Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Det är inte så speciellt många elitryttare som har barn, i vart fall inte kvinnor. Och de som fått barn har fått det sent i livet.
Då får man ju förmoda att de gjort det kloka valet att välja karriär framför barn. Och inte skaffa barn och lasta över allt ansvaret på partnern som du hävdar att egen företagare måste göra.

Så enkelt är det inte.
Jag tar din brist på argument som att det faktiskt är precis så enkelt.

Och det har ju varenda människa råd med...
Det är ju knappast varenda människa som inte under några omständigheter kan ta ut föräldrapenning, även om du vill få det att låta så. Andelen är ohyggligt liten, noll enligt mig.
Jag fixade det men jag ser också de som inte kan klara av det när man splittar helt. Det har dessutom knappast varit något problem innan men blir det nu!
Det blir det ju faktiskt inte, även om jag vill ha det så.

Då får man ju förmoda att de gjort det kloka valet att välja karriär framför barn. Och inte skaffa barn och lasta över allt ansvaret på partnern som du hävdar att egen företagare måste göra.

Ser inget problem med att låta den ena partern ta ut mer fp än den andra.

Jag tar din brist på argument som att det faktiskt är precis så enkelt.

Nej det är inte speciellt lätt att sköta ett stall på 50 % om man är själv och det är inte alltid rätt eller lätt att få ut 50% i fp om man är någorlunda juste mot arbetsgivaren. De flesta vill faktiskt ta in en vikarie eller plannera om det är så att den jobbar tex skift.

Det är ju knappast varenda människa som inte under några omständigheter kan ta ut föräldrapenning, även om du vill få det att låta så. Andelen är ohyggligt liten, noll enligt mig.

Förstår inte vad du menar? Jag menar att det är extremt få som klarar av det ekonomiskt att vara hemma utan lön och ersättning för fp. Det är inte välbetalt att vara hemma med barn direkt!

Det blir det ju faktiskt inte, även om jag vill ha det så.

Det är ju tur om det inte blir så.

Allt ansvar är inte de 8 h man jobbar på ett dygn av 24. Kan aldrig bli det.

Nej, men det allra största. Räkna in resa till och från jobbet så är den som jobbar heltid borta 9-10 timmar. Sedan sover spädbarn 16-19 timmar/dygn så det handlar (i fallet med spädbarn) om 5-8 timmars omvårdnad och i de allra flesta fall så är barnet vaket dagtid och den förälder som arbetar heltid jobbar i de allra flesta fall just dagtid. Jobbas det natt sover man ju gärna på dagtid. Sedan har vi som sagt statistiken som faktiskt visar att det i de allra flesta fall är så att den som är hemma med barnet är den som sköter hemmet.

Ser inget problem med att låta den ena partern ta ut mer fp än den andra.
Det är ju solklart att du inte gör det. Annars hade vi ju inte haft den här diskussionen.

Nej det är inte speciellt lätt att sköta ett stall på 50 % om man är själv och det är inte alltid rätt eller lätt att få ut 50% i fp om man är någorlunda juste mot arbetsgivaren. De flesta vill faktiskt ta in en vikarie eller plannera om det är så att den jobbar tex skift.
Nej, inte speciellt lätt. Men inte speciellt svårt heller. Det är inte lätt att vara förälder.

Förstår inte vad du menar? Jag menar att det är extremt få som klarar av det ekonomiskt att vara hemma utan lön och ersättning för fp. Det är inte välbetalt att vara hemma med barn direkt!
Jag menar så här:
Andelen som inte under några omständigheter kan ta ut föräldrapenning är fruktansvärt liten, jag menar obefintlig.
Om man nu inte under några omständigheter kan ta ut föräldrapenning är inte det något jag tycker staten ska subventionera och då får man klara livet utan den statliga förmånen. Jag tycker helt enkelt inte att barn passar in i ens liv om man helt omöjligen kan ta tjänstledigt 50% under ett år. Då tycker jag man ska vänta att skaffa barn till man har tid och möjlighet att ta hand om det. Vill man inte det - fine. Men betala för det själv.
Du har fortfarande inte kunnat ta ett enda exempel där det är omöjligt att ta ut föräldrapenning.

Senast ändrad:

Allt ansvar är inte de 8 h man jobbar på ett dygn av 24. Kan aldrig bli det.
Det är ju inte så verkligheten ser ut. Men du har ju inte läst den forskning och de publikationer försäkringskassan gjort i ämnet. Och då finns det liksom ingen idé att diskutera det.

Jag menar så här:
Andelen som inte under några omständigheter kan ta ut föräldrapenning är fruktansvärt liten, jag menar obefintlig.
Om man nu inte under några omständigheter kan ta ut föräldrapenning är inte det något jag tycker staten ska subventionera och då får man klara livet utan den statliga förmånen. Jag tycker helt enkelt inte att barn passar in i ens liv om man helt omöjligen kan ta tjänstledigt 50% under ett år. Då tycker jag man ska vänta att skaffa barn till man har tid och möjlighet att ta hand om det. Vill man inte det - fine. Men betala för det själv.
Du har fortfarande inte kunnat ta ett enda exempel där det är omöjligt att ta ut föräldrapenning.

Då ansr du även att sjukskrivna, arbetslösa, utförsäkrade, de med dålig inkomst etc också skall avstå från att skaffa barn?

Det du missar är att de allra flesta faktiskt jobbar efter det att barnet är ett år, är de också dåliga föräldrar?

Eller det gäller bra den kategorin jag tog upp som exempel, trots att det nog är de som i framtiden har det bäst ställt att sörja för ett barn..

Jo jag har givit dig flertalet exempel men du väljer att inte se problemen eftersom du antagligen inte själv har erfarenhet av det..

Nej, men det allra största. Räkna in resa till och från jobbet så är den som jobbar heltid borta 9-10 timmar. Sedan sover spädbarn 16-19 timmar/dygn så det handlar (i fallet med spädbarn) om 5-8 timmars omvårdnad och i de allra flesta fall så är barnet vaket dagtid och den förälder som arbetar heltid jobbar i de allra flesta fall just dagtid. Jobbas det natt sover man ju gärna på dagtid. Sedan har vi som sagt statistiken som faktiskt visar att det i de allra flesta fall är så att den som är hemma med barnet är den som sköter hemmet.

Är det så svårt att förstå vad jag menar? De exempel jag tar upp så har man knappast någon resa att tala om. Jobbet ligger typ 20 steg från hemmet. Du är i princip hemma hela dagen. Jag själv har ca 14 min till jobbet och jobbar skift vilket gör att jag slutar tidigt på dagen jag jobbar fm. och är hemma i princip hela dagen när jag jobbar ef. Hade fungerat utmärkt för oss att min sambo hade tagit i princip all fp för jag hade haft så mycket tid ändå över.

Du glömmer bort att det finns enormt många människor som jobbar skift i landet. Förstår inte hur ni endast ställer er in på de som jobbar dagtid?

Du får det i fp som du fått ut i lön, svårare än så är det inte. Det har inte ett dugg med hur många timmar du jobbat.

Skillnaden är ju att fritidsintressen inte räknas som företag men det gör faktiskt ett hästföretag. Det är ditt företag och jobbar du i det när du är sjukskriven har fp så är det regelfel

Du får ut den fp som du anger att du tar ut. Tar du ut 50 % fp så FÅR du jobba 50 %.

Men vem skall vara hemma och ta hand om barnet när dagarna tar slut? det är väl eg inte frågan om att gå ner i arbetstid frågan är ju hur man gör när dagarna tar slut och du inte kan skänka dem. Vem skall passa barnet de 75% som jag jobbar? Om min man redan tagit ut sin del!

Om båda tar ut lika många dagar kan man normalt sett vara hemma 1 år (om man tar 7 dagar fp per vecka) - 1,5 år eller till och med längre om man inte tar ut fp för mer än 3-4 dgr/vecka.

Om du är egenföretagare och kanske hemma 100% i en månad och sedan börjar jobba 50 % så är det klart att det normala är att den andra föräldern tar ut sina 50 % parallellt. Vem trodde du?

Om båda tar ut lika många dagar kan man normalt sett vara hemma 1 år (om man tar 7 dagar fp per vecka) - 1,5 år eller till och med längre om man inte tar ut fp för mer än 3-4 dgr/vecka.

Om du är egenföretagare och kanske hemma 100% i en månad och sedan börjar jobba 50 % så är det klart att det normala är att den andra föräldern tar ut sina 50 % parallellt. Vem trodde du?

Svara på en enkel fråga bara, vem skall ta hand om gården dvs hästarna när du är 50% ledig? Eller man skall sälja av alla hästarna och skicka tillbaka tävlingshästarna?

Tror du att man får tillbaka tävlingshästarna? Eller kan köpa tillbaka sina avelsston?

Du får ut den fp som du anger att du tar ut. Tar du ut 50 % fp så FÅR du jobba 50 %.

Men missförstå med flit...

Det vet väl vilken idiot som helst!

Jag skriver att fp är baserad på din deklarerade lön! Spelar ingen roll om du jobbat 80timmar/vecka varannan vecka du får fortfarande bara ut det du deklarerat för!

Jag förlorade dubbel lön från jobbet om jag var hemma en dag eftersom jag jobbade skift, inget som fk brydde sig om för jag fick ut det som jag haft som inkomst delat på 365 dagar och då tar de inte hänsyn till om jag är hemma ett långskiftpass dvs 16 timmar en dag jour. Mitt arbete drog för passet och fk fick jag för en vanlig dag dvs 8timmar.

