Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Och ser man på!

Idag presenteras en undersökning som Försäkringskassan har gjort, som visar allt som kloka personer redan visste och skriver i den här tråden.

Den blir lärorik för Rubytoo att läsa!

http://www.svt.se/nyheter/sverige/delad-ledighet-delat-hushallsarbete

Länk till undersökingen finns i artikeln som jag länkar till.

Eh...

Detta medför ju inte att de som kan fördel sin fp på det sättet som passar bäst INTE delar på både ansvaret för barnet eller hushållsarbetet.

Du vill bara inte förstå vad jag menar.

Föräldraledighetslagen är skriven sådan att föräldern har "sista ordet". Det är alltså föräldern som bestämmer i vilken omfattning och hur de vill ta ut sin fp. Arbetsgivaren kan få "tycka", men i slutänden bestämmer föräldern.
Alltså kan ingen arbetsgivare neka någon att vara ledig på deltid.

Jovisst kan de göra det! Du har rätt att ta ut fp under tre olika tillfällen och arbetsgivaren måste få reda på det i god tid.

Så enkelt är det inte. Jag fick tex inte ta ut som jag ville om jag splittade perioderna.

Det talas ju hela tiden om alla dygnets timmar och hur den som jobbar kan ha minst lika mycket tid med vaket barn även fast den bara är hemma på kvällarna.

Det resonemanget borde väl gå att applicera på egenföretagaren också? Företaget behöver inte läggas på is. Man kan parallellt ta ut 50/50; jobba t ex 2,5 dagar var per vecka. Då kan egenföretagaren ta ut f-ledigt 2,5 dagar och jobba 2,5. Utöver det kan egenföretagaren jobba på tid som andra föräldern är hemma; t ex kvällar när barnet ändå sover.

Det faller pladask om man har ett företag inom hästnäringen. Eller du menar att man skulle låta hästarna stå i dessa lediga dagar?

Allt är inte svart eller vitt och nej alla har inte samma förutsättningar att ta ut ledighet från ett eget företag.

Instämmer. Det är klart att det skulle innebära att prioritera annorlunda och tänka om.

Jag har fått en ny tjänst med högre lön i våras. Det innebär att när jag VAB:ar så går jag back ca 1000 kr mer för en dag än vad min sambo gör. Vi försöker dock dela hyfsat lika ändå. Det som det oftare faller på är att jag har såpass viktiga uppgifter på jobbet (möten mm där kanske flera parter är med som varit svårt att få till tiden för) än vad han har (hans jobb kan göras av flera andra och han har sällan möten som måste ställas in osv) så därför blir han den som oftare VAB:ar. Det kommer vi att kompensera oss emellan rent ekonomiskt.

Däremot förlorar ju jag en del VAB-tid med våra sjuka barn på det sättet.... De föräldradagar vi har kvar delar vi lika mellan oss. (är just nu föräldralediga en halvdag i veckan var). Vi som familj förlorar mer på att jag är hemma i pengar räknat. Men i andra värden (jämställdhet, relationer) så vinner vi ändå i längden på det.

Nu hänger jag inte med alls. Det är ju detta jag säger att ekonomin styr vilket du inte håller med om!?

Om det var din man som hade haft ditt jobb så hade ju du varit hemma istället med det tänket ni har!

Igen jo ekonomin styr!

Och jämställdhet handlar väl inte bara om fp dagar utan allt ansvar för barnen. Hur kan du säga att fp gör att ni är jämställda när det inte är så? Din man tar ju större ansvar än vad du gör!

Har du redan läst hela undersökningen?

Du fattar inte!

Jag skriver igen!

Fördelningen av fp dagar för en del betyder INTE att den ena är borta mer. Och det betyder inte att det är en man som måste jobba!

Vissa jobbar skift= oregelbundna tider= mkt ledighet mellan skiften=behöver inte ta ut fp eftersom man är hemma ändå!

I dessa fall är det ypperligt att kunna skänka sin fp så att man kan ta ut 7 dagar/vecka för att täck upp för förlorad inkomst istället för att ta ut 5dagar/vecka och spara dagar.

Detta är tydligen väldigt horribelt enligt dig och då förstår jag fullt ut att du vare sig drivit en hästnäringsverksamhet eller jobbat skift!

