Pissmyror i husväggen

cowgirl81

Trådstartare
Nån som vet hur man lättast får bort de utan och riva väggen, Ska eventuellt flytta till ett hus till våren, där myror byggt bo i hela väggen mot söderläge. Är anticimex de enda.

Nån som vet hur man lättast får bort de utan och riva väggen, Ska eventuellt flytta till ett hus till våren, där myror byggt bo i hela väggen mot söderläge. Är anticimex de enda.
Svar ja, med allra största sannolikhet är det hästmyror och dom kan förstöra massor och käkar sönder väggar och bosätter sig gärna där och fortsätter förödelsen. Det kan bli en dyr sanering och återställning om det pågått länge.

Från en dag till en annan hade jag massor med jättemyror (1/3 av dem hade vingar) vid ena knuten på mitt timrade uthus.
Lite lätt desperat sprayade jag Kvitt för ohyra på krukväxter på dem jag såg (nä, det kändes inte bra, men det var det jag hade hemma) och köpte myrdosor i plåt på Granngården nästa dag.
Då såg jag bara ett tiotal, ställde dit myrdosan och har inte sett en enda sedan dess!

(Jag läste på och att det karaktäristiska ljudet av när de käkar trä låter som när det regnar på plåttak stämmer verkligen! 😳 )

Pissmyror, det är de små röda va? 🤔 De borde inte ha kunnat förstöra så jättemycket, beroende på hur länge de har bott där, förstås.

Jag trodde att jag hade fått hästmyror i väggen i våras och de kan förstöra rätt rejält, så jag blev nervös och kontaktade faktiskt skadedjursbekämpare. När de väl kom visade det sig att jag tydligen är kass på att artbestämma myror, för det var inte hästmyror utan stackmyror. :bag:

I vilket fall så sa skadedjursteknikern att myror kan vara ett tecken på rötskada, då de gärna bosätter sig där det redan har börjat bli lite muggigt (sen kan de förstöra mycket runtomkring efterhand). Teknikern hjälpte mig att bli av med myrorna, men slutsatsen var att jag antagligen behöver ta upp väggen och kolla, för det är stor risk att det inte är helt friskt därinne. 😞

Pissmyror, det är de små röda va? 🤔 De borde inte ha kunnat förstöra så jättemycket, beroende på hur länge de har bott där, förstås.

Jag trodde att jag hade fått hästmyror i väggen i våras och de kan förstöra rätt rejält, så jag blev nervös och kontaktade faktiskt skadedjursbekämpare. När de väl kom visade det sig att jag tydligen är kass på att artbestämma myror, för det var inte hästmyror utan stackmyror. :bag:

I vilket fall så sa skadedjursteknikern att myror kan vara ett tecken på rötskada, då de gärna bosätter sig där det redan har börjat bli lite muggigt (sen kan de förstöra mycket runtomkring efterhand). Teknikern hjälpte mig att bli av med myrorna, men slutsatsen var att jag antagligen behöver ta upp väggen och kolla, för det är stor risk att det inte är helt friskt därinne. 😞
Det jag är rädd för. Huset har varit obebott i ca 1 år. Pissmyror för mig är stackmyror, de har byggt såpass mycket så de har kommit in i huset från ytterväggen.

Jag hade inte köpt ett sådant hus, om inte min plan hade varit att helrenovera den väggen. Och eventuellt tak ovanpå; dock mindre chans om aktuell vägg är gavelvägg.

Det jag är rädd för. Huset har varit obebott i ca 1 år. Pissmyror för mig är stackmyror, de har byggt såpass mycket så de har kommit in i huset från ytterväggen.
Pissmyran är orange och liten och gör knappast nån skada på hus.
Stackmyror och hästmyror liknar varandra och de senare kan ställa till med mycket skada och elände i hus.

Pissmyran är orange och liten och gör knappast nån skada på hus.
Stackmyror och hästmyror liknar varandra och de senare kan ställa till med mycket skada och elände i hus.
Det är nog dialektalt i så fall? De du refererar till som pissmyror har jag växt upp med som etterkajor, och de sticks med gadd. Stackmyror var de som kallades pissmyror, då de sprutar gift, dvs ”pissar” på en.

Det är nog dialektalt i så fall? De du refererar till som pissmyror har jag växt upp med som etterkajor, och de sticks med gadd. Stackmyror var de som kallades pissmyror, då de sprutar gift, dvs ”pissar” på en.
Här kallas dom små röda som bor i en grästuva pissmyror och dom orangea ettermyror så det är dialektalt. Vilka som är vilka lär man sig snabbt som barfotabarn på landet.:eek::arghh::rage:

Är det konstaterat att det är stackmyror och inte hästmyror? Hästmyror förstör ju virke, så väggen lär behövs rivas om det är sådana. Oavsett känns det som att det finns något bakomliggande problem om man får ett stort myrbo i väggen 🤔

Är det konstaterat att det är stackmyror och inte hästmyror? Hästmyror förstör ju virke, så väggen lär behövs rivas om det är sådana. Oavsett känns det som att det finns något bakomliggande problem om man får ett stort myrbo i väggen 🤔
Väggen ska ändå rivas då trät är murket, så då lär man se hur stor skada de gjort. De är röda och svarta. Finns även en rätt stor myrstack ca 10-15 meter från huset med likadana myror.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 178
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 762
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar