Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Nu hänger jag inte med alls. Det är ju detta jag säger att ekonomin styr vilket du inte håller med om!?

Om det var din man som hade haft ditt jobb så hade ju du varit hemma istället med det tänket ni har!

Igen jo ekonomin styr!

Och jämställdhet handlar väl inte bara om fp dagar utan allt ansvar för barnen. Hur kan du säga att fp gör att ni är jämställda när det inte är så? Din man tar ju större ansvar än vad du gör!

Nej, vi har delat lika på föräldrapenningen trots att jag nu OCH när barnen var små faktiskt har haft ett antal fler tusenlappar i lön än honom.

När sa jag att vi var helt jämställda? Vi har delat lika på föräldrapenningen, men jämställda, nej, TROTS att vi delat lika har barnen som små varit mycket mer mammiga än pappiga (speciellt äldsta); kanske har det att göra med amningen? Kanske något med normen? Kanske tog jag mer ansvar när vi var BÅDA hemma (kvällar helger) än vad jag märkte själv. Det är så det är med normer; det är svårt att granska sig själv, men jag och vi FÖRSÖKER och INSER att vi ofta omedvetet styrs av normerna.

Att dela lika på föräldrapenningen gör oss mycket MER jämställda än vi hade varit annars. Det är jag övertygad om.

Huruvida min man tar mer ansvar än mig tycker jag egentligen inte du ska uttala dig om. Han tar fler VAB-dagar 2013. I övrigt upplever jag nog alldeles för ofta att "markservice", hålla reda på kalas, ordna och ställa på helger faktiskt ser alldeles för traditionellt ut även hos oss. Det vill säga det är mammas ansvar; förmodligen omedvetet hos oss. Ibland försöker jag "göra upp" om den saken; inom mig själv och tillsammans med honom. Vi förstår varandra oftast när vi för djupare diskussioner om saken, men faller lätt tillbaka i gamla rollerna. Det är fullt normalt för människor i en kontext där vi bryter mot normerna. Men helt jämställda; nä, jag skulle önska jag kunde säga det, men nä. Däremot är vi långt MER jämställda än många andra par jag känner.

Gällande VAB är det inte PENGARNA som gör att han oftare varit hemma sista året. Det är arbetsbelastningen. Dessutom gillar jag mitt jobb långt mer än vad han gillar sitt. När jag INTE har möten och kan vara hemma och VAB:a föredrar han ofta att göra det själv ändå. Eftersom han vet att jag då måste "jobba ikapp" det jag inte hann den dagen under kvällen i soffan hemma eller åka in till jobbet några timmar extra en annan dag (vilket jag gör när barnen sover för att jag inte vill missa deras vakentid).

Eftersom vi har "separat ekonomi" så kommer jag att kompensera honom ekonomiskt vad gäller hans meruttag av VAB. Vi har räknat fram hur många dagar var vi tagit och räknar om så att det rent ekonomiskt oss emellan är precis som om vi hade tagit ut lika många dagar var. Så ekonomin, nej... jag bara konstaterade att jag går mycket mer back än vad han gör om han VAB:ar. Det är ju detsamma för föräldraledighet. TROTS det så delar vi lika på fl och så lika vi kan på VAB. Rent ekonomiskt kan man ju säga att vi delar lika på VAB också i och med min kompensation till honom.

Senast ändrad:

Jag blir osäker på vad du menar.
Jag vet inte om pappor fick ta ut föräldrapenning 1972. På den tiden hette det moderskapsförsäkring och omfattade 180 dagar.
Jag vet inte heller var du vill komma med hur du och din man delat på er föräldrapenning.
Det sista stycket håller jag helt med dig om i alla fall!

Jag blir osäker på vad du menar.
Jag vet inte om pappor fick ta ut föräldrapenning 1972. På den tiden hette det moderskapsförsäkring och omfattade 180 dagar.
Jag vet inte heller var du vill komma med hur du och din man delat på er föräldrapenning.
Det sista stycket håller jag helt med dig om i alla fall!

Förlåt, borde skivit knapplån, var egentligen mer riktat åt tex rubytoo. Försökte nog belysa att den som är ledig när barnen är små också tar vab, min mamma var hemma och tog vab etc, min man o jag delade och delar vab med övervikt åt honom.

Har ni läst de nya reglerna gällande föräldraledighet?

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/foraldraformaner_lagandringar/

Frågan är, kommer dom låsa 145 +45 dagar nu åt vardera förälder? Förut var det ju bara 60 dagar som var LÅSTA till varje förälder sen kunde man överlåta resten. Kommer man inte kunna göra det i fortsättningen?

Nu gäller detta för barn födda efter 1 januari, så det berör inte mig just nu.

Men kan tycka att det är upp till varje par att bestämma hur föräldraledigheten ska läggas upp.

Undra hur många fler det är som kommer skriva att mamman ska ha ensam vårdnad för att kunna vara hemma med barnet (vet flera som gjort så), o sen skriva gemensam vårdnad när föräldraledigheten är slut...

Hos oss t.ex. så är jag arbetslös. Vi har inte råd att sambon går hemma i 6 mån, medan jag kanske är arbetslös. Då är det bättre att jag är hemma och söker jobb sen.
Han kommer vara hemma i 3 mån, vilket är väldigt svårt bara de, då han är ensam anställd på ett företag och blir han hemma så länge så har han nog inget jobb när han kommer tillbaka. Ja vi vet att det inte är "lagligt", men han är tim anställd i ett företag där bara han o chefen jobbar, han kan hävda att han inte har något jobb åt honom....
Det löser sig säkert... :)

Tja.

Varför skulle det vara skillnad om du har vårdnad eller inte. Den ena föräldern får hälften och den andra hälften. Vad är det som är konstigt med det?

Förstår inte alls hur du kan mena att ni delar på ansvaret när det är din man som tar vabben!

Enligt de flesta här så betyder det att du inte tar ansvar. Du skrev själv att ni tjänade på att han var hemma och enligt alla här så är det fel av dig att göra så för då prioriterar du inte din föräldraroll!

Förstår du vad jag menar?

Hade du varit mannen hade man bankat på stora trumman nu!

Förlåt, borde skivit knapplån, var egentligen mer riktat åt tex rubytoo. Försökte nog belysa att den som är ledig när barnen är små också tar vab, min mamma var hemma och tog vab etc, min man o jag delade och delar vab med övervikt åt honom.

Och så är det inte för oss och de jag känner..

Vad grundar du det på? Helena lunbäcks man jobbar ju också med hästar och är så vitt jag vet företagare. Har ingen av de tagit ut föräldrapenning då menar du?

Om de driver sitt företag samtidigt så har de fuskat om de tagit ut fp samtidigt

Om de driver sitt företag samtidigt så har de fuskat om de tagit ut fp samtidigt

Man behöver inte driva ett företag på 100%, man kan göra det på 50% eller 75% också och ta fp resten.

Jag har för övrigt en vän med egen firma som tog halva föräldraledigheten. Vanligtvis jobbar han 14 timmar/dygn 6 dagar i veckan. Det gick också. Någon gång ibland fick barnet följa med på kontoret, men det var ungefär en halvdag i månaden. Den förmiddagen tog han givetvis inte fp för. Efter han varit helledig i 6 månader så jobbade han bara förmiddagar i ytterligare ett halvår. Nu går barnet på förskola och han är oftast den som tar barnen när de är sjuka eftersom han ofta kan sköta en hel del hemifrån.

Jag hänger inte alls med på vad du menar. Det är ju ingen som vet hur om de tagit ut föräldrapenning. Men uppenbarligen är det fullt möjligt att få barn och lyckas hålla karriären i gång även för den absoluta toppen. Vilket du hävdat inte är möjligt.

Dumheter. Du driver företaget på deltid och tar inte ut full FP. Det är vad jag kommer göra. Man plockar självklart inte ut full FP när man driver företaget. Jag tror faktiskt att det är ganska få som absolut, absolut måste driva sitt företag på 100%. De flesta kan sannolikt driva det på 50-75%. Kan man inte det så får man ju (om FPn "kvoteras") planera för familjebildning när man startar upp. Precis som de flesta kvinns redan gör idag. Vi vet ju liksom att om vi ska skaffa barn så kan graviditeten ställa till det även om vi inte planerar att vara hemma med barnet alls.

Så den enda skillnaden om FPn kvoteras blir ju egentligen att även männen måste tänka framåt i denna fråga och det är väl lite den effekten man är ute efter.

Dumheter. Du driver företaget på deltid och tar inte ut full FP. Det är vad jag kommer göra. Man plockar självklart inte ut full FP när man driver företaget. Jag tror faktiskt att det är ganska få som absolut, absolut måste driva sitt företag på 100%. De flesta kan sannolikt driva det på 50-75%. Kan man inte det så får man ju (om FPn "kvoteras") planera för familjebildning när man startar upp. Precis som de flesta kvinns redan gör idag. Vi vet ju liksom att om vi ska skaffa barn så kan graviditeten ställa till det även om vi inte planerar att vara hemma med barnet alls.

Så den enda skillnaden om FPn kvoteras blir ju egentligen att även männen måste tänka framåt i denna fråga och det är väl lite den effekten man är ute efter.

Blir en aning svårt att skita i att gå ut och kvällsfodra eller rent av ge ef foder om det är det jag tog upp i exemplet dvs ett ensamföretag i hästnäringen.

Jag hänger inte alls med på vad du menar. Det är ju ingen som vet hur om de tagit ut föräldrapenning. Men uppenbarligen är det fullt möjligt att få barn och lyckas hålla karriären i gång även för den absoluta toppen. Vilket du hävdat inte är möjligt.

Det säger väl dig självt att driver du det som företag och är ute och tävlar direkt så kan du knappast ta ut fp lagligt samtidigt.

Förstår inte alls hur du kan mena att ni delar på ansvaret när det är din man som tar vabben!

Enligt de flesta här så betyder det att du inte tar ansvar. Du skrev själv att ni tjänade på att han var hemma och enligt alla här så är det fel av dig att göra så för då prioriterar du inte din föräldraroll!

Förstår du vad jag menar?

Hade du varit mannen hade man bankat på stora trumman nu!

Citerar mig själv och det inlägg du tycks tolka som att han är hemma mer för att vi tjänar på det:
Jag har fått en ny tjänst med högre lön i våras. Det innebär att när jag VAB:ar så går jag back ca 1000 kr mer för en dag än vad min sambo gör. Vi försöker dock dela hyfsat lika ändå.[/B] Det som det oftare faller på är att jag har såpass viktiga uppgifter på jobbet (möten mm där kanske flera parter är med som varit svårt att få till tiden för) än vad han har (hans jobb kan göras av flera andra och han har sällan möten som måste ställas in osv) så därför blir han den som oftare VAB:ar. Det kommer vi att kompensera oss emellan rent ekonomiskt.

Och så gör jag fetstil och kursivt så kanske du ser att det inte är ekonomin som är orsaken. Hade det varit ekonomin så hade han tagit så mycket fl som man får med hjälp av att jag lagt över dagar till honom möjligt plus ALL VAB. Då hade vi som familj tjänat mest ekonomiskt på det. Vi har två barn; ett på 6 år ett på 2,5 år. Vi har delat lika på ALL föräldraledighet samt även ALL VAB fram till och med maj 2013 då jag tillträdde min nya tjänst med konsekvensen att det blivit mycket svårare för mig att vara hemma med kort tids varsel (som det är när det är Vab) än vad det var förut.
Inte omöjligt, men oftare svårare än det är för honom.

Om jag hade varit (medel)mannen så hade jag sannolikt inte haft vare sig 50 % föräldraledighet med båda barnen (som jag har/har haft), ej heller haft 50 % av vab:en under ca 5,5 års tid (som jag har haft).

Jag har full förståelse för att man inte alltid kan dela exakt lika, självklart kan man inte det! Jag står ju där själv. Men att det handlar om ekonomi eller amning. är ju mest ett svepskäl för majoriteten av familjerna.

Man behöver inte driva ett företag på 100%, man kan göra det på 50% eller 75% också och ta fp resten.

Jag har för övrigt en vän med egen firma som tog halva föräldraledigheten. Vanligtvis jobbar han 14 timmar/dygn 6 dagar i veckan. Det gick också. Någon gång ibland fick barnet följa med på kontoret, men det var ungefär en halvdag i månaden. Den förmiddagen tog han givetvis inte fp för. Efter han varit helledig i 6 månader så jobbade han bara förmiddagar i ytterligare ett halvår. Nu går barnet på förskola och han är oftast den som tar barnen när de är sjuka eftersom han ofta kan sköta en hel del hemifrån.

Ni hakar upp er på något jag inte skrivit. Jag har väldigt svårt att se att man som egen företagare i hästnäringen dvs hästar hemma på gården, det kan vara avelshästar, tävlingshästar klarar av det ni beskriver. Det är det exemplet jag tog upp. Man kan ju liksom inte skita i dem halva dagen.

Det säger väl dig självt att driver du det som företag och är ute och tävlar direkt så kan du knappast ta ut fp lagligt samtidigt.

Du kan ju faktiskt dra ner på andra arbetsuppgifter än att just tävla. Istället för att hålla igång 3-4 tävlingshästar så kanske du håller igång 1-2 stycken. Då bör arbetet reduceras och du kan istället ägna den tiden åt föräldraledighet. På t ex 25 eller 50 %.

Tävlingsdagen kanske du är borta heldag vare sig du rider 1, 2 eller 4 hästar, men då är det ju bara att jobba 100 % just DEN dagen.

Kvällsfodring förresten; det kan du kanske sköta på annan tid än föräldraledigheten så att säga. Normalt sett får man väl inte fp mer än för heltid, dvs 40 timmar i veckan. Och inte är väl arbetstidsschemat för en egenföretagare satt till kl 07-21 för att de varje dag går ut och kvällsfodrar? I praktiken GÖR säkert många det. Många bryter säkert mot allt vad arbetstidslagen reglerar. Men att det inte skulle vara möjligt att kvällsfodra för att du är föräldraledig 8 timmar den dagen (eller 6, 4 eller 2) är ju bara nonsens. Vad man gör på sin fritid skiter ju FK i. Du får ju inte föräldrapenning för fritiden. Och då kan du ju lämna barnet till partner, mor- eller farföräldrar t ex. Om du sen fodrar hästar, går hundpromenad eller går till gymmet så kan du ju göra det.

Du förstår inte vad jag är inne på riktigt. Du tar upp de problem som andra kanske har svårt att lösa. De behöver kanske den där inkomsten för att klara sig.

Den ena kanske tjänar så dåligt eller bara har en halvtid eller deltid eller är rent av arbetslös .

Det har ju inte bara med Jämlikhet att göra vem som är hemma mer.

Det kan ju uppfattas att du väljer jobbet före dina barn när du skriver som du gör, jag förstår fullt ut och dömer ingen. Jobbet är viktigt idag och ekonomin är viktig idag. Det tycker jag inte att folk ska skämmas för!

Ni hakar upp er på något jag inte skrivit. Jag har väldigt svårt att se att man som egen företagare i hästnäringen dvs hästar hemma på gården, det kan vara avelshästar, tävlingshästar klarar av det ni beskriver. Det är det exemplet jag tog upp. Man kan ju liksom inte skita i dem halva dagen.

Men alltså om man har avelshästar; vad är det som gör att de inte klarar sig 4 timmar per dag utan ens närvaro?

Hästarna måste väl (får jag hoppas) ha ett antal timmar per dag då de får gå i hagen och skrota?

Fungerar inte så. Har du hästarna i företaget så finns det ingen fritid med dem. Och när det gäller just hästföretag så har man väl ingen direkt reglerad tid. Det enda lagen säger är att du ska ha 11 timmar sammanhängande vila.

Jag tror inte ett dugg på att man drar ner på det viset, det tappar man för mycket på.

Men alltså om man har avelshästar; vad är det som gör att de inte klarar sig 4 timmar per dag utan ens närvaro?

Hästarna måste väl (får jag hoppas) ha ett antal timmar per dag då de får gå i hagen och skrota?

Du fodrar, du mockar, du visiterar, fyller vatten i hagarna! Du hanterar föl, åringar, unghästar. Jodu tiden går.

Hästar är ju mer än ett heltidsjobb speciellt om man har en sådär 7st

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024