Jo, det fungerar alldeles utmärkt om man vill. Men det har vi ju redan diskuterat. Jag känner flera som jobbar inom hästnäringen och får det att fungera, du känner ingen. Vilket sammanträffande!

Som tidigare redan sagt, det är föräldern som bestämmer hur föräldraledigheten ska tas ut och kan inte bli nekad av arbetsgivaren.

Varför det finns typiska kvinnoyrken är ju en helt annan diskussion.

Fördelningen av fp dagar för en del betyder INTE att den ena är borta mer.
Kan man tänka sig! Rapporten från FK visar just att den som tar ut flest betalda fp-dagar också mycket ofta är den som tar hand om barnet mest även utan fp.

Och att den personen gör mest hushållsarbete.

Den personen är vanligen en kvinna.

Och det betyder inte att det är en man som måste jobba!

Nej, inte i strikt logisk mening. Det blir bara så ändå.

Vissa jobbar skift= oregelbundna tider= mkt ledighet mellan skiften=behöver inte ta ut fp eftersom man är hemma ändå!

Se ovan. Studien från FK visar att det snarare är så att den som faktiskt tar ut fp också ägnar mer tid åt barnen utan att få fp för det.

Detta är tydligen väldigt horribelt enligt dig och då förstår jag fullt ut att du vare sig drivit en hästnäringsverksamhet eller jobbat skift!

Det här handlar inte om mig. Mina barn är vuxna. Det här handlar om mönster i samhället. Mönster som du förnekar, men som visas tydligt och pedagogiskt i FK:s rapport som jag länkade till.

Jo, det fungerar alldeles utmärkt om man vill. Men det har vi ju redan diskuterat. Jag känner flera som jobbar inom hästnäringen och får det att fungera, du känner ingen. Vilket sammanträffande!

Som tidigare redan sagt, det är föräldern som bestämmer hur föräldraledigheten ska tas ut och kan inte bli nekad av arbetsgivaren.

Varför det finns typiska kvinnoyrken är ju en helt annan diskussion.

Javisst det beror helt på vilken typ av hästnäring du har men är det en där de anlitar dig som har ett namn i det som tränare tex för galopphästar eller tex Roffe eller någon liknande så är det rätt svårt.

Borde vara ännu lättare om man "bara" är tränare. Det går ju att göra mycket på distans och sen kollar man av resultaten på plats någon dag i veckan.

Borde vara ännu lättare om man "bara" är tränare. Det går ju att göra mycket på distans och sen kollar man av resultaten på plats någon dag i veckan.

Nej inte när man tränar galopphästar tex, du får ju inte jobba när du är föräldraledig och det betyder ju att du inte får sköta kundkontakter, inte gå ut i stallet, inte sköta bokföringen, inte skicka räkningar etc etc. Det är ju du som tränare som står för allt och det är ju lite svårt om du inte är där.

Det finns säkert en uppsjö människor som säger att de klarar av det men som eg fuskar och jobbar lite ändå trots att de är föräldralediga. För även på distans så jobbar du och det är ju det som är grejen med fp att du inte skall göra det.

Javisst det beror helt på vilken typ av hästnäring du har men är det en där de anlitar dig som har ett namn i det som tränare tex för galopphästar eller tex Roffe eller någon liknande så är det rätt svårt.

Det finns ju gott om kvinnliga toppryttare som fått barn och fått det att fungera.

Nej inte när man tränar galopphästar tex, du får ju inte jobba när du är föräldraledig och det betyder ju att du inte får sköta kundkontakter, inte gå ut i stallet, inte sköta bokföringen, inte skicka räkningar etc etc. Det är ju du som tränare som står för allt och det är ju lite svårt om du inte är där.

Det finns säkert en uppsjö människor som säger att de klarar av det men som eg fuskar och jobbar lite ändå trots att de är föräldralediga. För även på distans så jobbar du och det är ju det som är grejen med fp att du inte skall göra det.

Nu hittar du på.
Så länge du inte tar ut föräldrapenning och lön för samma tid finns det inget som hindrar. Du kan jobba delar av dagar och ta föräldrapenning delar av dagar, eller jobba ett par dagar i veckan och ta ut föräldrapenning några dagar.

Senast ändrad:

Nu hittar du på.
Så länge du inte tar ut föräldrapenning och lön för samma tid finns det inget som hindrar. Du kan jobba delar av dagar och ta föräldrapenning delar av dagar, eller jobba ett par dagar i veckan och ta ut föräldrapenning några dagar.

