Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Herregud hur kör han?:rage: Man måste köra med förnuft, fyrhjulingarna får sånt dåligt rykte. Tur att du inte bröt benet.

Kl Red med kandar på Rivica för första gången. Gick över förväntan. :D Tog gammelhästens. Var lite långa bett men får ju börja med nåt. Tror att jag ska plocka med det på lektion snart o få hjälp att passa in det korrekt. Fick bättre kontroll på de enkla bytena. Undra om jag vågar ta det på nästa start i Msvc? O_o

Vad kul att kandarpremiären gick så bra!!

Nu har jag faktiskt bestämt mig för att sälja Cookie, sitter här nu med en bruten arm, ramlade av i fredags (visserligen ingen brutal avfallning och hade jag varit en vanlig frisk ryttare hade jag med all sannolikhet suttit kvar, nu ÄR jag ju ingen frisk ryttare så jag åkte av och bröt vä arm (som tur är).

Får väl inse att Cookie inte är hästen för mig och dessutom har jag inte längre tiden han kräver plus att sambon inte vill sitta och titta på om jag flyger av, speciellt inte om jag skadar mig, som sambon sa, "nästa gång kanske det är nacken du bryter och du blir totalt handikappad, det fixar inte jag". :o
Så nu är beslutet taget, Cookie måste säljas, ska försöka få honom hoppad lite mer innan dess också.:cry:

Känns konstigt dock att ta beslutet att sluta med något man sysslat med nästan hela sitt livO_o, får väl börja träna med hunden istället...

Vilken otur att du bröt armen. Förstår din sambo om han blev rädd. Tråkigt att sluta med hästar men inget allvarligt får ju hända. Hoppas det går smidigt att få sålt honom.

KL
Tävlar i värmen idag igen. Är i olsegården utanför Varberg. Fick 70% i LA 3 och kom femma, sju placerade. Det krävs höga poäng för pris numera.:crazy: Segraren hade 75%.
Fick i kritiken att hon blir lite lång i halter o avsaktningar. Det avgjorde, i nästa klass Msvc 1 blir det kandar (andra gången). Lika bra att testa.:p

Aj, hoppas du mår bra trots all smärta en bruten arm innebär. Å så en liten som säkert vill vara med på ett hörn. Jättetråkigt att du måste sälja din häst. Du är klok, jag hade inte tagit det särskilt bra om Elias sagt så.. Hoppas du hittar ett gott hem åt honom och att du kan syssla med hästar på något sätt :)

Happy, jag är ju dessvärre ofta iväg själv men jag har en film från Frillesås, ska se om jag kan få in den här :) Hur går det med din?

Maui, Grattis till placering IGEN :D Spännande att just kandaret gör sådan skillnad. Jag har aldrig ridit med det, du får gärna visa film när du gör det :)

Polly, Vilken tur att det inte blev värre...Din gubbe ska nog ha lite smisk ;) Låt Loppan jobba i töm under tiden benet läker. Barna dina kan väl rida ut henne också :)1

KL

Idag tog jag beslutet att klippa min lilla Julia. Hon har inte släppt all sin vinterpäls och nu har hon börjat klia bort stora kakor av det. Inte så konstigt med tanke på värmen... :/ Tog in henne själv i stallet, i med bomull i öronen och huva på. Till min stora förvåning så stod hon helt, helt still. Kändes som om hon tyckte att det var på tiden att jag gjorde det :) Blev helklippning av kroppen, huvud och ben fick vara.
Skönt att hon tog det så bra, då kanske inridningen går lika smidigt :D hehe

Var en bra idé att sätta på kandaret i Msvc 1.:D Hade bättre koll på galoppen o fick till fina enkla byten. Fick 67% och blev femma o placerad. Två gröna rosetter med hem.:p Finaste Rivica.

Grattis!!! :D Förklara gärna för mig som nybörjare varför det känns lättare med kandar :)

Alltid tråkigt att ta beslut om att sälja, men jag tror du gör rätt. Det får inte bli farligt och kännas osäkert och nu har du ju en liten person till att tänka på...

Du kanske kan hitta en häst som passar dig och dina krav lite bättre? För det betyder väl inte att du slutar med hästar? Det tycker jag däremot inte du ska. Eller gör något annat med hästeriet....

Maui: Grattis! Ni är så duktiga :).

Det är olika från häst till häst. På den gamla är det ingen skillnad alls utan bara jobbigare att hålla reda på alla tyglarna med kandar.:meh:
Men Rivica reagerar mer när man har en stång i munnen och är lättare att "kontrollera" då hon har respekt för stången och svarar snabbare och lättare på ett tygeltag när jag har kandaret.
Ungefär samma skillnad som när jag rider ut på jaktbettet och knappt behöver röra det för att hon skall svara på tygeltaget. Till skillnad mot vanligt bett då hon lägger hela tyngden i min hand och bara drar ut sin långa hals.:crazy:
Tycker att det är svårt att hålla reda på tyglarna. Man rider ju på det "vanliga" bettet och håller i stångtygeln så att den bara inverkar när man behöver ta lite "mer".

Får man inte tävla dressyr på jaktbettet? Rider med ett likadant på Ronaldo, utan det hade mina fingrar inte mått bra. Nu är han snäll som ett lamm ;)

Verkligen tråkigt att höra att Stråla är dålig igen :(
KL

Idag var det hoppträning. Gick så himla bra :) Har tränat mycket sidvärts, öppna, sluta nu sista veckan då jag tycker han bara vill gå rakt fram i vanliga fall och det har verkligen gett resultat. Så härlig och med på noterna idag :D KUL!!!!!

Vad roligt, och roligt med hoppträning. Jag vill också :)

Strålan är bättre igen så jag tror (hoppas) att det var en tillfällig överansträning men hon ska ändå kollas upp för säkerhetskull, på onsdag är det dags igen.

*kl
Men fy vad ni gör illa er, polly och SusieQ :(

Stråla är förresten helt sinnessjukt FET, jag har aldrig varit med om någon värre häst på att lägga på sig och då har jag ändå en shettlandsponny :meh: Hon får dessutom såna där farliga depåer så jag vette fan vad jag ska göra.
Försöker "banta" henne i hage med mini lite gräs + hö men då tar hon saken i egna hovar och går ut ur hagen och äter och äter. Och äter.
För tillfället har hon fått husarest och får gå med ponnyerna i deras mer rymningsvänliga hage utan ett enda grästrå. Trist, men vad gör man?

Skönt att hon är bättre.
Vi hade en ponny en gång som hade haft en fångkänning. Där var det viktigt att han inte blev för fet så vi satte en greenguard, munkorg, på honom.
Funkade hur bra som helst, han gick på vanligt bete ,men höll sig relativt fin i hullet.
Har du provat det?

*kl*

Här går det undan, detta blir väl mitt sista inlägg i tråden, sålde just Cookie till en mkt meriterad hästmänniska med meriter upp till svår hopp, dressyr och fälttävlan. Numera bara tränare dock. Känns jättebra!
Jag kanske fortsätter på ridskola eller så. Köparen erbjöd sig leta upp en häst till mig när jag kände att jag ville tillbaka till eget ägande av häst...

Men jisses frid människa! GAV du bort hästen eller hur gick det till att få sålt så fort???:)

Kl
Lite ljus i allt mitt sorgemörker:
Har idag fått hem dotterns nya ponny. En Connemaravalack född 06 (!). Jättetrevlig kille som dock är grön, bara riden ett år. Så tanken är att jag ska hjälpa till att rida honom.

Får försöka bjuda på lite bilder imorgon...

Jag har inte provat munkorg på henne men jag funderar mer och mer på det.
Däremot så, om känner henne rätt, så tror jag hon bara blir frustrerad, stressad och demolerar munkorgen i ett naffs. Alternativt fastnar med nån fot eller i i nått träd och gör illa sig. Hon är så attas stömlig

Trevligt med en ny ponny :)

*kl
SusieQ, skönt att det gick fort och att det känns bra ändå.

Shamu, the späckhäst

Det kanske inte syns så bra på bild men det är som att försöka gränsla ett köksbord O_o

Fast du borde nog prova munkorg iaf o definitivt liten hage för hon samlar ju fett depåer på farliga ställen nu, typ halsen. Sånt är jättesvårt att bli av med sen o ökar tydligen risken för fång även när hästen är i lagom hull.

Kan ju bara gratulera att det gick snabbt när du väl bestämt dig. Skönt att du tycker att det känns bra.:)

Skorpsmulan; din häst är onekligen lite tjock på bilden från sidan.

Vi har problemet tvärt om. Hagarna torkar och nu är det knappast något gräs kvar. Tycker att jag ger dem lika mycket hö nu som på vintern.:crazy: Har fått tag i små hösilagebalar som de hinne äta upp innan de blir dåliga i värmen.
Ska inte klaga på det fina vädret ändå.:p Red ut igår efter nio på kvällen. Hur skönt som helst.

Happy; vad roligt med en ny ponny. Du får berätta mer.

Men jisses frid människa! GAV du bort hästen eller hur gick det till att få sålt så fort???:)

Haha, nej, men jag satte ett realistiskt pris, kanske lite lågt ändå. Eller så är det så att jag faktiskt menar det när jag säger att hemmet är viktigare än priset. Dessutom insåg han ganska fort att förutsättningarna för hästen är mycket goda.

Tycker att i de flesta annonser man läser är det hiskeliga överpriser på hästarna. Funkar inte riktigt så när det är köparens marknad.

Nu skulle visserligen hans fru ha Cookie som hobbyhäst, hennes förra "hobbyhäst" gjorde byten i varje. Så Cookie kommer att bli mkt utbildad i alla fall, kanske inte tävlad dock....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
19 20 21
Svar
418
· Visningar
28 755
Senast: MattiZ
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 480
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka