Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Föräldrapenning är en förmån föräldrar får för att underlätta att vara hemma med barnen. Hur kan en icke tvingande, helt frivillig förmån som föregås av ett aktivt val vara diskriminerande? Det är ju ingen skyldighet att skaffa barn.

Nä det är ingen skyldighet men det är bra för samhället om barn föds!

Och får är väl att ta i de allra flesta betalar ju faktiskt skatt i samhället för att kunna ta del av dessa förmåner samhället erbjuder.

Jag tycker det är bra som det är idag, en ändring kan ställa till det för en stor grupp människor.

Visst är det bra att det föds barn, men jämställdhet är också bra för samhället.

Bara för att man eventuellt betalar skatt ger ju inte det någon ovillkorlig rätt till övriga förmåner och bidrag.

KL

Vad jag har förstått så får man fortfarande överlåta dagar, och fortfarande är det bara 60 dagar öronmärkta pappan. Har jag missuppfattat något?

Nej, du har inte missuppfattat något. Har tillkommit lite nya regler som underlättar för föräldrarna att dela på f-penningen, men man har fortfarande fritt fram att fördela dessa.

KL

Vad jag har förstått så får man fortfarande överlåta dagar, och fortfarande är det bara 60 dagar öronmärkta pappan. Har jag missuppfattat något?
Det stämmer att det inte blivit någon skillnad.
Men har du läst hela tråden?

Män ses inte med blida ögon som sjuksköterska, barnskötare, hemvårdsbiträde etc.

Gör de inte??? Var tar du det här fullständigt ogrundade och nedvärderande påståendet ifrån?

*kl*
Till viss del upprepning av vad som redan sagts, men uppenbarligen behöver det sägas igen:
Staten möjliggör att vi över huvud taget kan vara hemma med våra barn och få betalt för det. Det är inte orimligt att staten då till viss del styr hur medlen används. Jag hör ingen som protesterar mot att studiemedel ska användas till just studier och inte till badrumsrenovering, till exempel.
Vill man välja själv har man ju all möjlighet att göra det, dock utan statlig subventionering. Vi är bortskämda med världens mest generösa föräldraförsäkring och måste faktiskt inse att den är till för att vi ska klara vår försörjning när vi är hemma med våra barn istället för att vara på jobbet, inte för att vi ska kunna lägga undan så mycket som möjligt till Thailandsresan.
Försök se saken ur ett lite större perspektiv. Det är inte så svårt om man tittar ut lite från sin egen Min-Rättighet-bubbla.

Ännu svårare än att förstå er som anser att ni ska ha rätt till att motarbeta jämställdhetsarbete och är det stora undantaget från alla undersökningar som presenteras har jag att förstå hur ni (inte kan se att ni) sätter den som burit och fött barnet som den främsta föräldern. Den andra föräldern förväntas självklart (vilja) stå tillbaka och ta en betydligt mindre eller ingen del av föräldraledigheten, och detta accepterar ni utan ifrågasättande? Och skyller det på ekonomi trots att det i undersökning efter annan visas att kvinnan ofta tar ut större delen av föräldraledigheten även där hon har den högre inkomsten i hushållet.

Om staten gör så att folk inte kan skaffa barn eftersom den ena parten inte kan vara hemma en längre tid så anser jag det vara diskriminering gentemot de personer det kommer att påverka.

Det är helt fantastiskt hur du argumenterar rakt ut i luften, och använder stora ord som inte har ett skvatt med frågeställningen att göra.

Varför läser du inte på så pass att du kan förstå frågorna ordentligt? Då skulle du ju också lära dig att argumentera för din åsikt på ett betydligt bättre sätt.

Det är helt fantastiskt hur du argumenterar rakt ut i luften, och använder stora ord som inte har ett skvatt med frågeställningen att göra.

Varför läser du inte på så pass att du kan förstå frågorna ordentligt? Då skulle du ju också lära dig att argumentera för din åsikt på ett betydligt bättre sätt.

Jag anser att jag har rätt så jag tycker absolut inte jag behöver läsa på något mer!

Tvång på delad fp kan leda till diskriminering det är inte ett dugg konstigt.

Gör de inte??? Var tar du det här fullständigt ogrundade och nedvärderande påståendet ifrån?

Läs om gör rätt!

Jag anser inte det men samhället i sig gör det.

*kl*
Till viss del upprepning av vad som redan sagts, men uppenbarligen behöver det sägas igen:
Staten möjliggör att vi över huvud taget kan vara hemma med våra barn och få betalt för det. Det är inte orimligt att staten då till viss del styr hur medlen används. Jag hör ingen som protesterar mot att studiemedel ska användas till just studier och inte till badrumsrenovering, till exempel.

Demokrati gör att vi har möjlighet att påverka beslut som staten gör. Och jovisst det är ingen som bestämmer att dina studiemedel är öronmärkt för just studier duken göra vad du vill med pengarna.

Vill man välja själv har man ju all möjlighet att göra det, dock utan statlig subventionering. Vi är bortskämda med världens mest generösa föräldraförsäkring och måste faktiskt inse att den är till för att vi ska klara vår försörjning när vi är hemma med våra barn istället för att vara på jobbet, inte för att vi ska kunna lägga undan så mycket som möjligt till Thailandsresan.
Försök se saken ur ett lite större perspektiv. Det är inte så svårt om man tittar ut lite från sin egen Min-Rättighet-bubbla.

Varför skall vi skämmas för att den möjligheten finns? Alla har faktiskt inte ens råd att lägga undan till en Thailands resa utan sliter i sina företag i princip dygnet runt.

Nu har vi detta system och jo jag aner att man får vara egoistisk!

Ännu svårare än att förstå er som anser att ni ska ha rätt till att motarbeta jämställdhetsarbete och är det stora undantaget från alla undersökningar som presenteras har jag att förstå hur ni (inte kan se att ni) sätter den som burit och fött barnet som den främsta föräldern. Den andra föräldern förväntas självklart (vilja) stå tillbaka och ta en betydligt mindre eller ingen del av föräldraledigheten, och detta accepterar ni utan ifrågasättande? Och skyller det på ekonomi trots att det i undersökning efter annan visas att kvinnan ofta tar ut större delen av föräldraledigheten även där hon har den högre inkomsten i hushållet.

Du läser ju inte vad folk skriver! Jag skriver om att det slår mot båda föräldrarna om man bestämmer för delad fp. Det är ju def inte bara männen som har egna företag..

Läs om gör rätt!

Jag anser inte det men samhället i sig gör det.

Jag har läst det som du har skrivit det och upprepar min fråga:
Varifrån tar du det fullständigt ogrundade påståendet att män som sjuksköterskor, barnskötare och hemvårdspersonal inte "ses med blida ögon"?
Och vad betyder "samhället i sig"?
Att slänga ur sig något sådant ökar inte direkt trovärdigheten i din övriga argumentation. Jag skulle lika gärna kunna påstå att "samhället i sig" ogillar på kvinnliga politiker, lastbilschaufförer eller ingenjörer. Nu kan det ju tänkas att du hävdar att du "vet någon" som tycker så, och visst, det finns socialt efterblivna varelser som anser att vissa yrken ska utövas av specifika kön, liksom det finns individer som anser att kvinnor inte kan köra bil. Det innebär inte att varken du eller jag kan behålla någon form av trovärdighet om vi utan minsta underlag hävdar att "samhället i sig" inte ser med blida ögon på kvinnliga bilförare.

Tvång på delad fp kan leda till diskriminering det är inte ett dugg konstigt.

Men då använder du ordet diskriminering på sätt som inte alls stämmer med hur det brukar användas.

Det är lite det som är problemet med hur du argumenterar. Du förstår så lite av allting runtomkring det försäkringssystem vi har och hur samhället fungerar att det blir väldigt tomma och underliga diskussioner med dig, som bara går runt runt. Där du förstärker dina åsikter utan argument med fler och fler utropstecken, praktiskt taget. Men det är ju inte utropstecknen som övertygar andra, utan det är välargumenterade åsikter. Sådana skulle du kunna skaffa dig om du satte dig in i frågor lite djupare och mer grundligt.

Jag har läst det som du har skrivit det och upprepar min fråga:
Varifrån tar du det fullständigt ogrundade påståendet att män som sjuksköterskor, barnskötare och hemvårdspersonal inte "ses med blida ögon"?
Och vad betyder "samhället i sig"?
Att slänga ur sig något sådant ökar inte direkt trovärdigheten i din övriga argumentation. Jag skulle lika gärna kunna påstå att "samhället i sig" ogillar på kvinnliga politiker, lastbilschaufförer eller ingenjörer. Nu kan det ju tänkas att du hävdar att du "vet någon" som tycker så, och visst, det finns socialt efterblivna varelser som anser att vissa yrken ska utövas av specifika kön, liksom det finns individer som anser att kvinnor inte kan köra bil. Det innebär inte att varken du eller jag kan behålla någon form av trovärdighet om vi utan minsta underlag hävdar att "samhället i sig" inte ser med blida ögon på kvinnliga bilförare.

Samhället är inte jämlikt Har du missat det? Jo jag jobbar själv i en bransch som är mansdominerad och jo det är väldigt många ögonbryn som höjs när jag säger vad jag jobbar med.

Det finns enormt mycket fördomar och att säga att de inte finns är rätt dumt. Varför finns det inte fler kvinnliga politiker? Eller manliga förskolelärare, sjuksköterskor tex?

Men då använder du ordet diskriminering på sätt som inte alls stämmer med hur det brukar användas.

Det är lite det som är problemet med hur du argumenterar. Du förstår så lite av allting runtomkring det försäkringssystem vi har och hur samhället fungerar att det blir väldigt tomma och underliga diskussioner med dig, som bara går runt runt. Där du förstärker dina åsikter utan argument med fler och fler utropstecken, praktiskt taget. Men det är ju inte utropstecknen som övertygar andra, utan det är välargumenterade åsikter. Sådana skulle du kunna skaffa dig om du satte dig in i frågor lite djupare och mer grundligt.

Haha jamen visst personpåhopp är du duktig på!

Jo jag vet mkt väl vad diskriminering är och du kan vara diskriminerad på väldigt många olika sätt. Diskriminerad betyder i ordalag att du är särbehandlad och jo det blir en stor grupp egenföretagare eller varför inte den gruppen där den ena föräldern är sjukskriven om man väljer att införa 50%.

Känns tråkigt att föra vidare detta med dig när du gång på gång måste påtala hur obildad du anser att jag är.

Samhället är inte jämlikt Har du missat det?

Och då kan vi tuffa på som vanligt så att ojämlikheterna består istället för att genomdriva reformer som faktiskt skulle göra skillnad och leda till ett mer jämställt och således mer jämlikt samhälle?

Känns tråkigt att föra vidare detta med dig när du gång på gång måste påtala hur obildad du anser att jag är.

Det förstår jag. Men diskussioner blir roligare om alla inblandade förstår det som diskuteras. Det betyder inte att man plötsligt tycker likadant, bara att diskussionen blir en diskussion, istället för som nu: en del argumenterar, medan du enbart påstår.

Jo jag vet mkt väl vad diskriminering är och du kan vara diskriminerad på väldigt många olika sätt. Diskriminerad betyder i ordalag att du är särbehandlad och jo det blir en stor grupp egenföretagare eller varför inte den gruppen där den ena föräldern är sjukskriven om man väljer att införa 50%.

Ordalag betyder "sätt att uttrycka sig". Du kanske tänker på ordagrant?

Diskriminering betyder inte särbehandling i allmänhet. När ett universitet t ex särbehandlar de sökande som har bättre betyg och antar dem till en utbildning medan de med sämre betyg får stå utanför, så är inte det diskriminering.

Likadant när någon som inte har tid eller råd att vara föräldraledig får välja bort att skaffa barn. Diskriminering är snarare särbehandling på irrelevanta grunder, t ex att ett universitet bestämmer sig för att rödhåriga sökanden ska få nej, eller att bara vänsterhänta får gå en viss utbildning.

Att den som inte har tid eller råd att ta hand om ett barn väljer bort barn är inte diskriminering.

Jag skulle rekommendera wikipedia, faktiskt, det tar bara nån minut att läsa efter där vad ord och begrepp som ordalag och diskriminering betyder.

Ordalag betyder "sätt att uttrycka sig". Du kanske tänker på ordagrant?

Diskriminering betyder inte särbehandling i allmänhet. När ett universitet t ex särbehandlar de sökande som har bättre betyg och antar dem till en utbildning medan de med sämre betyg får stå utanför, så är inte det diskriminering.

Likadant när någon som inte har tid eller råd att vara föräldraledig får välja bort att skaffa barn. Diskriminering är snarare särbehandling på irrelevanta grunder, t ex att ett universitet bestämmer sig för att rödhåriga sökanden ska få nej, eller att bara vänsterhänta får gå en viss utbildning.

Att den som inte har tid eller råd att ta hand om ett barn väljer bort barn är inte diskriminering.

Jag skulle rekommendera wikipedia, faktiskt, det tar bara nån minut att läsa efter där vad ord och begrepp som ordalag och diskriminering betyder.

Det är väl självklart att det blir diskriminering om man antar ett lagförslag som kommer att göra att en del egenföretagare inte kommer att kunna skaffa barn utan att avveckla sin firma alt lägga den på is.

Det är ju märkligt att man inte ser de problemen som finns när man tom i världscupsammanhang ändrade reglerna för kvinnliga vc ryttare som fött barn eftersom man där kunde se att det fanns stora problem för dem att kunna komma tillbaka efter längre ledighet

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar