Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Och då kan vi tuffa på som vanligt så att ojämlikheterna består istället för att genomdriva reformer som faktiskt skulle göra skillnad och leda till ett mer jämställt och således mer jämlikt samhälle?

Reformen som gör att man själv inte får välja vem som skall ta ut fp kommer garanterat inte att ändra samhället, det är betydligt viktigare saker som måste ändras först och främst

Det förstår jag. Men diskussioner blir roligare om alla inblandade förstår det som diskuteras. Det betyder inte att man plötsligt tycker likadant, bara att diskussionen blir en diskussion, istället för som nu: en del argumenterar, medan du enbart påstår.

På vilket sätt påstår jag? Har jag fel i att vissa måste lägga ner sitt företag om de tvingas ta ut 50%?

Om du inte kan se det så är du själv inte så insatt som du vill påskina!

Reformen som gör att man själv inte får välja vem som skall ta ut fp kommer garanterat inte att ändra samhället, det är betydligt viktigare saker som måste ändras först och främst

Vilka saker och hur? Hur ska tex. kvinnors situation på arbetsmarknaden förändras? Ur tex. aspekten att kvinnor i fertil ålder anses vara mer riskabla att anställa än män i samma ålder.

Fortfarande så är det inte förmåner du blir utan om du är i behov av dem.

Förstår du?

Jo, man blir utan dem om man inte uppfyller specifika villkor. Några sådana villkor finns inte för föräldrapenning, förutom att du är just förälder. Därför kan det inte vara diskriminerande. Lika lite som det är diskriminerande att studenter som inte klarar tentor inte får studiebidrag.

Jo, man blir utan dem om man inte uppfyller specifika villkor. Några sådana villkor finns inte för föräldrapenning, förutom att du är just förälder. Därför kan det inte vara diskriminerande. Lika lite som det är diskriminerande att studenter som inte klarar tentor inte får studiebidrag.

Fast studiebidrag får du även om du blir underkänd, det baseras på den tid du studerar.

Nu finns det en fp som man själv får fördela och då måste man kunna få anse att ändras den så finns risken för det jag skriver att egen företagare blir diskriminerade.

Vilka saker och hur? Hur ska tex. kvinnors situation på arbetsmarknaden förändras? Ur tex. aspekten att kvinnor i fertil ålder anses vara mer riskabla att anställa än män i samma ålder.

Det är ju knappast barnafödandet som endast är den ensamma orsaken till att det finns ojämlikheter.

Samhället är inte jämlikt Har du missat det? Jo jag jobbar själv i en bransch som är mansdominerad och jo det är väldigt många ögonbryn som höjs när jag säger vad jag jobbar med.

Det finns enormt mycket fördomar och att säga att de inte finns är rätt dumt. Varför finns det inte fler kvinnliga politiker? Eller manliga förskolelärare, sjuksköterskor tex?

Men alltså... Du måste väl förstå att bara för att DU upplever "ögonbryn som höjs" är det inte rimligt att du påstår att "samhället i sig" (vad du nu menar med det) ogillar män som barnskötare eller hemvårdspersonal? Det är ingen som har sagt att fördomar inte finns, så bespara mig avledningsargumenten är du snäll.

Om jag har missat att samhället inte är jämlikt? Jo visst har jag det. Det är därför jag anser att det är rimligt att staten påverkar föräldraförsäkringen på ett sätt som främjar jämlikt föräldraskap och i förlängningen ökad jämställdhet på arbetsmarknaden (och andra områden, som en ringar på vattnet-effekt).

Jag och min man delade nästan lika då jag var hemma tio månader och han åtta månader.

Men skillnaden var att jag för att få det att gå runt tog ut sex dagar i veckan medans min man tog ut i ungefär 9 dagar per månad då han jobbade var tredje helg och då har betald ledighet en vecka efter och han jobbade även sina eftermiddagsveckor så vi gick omlott varandra.

Han tog då ut exakt 62 dagar på dessa 8 månader och jag tog ut strax över 250 så går man helt på statistiken ser det ut som jag har vart hemma mycket mycket längre än min man men egentligen va det ganska lika. Vet väldigt många här i vår kommun som gjort på samma sätt som vi.

Sen får jag inte i hop hur man skulle kunna börja jobba heltid efter sex månader om man ammar då många ofta börjar införa smakportioner vid sexmånaders ålder. Det går ju för dom som kan flaskmata men hur gör alla andra?
Jag fick ett bra jobberbjudande när min son var sex månader men jag hade aldrig kunnat ta det pga amning både dagar och nätter.
Jag måste också säga att jag beundrar dom som orkar amma hela nätterna och sen jobba heltid på dagarna. Själv hade jag vart halvt död efter en vecka.

Det är ju knappast barnafödandet som endast är den ensamma orsaken till att det finns ojämlikheter.

Nej, föräldraskapet i sig är en orsak också eftersom kvinnor förväntas vilja gå ner i arbetstid och VABa i större omfattning än män. Dessa faktorer är antagligen inte de enda, men de är absolut betydande faktorer.

Sen får jag inte i hop hur man skulle kunna börja jobba heltid efter sex månader om man ammar då många ofta börjar införa smakportioner vid sexmånaders ålder. Det går ju för dom som kan flaskmata men hur gör alla andra?

Varför skulle man börja jobba heltid efter 6 månader? Två föräldrar har 480 dagar. Delar man på dessa rakt av har man 240 dagar var=8 månader. Sedan kan många spara dagar och dra på trissar... vissa tar ut FP parallellt! Båda går ner i arbetstid och täcker upp med FP. Det finns flera olika sätt man kan ta ut dagarna på. Det måste inte handla om att en är hemma 100% och den andra jobbat 100% och sedan byter man av varandra.

Sonen levde på bröstmjölk (huvudsakligen amning, lite flaska) i 6 månader. Jag började jobba deltid efter 5 månader. Sedan ammades han upp till 2 års ålder.

Fast studiebidrag får du även om du blir underkänd, det baseras på den tid du studerar.

Nu finns det en fp som man själv får fördela och då måste man kunna få anse att ändras den så finns risken för det jag skriver att egen företagare blir diskriminerade.
Nej, egen företagare blir absolut inte diskriminerande så länge samma villkor gäller för dem. Det är tvärtemot diskriminering att låta egna företagare ha andra villkor än alla andra.

Du använder begreppet helt bakvänt.

Nej, egen företagare blir absolut inte diskriminerande så länge samma villkor gäller för dem. Det är tvärtemot diskriminering att låta egna företagare ha andra villkor än alla andra.

Du använder begreppet helt bakvänt.

Det är väl klart att det blir fel och det är väl ingen som idag har olika villkor. Alla har rätt att dela på fp som de vill med nuvarande regler men ändras de så blir det problem för vissa.

Jag och min man delade nästan lika då jag var hemma tio månader och han åtta månader.

Men skillnaden var att jag för att få det att gå runt tog ut sex dagar i veckan medans min man tog ut i ungefär 9 dagar per månad då han jobbade var tredje helg och då har betald ledighet en vecka efter och han jobbade även sina eftermiddagsveckor så vi gick omlott varandra.

Han tog då ut exakt 62 dagar på dessa 8 månader och jag tog ut strax över 250 så går man helt på statistiken ser det ut som jag har vart hemma mycket mycket längre än min man men egentligen va det ganska lika. Vet väldigt många här i vår kommun som gjort på samma sätt som vi.

Jag fick ett bra jobberbjudande när min son var sex månader men jag hade aldrig kunnat ta det pga amning både dagar och nätter.
Jag måste också säga att jag beundrar dom som orkar amma hela nätterna och sen jobba heltid på dagarna. Själv hade jag vart halvt död efter en vecka.

Det är sådant trixande som inte kommer att fungera om man väljer att tvinga folk att dela på fp

I detta fallet ser det ju verkligen ut som om kvinnan var hemma länge med barnet vilket det ju i praktiken inte var.

Men alltså... Du måste väl förstå att bara för att DU upplever "ögonbryn som höjs" är det inte rimligt att du påstår att "samhället i sig" (vad du nu menar med det) ogillar män som barnskötare eller hemvårdspersonal? Det är ingen som har sagt att fördomar inte finns, så bespara mig avledningsargumenten är du snäll.

Nej jag har inte sagt ogillar det är något annat utan förväntningarna att de skall jobba med något annat är dessutom större.

Om jag har missat att samhället inte är jämlikt? Jo visst har jag det. Det är därför jag anser att det är rimligt att staten påverkar föräldraförsäkringen på ett sätt som främjar jämlikt föräldraskap och i förlängningen ökad jämställdhet på arbetsmarknaden (och andra områden, som en ringar på vattnet-effekt).

Ett bra exempel har den under detta inlägg givit. Där ser det ut som om kvinnan statistiskt sett varit hemma med barnet längre men i verkligheten har hon inte varit det.

Det är väl klart att det blir fel och det är väl ingen som idag har olika villkor. Alla har rätt att dela på fp som de vill med nuvarande regler men ändras de så blir det problem för vissa.

Nej, men du påstår att egna företagare skulle ha sämre villkor än andra vid kvoterad föräldrapenning. Sämre förutsättningar är möjligt, men fortfarande ingen diskriminering. Att vara egen företagare är ett aktivt och frivilligt val.

Nej, men du påstår att egna företagare skulle ha sämre villkor än andra vid kvoterad föräldrapenning. Sämre förutsättningar är möjligt, men fortfarande ingen diskriminering. Att vara egen företagare är ett aktivt och frivilligt val.

Personligen anser jag att folk som jobbar och sliter borde vara viktiga för samhället och inte anses som något som inte har betydelse för att de har valt själva att driva en egen verksamhet.

Ja egenföretagare speciellt ensamföretag får det betydligt sämre vid delad fp utan egna val. Liksom de som kanske jobbar skift och som är lediga mkt och som av den anledningen skänker en del av sin fp.

Personligen anser jag att folk som jobbar och sliter borde vara viktiga för samhället och inte anses som något som inte har betydelse för att de har valt själva att driva en egen verksamhet.

Ja egenföretagare speciellt ensamföretag får det betydligt sämre vid delad fp utan egna val. Liksom de som kanske jobbar skift och som är lediga mkt och som av den anledningen skänker en del av sin fp.

Jag förstår inte alls vad du menar. Var har jag sagt att folk som jobbar och sliter inte är viktiga för samhället?!
Vadå får betydligt sämre? Sämre än vadå? Sämre än de som jobbar dagtid? Sämre än de som inte har barn? Sämre än arbetslösa? Sämre än kvinnor? Man har ju fortfarande massor av val, hur och när man ska ta ut sin föräldrapenning tycker jag ska vara helt frivilligt och upp till familjen att bestämma.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2