Nyårsfesten (Ulvlek)

Alltså, jag läste igenom snabbt igen och känns jäkligt vågat av Sasse att lägga en tredjeröst dl1, när det bara inkommit 4 röster innan. Å andra sidan känns det osannolikt att en ulv skulle lägga en tredjeröst på kollegan med specialförmåga.

Sen reagerade jag också på att Klara röstade på niyama istället för sasse, med motiveringen att hon tyckte det var konstigt med strömröstningen på Elo och att niyamas motivering var svagare än sasses, trots att sasse var den som kom med tredje röst.

Tänker om det kan vara så att Klara sitter i lyan med Elo och de funderat på sasse som ledarvarg, så Klara lägger röst på niyama, och sen om LenaH är antingen i lyan eller ledarvarg och följer rösten där och på så sätt försöker rädda Elo (vet att räddningsaktioner på ulvar inte är jättevanligt dl1 men tänker det kan ha motiverat det att fårulven var på väg ut).

Å andra sidan, så varför skulle sasse som ledarvarg lägga en tredjeröst på Elo? Hade det funnits 2 röster på någon annan när hon gjorde det hade jag kunnat tänka mig att hon gjorde det med vetskapen att den dolda rösten kan ändra utfallet samtidigt som det kan hjälpa att godförklara (men då kanske främst om någon annan än Elo hade varit fårulven och redan lagt en röst på Elo som då inte gälldes). Å tredje sidan kommer det ju bara hjälpa godförklara om personen med tre röster lynchas och bevisas vara ond, annars kommer en tredjeröst dl1 garanterat göra folk misstänksamma. Så svårt att förstå vad sasses motivering till tredjerösten skulle vara som ond.

Men tycker som sagt Klaras motivering till rösten på niyama haltar lite, och reagerar också på att LenaH sen också röstar där och uttryckligen säger att det är enligt samma teori som Klara. Och Klara hänvisar också till LenaHs tidigare teori till varför hon röstar som hon gör.... Kan det vara så att Klara är ledarvarg som signalerar till LenaH genom att bygga på hennes teori och LenaH sen visar att hon uppfattat hinten, samtidigt som de försöker få misstankar mot folk som röstat på Elo i ett försök att rädda henne? Eller LenaH som ledarvarg som försöker visa sig för Klara genom att så tydligt hänvisa till henne i sin röst? Men då återkommer vi till varför Niyama istället för sasse? Tänker att folk väl ofta reagerar mer på en tredjeröst än en andraröst dl1? Eller tänkte dom att folk skulle rösta på niyama för enligt deras teori kunde hon vara antingen ulv eller ledarvarg, och i båda fallen avslöja en till ond roll (om hon nu hade varit ond).

Om LenaH är ledarvarg, kan då nattens prat om Niyama som god var ett försök att visa för ulvarna att hon är säker att äta, i fall de inte hittat henne som ledarvarg än?
 
Och också, baserat på tankarna i ovanstående inlägg, så om där var några alibiröster på elo dl1 så känns det troligare att den kom från cirkus än från sasse.

Cirkus verkar dessutom inte ha skrivit mer mellan sin röst och dl, och innan hennes röst känns det som att det inte var mer misstankar mot elo än någon annan (rätta mig gärna om jag har fel, har fortfarande inte lusläst)? Så kan ha varit att hon la en alibiröst och tänkte att elo inte skulle få fler röster för hennes teori var inte konstigare än typ qs om karamelldrottningen och efterrätter, och sen kom hon tillbaks till en lynchad elo.
 
Alltså, jag läste igenom snabbt igen och känns jäkligt vågat av Sasse att lägga en tredjeröst dl1, när det bara inkommit 4 röster innan. Å andra sidan känns det osannolikt att en ulv skulle lägga en tredjeröst på kollegan med specialförmåga.

Sen reagerade jag också på att Klara röstade på niyama istället för sasse, med motiveringen att hon tyckte det var konstigt med strömröstningen på Elo och att niyamas motivering var svagare än sasses, trots att sasse var den som kom med tredje röst.

Tänker om det kan vara så att Klara sitter i lyan med Elo och de funderat på sasse som ledarvarg, så Klara lägger röst på niyama, och sen om LenaH är antingen i lyan eller ledarvarg och följer rösten där och på så sätt försöker rädda Elo (vet att räddningsaktioner på ulvar inte är jättevanligt dl1 men tänker det kan ha motiverat det att fårulven var på väg ut).

Å andra sidan, så varför skulle sasse som ledarvarg lägga en tredjeröst på Elo? Hade det funnits 2 röster på någon annan när hon gjorde det hade jag kunnat tänka mig att hon gjorde det med vetskapen att den dolda rösten kan ändra utfallet samtidigt som det kan hjälpa att godförklara (men då kanske främst om någon annan än Elo hade varit fårulven och redan lagt en röst på Elo som då inte gälldes). Å tredje sidan kommer det ju bara hjälpa godförklara om personen med tre röster lynchas och bevisas vara ond, annars kommer en tredjeröst dl1 garanterat göra folk misstänksamma. Så svårt att förstå vad sasses motivering till tredjerösten skulle vara som ond.

Men tycker som sagt Klaras motivering till rösten på niyama haltar lite, och reagerar också på att LenaH sen också röstar där och uttryckligen säger att det är enligt samma teori som Klara. Och Klara hänvisar också till LenaHs tidigare teori till varför hon röstar som hon gör.... Kan det vara så att Klara är ledarvarg som signalerar till LenaH genom att bygga på hennes teori och LenaH sen visar att hon uppfattat hinten, samtidigt som de försöker få misstankar mot folk som röstat på Elo i ett försök att rädda henne? Eller LenaH som ledarvarg som försöker visa sig för Klara genom att så tydligt hänvisa till henne i sin röst? Men då återkommer vi till varför Niyama istället för sasse? Tänker att folk väl ofta reagerar mer på en tredjeröst än en andraröst dl1? Eller tänkte dom att folk skulle rösta på niyama för enligt deras teori kunde hon vara antingen ulv eller ledarvarg, och i båda fallen avslöja en till ond roll (om hon nu hade varit ond).

Om LenaH är ledarvarg, kan då nattens prat om Niyama som god var ett försök att visa för ulvarna att hon är säker att äta, i fall de inte hittat henne som ledarvarg än?
Återigen - VARFÖR skulle ulvarna behöva en hint om att Niyama var god?!?!?!?
De fattade väl att inte Niyama var ledarvarg när hon la andra rösten på Elo??

Alltså - ulvar är inte dumma i huvudet och de har till skillnad från goda bara EN deltagare att identifiera. :banghead:
 
Och också, baserat på tankarna i ovanstående inlägg, så om där var några alibiröster på elo dl1 så känns det troligare att den kom från cirkus än från sasse.

Cirkus verkar dessutom inte ha skrivit mer mellan sin röst och dl, och innan hennes röst känns det som att det inte var mer misstankar mot elo än någon annan (rätta mig gärna om jag har fel, har fortfarande inte lusläst)? Så kan ha varit att hon la en alibiröst och tänkte att elo inte skulle få fler röster för hennes teori var inte konstigare än typ qs om karamelldrottningen och efterrätter, och sen kom hon tillbaks till en lynchad elo.

Kan ju bero på det faktumet som jag också skrev i mitt inlägg att jag var på middag hos grannen. Och blev rätt delfinig.

Jag tyckte dessutom att Elos teori var märklig annars hade jag inte röstat på henne. Det var det konstigaste jag hittade i DL1 och uppenbarligen var jag inte ensam om att tycka det.
 
Återigen - VARFÖR skulle ulvarna behöva en hint om att Niyama var god?!?!?!?
De fattade väl att inte Niyama var ledarvarg när hon la andra rösten på Elo??

Alltså - ulvar är inte dumma i huvudet och de har till skillnad från goda bara EN deltagare att identifiera. :banghead:
Absolut, om det inte är så att cirkus också är ulv och du är ledarvarg men oroar dig för att ulvarna ska tänka att niyama följde cirkus som ledarvarg och vill göra det tydligt att niyama inte är ledarvargen.

Men då kan man ju fundera kring varför ulvarna skulle tro att ledarvargen väljer att följa just en alibiröst för att visa säg, känns ju rätt riskabelt.
 
Kan ju bero på det faktumet som jag också skrev i mitt inlägg att jag var på middag hos grannen. Och blev rätt delfinig.

Jag tyckte dessutom att Elos teori var märklig annars hade jag inte röstat på henne. Det var det konstigaste jag hittade i DL1 och uppenbarligen var jag inte ensam om att tycka det.
Jag vet inte om jag särskilt tror att du är ulv, har ingen direkt känsla av dig än. Detta var bara ett tillägg till diskussionen om eventuella alibiröster på elo, att om där var några så känns du som troligare kandidat till att ha lagt en än sasse.
 
Absolut, om det inte är så att cirkus också är ulv och du är ledarvarg men oroar dig för att ulvarna ska tänka att niyama följde cirkus som ledarvarg och vill göra det tydligt att niyama inte är ledarvargen.

Men då kan man ju fundera kring varför ulvarna skulle tro att ledarvargen väljer att följa just en alibiröst för att visa säg, känns ju rätt riskabelt.
Jag har svårt att se @cirkus som ulv faktiskt, vill man lägga en alibiröst i DL1 så väljer man kanske inte den mest värdefulla ulven.
 
@cirkus röst däremot tycker jag är svårare att läsa av. Någon skrev att cirkus som ulv inte borde rösta på fårulven Elo, eftersom det är en ulv man vill ha kvar, och istället välja en annan ulv i lyan. Elo ska tydligen också lätt dra på sig misstankar dag 1, vilket är ännu en anledning att cirkus som ulv inte borde röstat på sin kollega. Jag tror aldrig jag lekt med Elo, så det sistnämnda vet jag inte om det är sant eller inte (och jag tänker inte lita blint på vad någon annan säger), men det som främst talar ifrån att cirkus är ulv är ju att hon i så fall valt att rösta på fårulven vilket jag tänker mig att man vill undvika. Så min giss är god roll alt. ledarvarg som inte haft tid att vara inne sen.
Återigen - VARFÖR skulle ulvarna behöva en hint om att Niyama var god?!?!?!?
De fattade väl att inte Niyama var ledarvarg när hon la andra rösten på Elo??

Alltså - ulvar är inte dumma i huvudet och de har till skillnad från goda bara EN deltagare att identifiera. :banghead:
Det förekommer väl att onda roller röstar på ulvar för att hinta, liksom de kan följa en ulvs röst, liksom de kan hinta i teoriinlägg. Jag säger inte att det är vanligt, men att det absolut förekommer. Nu var ju Niyama ändå bevisligen god, men innan rollen uppdagades så kan man väl inte säga att man är 100% vet detta eftersom det som sagt förekommer att onda röstar på onda.

Förövrigt, de gånger jag varit ulv har det förekommit rätt många teorier om vem som kan vara ond utanför lyan, både smarta och mindre smarta sådana :p Ulvar är inte dumma i huvudet, men en deltagare kan vara svår att hitta när hintar kan se ut hur som helst.

Men, eftersom Niyama käkades trodde uppenbart inte ulvarna att det var ledarvargen i alla fall.
 
DL 1 21:30

18:35 Artline röstar på Klara
19:00 cirkus röstar på Elo
19:32 Niyama röstar på Elo
19:40 Ceta röstar på Karamelldrottningen
19:57 Sasse röstar på Elo
20:03 Karamelldrottningen röstar på hemlig
20:11 Snurrfian röstar på Hedinn
21:06 Hedinn röstar på LenaH
21:08 Klara röstar på Niyama
21.12(?) qitis röstar på ceta
21:21 LenaH röstar på Niyama
21.25 fio röstar på sasse
21.28 Elo röstar på niyama
21.29 Hemlig röstar på qitis
21.29 Madalitso röstar på klara

Elo - Ulv i fårakläder
Niyama- Besserwisser

Ett möjligt scenario är att lyan hoppas på räddning av Elo genom att samla röster på en som rimligen borde bli godförklarad (om Elo hade åkt) och alltså lätthittad som god för övriga goda. Jag tror de velade mellan Sasse och Niyama och valde den som de trodde kunde få flest röster. Elo röstade på Niyama i tråden och jag gissar att hon lag rösten där dolt också. Jag tänker att lyan väntade på att nån av Niyama eller Sasse skulle få röst och det blev Niyama, därmed sagt att jag inte håller Klara som självklar medlem i lyan, däremot tror jag att LenaH är en trolig kandidat. Sen om fio också är där så lag hon röst på Sasse i hopp om att få med sig de som ännu inte röstat - så med henne som ulv också så kunde lyan hoppas på lottning mellan Elo, Niyama och Sasse - däremot så tror jag inte de vågat outa sig genom att alla rösta på samma (Niyama eller Sasse) utan hoppades på lite lagom snygg spridning.

Och sen till sist för att göra lyan komplett med ledarvarg och allt - om nu vinken är att följa en ulvs röst så tror jag INTE att de rösterna finns att hitta hos rösterna på Elo eller Niyama utan på Klara.

Voila - lyan klappad och klar. LenaH, fio, Artline och Mada (som ledarvarg som följer den som la första rösten av ulvarna, ulven Artline)

Tycker det skaver att det letas mer goda än onda från vissa håll.

Men kom ihåg - jag kan ha fel.
 
Tycker det skaver att det letas mer goda än onda från vissa håll.
Tycker du att det görs egentligen?
För mig är det mest tjatigt att motivera varför jag lägger dig och @Sasse åt sidan och det gör att det blir en hel del upprepningar.

Jag gillar din teori även om den inte stämmer till 100% (nej, det stod inte ulv heller i mitt pm) men jag hade inte tänkt på detta:
Artline och Mada (som ledarvarg som följer den som la första rösten av ulvarna, ulven Artline)
 
Förövrigt, de gånger jag varit ulv har det förekommit rätt många teorier om vem som kan vara ond utanför lyan, både smarta och mindre smarta sådana :p Ulvar är inte dumma i huvudet, men en deltagare kan vara svår att hitta när hintar kan se ut hur som helst.
Nej gud, man ser ju hintar både där de finns och inte finns när man sitter i lyan (särskilt där de inte finns när man sitter med @qitis ....:p) men att utesluta dem som spikade igen för den mest värdefulla ulven hade åtminstone jag gjort i första natten. :)

Edit: Utesluta som ledarvarg alltså.
 
Artline och Mada (som ledarvarg som följer den som la första rösten av ulvarna, ulven Artline)
Det var ju en fin tanke om jag 1. faktiskt hade varit ledarvargen, vilket jag inte är, och 2. om jag hade haft en aning att Art röstade på Klara. Enda rösterna jag hade koll på när jag röstade var att elo hade 3 för jag reagerade på att hon så snabbt fick 3 röster i dl1, samt klaras ,som jag använde till motivering av min röst.
 
Och också, baserat på tankarna i ovanstående inlägg, så om där var några alibiröster på elo dl1 så känns det troligare att den kom från cirkus än från sasse.

Cirkus verkar dessutom inte ha skrivit mer mellan sin röst och dl, och innan hennes röst känns det som att det inte var mer misstankar mot elo än någon annan (rätta mig gärna om jag har fel, har fortfarande inte lusläst)? Så kan ha varit att hon la en alibiröst och tänkte att elo inte skulle få fler röster för hennes teori var inte konstigare än typ qs om karamelldrottningen och efterrätter, och sen kom hon tillbaks till en lynchad elo.
Jag vet inte om jag särskilt tror att du är ulv, har ingen direkt känsla av dig än. Detta var bara ett tillägg till diskussionen om eventuella alibiröster på elo, att om där var några så känns du som troligare kandidat till att ha lagt en än sasse.
Alibiröst från cirkus? På fårulven? Tycker du att den teorin är trolig? Varför rösta på en så viktig roll, lyan borde ju vilja ha den kvar. Alibiröstning på någon annan, fine, men fårulven just känns märkligt. Speciellt om man inte kan vara inne senare och ändra röst om det går åt helsike.
 
Alibiröst från cirkus? På fårulven? Tycker du att den teorin är trolig? Varför rösta på en så viktig roll, lyan borde ju vilja ha den kvar. Alibiröstning på någon annan, fine, men fårulven just känns märkligt. Speciellt om man inte kan vara inne senare och ändra röst om det går åt helsike.
Fast det är väl just det jag säger i andra inlägget du citerar? Att jag inte tror särskilt på det, men det är inte nog för att jag ska känna att cirkus är garanterat god, för jag vet onda som spelat väldigt vågat förr.

Att jag tog upp potentiell alibiröst från cirkus vara bara för att det diskuterades kring om alla som röstade på elo kunde antas vara goda och mitt inlägg till den debatten var att om där var en ond bland de som röstade på elo så känns det troligare att det var cirkus, som la en tidig förstaröst och sen inte var inne mer, än du som la en vågade tredjeröst, något som avgjorde hennes öde och som brukar granskas ordentligt dl1 om den som lynchas är god.

TL: DR Tror inte någon ond skulle lägga alibiröst på just fårulven, men märkligare saker har hänt och om jag fick reda på att det definitivt var en ond bakom en av rösterna på elo så hade jag gissat på cirkus över dig.

Edit: ändrade där vad jag skrev blev en smiley.
 
Och vad gäller att ändra alibiröst senare så tänker jag att man kan vilja undvika det för att det i sig kan dra till sig uppmärksamhet, medan att vara en del av att rösta ut en ond dl1 kan vara ett väldigt bra alibi, har lekt lekar där onda vunnit för att folk varit säkra på att en ulv är god, för dom hade ju aldrig hjälpt till att rösta ut en kollega dl1.
 
DL 1 21:30

18:35 Artline röstar på Klara
19:00 cirkus röstar på Elo
19:32 Niyama röstar på Elo
19:40 Ceta röstar på Karamelldrottningen
19:57 Sasse röstar på Elo
20:03 Karamelldrottningen röstar på hemlig
20:11 Snurrfian röstar på Hedinn
21:06 Hedinn röstar på LenaH
21:08 Klara röstar på Niyama
21.12(?) qitis röstar på ceta
21:21 LenaH röstar på Niyama
21.25 fio röstar på sasse
21.28 Elo röstar på niyama
21.29 Hemlig röstar på qitis
21.29 Madalitso röstar på klara

Elo - Ulv i fårakläder
Niyama- Besserwisser

Ett möjligt scenario är att lyan hoppas på räddning av Elo genom att samla röster på en som rimligen borde bli godförklarad (om Elo hade åkt) och alltså lätthittad som god för övriga goda. Jag tror de velade mellan Sasse och Niyama och valde den som de trodde kunde få flest röster. Elo röstade på Niyama i tråden och jag gissar att hon lag rösten där dolt också. Jag tänker att lyan väntade på att nån av Niyama eller Sasse skulle få röst och det blev Niyama, därmed sagt att jag inte håller Klara som självklar medlem i lyan, däremot tror jag att LenaH är en trolig kandidat. Sen om fio också är där så lag hon röst på Sasse i hopp om att få med sig de som ännu inte röstat - så med henne som ulv också så kunde lyan hoppas på lottning mellan Elo, Niyama och Sasse - däremot så tror jag inte de vågat outa sig genom att alla rösta på samma (Niyama eller Sasse) utan hoppades på lite lagom snygg spridning.

Och sen till sist för att göra lyan komplett med ledarvarg och allt - om nu vinken är att följa en ulvs röst så tror jag INTE att de rösterna finns att hitta hos rösterna på Elo eller Niyama utan på Klara.

Voila - lyan klappad och klar. LenaH, fio, Artline och Mada (som ledarvarg som följer den som la första rösten av ulvarna, ulven Artline)

Tycker det skaver att det letas mer goda än onda från vissa håll.

Men kom ihåg - jag kan ha fel.
Fetade: Varför tror du inte man kan hitta vinken bland rösterna på Elo och Niyama? Eller att den inte finns på Elo förstår jag, men Niyama just? Är det otänkbart att Klara som ulv lagt den första rösten på Niyama, och att LenaH som eventuell ledarvarg följt rösten? Nu när jag skriver detta känns det rätt otänkbart, för då skulle det vara tre onda som röstar på samma och så djärva brukar inte onda vara.

Tycker du att det görs egentligen?
För mig är det mest tjatigt att motivera varför jag lägger dig och @Sasse åt sidan och det gör att det blir en hel del upprepningar.

Jag gillar din teori även om den inte stämmer till 100% (nej, det stod inte ulv heller i mitt pm) men jag hade inte tänkt på detta:
Vad är det som du inte tycker stämmer med cirkus teori?

Förövrigt, även om cirkus teori är intressant med Madalitso som ledarvarg som följer Artline har jag rätt svårt att tro att Madalitso i den tidsbrist hon var i, hade jättemycket tid över för att fundera på vem som röstat var. Jag tror inte hennes röst i sig går att utläsa vad för roll hon har, mer vad hon i så fall skrivit efteråt.
Nej gud, man ser ju hintar både där de finns och inte finns när man sitter i lyan (särskilt där de inte finns när man sitter med @qitis ....:p) men att utesluta dem som spikade igen för den mest värdefulla ulven hade åtminstone jag gjort i första natten. :)

Edit: Utesluta som ledarvarg alltså.
Det var väl dock lite oklart, innan LL förtydligade, om huruvida ledarvargen fått veta fårulvens roll. Så i teorin att Niyama som ledarvarg inte visste vem som var fårulv, hade hon troligt kunnat rösta på en ulv för att hinta. Teorin faller ju dock stenhårt eftersom hon skulle fått veta, och ännu mer för att hon ju visade sig vara god :p Så jag släpper detta nu.
 
Vad är det som du inte tycker stämmer med cirkus teori?
Det står ju i det du citerade? ;)

Förövrigt, även om cirkus teori är intressant med Madalitso som ledarvarg som följer Artline har jag rätt svårt att tro att Madalitso i den tidsbrist hon var i, hade jättemycket tid över för att fundera på vem som röstat var. Jag tror inte hennes röst i sig går att utläsa vad för roll hon har, mer vad hon i så fall skrivit efteråt.
Nej, det har du rätt i, på samma sätt som jag inte tror Elo hann uppfatta Klararösten (även om det naturligtvis är möjligt men i ljuset av att vi vet att Niyama var god så skadade den ju inte ulvarnas sak).

Jag tror faktiskt att det inte finns nån "rösthint" från ledarvargen i DL1, det är möjligt att det går att utläsa senare men Elo-rösterna går ju bort, Niyama-rösterna skulle isf vara från tre onda om den teorin skulle stämma (och jag vet ju att den inte gör det) och som du skriver så är mada-Artline - kopplingen rätt chansartad iom madas tidsnöd.

Just nu känns det lite uttömt på de spelare som varit mest aktiva hittills så jag hoppas fler kommer med input under dagen- :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 873
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 128
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 336
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 112
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp