Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Igen så undrar jag hur man som egenföretagare resonerar om man inte planerar inför att man faktiskt kan vara tvungen att vara borta från verksamheten. Sjukdom och skador är ju faktiskt sådant man råkar ut för. Man kan bli så sjuk att man faktiskt inte kan jobba ens om man vill. Du blir inlagd, d blir sängliggande eller vad som. Hur tänker man om man liksom sätter hela familjens ekonomi på spel genom att försörja den med ett företag som inte tål en sådan påfrestning?

Genom att ha försäkringar som bland annat betalar för en ersättare om man blir sjuk/skadad. Den försäkringen jag hade täckte inte en graviditet/föräldraledighet då det, om det är normalt, inte är en sjukdom.

Hur ett frivilligt val kan vara något som skall vara fel är för mig mycket underligt!

Fria val är väl ändå det som gör att vi har möjligheten att själva bestämma över vårt liv.

Att vara hemma med barn ska man som föräldrar avgöra helt själv. Huruvida staten ska finansiera det "fria valet" är faktiskt en helt annan sak. Det är olika saker.

Genom att ha försäkringar som bland annat betalar för en ersättare om man blir sjuk/skadad. Den försäkringen jag hade täckte inte en graviditet/föräldraledighet då det, om det är normalt, inte är en sjukdom.

Och då får man planera därefter tex. genom att lägga undan pengar för att täcka upp eller ta ett lån. Eller planera så att man klarar sig med graviditetspenning/föräldraoenning som ju även vi egna företagare har rätt till.

Att starta eget är ju ingenting som bara händer utan den processen styr man helt och hållet själv. Jag har valt att starta upp långsamt för att minska den ekonomiska risken och kunna ha tid för familjen. Jag har sedan även en deltidsanställning. Detta istället för att ta lån, kicka igång verksamheten och vara tvungen att jobba skiten ur mig för att få någon ekonomi i företaget och göra familjen beroende av den inkomsten.

Att vara hemma med barn ska man som föräldrar avgöra helt själv. Huruvida staten ska finansiera det "fria valet" är faktiskt en helt annan sak. Det är olika saker.

Fast nu är det ju så att vi får vara hemma med våra barn, vi får besluta själva hur vi delar upp det mellan oss och staten finansierar det? Vad nu än du eller nån annan tycker.

Ja det är din åsikt.

Klart det finns krav, det har det alltid gjort och det stramas åt hela tiden. Men vissa val tycker ju uppenbarligen våra myndigheter att vi ska få besluta om själva, varav reglerna faktiskt ser ut som de gör idag, att vi får dela upp det i stort sett som det faktiskt passar oss som familj.

Tycker de verkligen det?

Det är ju politikerna som bestämmer över myndigheterna och som jag fattat det så anser flera riksdagspartier att åtgärder för att fördela föräldrapenningen mer jämlikt är nödvändiga. Dom har olika väg dit, men flera partier vill ändå styra uttaget av föräldrapenningen på något sätt.

Sen tror inte jag det är en fråga de går till val på, för risken att tappa en jävla massa röster från väljare som inte tycker jämställdhet är viktigt är nog väldigt stor och inget man vill riskera.

Senast ändrad:

Ja men då får de väl göra något åt saken? Och så vitt jag vet är det inget som prioriteras, särskilt inte nu i valtider, dessa saker kan ju uppröra lite så att säga :sneaky:

Skulle det komma nya lagar och regler så har man inget annat val än att följa dessa. Men fram tills dess så borde folk få göra sina egna val utan att någon ser på dem, de följer de regler som faktiskt finns idag.

Det är ju precis det jag skriver. Dessutom anar jag (helt utan belägg) att den omskrivning som nu gjordes i lagen är ett litet, litet steg i förändringen.

Vem ser ner på någon? Får man inte framföra en åsikt utan att se ner på folk? I så fall ser ju alla socialdemokrater ner på föräldrar som inte delar på föräldrapenningen.

Ja du och några andra i tråden har verkligen gett det intrycket för mig ivarjefall. Vill man inte dela så står man inte upp för samhället och jämställdheten.
Jag har också bara gett uttryck för min åsikt, att det är bra att man får dela, självklart, men att man som familj måste få ta dessa beslut själva.

Vi tycker olika helt enkelt och för mig är det helt obegripligt att man inte ser något problem med dagens situation. Det sticker jag inte under stol med. Men självklart fattar jag att så länge systemet är som det är idag kommer föräldrarna dela på penningen som man gör idag. Det är just därför jag tycker det ska kvoteras. Det handlar inte om att se ner på folk.

Och då får man planera därefter tex. genom att lägga undan pengar för att täcka upp eller ta ett lån. Eller planera så att man klarar sig med graviditetspenning/föräldraoenning som ju även vi egna företagare har rätt till.

Att starta eget är ju ingenting som bara händer utan den processen styr man helt och hållet själv. Jag har valt att starta upp långsamt för att minska den ekonomiska risken och kunna ha tid för familjen. Jag har sedan även en deltidsanställning. Detta istället för att ta lån, kicka igång verksamheten och vara tvungen att jobba skiten ur mig för att få någon ekonomi i företaget och göra familjen beroende av den inkomsten.

Jag tog över ett befintligt företag, att smyga igång det var inte möjligt då jag i så fall hade fått säga upp arrendemark i ett område där mark var hårdvaluta = hade aldrig fått tillbaks den = hade inte klarat att utöka. Att dra ner på djuren hade gett ett för stort bortfall i kassan också.
Nu tror jag att just lantbruksföretagande är lite speciellt och absolut inte representativt för den andel företagare som finns i landet.

Att låna pengar för att kunna ha någon som drar runt verksamheten hade för min del känts som ett dåligt alternativ, då hade det varit enklare att stå över en föräldraledighet eller att fadern hade tagit ut de allra flesta dagarna. Att gneta och spara och verkligen planera hade i så fall varit bättre.

Jag är fortfarande företagare men inte med gård så nu var det lättare att ta ut föräldraledighet, sambon är också företagare och kommer att ta ut föräldraledighet.

Om staten gör så att folk inte kan skaffa barn eftersom den ena parten inte kan vara hemma en längre tid så anser jag det vara diskriminering gentemot de personer det kommer att påverka.

Om staten gör så att folk inte kan skaffa barn eftersom den ena parten inte kan vara hemma en längre tid så anser jag det vara diskriminering gentemot de personer det kommer att påverka.

Varför skulle det vara mer diskriminerande än alla andra statliga försäkringar och bidrag där man måste fylla upp vissa kriterier?

Menar du att i stort sett alla andra länder i världen diskriminerar sina invånare?

Kl.

Har inte läst igenom tråden helt, bara vissa inlägg.
Tycker det upp till varje familj att lägga upp det som man vill. Förstår inte varför det ska vara lag på hur det ska delas? Eller ja jag förstår att det är för att de tycker att mannen ska vara mer hemma med sina barn. Men jag tycker det är upp till var och en. Det måste inte ens handla om ekonomin. Sen låter det på vissa inlägg som att kvinnan är "tvingad" till att vara hemma, om man lever i ett sånt förhållande så undrar jag varför man ens skaffade barn från första början? För den äldre generationen så blev det ju väldigt påtagligt för kvinnorna att gå hemma då dom knappt hade någon pension överhuvudtaget men så måste det ju inte vara längre, jag tex får min pension inbetalt även under fl. Jag ser det inte som ett tvång för min del att gå hem utan jag ser det som en förmån att vara hemma med mina barn & skulle sambon vilja dela lika så skulle vi självklart göra det.

Varför skulle det vara mer diskriminerande än alla andra statliga försäkringar och bidrag där man måste fylla upp vissa kriterier?

Menar du att i stort sett alla andra länder i världen diskriminerar sina invånare?

Ja det kan bli diskriminerande om det blir så att man måste dela fp dagarna.

Nu är det inte så och jag hoppas innerligt att det inte blir så heller. Tycker att valfrihet är en väldigt viktig del i samhället.

Nu är det inte så och jag hoppas innerligt att det inte blir så heller. Tycker att valfrihet är en väldigt viktig del i samhället.

Jag är väldigt nyfiken på hur det skulle kunna vara diskriminerande att dela en statlig förmån lika mellan två föräldrar till samma barn?

Läs mitt tidigare inlägg.

Det är ju knappast diskriminering om man gör valet att inte skaffa barn. Det är inte en mänsklig rättighet att få skaffa barn. Alla får inte möjligheten av andra orsaker. Men om man inte skaffar barn på grund av reglerna så har man fortfarande gjort det valet själv.

Jag tycker det är ett hån mot de som verkligen är diskriminerade att påstå att detta skulle vara diskriminering.

Föräldrapenning är en förmån föräldrar får för att underlätta att vara hemma med barnen. Hur kan en icke tvingande, helt frivillig förmån som föregås av ett aktivt val vara diskriminerande? Det är ju ingen skyldighet att skaffa barn.

Läs mitt tidigare inlägg.

I så fall är det väl lika diskriminerande att de familjer där ingen har tid eller möjlighet att vara hemma inte kan skaffa barn? Eller de som inte har någon SGI att tala om och därför inte har råd? Dvs, all ekonomiska eller praktiska skäl som hindrar folk från att skaffa barn är diskriminering.

Föräldraledigheten ger ju möjlighet idag att man får fördela dagarna som man vill och det är det jag menar. Tar man bort det så finns det ju folk som kommer att få det svårt att skaffa barn rent ekonomiskt.

De har säkert strålande möjligheter till att lösa det själva genom att fördela dagarna mellan varandra som de vill tas den möjligheten bort så kan man kanske inte lägga sitt företag på is under den tiden.

Att jämföra det med andra scenarier känns inte riktigt relevant för jag pratar om folk som faktiskt kan få ihop det genom fördelning i det system som finns idag.

Sedan nej så tycker jag inte att det är en rättighet att få skaffa barn så som du verkar vilja få det till. Jag anser att man ska ha det så förspänt att man har råd men det betyder inte att man skall behöva lägga ner sitt företag för att man inte kan fördela dagarna själv.

Rättvist kan det självklart aldrig bli men jag pratar om ett framtida scenarier som kan göra att många som klarar av det utmärkt idag inte gör det i framtiden om lagen ändras.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2