Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Tessa: Neeeej, kunde inte se filmen ändå. Måste ha flash player och det går inte på Ipaden :mad:.
Får se om jag kan låna sonens dator imorgon... nu är den iväg och "lanar".

Tog en ridtur från stallet och hem till mig för att ge Bianca ett rejält bad utanför garaget vid middagstid (har inget varmvatten i stallet). Har inte gjorts sedan september förra året :o. Sedan fick hon åka transport hem igen. Förväntade mig att hon skulle kasta sig ner i första bästa dammhåla i hagen när hon fick komma ut i hagen, men gräset var tydligen viktigare för tillfället. Antog att hon skulle rulla sig lite senare då. Men när jag tog in henne vid 22 så hade hon fortfarande inte rullat sig, trots bad, 29 grader, varmfuktigt väder med skurar och senare knott :confused: Då går det an att ha skimmel :D

Åh, grattis Tessa:)! Ser jättetrevligt ut och vad fin han är eller ni tsm!

*kl
Kom hem sent igår från lite campingsemester..Tanken var att åka igen i veckan men, puha, jag orkar inte och vill vara hemma och myssla och rida..
Blir bara en kort tur isf. Sen åker Taikonvagnen ut på anonns om jag får som jag vill å så bokar vi greklandsemester istället tycker nog mina töser också:D..

Blir lite mjukstart träning på onsdag, yeha!!!

Ha, Grekland låter ju ett strå vassare:D

Red lektion idag i värmen. Testade kandaret o det gick fint. Ska bara lära mig att ha koll på tyglarna. Att flytta spöet från den ena sidan till den andra är ett meck:mad:
Har bättre koll i galoppen så vi testade byten igen. Nu springer hon inte bort med mig så det blev mkt bättre. :) Ska köpa en ny stång då den gamla är för lång.

Men så fin liten då :)

Tessalonica: Grattis! :)

*kl

Jag red lite lektion igår, hemma på en äng bara då vi är på gång att få paddex på ridbanan. Tjo!
Stråla var ganska seg i värmen, hon är en ganska sävlig individ överlag. Men hon är väldigt arbetsvillig, alltid mån om att göra rätt och fruktansvärt ambitiös.
Jag är jättenöjd med passet och hade en bra känsla mest hela tiden.
Vi jobbade mest med övergångar skritt trav.

Jag hade engagerat min mamma till att fota oss men, tja, hon lyckades få 11 bilder i rörelse varav två var skritt på lång tygel och alla var såklart helkassa. Ha ha, ja hon är mycket min mamma men ingen fotograf.
Dessutom så filmade hon lite och fick där till tre filmer på 2, 4 och 9 sekunder vardera. :D :meh:

Nåväl. Två uppställda bilder fick vi till iaf.

(Jo, matte behöver också banta.)

Idag var vi på pay & ride Working Equitation, så vi fick prova på en riktig och komplett WE-bana för första gången (LC-nivå). Riktigt kul! :bump:

Hon var lite trött då jag ridit drygt en timma precis innan (uppvärmning + programridning), och dessutom var det ganska halt i gräset utan brodd så det blev lite och slirigt här och var i svängarna. Speciellt när hon är tvungen att bocka efter hindret också :p Först när hon kom in på banan tyckte hon det var lite läskigt, men efter att ha fått nosa på allt (och sticka ner huvudet i tunnorna...) var det inga problem.

Rosetter för godkända ritter, och plus i kanten för att vi tog två LB-hinder utan problem i slutet (sidepass över bom, samt öppna grind och backa igenom).

http://www.youtube.com/watch?v=GXU9vn2Bz5A&feature=youtu.be

1098193_426016357517524_426579978_n.jpg

Så kul det ser ut.:p Hade varit roligt att testa nån gång.:)
När det är tävling hur fungerar det då? Är det snabbaste tid som avgör?

KL

Rivica ska bli hopphäst på söndag:) Kom på när jag var och skodde henne igår att hovslagarens dotter skulle tävla och att hon kunde hoppa Rivica också.:p
Ska bli kul. Hoppas jag hinner se dig också Tessan, då vi ska till samma ställe.

En riktig tävling innehåller tre delmoment: dressyr, teknik och speed.

Dressyren rids som ett vanligt dressyrprogram (WE har egna program).

I tekniken (min film) bedöms varje hinder med poäng 1-10.

I speeden är det samma eller en förkortad teknikbana, men där här gången ska man ta sig igenom så snabbt som möjligt.

Bäst totalpoäng vinner.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Working-Equitation/Sa-gar-det-till/

Utomlands finns det även ett fjärde moment om man tävlar i lag, där man separerar kor (WE bygger på arbetet på landsbyggden)

I CR har man 30 sekunder på sig att klara av varje hinder i tekniken för att få rosett.

Finns många WE-ryttare/tränare i Kungälvsområdet, så det är ju inte så långt för dig. Igår var jag i Säve på Hästveckan och red :)

Så här kan speeden gå till
http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk
Kolla bropasseringen vid 0,07 :D

Ser ju jättekul ut det där:)! Grattis till väl utförda ritter:)!

*kl
Var på första träningen på läänge igår och det känndes, hi, hi..Nu får vi jobba bort alla semester olater (mina)..Hon var himla fin i bjudning och steglängd men jag hade lite svårt att ärligt rama in henne och fånga upp henne så hon blir rund och hänger ihop mellan hand och skänkel.

Lite hoppebilder på min 15-åriga tös å Loppan...Jag får hålla hårt i henne stundtals ( hästen alltså ;)..)

Nu ska jag ut och rida i regnet..det är väl fler än jag som är glada för lite regn?:)

Fick kliniktid den 8/8 istället och efter väldigt mycket huvudbry fann man bara en böjprovsreaktion på höger fram, samt då rörelsestörningen bak som hon inte kunde finna källan till. Reaktionen/hältan fram syntes sen inte varken vid ridprov, eller longering. Jag kände av den ngt i början på ridprovet men han värmde sen ur väldigt snabbt.

Så hemläxan blir, metacam för frambenet för hon ville inte spruta i någon led. Sedan kiropraktiker för att se om han kanske behöver knakas loss igen(gjordes i samband med höftledsinflammationen i jan-feb) Operation bygga upp hela överlinjen ska också införas.

Hon trodde att rörelsestörningen bak har framkallats av hältan fram, han har då gått tillbaka till ett invant mönster samt att han är svagare i samma sidas bakben.

Om det nu ändå kommer tillbaka inom en snar framtid så ville hon remittera oss till Husaby istället.

Men jag skulle ha is i magen :p;)

Tips på hur jag jobbar fram en fin överlinje bäst?

Jag är så oändligt ledsen för din skull happy.:cry: Finns inga ord som kan lindra din sorg just nu men iaf, du gjorde ditt bästa och provade allt sen tog du rätt beslut. Om ett litet tag kommer du ju att känna dig bättre o se det lite från ett annat perspektiv, då kommer du se att det är så själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
19 20 21
Svar
418
· Visningar
28 700
Senast: MattiZ
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 472
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka