Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det hjälper ju bara marginellt. Jag är ju fortfarande inte lika attraktiv att anställa och jag är generellt sett garanterad en lägre lön. Du tycker inte alls att det är något samhällsproblem eller?
All statistik säger det. Annars hade inte kvinnor tagit ut 75% av föräldraledigheten. För jag diskuterar inte enstaka individer, jag diskuterar generellt.
Mina barn är viktigare för mig än pengar. Jag vet ett antal egna företagare som tar ut föräldrapenning.
Det är precis det som är frågan. Om man väljer att inte vara hemma med sina barn så tycker man ju inte att det är värt det. Om man är tillräckligt intresserad och inser värdet med att vara hemma med barnen så går det i regel att lösa.
Tycker du man är en engagerad, intresserad, ansvarig förälder om man låter "vem som helst" ta hand om sitt barn första året? Känner du till anknytningsbegreppet och hur viktig anknytningen är?
All forskning jag läst visar på att kvinnor tar ut den allra mesta av föräldrapenningen (senaste siffran var drygt 75% tror jag), forskningen visar också att kvinnor tar större ansvar för barnen genom hela dess uppväxt samt att det finns kopplingar till att kvinnor också tar det största ansvaret för hemmet samt att det även leder till att kvinnor i högre utsträckning är sjukskrivna.
Men det tycker du kanske bara är fjantigt?
kl
Jag är absolut ingen barnpsykolog och kan ju såklart ha tokfel, men jag har onekligen lite svårt att se att det är föräldraledigheten det första året som har all betydelse. Sedan är det tydligen kört att som förälder skaffa sig en bra relation med sina barn. Och utanför kontorstider är det tydligen alltid omöjligt.
Att det bästa för barnet skulle komma i ordningen 1) båda förälrarna är hemma lika mycket 2) ingen av föräldrarna är hemma mycket och barnet får börja på dagis vid ett års ålder 3) en av föräldrarna är hemma mycket har jag också mycket svårt att förstå.
Jag sa ingenting om det, jag konstaterade bara faktum. Du var den som först skyllde på din anställningsform och sen konstaterade att ni väljer att prioritera husrenovering och att kunna göra det ni vill. Varför är det så känsligt när jag bara upprepar det du säger?Niphredil; o vad vet du om hur mycket ledigt pappan är annars? Eller hur han jobbar?
Anknytningen sker första året - den tiden får du inte tillbaka och det är svårt att fixa en bra anknytning i efterhand.
Sen visar ju forskningen att den som tar ut den största delen av föräldrapenningen första året också är den som tar ut mest föräldrapenning efter att barnet fyllt ett år, vabbar mest, tar mest ansvar för barn överhuvudtaget och dessutom tar mest ansvar för hem och hushåll. Sen finns det dessutom kopplingar till att detta leder till ökad sjukskrivning.
Självklart finns det individuella skillnader, men på det stora hela så ser det ut så i Sverige. Problemet är ju att väldigt, väldigt många inte ser sin del i det sammanhanget utan tycker att "vår situation är så jäkla unik jämfört med alla andras och det finns inget annat sätt att lösa det på för oss". Det är inte 5% som säger så, utan det absoluta majoriteten.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med det sista stycket. Det magiska som händer är ju att du har rätt till barnomsorg vid ett år. Det har du inte innan och därför är det inget alternativ innan. Sen håller jag inte alls med om att det plötsligt är ok att lämna barnet på dagis 07-17, för så är det inte häromkring. Här är det ett drev om att ha sina barn så lite som möjligt på dagis de första åren.
Ja visst.
Men då har vi väl lämnat spädbarnsåldern? Och barn äter väl och sover på andra tider än just kontorstider? Det har iaf de jag umgåtts med gjort.
Sedan är det väldigt intressant att de män som är egenföretagare absolutisten kan vara lediga men de kvinnor som är det får av någon anledning ihop det? Vad är det som gör,manligt företagande så unikt?
Sedan är det väldigt intressant att de män som är egenföretagare absolutisten kan vara lediga men de kvinnor som är det får av någon anledning ihop det? Vad är det som gör,manligt företagande så unikt?
Ja det skulle vara väldigt intressant att veta hur kvinnor som som har enskild firma utan anställda får det att gå ihop gör
Jag är absolut ingen barnpsykolog och kan ju såklart ha tokfel, men jag har onekligen lite svårt att se att det är föräldraledigheten det första året som har all betydelse. Sedan är det tydligen kört att som förälder skaffa sig en bra relation med sina barn. Och utanför kontorstider är det tydligen alltid omöjligt.