Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Du förstår inte vad jag är inne på riktigt. Du tar upp de problem som andra kanske har svårt att lösa. De behöver kanske den där inkomsten för att klara sig.

Den ena kanske tjänar så dåligt eller bara har en halvtid eller deltid eller är rent av arbetslös .

Det har ju inte bara med Jämlikhet att göra vem som är hemma mer.

Det kan ju uppfattas att du väljer jobbet före dina barn när du skriver som du gör, jag förstår fullt ut och dömer ingen. Jobbet är viktigt idag och ekonomin är viktig idag. Det tycker jag inte att folk ska skämmas för!

Klart mitt jobb är viktigt. För MIG. Viktigare för mig än vad mannens jobb är för honom (som jag skrev). Barnen är viktigast, men för att kunna känna mig som en välfungerande människa och förälder behöver jag jobbet som stimulans. Den omfattningen vi valde att vara hemma på heltid med barnen passade mig perfekt (det visste jag inte innan, men insåg det när jag var där, När jag var liten tänkte jag mig en framtid som hemmafru...:D ). Att jobba varannan dag var det allra bästa!

De allra flesta par där BÅDA har ett arbete med någorlunda normal lön (eller en a-kassa utifrån sin tidigare normala lön eller en sjp utifrån denna) behöver INTE "den där inkomsten" för att "klara sig". Det är ju vad vi bygger upp för utgifter omkring våra inkomster som gör det. Om man bygger upp ett liv omkring att den ena hela tiden ska kunna tjäna sina 30-40-50tusen (eller mer) netto och den andra bidrar med kanske 15000 netto. Då kanske man tar lånet till Jättedyra huset, Jättedyra bilen, skaffar sig Jättedyra matvanorna och Jättedyra resvanorna. Då är det klart det blir skillnad om man ska gå ner i standard under 6 -8 månader.
Men det tycker jag är en milsvid skillnad från att säga att man "inte klarar sig". Det handlar om att gå ner i standard under en period. Förhoppningsvis är de flesta barn såpass planerade att man dessutom kan spara undan pengar i förväg till att kunna bibehålla sin standard.

Eller så säljer man ena bilen, låter bli resorna under ett par år och sparar in på matkostnaderna en del.

Fungerar inte så. Har du hästarna i företaget så finns det ingen fritid med dem. Och när det gäller just hästföretag så har man väl ingen direkt reglerad tid. Det enda lagen säger är att du ska ha 11 timmar sammanhängande vila.

Jag tror inte ett dugg på att man drar ner på det viset, det tappar man för mycket på.

Arbetstidslagen gäller alla. Sen att det i praktiken sällan är så är en annan sak. Men FK skulle troligen aldrig godkänna att någon säger "men jag jobbar ju 60 (70, 80) timmar i veckan så jag behöver få fp för det". Därmed menar jag att OAVSETT så får du inte fp för mer än 40 timmar i veckan. Och då är det ju fritt fram att jobba alla de där extra timmarna (t ex kvällsfodra) ändå; FK kommer inte lägga sig i det.

Jag är ju liksom inte fastbunden vid mitt barn dygnet runt för att jag får föräldrapenning av FK.

Jag menar; de som har hästar, hundar eller annat UTAN att ha det som företag lyckas ju sköta om sina djur trots att de är föräldralediga.

Du fodrar, du mockar, du visiterar, fyller vatten i hagarna! Du hanterar föl, åringar, unghästar. Jodu tiden går.

Hästar är ju mer än ett heltidsjobb speciellt om man har en sådär 7st

Jag har jobbat på hästgård så jag vet nog att tiden kan gå. Jobbade faktiskt där för att ägaren var (surprise!) föräldraledig.
Då jobbade jag hos en som hade avels- och ridhästar. Det var omkring 15 stycken, varav ca hälften ridbara. I mitt jobb ingick i stort sett att sköta nästan allt. Fick hjälp vid skoningar och ägaren red kanske 3-4 ggr/vecka. Standard var fodringar (4 ggr/dag), markarbete av 2-3 hästar, ridning av 2-3 hästar och därutöver vattenpåfyllning, mockning, kolla hagar osv.
Det skötte jag på ca 40-50 timmar i veckan.

Skulle man ha dragit ner på ridningen och markarbetet (vilket mest berodde på att ägaren ville ha ridbara hästar, inte för att det var någon storsatsning på visningar eller tävlingar) så hade jag raskt kunna få ner det till 20 timmar i veckan totalt. Utspritt skulle det ju ha blivit. Fodring kl 7, kl 11, kl 15 och kl 21. Det hade ju gått att förändra antalet fodringar (ev ställt dem på fritt grovfoder, åtminstone de unga), ordna utfodringsgrindar till en-två fodringar per dygn eller fått hjälp en-två gånger per dag.

Så; tja, omöjligt kan det ju inte vara.

Det säger väl dig självt att driver du det som företag och är ute och tävlar direkt så kan du knappast ta ut fp lagligt samtidigt.

Jag ser absolut inga hinder att ha en tävlingskarriär på 50%. Man gör det nödvändigaste för att hålla igång verksamheten men inte mer.

Och skulle det nu inte gå, så får man ju låta bli att ta ug fp. Det är det ju ingen som vet om de här människorna gör. Som jag redan sagt och som är hela min poäng.

Blir en aning svårt att skita i att gå ut och kvällsfodra eller rent av ge ef foder om det är det jag tog upp i exemplet dvs ett ensamföretag i hästnäringen.

Och jobbar du 75% är det väl inga problem att kvällsutfodra? Du har 6 timmar du kan förlägga precis som du vill varje dag. Det tar väl inte 8 timmar/dag att bara mata hästarna?

Klart mitt jobb är viktigt. För MIG. Viktigare för mig än vad mannens jobb är för honom (som jag skrev). Barnen är viktigast, men för att kunna känna mig som en välfungerande människa och förälder behöver jag jobbet som stimulans. Den omfattningen vi valde att vara hemma på heltid med barnen passade mig perfekt (det visste jag inte innan, men insåg det när jag var där, När jag var liten tänkte jag mig en framtid som hemmafru...:D ). Att jobba varannan dag var det allra bästa!

Då kanske du kan förstå att en toppryttare inte vill bli av med den där hästen eller att man kan bortprioritera fina unghästar alt viktiga tävlingar.

De allra flesta par där BÅDA har ett arbete med någorlunda normal lön (eller en a-kassa utifrån sin tidigare normala lön eller en sjp utifrån denna) behöver INTE "den där inkomsten" för att "klara sig". Det är ju vad vi bygger upp för utgifter omkring våra inkomster som gör det. Om man bygger upp ett liv omkring att den ena hela tiden ska kunna tjäna sina 30-40-50tusen (eller mer) netto och den andra bidrar med kanske 15000 netto.

För mig så kan det röra sig om betydlitg lägre löner där den ena kanske får ut 7000kr och den andre tex 25000kr.

Då kanske man tar lånet till Jättedyra huset, Jättedyra bilen, skaffar sig Jättedyra matvanorna och Jättedyra resvanorna. Då är det klart det blir skillnad om man ska gå ner i standard under 6 -8 månader.

Eh..

Vem pratar om jättedyra? det kan vara en skillnad på hur mkt som helt om du är låginkomsttagare.

Kan var helt vanligt hus/villa/bostadsrätt en helt vanlig v70 och inga resvanor alls. Jag vet inte vilken verklighet du lever i men en inkomst på 50-60'kr är en hög inkomst.

Men det tycker jag är en milsvid skillnad från att säga att man "inte klarar sig". Det handlar om att gå ner i standard under en period. Förhoppningsvis är de flesta barn såpass planerade att man dessutom kan spara undan pengar i förväg till att kunna bibehålla sin standard.

Eller så säljer man ena bilen, låter bli resorna under ett par år och sparar in på matkostnaderna en del.

Jag säger det igen vi lever def inte i samma värld för det du pratar om är lyxliv inte ett vanligt liv där man redan kanske drar in på kostnader för att kunna ha det bra. Och jovisst man kan spara men alla kanske inte planerar barn från att de kliver ur skolan..

Och det är väl det som är så märkligt att det är så fult att vilja ha det bra ställt. Om man nu väljer att den som tjänar mest jobbar vidare så ses det som något fult, nä jag köper inte det jag anser att alla planerar som det är bäst för dem själva och det spelar ingen roll vem som är hemma då

Arbetstidslagen gäller alla. Sen att det i praktiken sällan är så är en annan sak. Men FK skulle troligen aldrig godkänna att någon säger "men jag jobbar ju 60 (70, 80) timmar i veckan så jag behöver få fp för det". Därmed menar jag att OAVSETT så får du inte fp för mer än 40 timmar i veckan. Och då är det ju fritt fram att jobba alla de där extra timmarna (t ex kvällsfodra) ändå; FK kommer inte lägga sig i det.

Jag är ju liksom inte fastbunden vid mitt barn dygnet runt för att jag får föräldrapenning av FK.

Jag menar; de som har hästar, hundar eller annat UTAN att ha det som företag lyckas ju sköta om sina djur trots att de är föräldralediga.

Du får det i fp som du fått ut i lön, svårare än så är det inte. Det har inte ett dugg med hur många timmar du jobbat.

Skillnaden är ju att fritidsintressen inte räknas som företag men det gör faktiskt ett hästföretag. Det är ditt företag och jobbar du i det när du är sjukskriven har fp så är det regelfel

Jag har jobbat på hästgård så jag vet nog att tiden kan gå. Jobbade faktiskt där för att ägaren var (surprise!) föräldraledig.
Då jobbade jag hos en som hade avels- och ridhästar. Det var omkring 15 stycken, varav ca hälften ridbara. I mitt jobb ingick i stort sett att sköta nästan allt. Fick hjälp vid skoningar och ägaren red kanske 3-4 ggr/vecka. Standard var fodringar (4 ggr/dag), markarbete av 2-3 hästar, ridning av 2-3 hästar och därutöver vattenpåfyllning, mockning, kolla hagar osv.
Det skötte jag på ca 40-50 timmar i veckan.

Skulle man ha dragit ner på ridningen och markarbetet (vilket mest berodde på att ägaren ville ha ridbara hästar, inte för att det var någon storsatsning på visningar eller tävlingar) så hade jag raskt kunna få ner det till 20 timmar i veckan totalt. Utspritt skulle det ju ha blivit. Fodring kl 7, kl 11, kl 15 och kl 21. Det hade ju gått att förändra antalet fodringar (ev ställt dem på fritt grovfoder, åtminstone de unga), ordna utfodringsgrindar till en-två fodringar per dygn eller fått hjälp en-två gånger per dag.

Så; tja, omöjligt kan det ju inte vara.

Lär vad jag skriver, det finns självklart olika företag inom hästnäringen men att driva ett tävlingsstall är betydligt svårare där du måste ha resultat att visa och det blir ju svårt om du inte kan träna och rida..

Jag ser absolut inga hinder att ha en tävlingskarriär på 50%. Man gör det nödvändigaste för att hålla igång verksamheten men inte mer.

Och skulle det nu inte gå, så får man ju låta bli att ta ug fp. Det är det ju ingen som vet om de här människorna gör. Som jag redan sagt och som är hela min poäng.

Nej jag ser inte det samma och har erfarenhet av det dessutom. Du kan def inte klara av att tävla och träna på 50% om du vill ha resultat och vem skall ta hand om djuren den andra tiden?

Och tja jag vet inte hur du löser det med barnpassning de andra 50%.. För det är faktiskt inte alls säkert att arbetsgivaren godkänner det.

Att skita i att ta ut fp gör ju automatiskt att vem skall ta hand om barnet de dagarna man inte får fördela? Någon måste ju göra det och när de 50% tar slut så måste den andre ta ut fp och lägga sitt företag på is.

Ser du inte problemet med det så finns inget mer att säga.

Och jobbar du 75% är det väl inga problem att kvällsutfodra? Du har 6 timmar du kan förlägga precis som du vill varje dag. Det tar väl inte 8 timmar/dag att bara mata hästarna?

Men vem skall vara hemma och ta hand om barnet när dagarna tar slut? det är väl eg inte frågan om att gå ner i arbetstid frågan är ju hur man gör när dagarna tar slut och du inte kan skänka dem. Vem skall passa barnet de 75% som jag jobbar? Om min man redan tagit ut sin del!

Men vem skall vara hemma och ta hand om barnet när dagarna tar slut? det är väl eg inte frågan om att gå ner i arbetstid frågan är ju hur man gör när dagarna tar slut och du inte kan skänka dem. Vem skall passa barnet de 75% som jag jobbar? Om min man redan tagit ut sin del!

Man får ju planera så att den andra föräldern kan ta över. Tillsammans har man 480 dagar, 240 dagar var. Behöver man sätta barnet i förskola vid 1 års ålder gör man det.

Både rolf-göran och helena har ju personal anställd som tar hand om hästarna, alla toppryttare har det. Och det var dom du påstår inte kan ta ut föräldrapenning. Och jodå, det går alldeles utmärkt att klara företaget genom att jobba deltid. Annars hade ju inga elitryttare haft barn.
Det går alldeles utmärkt utan att vara elitryttare vilket mina vänner är exempel på.

Barnpassning de andra 50%? Det första året den andra föräldern så klart. Därefter förskola. Arbetsgivaren kan inte säga nej, men det förutsätter ju att man planerar i gos tid så klart.

Kan man inte ta ut sina dagar så får ju den andra föräldern vara hemma utan föräldrapenning, när dennes är slut.

Jag har aldtig varit med om mer problemfixerad människa än du. Man har ju i regel nio månader på sig att planera föräldraledigheten och försörjningen!! Jäkligt god tid även som egen företagare.

Sen är det väl kanske också så, att om man har ett jobb som kräver att man jobbar jämt och aldrig är föräldraledig, då får man kanske välja bort barn. Det är det ju många elitryttare som gör. Barn är ju inget måste, och har man inte alls tid att ta hand om så är det ju begripligt och rimligt att välja bort barn.

Sen är det väl kanske också så, att om man har ett jobb som kräver att man jobbar jämt och aldrig är föräldraledig, då får man kanske välja bort barn. Det är det ju många elitryttare som gör. Barn är ju inget måste, och har man inte alls tid att ta hand om så är det ju begripligt och rimligt att välja bort barn.

Exakt. Lever man ett sådant "oformbart" liv så är det ju oerhört svårt att ha barn överhuvudtaget.

Både rolf-göran och helena har ju personal anställd som tar hand om hästarna, alla toppryttare har det. Och det var dom du påstår inte kan ta ut föräldrapenning. Och jodå, det går alldeles utmärkt att klara företaget genom att jobba deltid. Annars hade ju inga elitryttare haft barn.

Det är inte så speciellt många elitryttare som har barn, i vart fall inte kvinnor. Och de som fått barn har fått det sent i livet.

Det går alldeles utmärkt utan att vara elitryttare vilket mina vänner är exempel på.

Grattis till dem!

Barnpassning de andra 50%? Det första året den andra föräldern så klart. Därefter förskola. Arbetsgivaren kan inte säga nej, men det förutsätter ju att man planerar i gos tid så klart.

Så enkelt är det inte.

Kan man inte ta ut sina dagar så får ju den andra föräldern vara hemma utan föräldrapenning, när dennes är slut.

Och det har ju varenda människa råd med...

Jag har aldtig varit med om mer problemfixerad människa än du. Man har ju i regel nio månader på sig att planera föräldraledigheten och försörjningen!! Jäkligt god tid även som egen företagare.

Jag fixade det men jag ser också de som inte kan klara av det när man splittar helt. Det har dessutom knappast varit något problem innan men blir det nu!

Valet har ju funnits förut att du har kunnat planera din fp, nu blir det svårare anser jag att ha ett hästföretag och driva det fullt ut vilket medför tapp.

Nej många skaffar inte barn eller så skaffar de barnen sent i livet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024