När jag är sjukskriven så får jag för så många timmar jag är borta (genomsnittsdag). FK är av arbetsgivaren informerade om hur mina arbetspass ser ut. Det var inte ens svårt att få till.

Jag tycker att vill man ha barn så ska man också se till att man har förutsättningar för att ta hand om, ta ansvar för och försörja det. Sen kan omständigheterna runt omkring se oerhört olika ut.

Jag vet inte vad du får att jag skulle tycka man är en dålig förälder som jobbar efter att barnet är ett år. Det känns som om du börjar tappa tråden ganska rejält. Inte ett dugg konstigt i och för sig.

Det exempel du tagit är hästföretagare. Och eftersom det finns ganska många kvinnor, både elitryttare och "vanliga hästföretagare" som kunnat vara hemma med sina barn, så faller det exemplet. Du tog något exempel om hantverkare (eller så var det någon annan), men det har du inte angett något skäl för.

Senast ändrad:

Nä det var jag men jag skrev bara att han inte kan jobba på "icke kontorstid", däremot naturligtvis gå ner i tid.

När jag är sjukskriven så får jag för så många timmar jag är borta (genomsnittsdag). FK är av arbetsgivaren informerade om hur mina arbetspass ser ut. Det var inte ens svårt att få till.

Det är stor skillnad på sjukskrivning och fp och vab!

Jag vet har haft diskussion med just fk om detta att mitt jobb drar för timmar och fk ger mig vab för dag!

Jobbar jag ett 16 timmarspass så får jag avdrag för antal timmar men fk betalar ut endast för en dag dvs 8timmar. Jobbar skift så vi har alla typer av inställelser. Vi jobbar både fm., ef, dag, kväll, långpass 16h och natt. Fk grundar sin utbetalning på antalet inställelser på ett år delat på din totala inkomst. Vilket för mig gjorde att jag får ut mer som sjukskriven än som hemma med vab.

Jag tycker att vill man ha barn så ska man också se till att man har förutsättningar för att ta hand om, ta ansvar för och försörja det. Sen kan omständigheterna runt omkring se oerhört olika ut.

Jag vet inte vad du får att jag skulle tycka man är en dålig förälder som jobbar efter att barnet är ett år. Det känns som om du börjar tappa tråden ganska rejält. Inte ett dugg konstigt i och för sig.

Det exempel du tagit är hästföretagare. Och eftersom det finns ganska många kvinnor, både elitryttare och "vanliga hästföretagare" som kunnat vara hemma med sina barn, så faller det exemplet. Du tog något exempel om hantverkare (eller så var det någon annan), men det har du inte angett något skäl för.

Det är du som har fel, de allra flesta som skaffar barn vilket inte är speciellt många i hästnäringen som lever på detta som tävlingsryttare, uppfödare tar oftast inte ut fp öht. Jag vet inte vilken verklighet du lever i men def inte i den riktiga. Inbilla mig inte att tex roffe eller liknande kan vara borta från tävlandet dvs deras jobb under längre tid utan att det får stora konsekvenser för verksamheten, likadant gäller många tränare av tex galopphästar som fortsätter jobba direkt. Folk betalar inte 16000kr i månaden för en häst där själva tränaren inte är inblandad.

Läser du igen så ser du nog att mina exempel är de som faller utanför ramen.

Liksom de som jobbar skift och kan vara lediga 2veckor i stöten, de du menar med ditt tänkt inte kan vara delaktig i sina barn för att de inte tar ut fp.

Verkligheten ser inte ut som dina 8-16.

Och jo jag anser att de flesta mkt väl kan vara föräldrar trots ett krävande jobb och nej de första året är inte det enda som påverkar barnen till den grad att de får problem i framtiden som inte båda föräldrarna delar på fp..

Utan konsekvenser har ingen påstått att föräldraskapet och en delad FP inte innebär. Det handlar om att kunna planera för att minimera skadan och att vara beredd att ta konsekvenserna när man skaffar barn.

Är det så svårt att förstå vad jag menar? De exempel jag tar upp så har man knappast någon resa att tala om. Jobbet ligger typ 20 steg från hemmet. Du är i princip hemma hela dagen. Jag själv har ca 14 min till jobbet och jobbar skift vilket gör att jag slutar tidigt på dagen jag jobbar fm. och är hemma i princip hela dagen när jag jobbar ef. Hade fungerat utmärkt för oss att min sambo hade tagit i princip all fp för jag hade haft så mycket tid ändå över.

Du glömmer bort att det finns enormt många människor som jobbar skift i landet. Förstår inte hur ni endast ställer er in på de som jobbar dagtid?

Jag glömmer inte alls bort alla som jobbar i skift, jag har jobbat i skift under i princip hela mitt arbetande liv.

Men du (eller om det var någon annan) argumenterade för att de som jobbar 100% kan vara lika eller iaf nästan lika delaktig i det lilla barnets liv vilket faller på sin egen rimlighet om man jobbar heltid och har ett barn som sover normalt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?