Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Försök att hitta saker som du och sonen kan göra tillsammans.
Bäst är ju om ni kan laga mat tillsamman även om det tar flera timmer.
Det skulle ge honom den delaktighet som han så desperat söker.[/QUOT
Jag har alltid försökt att göra honom delaktig, det är väldigt svårt och svårt när han inte vill utan sprattlar och skriker.
Dina barn var lätthanterliga skrev du någonstans. Jag tror att det är svårt då att tänka sig in i hur det kan vara när allt är motvalls. Jag har verkligen försökt från början att vara mycket konsekvent precis som med hundar och hästar och har även jobbat med autistiska ungdomar tidigare och haft det i bakhuvudet. Men man blir lite less när man ger 110% på att leka tebjudning och plötsligt får en tekanna i plast som träffar kaffemuggen med skållhett kaffe så man får den i knät. Jag jobbar stenhårt men undan för undan mattas energin av. Det verkar säkert lätt i teorin och på BUP var vi tre personer kring sonen och fick maten ditsänd och mikrovärmd. Jag har stenhårt försökt använda vår nya kunskap och börjat dagen med mys och ramsor men han vill inte. Det är som balansgång på en knivsegg och han exploderar när som helst. Jag vill rymma. Jag fattar inte hur jag kunde vara så förbannat jävla dum i huvudet att jag skaffade barn. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur det skulle vara. Barn är olika, det har jag förstått iallafall. Jag ser på sonens kusin som kan sitta och titta fascinerat på en grej i timmar och bara le och gapa när maten kommer.
Att han inte gillar när jag berättar hur det är beror på att han blir ledsen och tycker synd om vår son när jag uttrycker mig dramatiskt. Då blir han bara irriterad på mig. Jag har sagt grejer som att jag orkar inte med fitt-ung-djäveln, mitt liv är slut, jag har ingenting att leva för, jag vill dö och så vidare (givetvis så ingen annan än min man har hört). Min man har bett mig att uttrycka mig lite mindre våldsamt och tror att han då kommer att känna mer empati istället för taggarna utåt.
Det där verkar inte bra.Det är som balansgång på en knivsegg och han exploderar när som helst.
Mina barn var lätthanterliga för att vi gjorde dem lätthanterliga.
Det var inte vare sig gratis eller automatiskt utan ett medvetet arbete.
Och vi var flera om det.
Under vad jag kallar "jakt-tid", när barnen är runt 1½ så gick vi skift med att dressera dem så att de skulle bli rumsfäiga och acceptera att anpassa sig till omvärlden.
Ditt problem verkar delvis vara att du inte har någon som tar över skiftet när du vill gå av det.
Om man misslyckas med "jakt-tiden" så kan det bli sådär som ni har det.
Mellansonen hade perioder när någon alltid behövde hålla honom fast för att han inte skulle riva stället.
Men det är ett arbete som man måste dela på och i hans värsta period så var vi 3 st.
Jag, pappan och min sambo och vi var ganska så trötta ibland alla 3.
Det där verkar inte bra.
Vad säger BUP om det?
Vi har avlastningsfamilj till vårt barn. Inte alls jättehemskt, utan skönt, både för barnet och oss. Vi får tid för återhämtning och kan vara trevligare och bättre föräldrar med mer ork för barnet. Jag jobbar inte så mycket, men barnet får vara på dagis full tid, av sociala skäl. Vi är på intet vis några misslyckade föräldrar, utan har ett krävande barn, och behöver all hjälp vi kan få, då inga mor o farföräldrar finns i närheten, och vi ser avlastningen som substitut för dessa.
Avlastningsfamiljen är jättebra, och vi kan känna oss helt trygga i att barnet mår bra där, då det tycker det är roligt att vara där, och oftast kommer hem på bra humör.
Känner igen dina känslor (för jag har varit där själv och hamnade i en djup depression och utbrändhet ), för att vara en bra förälder, så måste man även få egentid och ägna sej åt sånt, som får batterierna laddade igen. Det måste vara en bra balans mellan jobb, måsten, fritid och sömn, annars bränner man ut sej. Tveka inte att söka avlastning eller stöd, man behöver inte känna sej som en dålig människa för att man tar hjälp, när man har barn som kräver mer än man kan ge. Och gör det innan du hamnar med näsan under vattnet..kramar och hoppas det blir bättre när ditt barn blir äldre. Vår som nu är 5 år, är lite lätthanterligare nu, men jag minns väl hur det var när det var som värst.
Min man stoppar absolut inte huvudet i sanden. Han har varit med vid behandlingen på BUP.
Jag har sagt grejer som att jag orkar inte med fitt-ung-djäveln, mitt liv är slut, jag har ingenting att leva för, jag vill dö och så vidare (givetvis så ingen annan än min man har hört). Min man har bett mig att uttrycka mig lite mindre våldsamt och tror att han då kommer att känna mer empati istället för taggarna utåt.
Min man är rädd för att det ska hända något när han inte är hemma.
Synd att inte jag förstod innan jag skaffade barn att jag inte har talang för det här med barn.
Hade jag varit TS hade jag antagligen rymt hemifrån. Jag utgår nu ifrån att pappan jobbar dagtid och när han är hemma på kvällen så hade jag helt enkelt åkt iväg och varit borta några dagar. Tvinga honom helt enkelt att ta ansvar och ta dig på allvar.