Nej man får inte ta ut fp samtidigt som du jobbar! Du får ta ut deltid men det är ju knappast ett alternativ den första tiden.

Du kan inte driva ett sådant företag genom att jobba deltid eller halvtid knappt och def inte bara helger.

Det som är väldigt viktigt i det hela är att du inte får göra det samtidigt och det blir det om du jobbar på distans samtidigt som du har fp..

edit: du hade ändrat ditt svar efter det att jag svarat..

Det var inte alls min mening att ändra efter du svarat. När jag hade publicerat inlägget såg jag att det kunde missuppfattas. Precis som du gjorde. My misstake.

Jovisst kan de göra det! Du har rätt att ta ut fp under tre olika tillfällen och arbetsgivaren måste få reda på det i god tid.

Så enkelt är det inte. Jag fick tex inte ta ut som jag ville om jag splittade perioderna.

Ja, tre perioder ja. Men en period kan vara t ex 50 % i 6 månader, nästa 25 % i tre månader och den tredje 8 månader 10 % fl. Hur du sen fördelar den procenten är det upp till dig att ha "sista ordet" om. T ex om du vill jobba varannan dag eller 4 timmar varje dag osv.

Sen är det ju självklart bra av helt andra skäl att inte göra sig "omöjlig" för sin arbetsgivare. Om man jobbar nattarbete och ska vara ledig 50 % kanske det är svårt att förlägga det som så att man varje natt jobbar kl 22-02 och så ska ag ta in någon annan som börjar kl 02 på natten. Det beror ju lite på var man jobbar och hur bemanningen ser ut.

Men föräldrar har STOR möjlighet att styra över i vilken omfattning och hur de vill ta ut sin föräldraledighet.

Det faller pladask om man har ett företag inom hästnäringen. Eller du menar att man skulle låta hästarna stå i dessa lediga dagar?

Allt är inte svart eller vitt och nej alla har inte samma förutsättningar att ta ut ledighet från ett eget företag.

Självklart varierar det. Men för många som säger att situationen är "omöjlig" så finns nog andra alternativ att fundera på. Som förmodligen de kvinnliga egenföretagarna gör då de ju oftare lyckas ta ut föräldraledighet i högra omfattning än manliga dito.

Min gissning är att kvinnor (mycket på grund av just normen) faktiskt planerar in att få vara föräldralediga. De VILL det själva i högre omfattning än vad motsvarande män vill (och de män som kanske vill blir tyvärr ofta hindrade av normerna och kanske av sin respektives uppfattning "det går ju inte! Du har ju eget och jag vill så gärna vara hemma ändå så fortsätt du att jobba så tar jag alla dagarna")

Senast ändrad:

Det var helt totalt otänkbart att min pappa snickaren skulle ta ut fledighet när jag föddes 1972 (fick de det ens?). Detta trots att han är extrmt barnkär och säkert hade haft skitkul och verklign gillat det. Kan inte minnas att han tog ut en enda vabdag, var med på en enda skolavslutnng, etc. Mamma tog allt. Han var dock en högst närvarande far, lagade ofta vardagsmaten eftersom han slutade jobbet 16 och mamma 17, men han var inte den man gick till när man var sjuk eller den som packade skolväskan, visste läxdagar etc.

Vi fick barn 2005 och 2008. Vi har båda varit hemma cirka lika länge heltid och jobbat deltid var. Pappa har däremot tagit ut fler dagr eftersom vi snålat mer med mina (lägre inkonst, varför tror du det?) uttag och klarat oss utan och jag har haft sidoinkomst av företag och hempartysäljare. När vi vabbar är min man oftare hemma för jag har lektioner, ska med klassen på studiebesök, de har nationella prov, etc så han anser sig kunna oftare trots att han tjänar mer. Ibland delar vi vabdagar om jag har korta lektionsdagr.

Om kvinnor tog ut 90% av fp när det fanns en pappamånad och 80% vid två så talar det än mer för mer öronmärkta dagar. Rubytoo skriver att alla skiftjobbare som inte tar ut mycket tid men ändå får så himla mycket tid hemma, jag undrar om det inte finns mammor på skift? I så fall borde det jämna ut sig väl? Om man ser att mammor fortfarande tar ut så mycket mer betald och obetald föräldraledighet så är det ju dags att ta itu med detta .

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 924
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar