig som ulv tidigt, med nån teori om att jag valt ren, men både LenaH och Snurrfian har nämnt vilt, resp hjort också. Samt att inte mindre än 8 deltagare nämner kött (i nån form, på nåt sätt) innan hon skriver sitt inlägg.

Det verkar däremot suspekt att flera nämner vegetarisk mat. Närmare bestämt 5 personer. Och jag håller nog med Q om att det nog är 5 ulvar totalt. I så fall är det Q, Klara, Ceta, Niyama och Hedinn som sticker ut. Utifrån det så kan det vara så att lyan lägger några förslag om vegetariska rätter först, och att ledarulven hänger på för att vinka till dem. Då har skulle vi kunna har Niyama eller Hedinn som ledarulv.
Här är det inlägg från Elo som är orsak till att hon fick röster på sig. Förutom mig håller hon då qitis, Ceta, Niyama och Hedinn som tänkbara onda. Vi vet ju nu att Niyama inte var ond. Frågan är om Elo blandade in några av sina kompisar i lyan i sin teori, eller inte. Jag vet inte om jag någon gång har lekt tillsammans med Elo, så jag har ingen aning om hur hon brukar resonera.

Sedan kom dessa inlägg som skaver lite hos mig.

Mest för att de var 5st och jag följde på Q's idé om 5 ulvar.

Följde du min idé? Typ att jag skulle ha rätt om det just ? Inte för att du tyckte att det är rimligt efter att ha läst rollistan och begrundat utifrån det ?

Du sammanfattade vad jag tänkte.

Vet inte varför. Men det känns som att Q försöker ta avstånd ifrån Elo. För att dom sitter tillsammans i lyan, eller för att Q helt enkelt vill att Elo ska tänka mer själv? Gaahhh!
 
Fast påverka ulvarnas käkval? De hade ju två spelare som de kunde vara rätt säkra på att de inte var ledarvarg, det har ju nada med nån godförklaring att göra. Och vad gäller ängeln - iom att det inte var en god som lynchades så fanns det ingen i goda lyan som fick spioninfo. Eller @Idahoe - hur funkar det iom att goda lyan inte befolkades förrän efter nattDL?

Det är inte riskabelt när alla i leken kan se vad som sker, det är en helt annan sak när det finns info som man kan behöva hålla för sig själv eller vara mer subtil med. Och när du skriver att det kanske inte är uppenbart för alla så menar du andra goda då? Och då undrar jag varför andra goda inte ska få se det?
För ulvarna är det ju väldigt uppenbart ändå, godförklaringar eller ej.
Jag tycker nog det är riskabelt även om det händer öppet i leken, just för att Niyama skulle kunna ha haft en betydligt viktigare roll. Att goda får veta vilka de andra goda är, är såklart inte fel. Åtminstone inte senare i leken. Men det går ju ändå att göras mindre tydligt, så Niyama inte blivit ett uppenbart käk. Hon kommenterade dessutom själv att du mer eller mindre dödsdömde henne efter godförklarandet. Alltså, det jag menar är att man kan godförklara mer subtilt istället för att skrika ”du är god”, för ulvarna kommer ju absolut käka den som de tror att de inte kan få ut via lynch. Som god kan jag tycka att man bör undvika att ge ulvarna lätta offer, även om det samtidigt är bra att andra goda roller, som kanske var osäkra på var de har en specifik deltagare, får veta varför denna troligt är god.
 
Tycker också det är lite konstigt nu när Hedinn mfl ser Lena H som extra misstänkt när jag gjorde exakt samma sak igår. Det kanske är skillnad på spelare och spelare 🤔
Extra misstänkt vet jag inte? Jag har ifrågasatt syftet för att jag anser att sånt som skrivs faktiskt kan påverka, oavsett uppenbart eller inte.
 
Det jag också funderar över är om Ledavargen kände till att Elo var just ulv i fårakläder, eller om ledaren bara vet om vilka som är ulvar. Att ulvar offrar andra ulvar, speciellt om det ser ut som att dom ändå är på väg ut är ju inget okänt. Men som redan påpekats, just fårulven är ju lite mer värdefull än andra "vanliga" ulvar. Om ledarvargen kände till att Elo var just fårulv, borde det tala för att Sasse inte är ond. Men, om ledarvargen inte kände till den detaljen, så kan jag mycket väl tänka mig att Sasse var med och röstade ut en ulv, även om hon själv är ond. Samma med cirkus. Jag känner att inget är uteslutet just nu.

Jag känner också att mina snurriga tankar säkert kommer orsaka misstankar mot mig, men jag vill bara få ner lite av mina tankar så att ni ser hur jag resonerar och kanske räta ut några av mina egna frågetecken.
 
Jag tror inte att saker och ting är så komplicerat som det ser ut att vara.
Jag tror att de flesta ulvarna röstade på någon enskild person igår för att själva inte väcka misstankar.
 
Kan ju konstatera att från min teori igår så var det i alla fall inte så att Klara var ulv och Elo god (Elo var ju uppenbart ond). Däremot inget sagt om Klara är god eller ond, så det kan fortfarande vara teori 1 att de satt i lyan tillsammans.

Jag jobbar idag, men vet ju i alla fall om att leken är uppe nu, så ska försöka hitta tid att läsa igenom och komma med tankar :)
 
Det jag också funderar över är om Ledavargen kände till att Elo var just ulv i fårakläder, eller om ledaren bara vet om vilka som är ulvar. Att ulvar offrar andra ulvar, speciellt om det ser ut som att dom ändå är på väg ut är ju inget okänt. Men som redan påpekats, just fårulven är ju lite mer värdefull än andra "vanliga" ulvar. Om ledarvargen kände till att Elo var just fårulv, borde det tala för att Sasse inte är ond. Men, om ledarvargen inte kände till den detaljen, så kan jag mycket väl tänka mig att Sasse var med och röstade ut en ulv, även om hon själv är ond. Samma med cirkus. Jag känner att inget är uteslutet just nu.

Jag känner också att mina snurriga tankar säkert kommer orsaka misstankar mot mig, men jag vill bara få ner lite av mina tankar så att ni ser hur jag resonerar och kanske räta ut några av mina egna frågetecken.
Varför tänker du att ledarvargen skulle bidra till att rösta ut en ond? Vad tjänar den på det?
 
Varför tänker du att ledarvargen skulle bidra till att rösta ut en ond? Vad tjänar den på det?
Ja alltså, egentligen ingenting. Bara att det inte är helt orimligt att onda röstar ut onda, för att se lite mer goda ut. Jag vill inte godförklara vare sig Sasse eller cirkus bara för att Elo var ond. Men rimligheten att ledarvargen var med och röstade ut Elo minskar om hen visste om att Elo var just ulven i fårakläder, lite mer värdefull än en vanlig ulv.
 
Ja alltså, egentligen ingenting. Bara att det inte är helt orimligt att onda röstar ut onda, för att se lite mer goda ut. Jag vill inte godförklara vare sig Sasse eller cirkus bara för att Elo var ond. Men rimligheten att ledarvargen var med och röstade ut Elo minskar om hen visste om att Elo var just ulven i fårakläder, lite mer värdefull än en vanlig ulv.
Det ökar ju även risken att ledarvargen blir käk och därmed har ihjäl ytterligare en ulv. Visst att ledarvargen kan bli godförklarad, men till vilket pris?
 
Plockar bara upp den här igen så jag vet vart jag kan hitta den.

DL 1 21:30

18:35 Artline röstar på Klara
19:00 cirkus röstar på Elo
19:32 Niyama röstar på Elo
19:40 Ceta röstar på Karamelldrottningen
19:57 Sasse röstar på Elo
20:03 Karamelldrottningen röstar på hemlig
20:11 Snurrfian röstar på Hedinn
21:06 Hedinn röstar på LenaH
21:08 Klara röstar på Niyama
21.12(?) qitis röstar på ceta
21:21 LenaH röstar på Niyama
21.25 fio röstar på sasse
21.28 Elo röstar på niyama
21.29 Hemlig röstar på qitis
21.29 Madalitso röstar på klara

Elo - Ulv i fårakläder
Niyama- Besserwisser
 
Det ökar ju även risken att ledarvargen blir käk och därmed har ihjäl ytterligare en ulv. Visst att ledarvargen kan bli godförklarad, men till vilket pris?
Det har du självklart rätt i. Som sagt, jag har inte tänkt klart. Jag vill bara inte utesluta några möjligheter som kan komma och bita mig i ändan senare.
 
Det jag också funderar över är om Ledavargen kände till att Elo var just ulv i fårakläder, eller om ledaren bara vet om vilka som är ulvar. Att ulvar offrar andra ulvar, speciellt om det ser ut som att dom ändå är på väg ut är ju inget okänt. Men som redan påpekats, just fårulven är ju lite mer värdefull än andra "vanliga" ulvar. Om ledarvargen kände till att Elo var just fårulv, borde det tala för att Sasse inte är ond. Men, om ledarvargen inte kände till den detaljen, så kan jag mycket väl tänka mig att Sasse var med och röstade ut en ulv, även om hon själv är ond. Samma med cirkus. Jag känner att inget är uteslutet just nu.

Jag känner också att mina snurriga tankar säkert kommer orsaka misstankar mot mig, men jag vill bara få ner lite av mina tankar så att ni ser hur jag resonerar och kanske räta ut några av mina egna frågetecken.
Så din teori är att jag kan vara ledarvarg och har lagt en tredjeröst på ulven Elo i ett relativt tidigt skede Dag 1. Jag får erkänna att det normalt inte är något jag skulle dra mig för, varken som ulv eller annan ond roll. Men det är ju ett riskabelt förfarande med tanke på hur ledarvargens roll ser ut - om denne blir käk dör en annan i lyan. Så att göra som du teoriar om innebär att riskera att två ulvar dör, inte bara en. Enda fördelen är väl att bli godförklarad, men den godförklaring kan ju vara tillfällig eftersom allt kan ändras under lekens gång. Jag skulle i alla fall höja på ögonbrynen om den "godförklarade" sedan aldrig blev uppäten. Vad tänker du kring det?

"Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv."

Förövrigt är såklart @Hedinn mycket snabbare än mig, igen.


För enkelhetens skull antar jag att vi kan fråga @Idahoe @heffaklumpen om ledarvargen får reda på vem som är fårulven?
 
Så din teori är att jag kan vara ledarvarg och har lagt en tredjeröst på ulven Elo i ett relativt tidigt skede Dag 1. Jag får erkänna att det normalt inte är något jag skulle dra mig för, varken som ulv eller annan ond roll. Men det är ju ett riskabelt förfarande med tanke på hur ledarvargens roll ser ut - om denne blir käk dör en annan i lyan. Så att göra som du teoriar om innebär att riskera att två ulvar dör, inte bara en. Enda fördelen är väl att bli godförklarad, men den godförklaring kan ju vara tillfällig eftersom allt kan ändras under lekens gång. Jag skulle i alla fall höja på ögonbrynen om den "godförklarade" sedan aldrig blev uppäten. Vad tänker du kring det?

"Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv."

Förövrigt är såklart @Hedinn mycket snabbare än mig, igen.


För enkelhetens skull antar jag att vi kan fråga @Idahoe @heffaklumpen om ledarvargen får reda på vem som är fårulven?
Som sagt, jag behöver hjälp att reda ut mina tankar. :laugh: Det enda jag egentligen kommer fram till är att jag inte vill godförklara vare sig dig eller cirkus för att Elo var ond. Men, jag har heller inte sagt att jag tror ni är onda. Bara att inget utesluter det andra. Som vanligt när jag funderar. :up:

Men ja, era tankar till att en godförklarad Ledarvarg riskerar bli käk har naturligtvis en poäng. Jag hade inte riktigt tänkt så långt.....
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 873
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 128
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 336
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 112
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp