Nu är jag arg!!

Sv: Nu är jag arg!!

knapplån

visserligen tycker jag att det är löjligt att hålla hästarna inne pga snö, det finns ju täcken:smirk:
'
men 50timmar = ca 2dygn är väl egentligen inte så farligt om de brukar vara ute annars. tänk på en del ridskolehästar tex i stockholm som ALDRIG får komma ut och vara häst och leka i hagen utan bara ridas eller stå i spilta/box. nu ska det ju ÄNTLIGEN bli en lag för utevistelse för alla hästar.
så farligt tycker jag inte att detta var, jag har också haft min förra häst inne i 1½dygn pga snö plus kallt eftersom hon frös så himla lätt.
hmm, då är nog inte jag heller lämplig att ha häst då?

Stod din häst uppställd i en spilta?

Och jag vill inte jämföra med att andra hästar har det värre. Det finns vanvårdade hästar, så med andra ord kan man ju säga att ridskolehästarna i sthlm som måste få stå inne har ett paradis i jämförelse med den vanvård som förekommer!
Det finns alltid de som har det värre, och jag kallar inte detta som hände för vanvård. Tyckte bara det var oehört onödigt och ogenomtänkt!

Zmulan skrev:
Om man tar sig tid att skritta ett bra tag efter ridturen så torkar de ganska fort... Jag har märkt att mina hästar torkar fortare när de är svettiga än när de är regn blöta! Nån annan som märkt detta?

Japp! :)
Men om man skrittar av mycket efteråt så de torkar så är det ju inget! Jag trodde på ditt förra inlägg att de var blöta när du släppte ut dem!:idea:
Och ja! En svettig häst torkar fortare än en regnblöt! :)

Polly_Mulle skrev:
Då är väl jag djurplågare med, har iof stor box till min häst, men det händer att han f¨r stå inne två dagar i rad han med när stallplanen är blankis och det inte går att få ut dem.

Ok, inte optimalt och kanske inte samma anledning som jag har, men att få ett helspel... 50 timmar är inte någon katastrof, hade du sagt två veckor hade jag reagerat...

Jag håller med alla. För en NF kanske det är lite onödigt, men tydligen drar vissa alla över en kam. En fd foderhäst tex gick o lägga på hur mycket täcke som helst trots att hon var oklippt och vid fuktig väderlek (snö, regn, dimma) stod hon ändå o frös så hon skakade pga att hon spände sig så... trots att hon bara var ute mellan 9 och 3 (då jag kom och "räddade henne")

Och det där med vattenledningarna... Har själv gjort det, eller nästan hälften ute på förmiddagen, hälften på eftermiddagen. Det hade blivit så tråkigt om alla vattenledningar i hela stallet frös och det inte fanns vatten i en enda kran, stackars kolikdrabbade hästar utan vatten då säger jag bara....

IrishDraft skrev:
Och det där med vattenledningarna... Har själv gjort det, eller nästan hälften ute på förmiddagen, hälften på eftermiddagen. Det hade blivit så tråkigt om alla vattenledningar i hela stallet frös och det inte fanns vatten i en enda kran, stackars kolikdrabbade hästar utan vatten då säger jag bara....

Värmefläkt?:idea:

Tinen skrev:
Stod din häst uppställd i en spilta?

Och jag vill inte jämföra med att andra hästar har det värre. Det finns vanvårdade hästar, så med andra ord kan man ju säga att ridskolehästarna i sthlm som måste få stå inne har ett paradis i jämförelse med den vanvård som förekommer!
Det finns alltid de som har det värre, och jag kallar inte detta som hände för vanvård. Tyckte bara det var oehört onödigt och ogenomtänkt!
jo, visst tycker jag att det är en överdrift att ha dom inne så lång tid pga snö, men händer det bara någon enstaka gång om hästarna får vara ute annars tycker jag inte det är så farligt.
nej, min häst hade box....

och ang att jag skrev om ridskolehästarna var att dom ALDRIG får komma ut i hagar utan BARA får vara inne i stallet eller ridhuset..., men vara ute i hage får väl förhoppningsvis dessa NF.

lundborg skrev:
och ang att jag skrev om ridskolehästarna var att dom ALDRIG får komma ut i hagar utan BARA får vara inne i stallet eller ridhuset..., men vara ute i hage får väl förhoppningsvis dessa NF.

Ja, De har hagar annars. Och ja, de har det säkert mycket mycket bättre än sthlm:s ridskolehästar. MEN som sagt, vill inte jämföra när man alltid kan leta efter värre exempel. Som jag skrev innan, sthlm:s ridskolehästar har det toppen i jämförelse med de som vanvårdas. Och ska man börja tänka såhär.. då är man lite ute och seglar tycker jag.

jo, men det var ju inte vanvård detta gällde med de här hästarna eller?

Inte förbjudet enligt lag, men i vårat stall, missade den delen på miningen, mitt fel! Om inte alla i vårt stal är med på broddar i hagen så får ingen ha det och det är alltid någon som sätter sig påtvären...

Broddar kan ibland bli falsk säkerhet, man tror att hästarna är säkra med sina brodd och så går de i backen ändå...

Nej, De ska inte jämföras med vanvårdade hästar och de ska heller inte jämföras med hästar i sthlm.
här FINNS möjligheter till hagar

Har inga direkta sparkproblem och det är varken mitt stall eller min hage. Däremot går det ett gäng ganska unga hästar i hagen 4-6 år och de leker, står på bakbenen, biter varandra i täckena och vevar med benen. Just nu är det bara valacker i hagen. Men fortfarande så räcker det om EN person har sagt nej till brodd så är det nej till brodd i hagen...

Jag skrev senare i tråden att jag missade den delen i meningen att I VÅRAT stall gälelr det att om någon motsätter sig brodd i hagen så blir det inga brodd i hagen, mitt fel att jag missade det. Och med hästar som är snabba med att veva med benen i hagen så är jag ganska tacksam för det. Agria ger jag inte ett piss för.
Hagen är såpass stor att den inte ens är söndertrampad ännu och den vilar endast max tre månader om året, gräshage. Och i den går för tillfället ca 6 hästar. Det tycker jag är ganska bra odds att inte ha en skadad häst. Men jag vill INTE ha min häst avlivad varesig av brutet ben efter halka eller efter broddspark, därför har jag hallre hästen inne. Han blir inte ens orolig elelr stökar i boxen så varför riskera?

Tillägger till alla som har sådana problem med att hästar står inne en dag eller tre... Om ni hade lagt bara HÄLFTEN av eran energi på de som verkligen behöver den så hade ni gjort en STOR INSATS mot hästar som inte har det bra... Fundera över det några minuter... Köp senaste Hästfocus, de har en articel om hästarna i Etiopien, komplett med färgbilder! Läsning och bilder som väcker känslor... Skilj på problem och PROBLEM. Jag ber ingen svälta för att barnen i Afrika inte har mat och många ggr står hästar inne i onödan, t ex tycker jag att tävlingshästarna också BÖR få komma ut åtminstonde en stund varje dag, men lägg inte er energi där utan på de som VERKLIGEN behöver er... Och om ni vill leta upp och göra något åt hästen jag pratade om tidigare i tråden som aldrig fick gå ut så skicka ett PM kan jag ge er info som kan hjälpa er en bit på vägen...

Senast ändrad:

Immer skrev:
Men att sanda hagen är väl ändå för mycket begärt, eller?;)

Immer
Om man har hagar med is, anser jag att det är värre att inte sanda där än att ha hästarna inne ett dygn.

Varför denna rädsla för att sanda om hagarna är isiga?

Jag klarar mej oftast, har nästan aldrig is. Vi har stora hagar. Om där är is så stänger vi av eller sandar, sjävlklart.

Förvånas ibland...

Nä inte New Forestar, min är ju New Forest :(

Någon borde ge honom en ordentlig åthutning, jag är inte emot spiltor. Men om en häst ska stå i spilta ska det vara väll tilltagen utevistelse gärna runtomkring 12 timmar. Det är för an guds skull bara att sätta på täcke på dom. New Forestar har ju kannon päls (iaf om vi tittar på min). Min ville inte gå in alls sist det var snöstorm utan vissade surt att hon mycket hellre ville vara kvar ute.

Jag förmodar att du inte bor i Skåne.

Vi har också stora hagar, men det har föga betydelse när det snöar, regnar och fryser på om vartannat. Det bildas stora isfläckar, sedan snöar det över och man ser inte isen. Ingen mening med att sanda då.

Immer

Senast ändrad:

Jooo, de har riktig nallepäls! ;)
Men men.. de fick tyvärr inte gå ut ändå.. Fast att jag släppte ut min häst (tävlingshäst) som då fick stå där ute i hagen ensam utan kompisar (inte för att hon bryr sig om att vara själv, men man tycker ju han borde ha reagerat och släppt ut sina om "till och med" jag släpper ut min. Min var ju i och för sig täckad, men hon har ju nästan ingen päls heller.
Och hon frös inte det minsta någon utav dagarna!
Trots att hon var själv ute ville hon knappt in! ;)

Jo min struntar i att hon står själv hon oxå, hon står i vindskyddet å vräker i sig halm medans dom andra är helt utom synhåll, visst ute i hagen är ju allihopa men man undrar ibland vart hon är när man åker förbi och ser alla hästar förutom sin egen...

Jo New Forestar får ju en förgymad päls (har ju egna erfarenheter) å dom älskar att vara ute trots väder, min har fått kommentarer om att vara både islänning å nordsvensk :rofl:

Men dom är faktiskt lite lika isläningarna i pälsen, dom har ju en robust päls å det är bara att slänga ut dom :D Man får väll ta bort all snö på en gång när man tar in dom om det är så för dom lider ju verkligen inte av det. Det har man ju märkt själv...

Så jag ska alltså skotta bort snöslasket för att hitta isfläckarna och sen sanda hagarna? Och när det sen bildats nya isfläckar i natt så ska jag sanda igen i morgon alltså? Jag får nog fixa betydligt mindre hagar än de jag har för att klara av det jobbet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är lite märkligt hur veckorna fyllts på sistone. Varje vecka är det alltid något utöver jobb som ska göras. Det har varit diverse...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur