Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Japp, hon får alla de där farliga depåerna. Halsen bollar på rumpan, ett rejält späcklager över hela hästen. Aldrig varit med om en häst som lägger på sig som hon. Nu går hon iaf som sagt med ponnyerna där det inte finns ett grässtrå.
Det är nog lite extra illa iår eftersom hon inte riktigt har kunnat motionera som hon borde.

*KL*

Blir så less, nu visar Zorro nog sin rörelsestörning bak igen, tidigare behandlad höftled. Friskförklarad i feb och gått väldigt bra på träningar och blivit mycket starkare. Efter vår semester i Blentarp ( mycket skog och långritter i alla gångarter) Så visar han nu hälta/ojämnhet igen. Detta trots vila när han kom hem i onsdags, red ut lätt joggrunda i skogen på söndagen och tömkörde igår.

Blir så less :(
Ska hålla igång honom och han ska skos på torsdag nästa vecka, är han inte bra efter det så blir det klinikbesök...

Men om han har fått tillbaka sin inflammation i höften, eller iaf om du misstänker att det är det då hade jag ju inte "hållit igång" honom alls o förvärrat inflammationen. Oavsett om du menar tömkörning, longering eller ridning med att "hålla igång" så är det ju no-no för en återkommande inflammation.

Bättre att låta honom gå i hagen några dagar o se om han kryar på sig.

fast jag vet ju inte om det är den som kommit tillbaka, och känner ju att den borde ju komma från något så att säga...att det är mer ett symtom över att något annat är galet i kroppen.

Så du menar att man eg bör ställa av honom och hoppas på att den "försvinner". Gör den verkligen detta iom inflammation? Har hört att det för det mesta endast går att bli av med genom att behandla på något sätt om man inte vill ha hästen skrotandes i hagen i ett år.

Visar ngt fel i rörelsen h.bak och hälta v.fram.

Har en väldigt dålig film från igår mest för min egen skull. Hältutredningar och diagnoser lämnar jag åt veterinären.

http://www.youtube.com/watch?v=_JsPn9rDOR8&feature=c4-overview&list=UUGlPzXntPmku3I5BlWpFmYg

Nej samma här, att försöka uttala sig om en film på en häst man aldrig sett det avstår jag också ifrån!:)

Nej jag menade att OM det är en inflammation så ska du ju absolut inte rida honom eller longera för då förvärrar du det hela. Och en kort tid i hagen tar ju inte bort den så går han i hagen o är lika "stel"/"halt" då kan du lätt dra slutsatsen att det är en inflammation o då uppsöka veterinär. Men går han i hagen o blir bättre på några dagar då kan det ju vara t ex en lättare överansträngning, halkat i hagen, ngt litet småsår du missat osv osv.

Så tänkte jag!:)

Ja helt sant iof, men gjorde detta första gången och fick klartecken osv men han blev bra mycket sämre 6 månader senare så känner att vill verkligen bli av med detta nu en gång för alla. Men tack för tipset iaf, hade det varit första gången hade jag gladeligen gjort så:)

Nu känns det som om vi missförstår varandra? Mitt tips gick ju ut på att du skulle ta honom till veterinär men inte rida vidare i dagsläget för att då förvärra en ev inflammation. Du skrev att du skulle hålla igång honom, vänta på hovslagare o sen ev åka till veterinär. Det var då jag skrev att så skulle inte jag göra.

Om en häst som har tidigare haft inflammationer känns konstig igen så hade jag inte ridit under den period som man kanske måste vänta på en veterinärtid. Däremot hade jag iakttagit den i hagen o sett om den förbättrade sitt tillstånd under vila för att sen dra ytterligare slutsatser från det. Oavsett så hade jag tagit den till klinik.

Överens?

Japp inget missförstånd där längre, anledningen till att jag väntar på att hästen är nyskodd är för att det ger bättre förutsättningar för en rättvis hältutredning. Får se hur han rör sig på lina idag....

KL

Bianca hörde något spännande utanför. Då kan man minsann se hyfsat slank ut :p

1069263_418943494891477_928420238_n.jpg

Å vilka långa öron :)
Vacker.

*kl
Stråla fick goda nyheter på kollen igår. Hon har kommit ur svackan bra, vilket jag ju såg själv, men hon är även väldigt mycket bättre än senaste behandlingen i maj. Det behövde jag få höra. Så nu har vi klartecken att fortsätta framåt.
:banana:

KL

Mina fina hast fick vandra vidare i tisdags :cry:

Han spenderade 8 dagar pa kliniken (en av Englands basta) och gicks igenom fran topp till ta, varje centimeter av hasten rontgades/scannades/palperades. Det enda de hittade var en mild inflammation i hoger fram som eventuellt kunde forklara den 1/10 grad halta som han uppvisade. Han longerades utan problem men sa fort de red honom sa vande han ut och in pa sig sjalv - samma beteende som gradvis uppkommit hemma under varen. De blockerade den enda smarta de kunde hitta - hoger fram - samt ryggen (trots att de inte fann nagot dar) och han gjorde samma sak. Till slut sade de att det inte fanns nagot mer de kunde gora. Tva olika veterinarer, oberoende av varandra, bedomde honom som farlig att rida och att han med storsta sannolikhet haft ont men att det nu var ett inlart beteende och de rekommenderade att ta bort honom (diskussionerna var langa och ingaende och inget jag vill utveckla har).

Jag ar fortvivlad och har svart att forsta och acceptera att det kunde bli sahar. Han var alltid lite egen, och alltid extremt kanslig bade i kropp och huvud, men samtidigt sa valdigt talangfull och en valdigt trevlig individ att hantera. Men hela hans liv var det ett steg framat, tva steg bakat. Han utvecklades definitivt inte sa som man kunde ha forvantat sig.

Han var min "horse of a lifetime" och jag vantade pa honom sa lange - kopte honom som 2-aring nar mina barn var 6 manader gamla med tanken att NU i ar, nar mina barn borjat skolan, skulle jag kunna rida och tavla och ha roligt med honom.

Och sa gick det sahar. Jag saknar honom jattemycket:cry:

Nej, så tråkigt. Usch vad sorgligt!
Så himla trist för dig...

Jag vet hur tufft det är att ta ett sådant beslut men ibland måste man tänka med hjärnan även om hjärtat vill något annat..

Kram...

*kl
Ibland tror jag det är nyttigt med lite ridvila;)..Fick äntligen på mig ridbyxor och gav mig ut på en tur! Åh, vilken härlig kännsla och takt..blir jue träningssugen som attan:). Hade inga höga krav, red på vanligt bett, lät henne jobba lite längre och djupare men attans vad trevlig hon känndes även om jag inte får samma lydnad och precision som på bana så var hon en miljon idag:love:!

Är härligt med semester men det blir lite mycket on/off ridning när vi åker ut med husvagnen tex..
Hoppas lösa nästa vecka så någon kan tillskottsfodra åt mig för här är lite kasst bete..

Åh så tråkigt. Beklagar verkligen.
Tycker att det är flera yngre hästar som har problem och inte fungerar. Ofta är det nackar och ryggar som spökar. Så sorgligt när det blir så här.

KL

Ska inte klaga på värmen när det fina vädret äntligen kom, men så mycket blinningar det kom också.:wtf: Red ut tidigt i morse och när hästarna blev svettig så kom insekterna och började bita dem. Gick knappt att skritta.

Red sent på kvällen igår och märkte att det har blivit mörkare.:o Var skymning redan runt tio när vi red hemåt.

Men gud vad tråkigt sunshine, jag älskade din vackra häst!:( Extra trist måste det kännas att inte till 100% kunna fastställa var hans problem låg, det hade gnagt mig iaf även om jag inte hade tvivlat på veterinärernas utlåtande, det var ju helt rätt beslut såklart.

Måste fråga, hade du den försäkrad eller hur funkar sånt i england? Här är ju väldiga försäkringsdiskussioner förtillfället, huruvida man ska ha dom livförsäkrade eller ej...

Han ar forsakrad men far inte ut liv darfor att avlivningen inte var "absolut nodvandig" (dvs pa samma satt som i akuta kolikfall, brutna ben osv. I teorin hade jag ju kunnat pensionera honom i hagen i 20 ar framover).

Dessutom ar det inte alls sakert att jag far ut veterinarersattning heller. Han ar forsakrad till maxbelopp 5000 gbp och men de betalar inte ut for "behavioural" och inte heller om det inte finns en definitiv diagnos, sa i det har fallet beror det pa hur veterinarrapporten vinklas. Jag har inte sett den an.

Veterinarrakningen fran kliniken ar pa nastan 4000gbp. Sedan tillkommer min lokala veterinar pa ungefar 2000gbp, plus alla kiro och physio som jag anlitade under varen.

Ytterligare salt i saren kan jag tycka :(

Men gud vad tråkigt sunshine, jag älskade din vackra häst!:( Extra trist måste det kännas att inte till 100% kunna fastställa var hans problem låg, det hade gnagt mig iaf även om jag inte hade tvivlat på veterinärernas utlåtande, det var ju helt rätt beslut såklart.

Det gnager i mig rejalt :( men nagonstans var jag tvungen att dra gransen. Han hade definitivt valdigt ont nagonstans, eller sa var det en gammal smarta som satt sig i huvudet. Men om man inte vet vart det sitter ar det svart att behandla :(. Fysion (som jobbade med OS-hastarna i London, sa hon var valdigt duktig) och kiron gjorde sa gott de kunde, innan han akte till kliniken. Han bockade inte bara litegrann, utan det var riktigt valdsamt - och det hade garanterat slutat med nagon form av skada till slut. Jag har sma barn och kunde inte riskera det. Inte heller kunde jag skicka honom till ett tillridningsstall och eventuellt behova leva med att han kastat av och skadat nagon annan. Jag hoppades sa - och trodde verkligen - att de skulle hitta nagot jattefel i ryggen eller SI som kunde forklara allt, men sa blev det inte :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
19 20 21
Svar
418
· Visningar
28 755
Senast: MattiZ
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 480
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka