Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Det är precis sådana som du, som tror mer på sina förutfattade meningar än forskningen, som gör att situationen ser ut som den gör idag. Men du är ju i alla fall i gott sällskap! Synd för oss andra bara, som tycker det är ett problem.

Jag tycker att det är sådana som du som har förutfattade meningar och som samtidigt vill styra och bestämma hur andra vill sköta sina egna liv!

Jag tror inte på långa vägar att det enda som skall rätta till jämställdheten är att kvinnor tar tag i sina egna liv och ser till att faktiskt skaffa sig en karriär och ett yrke som ger lite mer status!

När mitt fd jobb utannonserades sökte inte en enda kvinna det säger en hel del!

Du tror alltså mer på dina erfarenheter och dina tolkningar av dem än på systematiska studier som både Försäkringskassan och forskare har gjort?

Jaja, det är ju din sak. Det du skriver övertygar dock inte mig alls. Jag tror inte heller att vi hade sett samma saker om även jag hade känt de du känner. Och bara det, att olika personer ser olika saker, visar ju varför det kan vara bra att också se vad de mer systematiska studierna har att säga innan man avfärdar dem.

Om du läser igen så refererade jag till mina erfarenheter och vad jag tror och nej jag tror faktiskt inte att jag har så fel. Det är inte bara föräldraledigheten som styr utan det är en massa andra saker i samhället! En stor skillnad är att jag anser att många kvinnor sätter sig i den sitsen pga många andra orsaker men det är helt ok om man inte vill se det.

Jag har ingenstans skrivit att jag anser att kvinnor skall stanna hem utan jag vill belysa de problem som finns när man tvingar folk all dela. Tex så finns det väldigt många människor som jobbar skift där man får stor fritid och det ger den andre parten möjlighet att ta ut mer ledighet. Jag förstår inte att ni inte kan se de problem som finns.

Tänk att det är kvinnorna som ska fixa jämställdheten också.

Varför tar inte fler pappor ut halva föräldraledigheten (på andra tider än sommaren och OS)?

Tänk att det är kvinnorna som ska fixa jämställdheten också.

Varför tar inte fler pappor ut halva föräldraledigheten (på andra tider än sommaren och OS)?

Nej men kvinnorna kan se till att utbilda sig och ta mera statusjobb. Det kan du bara göra själv det kan inte en kvotering eller någon annan göra!

Nej men kvinnorna kan se till att utbilda sig och ta mera statusjobb. Det kan du bara göra själv det kan inte en kvotering eller någon annan göra!

Till skillnad från männen som inte kan utbilda sig inom typiska kvinnoområden? Ska alla satsa på välavlönade statusjobb menar du?

Jämställdhetsfrågan handlar ju om oerhört mycket mer än lön. Men det tycker väll inte du och dina bekanta.

Kl.ny användare men har läst länge och vill gärna göra ett inhopp här.

Det jag har väldigt svårt att förstå är varför svenska myndigheter ska bestämma över hur föräldrarna väljer att vara hemma med sitt eller sina barn. Såpass fritt påstås väl ändå sverige vara att man ska gå lov att välja själv utefter sina möjligheter? Men det blir bara mer o mer diktakturliknande grejer, förklätt i olika undersökningar o dyl.

Här är det jag som kvinna som är hemma med vårt barn. Anledningen? Först för att i början är det smidigast så i och med att barnet ammades. Sen bedriver mannen eget företag utan anställda, och otroligt mycket att göra. Den verksamheten kan inte stannas upp utan konsekvenser som kundbortfall även långsiktigt. Sen åtrrigen de svenska myndigheterna som anser att en egen företagares årsinkomst ska delas på 365 dagar, medan min som anställd delas på vad jag har för mig 220 dagar. En egen företagare jobbar alltså 7 dagar i veckan? En egen företagare betalar in en jäkla massa skatt till staten men när det gäller att få tillbaka något i form av förmån som ex föräldraledighet eller sjukskriven, då ska man behandlas sämre än en anställd?

Min man spenderar mycket tid med sitt barn. Vi värdesätter att umgås hela familjen så fort möjlighet ges, men möjlighrterna att göra kul saker ihop minskar drastiskt kortsiktigt som långsiktigt av att han skulle vara hemma längre tid som föräldraledigt. Och det står folk och hejar på? DET är beklagligt.

Låt enskilda individer anpassa sin vardag själva, annars lever vi snart i ett land där man inte får ha en egen vilja utan måste anpassa sig efter ett mönster!

Tillägg! Vi båda föräldrar kan lägga vårt barn, kan rutinerna för barnet, barnet är trygg med oss båda och har varit så hela tiden. Vi har båda fin kontakt med vårt barn och det handlar knappast om att man är hemma exakt lika mycket med barnet.

Fast det handlar ju inte om vad föräldrarnas behov, utan om vad som är bäst för barnet. Och barnen mår bäst av jämställdhet mellan könen, så enkelt är det. Din man får väl byta jobb eller göra nåt annat om han skulle förlora kunder på genom att vara med sitt barn som han valt att skaffa. Barn har rätt till sina pappor, simple as that.

Det jag har väldigt svårt att förstå är varför svenska myndigheter ska bestämma över hur föräldrarna väljer att vara hemma med sitt eller sina barn.

Låt enskilda individer anpassa sin vardag själva, annars lever vi snart i ett land där man inte får ha en egen vilja utan måste anpassa sig efter ett mönster!

Utifrån det resonemanget skulle man ju kunna argumentera emot hela lagen om föräldraledighet. Varför ska staten bestämma att folk ska vara hemma med sina barn? De som vill vara det kan väl själva göra som de tycker, och de som inte vill slipper.

Låta folk skaffa barn bäst de gitter och lösa barnpassningen som det passar dem, helt enkelt.

Menar du att det inte är viktigt för barnen att familjen fungerar? Det hade absolut vart perfekt om man båda kunde vara hemma hela tiden men det fungerar sällan så. Att sen påstå att man jobbar för att man inte är intresserad av sitt barn är ett dumt jäkla påstående.
I vår värld jobbar man för att ha en bra fritid.
Vårt barn träffar sin pappa varje dag. Har svårt att se problemet?

Jag skulle vilja veta var det finns en lag om att man måste vara föräldraledig?

Det är en förmån, som jag skrev, att kunna få föräldrapenning. Men att lägga upp hur man är hemma ska väl inte regleras av en lag? Då blir det väl snart lagar om hu ofta man får gå och handla, vem som ska gå ocg handla (ex mat) eller att det ska göras varannan gång för att det ser fantastiskt jämställt och vackert ut i ett dokument. Det är dit världen är på väg. Istället för att den det passar bäst att handla gör det.

Hur tog era föräldrar ut sin föräldraledighet om jag får fråga? Har ni skadats av att ena.parten tog ut mer eller mindre eller är ni fullt fungerande människor ändå?

Utifrån det resonemanget skulle man ju kunna argumentera emot hela lagen om föräldraledighet. Varför ska staten bestämma att folk ska vara hemma med sina barn? De som vill vara det kan väl själva göra som de tycker, och de som inte vill slipper.

Låta folk skaffa barn bäst de gitter och lösa barnpassningen som det passar dem, helt enkelt.

Det finns ingen lag som säger att du måste vara hemma med barnen, var får du det ifrån?

Jag tror att du skulle vinna mycket på att läsa på lite om hur samhället fungerar, istället för att försöka dra igång nonsensdiskussioner om lagstiftning kring vem som går och handlar.

Det finns rätt mycket skrivet i många sammanhang om de här frågorna, så det finns ingen anledning för dig att starta diskussionen på en så här extremt låg nivå.

Läser du in dig lite på hela debatten i frågorna, kan vi ha en mer konstruktiv diskussion sedan.

Till skillnad från männen som inte kan utbilda sig inom typiska kvinnoområden? Ska alla satsa på välavlönade statusjobb menar du?

Problemet är ju att många kvinnor faktiskt inte försöker att få de där jobben, eller utbildningen till de jobben.

Det finns en uppsjö tekniska yrken som inte räknas till högavlönade men som kvinnor ändå inte utbildar sig till och det tycker jag är underligt

Jämställdhetsfrågan handlar ju om oerhört mycket mer än lön. Men det tycker väll inte du och dina bekanta.

Så du menar att det är en liten del i det hela?

Tvärtom anser jag! Jobbstatus är väl ett av de största områden som kvinnor inte är jämlika och då pratar man knappast städaren etc.

*kl

Tycker en stor del av er som diskuterar i denna tråd är rent utav obehagliga. Som ni måste se ner på så många människor och deras alldeles egna livsval.
Lägga ner en firma eller byta ett tryggt jobb för att man bara SKA dela lika i allt, och gör man inte det så är man en dålig människa? Hoppas ni inte får svindel från era höga hästar :meh:

Men nu är det som tur är inte människor som ni som bestämmer över vad folk får och inte får göra, det är jag tacksam för.
O tänk, jag och min underbara karl kommer dela på ansvaret för vårat barn, men inte för att någon tvingat oss utan för att vi vill.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024