Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

*kl

Tycker en stor del av er som diskuterar i denna tråd är rent utav obehagliga. Som ni måste se ner på så många människor och deras alldeles egna livsval.
Lägga ner en firma eller byta ett tryggt jobb för att man bara SKA dela lika i allt, och gör man inte det så är man en dålig människa? Hoppas ni inte får svindel från era höga hästar :meh:

Men nu är det som tur är inte människor som ni som bestämmer över vad folk får och inte får göra, det är jag tacksam för.
O tänk, jag och min underbara karl kommer dela på ansvaret för vårat barn, men inte för att någon tvingat oss utan för att vi vill.

Då är det inte bara jag som funderar över hur man tänker om man tycker nån ska kägga ner en fullt fungerande firma...
Vi vill gärna vara hemma båda två, men det fungerar inte i vår vardag. Däremot har vi ett barn som mår bra och är trygg ändå. :)

Jag har aldrig påstått att det skulle hämna jämlikheten att amma. Att däremot lagstifta om hur länge kvinnor ska amma eftersom föräldrarna till varje pris måste ta ut lika många föräldradagar första året (som det i förlängningen av resonemanget skulle bli) är ju rent löjeväckande.

Jo jag har hört att det finns fiffiga system att använda. Men vilka dessa är eller exempel på hur det gjorts verkar inte vara möjligt att visa på. Då blir ju rådet lika givande som "jag försörjer mig genom att tjäna pengar".

Ja precis vi har en av världens mest generösa föräldraförsäkringar. Det är ingen anledning att begränsa den.

Du menar att samhället inte är så att staten vill påverka de val vi gör? Som de egentligen inte har med att göra?

Att en föräldrer, kvinka som man, är en dålig människa om man inte är hemma vissabtider pga att man jobbar för att ha råd till mat o boende för sin familj?

Det är väl inte mer underligt än att männen inte utbildar sig till de icke högstatusyrken som vanligen är kvinnodominerade?

En tanke till jag fick.. att göra allt för att samhället eller i detta fall föräldraskapet till 100% jämnlikt... det sägs ju att amningen stärker relationen mamma och barn emellan. Ska man gå till ytterligheter : som resten av tråden går till i form av att folk ska byta jobb, så borde det ju mer eller mindre vara krav på att man som mamma pumpar ut mjölk så pappan också får möjlighet att mata sitt barn redan från början.. som sagt. Man undrar vart världen är på väg. Ett fritt land borde väl ge fria valmöjligheter..

Jag har aldrig påstått att det skulle hämna jämlikheten att amma. Att däremot lagstifta om hur länge kvinnor ska amma eftersom föräldrarna till varje pris måste ta ut lika många föräldradagar första året (som det i förlängningen av resonemanget skulle bli) är ju rent löjeväckande.

Men så är det ju inte heller, och tvärtemot de premisser som ditt resonemang tycks vila på, så är det alltså så att lång amning korrelerar positivt med att pappan tar ut lång föräldraledighet.

Vad som än bidrar till kort amning, så är det alltså inte att mamman arbetar och pappan är hemma, utan något annat. Och detta "något annat" sammanfaller gärna med att mamman är föräldraledig.

Du har alltså inget att oroa dig för på den punkten, vad gäller jämställt uttag av föräldradagar.

Ja det är väl jättebra om båda får möjligheten att mata redan från början?

Alla kan ju inte amma och det brukar bli folk av flaskmatade bebisar också.

Så du menar att det är en liten del i det hela?

Tvärtom anser jag! Jobbstatus är väl ett av de största områden som kvinnor inte är jämlika och då pratar man knappast städaren etc.

Jag anser att för att komma iordning med jämställdhetsfrågan behöver män och kvinnor få lika villkor på arbetsmarknaden. Det kommer inte ske så länge män och kvinnor inte kostar lika mycket för arbetsgivaren, dvs så länge de inte tar ut lika mycket föräldraledighet.

Din lösning på problemet är att kvinnor ska söka mansdominerade jobb med högre lön.

Det tycker jag är att tänka bakvänt och skita i alla de andra aspekterna av jämställdhet och delat föräldraansvar.

*kl

Tycker en stor del av er som diskuterar i denna tråd är rent utav obehagliga. Som ni måste se ner på så många människor och deras alldeles egna livsval.
Lägga ner en firma eller byta ett tryggt jobb för att man bara SKA dela lika i allt, och gör man inte det så är man en dålig människa? Hoppas ni inte får svindel från era höga hästar :meh:

Men nu är det som tur är inte människor som ni som bestämmer över vad folk får och inte får göra, det är jag tacksam för.
O tänk, jag och min underbara karl kommer dela på ansvaret för vårat barn, men inte för att någon tvingat oss utan för att vi vill.

Jag tycker inte det handlar om att vara en dålig människa. Kärnan är vad staten ska subventionera och uppmuntra till. Jag tycker staten ska uppmuntra till ett delat föräldraansvar och lika villkor på arbetsmarknaden. Vill man inte ha det så är det upp till var och en att lösa på annat vis.

Det jag har väldigt svårt att förstå är varför svenska myndigheter ska bestämma över hur föräldrarna väljer att vara hemma med sitt eller sina barn. Såpass fritt påstås väl ändå sverige vara att man ska gå lov att välja själv utefter sina möjligheter? Men det blir bara mer o mer diktakturliknande grejer, förklätt i olika undersökningar o dyl.
Staten ska inte bestämma, man får välja precis själv hur mycket man vill vara hemma med sitt barn och hur mycket ansvar man vill ta. Sen om staten ska betala för det eller inte - det ska staten bestämma.

Här är det jag som kvinna som är hemma med vårt barn. Anledningen? Först för att i början är det smidigast så i och med att barnet ammades. Sen bedriver mannen eget företag utan anställda, och otroligt mycket att göra. Den verksamheten kan inte stannas upp utan konsekvenser som kundbortfall även långsiktigt. Sen åtrrigen de svenska myndigheterna som anser att en egen företagares årsinkomst ska delas på 365 dagar, medan min som anställd delas på vad jag har för mig 220 dagar. En egen företagare jobbar alltså 7 dagar i veckan? En egen företagare betalar in en jäkla massa skatt till staten men när det gäller att få tillbaka något i form av förmån som ex föräldraledighet eller sjukskriven, då ska man behandlas sämre än en anställd?
Det där är skitkonstigt. För jag känner flera kvinnor som är egna företagare och som klarat att vara föräldralediga med sina barn.
Summa:
Män med egna företag kan inte vara föräldralediga.
Kvinnor med egna företag kan vara föräldralediga.

Alltså. Det handlar om kön.

Staten ska inte bestämma, man får välja precis själv hur mycket man vill vara hemma med sitt barn och hur mycket ansvar man vill ta. Sen om staten ska betala för det eller inte - det ska staten bestämma.

Det där är skitkonstigt. För jag känner flera kvinnor som är egna företagare och som klarat att vara föräldralediga med sina barn.
Summa:
Män med egna företag kan inte vara föräldralediga.
Kvinnor med egna företag kan vara föräldralediga.

Alltså. Det handlar om kön.

Jag vet flertalet kvinnor som inte heller kan vara föräldralediga eftersom de driver stall där deras kompetens är det som betyder om företaget går vidare eller inte. Där kan man inte sätta in vem som helst under längre tid eftersom det är just dem man vill anlita och deras kompetens.

Det beror ju helt på vilken typ av företag som man driver är det en enmansfirma så är det ju betydligt svårare att vara ledig en längre tid oavsett om du är man eller kvinna.

Jag vet flertalet kvinnor som inte heller kan vara föräldralediga eftersom de driver stall där deras kompetens är det som betyder om företaget går vidare eller inte. Där kan man inte sätta in vem som helst under längre tid eftersom det är just dem man vill anlita och deras kompetens.

Det beror ju helt på vilken typ av företag som man driver är det en enmansfirma så är det ju betydligt svårare att vara ledig en längre tid oavsett om du är man eller kvinna.

Konstigt eftersom det är kvinnor med inridnings/tillridningsstall utan anställda jag känner. Tydligen får ju en del det att fungera. Man kan ju undra hur, när det är totalt omöjligt för andra.

Och många av de jag känner driver enmansföretag inom PR/konsult-området. Där kan man inte heller vara borta längre perioder utan att tappa kunder men ändå får de ihop det...

Sedan måste jag hålla med Rumpnissen, att om staten betalar ut världens mest generösa föräldraförsäkring så är det väl rimligt att staten också kan lägga sig i hur detta fördelas? Det gör man ju med en massa andra bidrag utan att det är något konstigt?

Hur tog era föräldrar ut sin föräldraledighet om jag får fråga? Har ni skadats av att ena.parten tog ut mer eller mindre eller är ni fullt fungerande människor ändå?

Jag har en oerhört mycket starkare relation till min mamma än min pappa och jag är rätt säker på att det delvis har att göra med att det var mamma som var hemma med mig när jag var bebis. Jag kan som vuxen känna att jag på många sätt inte kände min pappa även fast han var väldigt engagerad i tex. barnens träning.

Problemet är ju att många kvinnor faktiskt inte försöker att få de där jobben, eller utbildningen till de jobben.

Det finns en uppsjö tekniska yrken som inte räknas till högavlönade men som kvinnor ändå inte utbildar sig till och det tycker jag är underligt

Det är väl lika mycket ett problem att män inte utbildar sig till typiskt kvinnodominerade områden. Men det är alltid så att det är kvinnor som ska ta för sig, männen ska bara fortsätta som vanligt. De ska inte göra ett skit för jämställdheten som om de inte har någonting att tjäna på jämställdhet.

Konstigt eftersom det är kvinnor med inridnings/tillridningsstall utan anställda jag känner. Tydligen får ju en del det att fungera. Man kan ju undra hur, när det är totalt omöjligt för andra.

Ja jag hade i vart fall inte velatlämna iväg en häst på träning till någon annan än den jag vill.

Ditt resonemang faller att de kan driva företaget utan att själva driva det med långledighet. De jag känner i branschen sliter som djur och visst de har hästskötare men det är ryttaren/tränaren som folk vill lämna sin häst hos och hade man gått ut med att ryttaren/tränaren inte är den som tränar hästen under den tiden den är där så tror jag nog att de allra flesta hade blivit irriterade och def inte betalt de 8000-14000kr som en seriös erkänd bra tränare tar.

Jag tror snarare att det är så att. De fortsätter att driva företaget även om de skall vara lediga och frågan är hur ärligt det är mot staten om man då tar ut fp sas.

Hur tog era föräldrar ut sin föräldraledighet om jag får fråga? Har ni skadats av att ena.parten tog ut mer eller mindre eller är ni fullt fungerande människor ändå?

Såg Sols svar och svarar gärna själv också!

Min pappa var inte föräldraledig någonting för att vara hemma med mig. För övrigt levde vi som alla andra, han var hemma oftast på kvällarna, mycket utflykter och resor m.m. Jag kommer ihåg att jag vid, 8-9 års ålder, sa till min kusin att jag inte kände min pappa så bra.

Så även om jag är fullt fungerade idag så önskar jag inte mina barn samma relation till sin pappa som jag hade som barn.

Det är väl lika mycket ett problem att män inte utbildar sig till typiskt kvinnodominerade områden. Men det är alltid så att det är kvinnor som ska ta för sig, männen ska bara fortsätta som vanligt. De ska inte göra ett skit för jämställdheten som om de inte har någonting att tjäna på jämställdhet.

Pratar vi inte om omvänd ojämlikhet här! Män ses inte med blida ögon som sjuksköterska, barnskötare, hemvårdsbiträde etc.

Samvället har ju satt etiketter på yrken och det hjälper inte en delad fp till att ändra på.

I mitt yrke så finns det väldigt få kvinnor och det är extremt underligt då det både är roligt och utvecklande. Säger jag vad jag jobbar som så lyfter de flesta ett ögonbryn eftersom det är ett mansyrke.

Det enda som kan vända på denna trend är ju faktiskt att kvinnor OCH män vågar utbilda sig till annat än vad folk tycker är ok!

Jo jag möter dagligen denna fascination över att en kvinna har ett mansyrke trots att jag jobbat nu i 16 år i branschen! Och de som är mest negativa är just kvinnor!

Ja jag hade i vart fall inte velatlämna iväg en häst på träning till någon annan än den jag vill.

Ditt resonemang faller att de kan driva företaget utan att själva driva det med långledighet. De jag känner i branschen sliter som djur och visst de har hästskötare men det är ryttaren/tränaren som folk vill lämna sin häst hos och hade man gått ut med att ryttaren/tränaren inte är den som tränar hästen under den tiden den är där så tror jag nog att de allra flesta hade blivit irriterade och def inte betalt de 8000-14000kr som en seriös erkänd bra tränare tar.

Jag tror snarare att det är så att. De fortsätter att driva företaget även om de skall vara lediga och frågan är hur ärligt det är mot staten om man då tar ut fp sas.

Men då får du väll vänta till den personen jobbar igen?! Och kan du absolut inte vänta får du anlita någon annan. Precis som du får gå till en annan frisör eller anlita en annan snickare om denna är föräldraledig (både min frisör och snickare har varit föräldraledig senaste åren och jag då har jag anpassat mig.)

Det är ju inte svårare än att under ett begränsat antal månader under sitt yrkesliv inte ta emot tillridningshästar och istället leva på föräldrapenning. Att vara föräldraledig behöver ju inte heller betyda att ta ut föräldrapenning sju dagar/vecka. Så vill man/kan man jobba några timmar per dag möter ju inte det några hinder.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 924
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar