Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Jo självklart försöker man ju vara sjukskriven först och främst (vilket jag varit) men sedan är det inte lätt att vara sjukskriven hur länge som helst heller. Läkaren ansåg att det inte är ngn idé att sjukskriva mer sedan när man ändå blev föräldraledig. Ibland fungerar systemet inte helt rättvist. Sedan får vi hoppas att en foglossning försvinner inom 3 månader, det är ju såklart det man vill! Jag vill ju inte hellre än att bli "normal" igen och komma igång med vardagen.

Vad då ingen idé? Tycker läkaren att du ska gå på FP när du kan vara berättigad SP? Min läkare var väldigt noga med att sjukskriva mig så att jag inte slösar bort FPn.

precis! min läkare var inte lika samarbetsvillig. och jag antar att alla läkare har olika åsikter.

Byt läkare.

Det är ju jättedumt att inte vara sjukskriven när det är det man ska vara. Om det dessutom blir så dåligt att du inte kan lyfta/bära så behöver ju pappan vara FL för att ta hand om barnet.

Jo självklart försöker man ju vara sjukskriven först och främst (vilket jag varit) men sedan är det inte lätt att vara sjukskriven hur länge som helst heller. Läkaren ansåg att det inte är ngn idé att sjukskriva mer sedan när man ändå blev föräldraledig. Ibland fungerar systemet inte helt rättvist. Sedan får vi hoppas att en foglossning försvinner inom 3 månader, det är ju såklart det man vill! Jag vill ju inte hellre än att bli "normal" igen och komma igång med vardagen.

Men om det verkligen är så att ni vill att pappan ska vara föräldraledig och inte du, så ska ju läkaren utgå från ditt jobb, inte att du skulle kunna vara föräldraledig.
Jag köper det faktiskt inte alls.
Om du inte hade haft foglossning, hade ni delat föräldraledigheten på något annat vis då?

precis! min läkare var inte lika samarbetsvillig. och jag antar att alla läkare har olika åsikter.

Kan bara instämma med lil-sis. Byt läkare. Du har ju ingen aning om hur länge du kommer ha besvär vilket innebär att du i värsta fall kan slösa bort många FP-dagar. Dessutom har ju barnets/barnens andra förälder möjlighet att vara hemma med FP när du är sjukskriven, om det behövs (i mitt fall är det nödvändigt).

Jag får inte bära tungt och göra vridningar. (just nu) hur det blir sedan får vi se sen, svårt att svara på det. Jag har ingen aning om hur fort det läker, förhoppningsvis så snabbt som möjligt. Jag har kontakt (och besökt) med en kiropraktor som ska hjälpa mig men denne ska börja behandla sedan när barnet kommit.

Ja det får vi väl verkligen hoppas att det är ordentligt ställt till sin spets. För det vore ju verkligen väldigt sorgligt om enda möjligheten att anknyta till sitt barn var kontorstider innan barnet har fyllt 1 år. Speciellt med tanke på hur liten andel av barnets första år det är.

Att hur man fördelar barnansvaret sätter mönster för senare är säkert sant. Men det bör ju vara aktuellt för alla där mamman ammar. Och det kan väl ändå inte finnas någon som argumenterar för att man ska avstå från att amma för att föräldrarna ska kunna ha millimeterrättvisa i föräldraledighet under barnets första månader. Och alldeles oavsett något som staten ännu mindre ska lägga sig i.

Jo det är många som nämner "fiffiga vis". Men hur det där fiffiga ska gå till verkar vara svårare.

Jag håller med dig. Förstår inte alls varför man tillskriver det första året så mycket.

Det beror väl på när barnet sover och när det heltidsarbetande arbetar?

Nu kan man ju visserligen inte veta det i förväg men det är ju inte alls otänkbart med ett knytt som sover sig igenom hela den arbetande förälderns arbetstid med undantag för lite mat här och där. Då spelar det ju ingen som helst roll att den ena är på jobbet och den andra är hemma. Eller vem av de som är det.

Eller så jobbar den ena natt. Eller skift.

Fast där har du faktiskt fel!

Du får gärna vara av en annan åsikt. Men jag har min. Även försäkringskassan visar i sina publikationer att den avgörande faktorn är kön, inte ekonomi, arbetssituation eller annat som folk ofta påstår. Och min tolkning är att handlar det om kön, då beror det på vad vi har för normer och värderingar kring könsroller, dvs vad som är kvinnligt respektive manligt ansvar.

Du får gärna vara av en annan åsikt. Men jag har min. Även försäkringskassan visar i sina publikationer att den avgörande faktorn är kön, inte ekonomi, arbetssituation eller annat som folk ofta påstår. Och min tolkning är att handlar det om kön, då beror det på vad vi har för normer och värderingar kring könsroller, dvs vad som är kvinnligt respektive manligt ansvar.

Nej det mesta har med vem som tjänar mest pengar.. I min värld är det det som styrt det och det är både män och kvinnor som stannat hemma beroende på inkomst.

Tror det har betydligt mer med vilket jobb man har och vilket yrke man har och ffa i vilken yrkeskategori. Läser man här på buke så ser man en ganska tydlig trend att många kvinnor är arbetslösa, sjukskrivna eller har jobb med sämre status som skaffar barn. För att hårdra det!

Nej det mesta har med vem som tjänar mest pengar.. I min värld är det det som styrt det och det är både män och kvinnor som stannat hemma beroende på inkomst.

Du har alltså inga argument som kan visa för oss andra varför du har rätt? Du bara påstår gång på gång att det är inkomsterna som styr, samt att det ändå inte spelar någon roll för föräldraskapet vem som är hemma.

Detta trots att ingen av de som har studerat saken mer grundligt har kommit till de slutsatserna.

Så vad bygger du dina påståenden på?

Tror det har betydligt mer med vilket jobb man har och vilket yrke man har och ffa i vilken yrkeskategori. Läser man här på buke så ser man en ganska tydlig trend att många kvinnor är arbetslösa, sjukskrivna eller har jobb med sämre status som skaffar barn. För att hårdra det!

Fast vet du, jag frågade ansvarig minister (Maria Arnholm) när jag träffade henne för ett tag sedan varför man använder sig av ner kvotering som verktyg och inte tex höjt tak. Hon svarade att all forskning visar på att ett höjt tak påverkar uttaget mycket mindre än vad kvotering gör! Så inkomsten används som ett argument men förändringar där påverkar inte uttaget särskilt mycket.

Jag undrar ju så klart samma som petruska.
Vad har du flr källor som är mer säkra än försökringskassans egna publikationer?

Du har alltså inga argument som kan visa för oss andra varför du har rätt? Du bara påstår gång på gång att det är inkomsterna som styr, samt att det ändå inte spelar någon roll för föräldraskapet vem som är hemma.

Detta trots att ingen av de som har studerat saken mer grundligt har kommit till de slutsatserna.

Så vad bygger du dina påståenden på?

Läs igen vad jag skriver!

Jag relaterar till de jag känner och ffa hur vi har gjort och då alla mina vänner som har barn och hur de gjort.

Och nej det är inte bara mammorna som varit hemma bland dem, själv började jag jobba deltid efter 6mån.

Lönen har till stor del bestämt vem som tagit ut mest i fp men det har på inga villkors vis påverkat föräldraskapet. Det är mina erfarenheter liksom jag kan jämföra med hur det var när jag var liten. Min mamma var hemmafru i början men min pappa var den som, även om han jobbade, tillbringade mkt kvalitetstid med mig och mina syskon. Jag kommer bara ihåg honom som extremt delaktig även om han nu inte var det eftersom han inte var fp ledig och inte borde enl er kunnat bli en delaktig förälder.

Jo jag står fast vid att tiden inte på långa vägar är avgörande för om en föräldrar är delaktig eller inte

Och jo jag är också ganska säker på att de kvinnor som har bra betalda jobb är de som också delar fp betydligt större grad än de som inte har det.

Det är precis sådana som du, som tror mer på sina förutfattade meningar än forskningen, som gör att situationen ser ut som den gör idag. Men du är ju i alla fall i gott sällskap! Synd för oss andra bara, som tycker det är ett problem.

Du tror alltså mer på dina erfarenheter och dina tolkningar av dem än på systematiska studier som både Försäkringskassan och forskare har gjort?

Jaja, det är ju din sak. Det du skriver övertygar dock inte mig alls. Jag tror inte heller att vi hade sett samma saker om även jag hade känt de du känner. Och bara det, att olika personer ser olika saker, visar ju varför det kan vara bra att också se vad de mer systematiska studierna har att säga innan man avfärdar dem.

Det är precis sådana som du, som tror mer på sina förutfattade meningar än forskningen, som gör att situationen ser ut som den gör idag. Men du är ju i alla fall i gott sällskap! Synd för oss andra bara, som tycker det är ett problem.

+1 på den!

*sista knappen*

Jag har dragit mig för att ge mig in i diskussionen. Som jag ser det finns det två sidor. Dels att jag som mamma vill vara hemma med mina barn så mycket det går. Dels att min partner, tillika barnen pappa vill vara hemma med våra barn så mycket som möjligt.

Jag tycker det är viktigt med lika lön för lika jobb, oavsett kön. Idag jobbar jag i en branch där det är så (IT), men det finns så många brancher där det inte är så. Vilka brancher det är? Vård, omsorg etc, brancherna som domineras av arbetande kvinnor. Varför har det blivit så? Jag är övertygad om att en arbetsgivare vid en tillsättning av tjänst har i åtanke den kandidatens eventuella barnalstrande (men givetvis inte uttalat). Jag tror att om de har två kandidater i samma ålder, samma punkt i livet (säg 25-30årsåldern utan barn) och givetvis samma meriter men en man och en kvinna så väljer de mannen. Kvinnan kommer säkert vara borta minst ett år inom kort (och säkert flera gånger efter det) och mannen kommer kunna jobba på. Skulle föräldraledigheten vara kvoterad skulle det inte fungera så. Det är alltså inget jag har några källor på, utan min egna uppfattning utifrån mina erfarenheter.

Summa summarum: kvotering är bra, så länge man kan plocka dagar på samma sätt som idag.

För egen del kan jag bara berätta att amning och föräldraledighet inte hört ihop. Första barnet ammade jag till ett års ålder, började jobba vid 7 månader. Andra barnet kunde jag bara amma i knappt 4 månader, började jobba då han var 8 månader (annars hade det blivit mitt i sommaren så det passade inte ihop).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?