Nu är jag arg!!

Sv: Nu är jag arg!!

visst.. men sen är ju inte hästen gjord till att ha täcke på sig.. Den r ju född till att springa fri i alla väder.. UTAN täcke....

Visst jag har själv täcke på min. Men man måste ju inte ha det om hästen inte har haft täcke innan... Då tål den ju vädret och annpassar sig efter det!

Tycker faktiskt att spiltor bara borde tillåtas på ridskolor. (fast helst inte alls!!)
Stackars hästar!!

Nu tycker jag visserligen att det är löjligt att hålla hästarna inne för att det snöar men att hålla hästarna inne 2 daggar ser jag knappast som ett djurskyddsproblem o det är definitivt inte olagligt.
PL

Jo, alltså, att ha hästar inne i en bok tycker jag inte är så jätteförfärligt i två dagar.. Men som sagt.. dessa stod uppbundna i spiltor. Verkligen INGEN rörelse alls.. och dålig luft... =/

Nicolette skrev:
jo visst finns det regn täcken men dom tar ju bara en viss mängd vatten. och hästarna skulle stå ute hela dagen lång i spöregn så hade dom nog blivit blöta ändå för täcket hade ju gett med sig tillslut

Vad har du fått tag i för dåliga täcken. Jag har regntäcken både med vinterfoder pch tunnare höst-vårfoder, och de är båda "andastäcken" och 100 % regntäta. Hästarna är snustorra under.

Jag har ett bra täcke till min häst. Det är ett vinterfodrat och regntätt.

Men spöregnar det hela dagen och täcket är 100% säkert som du säger så rinner vattnet ändå ner under täcket på halsen! :(

Alltså jag kan inte fatta hur man kan låta hästar stå inne i timmar! :confused: Hästar är byggda för att vandra långa sträckor och leta mat, i extrema väderförhållanden! inte att stå i ett stall i timmar, dygn i sträck!

Att hagarna eller stallbacken är isig är inte en ursäkt tycker jag. Det går alltid att fixa på nåt sätt... sand eller nåt. har hästarna skor kan man sätta på brodd. Och ännu bättre är dom barfota så är det liten risk att dom halkar!

Jag har mina hästar ute på lösdrift, dom går ute året om i upp till -35. Utan täcken. Dom rids svettiga men går ut direkt igen. Har ALDRIG haft några problem med mina hästar!! Dom flesta går barfota och vissa delar av hagarna blir lätt isiga men vi har aldrig haft några halk olyckor i hagarna!

Tycker bara att det är en dålig Ursäkt! Det är inte OK att ha hästar inne en längre tid!!:cool:

Släpper du ut dem svettiga i minusgrader också? utan att det torkat?

Det borde bli lag på att hästar ska vistas ute ett visst antal timmar per dag, än så länge rekommenderas det att hästar vistas ute i 2 h...:mad:

Var detta svaret verkligen riktat till mej?:confused:

I så fall får jag väl skriva än en gång att mina två hästar är skodda och broddade runt om, går i vinterhage på ett tunnland omkring 10 timmar/dag. Övrig tid (förutom när de rids eller ryktas) står de i sina stora uteboxar med fri utsikt ut över nejden.

Och återigen, vintern här i Skåne kan vara jäklig när det snöar ena dagen och fryser på nästa dag. Om det blir blankis i mina hagar, ja då får hästarna förmodligen stå inne tills underlaget blir bättre.

Slutligen - släpper du verkligen ut svettiga hästar i hagen?:mad:

Immer

Fy va elakt!

Finns folk som inte släpper ut hästarna för att hålla plusgrader inne i stallet åxå så vattenledningarna inte ska frysa!!! Ehhh vad tänker folk me?

precis.. det där med vettenledningarna och hästarna inne på grund av det förekommer också.. tyvärr..

Immer skrev:
Många har tyvärr inte det.

Min egen vinterhage är bara ett tunnland för två hästar, men det är MYCKET för att vara i Skåne.:D

Immer

du säger många har tyvärr inte det? så man kan bytta hagar så hästarna inte halkar om någon hage blivit isig. Har dom då skafat sig för många hästar på för lite mark? mm tänk på den du.

Visst är det så att många skaffar fler hästar än de har mark till.
För min egen del så är fyra och ett halvt hektar inte för lite för två hästar, så jag har ingenting att tänka över.
Oavsett om hästarna går i hagen eller ej bildas is när det töar och frysr omvartannat.

Immer

Hästen i boxen brevid min har haft boxvila i över en månad nu (pga. spricka i bakben). Han tar det hela med ro verkar det som, men hans matte är flitig med att ordna leksaker åt honom, granris att tugga på och dylikt. Tror på ngt sätt att hästarna klarar det ganska bra. Vi människor är ganska bra på att tänka att hästarna har samma medvetande och tankeförmåga som vi själva har, och tänker hur synd det är om den stackars hästen som tvingas stå inne. Men i själva verket tänker hästen själv inte på det på samma sätt.

Tinen skrev:
Släpper du ut dem svettiga i minusgrader också? utan att det torkat?
Om man tar sig tid att skritta ett bra tag efter ridturen så torkar de ganska fort... Jag har märkt att mina hästar torkar fortare när de är svettiga än när de är regn blöta! Nån annan som märkt detta?

Lånar din knapp

Ni som är så duktiga kanske kan tala om hur jag ska kunna släppa ut mina hästar nu? Hagarna är stora och ligger i lite lutning ner mot en bäck. Då snön töar på fälten rinner det ner i mina hagar, mot bäcken. Det står då pölar i hagarna (som det gör överallt i skåne då det töar på ytan och tjälen är kvar). Detta har sedan frusit och ligger som 2 cm is. Fläckvis. Fläckarna är allt mellan 1 dm till 10 m i diameter. Ovanpå detta ligger nu 1-50 cm snöslask.

Nå, hur ska jag göra för att kunna släppa ut hästarna? 3 oskodda och en skodd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är lite märkligt hur veckorna fyllts på sistone. Varje vecka är det alltid något utöver jobb som ska göras. Det har varit diverse...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur