Nu är jag arg!!

Sv: Nu är jag arg!!

peter_lundin skrev:
Nog är det larvigt att låta hästarna stå inne två dar för att det snöar men är inte reaktionen lite överdriven? Jag blev iofs en aning upprörd när jag träffat på en häst som stått inne i spilta två år o ägarna undrade varför han hade muskelproblem.
PL

Jag bryr mig mkt om särskilt hans ena häst som jag tränat sedan inridningen och tävlat väldigt mycket. Hon är en enormt fin ponny med jättebra steg och fina muskler.. Nu när jag studerar så pass mkt som jag gör har jag bara möjligheter att hinna med min egenhäst, så hinner inte rida den ponnyn så mkt..
Och nu har hon och de andra stått helt stilla i över 50 timmar..
Min reaktion är mest över att de står uppbundna (tidigare inlägg)
De får ingen rörelse, och som nån annan skrev, risken för kolik med mera..
Kan ju inte vara något vidare för varken ben, hovar eller muskler av att helt plötsligt bara stå stilla sådär jättelänge!

Kan hälsa alla att idag kom de iag ut!!!!!:bow:

Hans hingstar stod i ponnyboxar med en halvmeter (minst) skit eftersom dom inte heller blivit mockade på 8 år.
50 timmar är verkligen ingenting mot sådan vanvård...

näeee. men jag tycker inte 50 timmar är okej för friska ponnier!
Ska man sluta ryta till åt de som slår sina hästar eftersom det finns de som slår värre?
så kan man ju inte tänka!

Nej har jag inte sagt heller.
Jag gav dig bara perspektiv. Du kanske ska ta upp det med honom istället för att ta det här.

Perspektiv har jag så det räcker och blir över tyvärr...
Hade han låtit sina hästar vara inne idag med hade jag definitivt tagit upp det med honom. Lade in det här för jag ville höra andras åsikter. Och kanske att förhoppningsvis få fler att tänka efter innan man låter en häst stå uppbunden i 50 timmar.. Vad är värst, lite snö eller stå uppbunden utan frisk luft ens?

BJÖRKIS skrev:
Ha ha ha, tillåt mig att skratta, för jag bara måste! :rofl:
Du säger att du anser att 50 TIMMAR INNE ÄR OK, vad är ditt fel? :crazy:
Bra, då tycker jag att du ska sticka upp till din säng genast, och sen ligger du där i 50 TIMMAR, UTAN ATT GÅ UT förstås, annars är det ingen vits. Hu rmår du sen? Ge mig gärna ett svar.
Jag får dåligt samvete om mina hästar någon/några gånger om året råkar vara inne 12 TIMMAR. Folk förstår inte, hästar är inte gjorda för att stå på box och se fina ut, de är utvecklade för att VANDRA. När Gudrun härjade här för något år sedan så tog jag in min hästar, MEN DE VAR INTE GLADA, vad skulle de göra i boxen i fler timmar än nödvändigt?
Folk tror att hästar är gjorda av glas, bullshit! Mina hästar går ute MINST 12 timmar/dag, inklusive tävlinghästarna, varför ska de bahandlas annorlunda? Ge mig ett bra svar.
Är stå trött på att läsa om stackars hästar som går ute 3-6 timmar om dagen, vad gick snett i människan huvud? Om jag hade haft utrymme hade jag haft ALLA mina ute på lösdrift, men tyvärr så räcker inte marken till.

Men herregud.
ok, vad hade du sagt till mig då om jag sagt att min shettisbäbis stod inne 4 dar i sträck? De var blankis överallt, hela gårsplanen + båda hagarna. Jag vet inte vad du prioriterar, fläkskada/benbrott lr att hästen undantagsvis får stå inne några dar. Ska tillägga att han står i en 10kvm stor box med fönster och fri tillgång på hö. det är klart att hästar klarar av snö å då går självklart mina pållar ute också (ca 12h/dygn), men att klaga för att folk låter sina hästar stå inne pga halka tycker jag är ganska korkat. Jag håller med Polly_Mulle helt här faktiskt.

peter_lundin skrev:
Nog är det larvigt att låta hästarna stå inne två dar för att det snöar men är inte reaktionen lite överdriven? Jag blev iofs en aning upprörd när jag träffat på en häst som stått inne i spilta två år o ägarna undrade varför han hade muskelproblem.
PL

En ANING upprörd? Man kanske bli aaaningen avtrubbad i såna typer av yrken du utövar? Man kanske känner att det alltid finns de djur som har det värre hur hemskt det än är?
Stod verkligen hästen uppbunden på spilta dygnet runt?

Detta för osökt över tankarna till båttransporterna med Islandshästar från Island till Sverige. Är det någon som kan beskriva lite närmare hur många timmar de står i ett enda sträck på överfarten och under vilka förhållanden?
Jag har hört lite olika versioner. Den ena värre än den andra.
(ursäkta trådavstickaren)

Tror nog inte det hjälper hästarna att du gnäller över deras situation här på buke. Ta kontakt med hästägaren i första hand.

Klart att jag vet att det inte hjälper DE hästarna.. se mitt tidigare inlägg...

peter_lundin skrev:
Jag blev iofs en aning upprörd när jag träffat på en häst som stått inne i spilta två år o ägarna undrade varför han hade muskelproblem.
PL

:eek: :eek: åh fy förstår att du blev uppröd jag hade blivit :devil: :devil:

Skatan skrev:
Det går också att sko sina hästar och sätta i fyra broddar i varje sko så är det inga problem längre... Jag tycker inte att blankis är ett giltligt skäl till att hästarna inte ska få gå ut.

Det handlar inte om mina egna hästar, eftersom vår hage är OK. Men det finns andra ställen här i Skåne där det emellanåt vore rent livsfarligt att släppa ut hästar.

Mina egna är f ö både skodda och broddade runt om. Dessutom bor de i uteboxar med 3 väggar, tak och en 135 cm hög front med dörr. Skulle det bli pansaris i min hage tror jag de får stå kvar i sina boxar de dagarna.

Immer

FT_ryttare skrev:
ingen som tänker på de stackars elithästarna som får stå inne ?? Dom är de synd om .

I senaste ridsport sa ju ellen shulten baumer att hennes hästar fick ABSOLUT INTE gå ut.
dom hästarna är de synd om anser jag.

Hoppas NF ponisarna fått komma ut nu.

Det reagerade jag också på. Just motivationen att de är värda för mycket köper inte jag. Tänk på Varenne och alla andra supertravare som går ute varje dag! De hästarna är i många fall värda betydligt mer än vad en ridhäst någonsin blir!
Många tävlingsryttare använder det argumentet att gömma sig bakom för att det är prktiskt besvärligt att se till att få ut hästarna i hagen varje dag.

Det var ju inte bra. Hur kan man bara göra så mot sina djur? Varför skaffa djur om man gör så?

Mitt halvblod har en förmåga att rymma när det är jätte mycke snö ute och det blåser, så när det är blåser ute och det är jätte mycket snö så brukar hon få stå inne.

Men hon står ju i alla fall i en stor bra box.
Och hon står bara inne max ett dygn.

Om det inte skulle vara snöstorm eller något åt det hållet!!:(

*har inte läst hela tråden*

Det låter väldigt mkt att stå inne för lite snö. :crazy:
Om ägaren verkar vettig i sin hästhållning för övrigt så måste det väl gå att prata med personen?

Tyvärr så måste jag erkänna att även mina hästar får stå inne ibland eller kommer in tidigare. Stallet jag står i har inte de bästa hagarna. Ganska små och inget direkt skydd. Men 99 ggr av hundra går de alltid ute och får sin frukost.
Men när det varit snöstorm/vanlig storm/ spöregn i flera timmar så har de fått komma in tidigare eller om det varit så illa direkt på morgonen så får de stå inne.

Som sagt hästar är inga glasdjur och är byggda för rörelse men ibland får man göra undantag. Alla hästar rids och hålls igång i det här stallet och det är en bra hästhållning utöver det.

Jag funderar dock på att leta ny stallplats bara pga av hagarna. Skulle vilja ha större hagar som inbjuder till rörelse.

Varför skulle spöregn i flera timmar föranleda att man måste ta in hästen? Det finns väl regntäcken?

jo visst finns det regn täcken men dom tar ju bara en viss mängd vatten. och hästarna skulle stå ute hela dagen lång i spöregn så hade dom nog blivit blöta ändå för täcket hade ju gett med sig tillslut

Klickade bara svara för att skriva och inte rikta personligt till den jag använde mig av!

Jag hoppas alla upprörda här strider lika hårt för att dom stackars kossorna ska få vara ute. Och alla glada ystra kalvar som står i trånga bås och alla ulliga gulliga lamm som vill skutta och sträcka på benen. :mad:

Nicke skrev:
Varför skulle spöregn i flera timmar föranleda att man måste ta in hästen? Det finns väl regntäcken?

:bow: :bow:

Ett praktexempel!!
Ägaren tycker det är både dyrt och jobbigt att greja med täcken så då är det smidigare och "bättre" att hålla hästarna inne...
så fel så fel...

till vissa andra:
Klart att en skadad häst ska vara inne. Jag låter min häst också vara inne dagar då det är riktigt tiktigt illa väder.. några timmar brukar det dock alltid bli ändå. men min häst står ju iaf i box. ganska mkt friare då.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är lite märkligt hur veckorna fyllts på sistone. Varje vecka är det alltid något utöver jobb som ska göras. Det har varit diverse...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama