Nu är jag arg!!

Sv: Nu är jag arg!!

peter_lundin skrev:
Har tillräckligt varierad hage för att inte hela skall bli blankis.
PL

Hehe, vår är för varierad...livsfarlig med bara delvis isfläckar efetrsom sista biten från skogen är ganska rejält nerförslut och där älskar kusarna att springa som tokar :smirk:

Nu har vi tack och lov mer skogsmark som vi börjat röja och öppna upp. Så till nästa vinter kommer vi ha mer valmöjligheter utifrån väglag :bump:

Jag tycker det är hemskt att hästar ska stå inne, pga oväder. Hästar har offtast en päls som tål svenskt klimat, och den är så fiffigt konstruerad att den kan vrida och "sno" stråna för att klara allt väder. :banana:
En vän till mig har tävlingshästar (distans) och dom har hon ute minst 12 timmar om dan( från kl 06:00-10:00 ca) och dom hästarna mår jättebra. Men en granne till henne (ponnymamma) tycker det är djurplågeri och vill anmäla henne! Medans mammans egna ponny får stå inne hela tiden så när som på två timmar mitt på dagen, om det inte är dåligt väder(!):bump:
Jag har en liten ligghall till mina hästar( det är ju ett måste om man ska ha dem ute) den är tyvärr i minsta laget, men vi ska bygga ut den i sommar. Men mina hästar andvänder den aldrig! jo, dom går in och skiter i den! Men dom är aldrig där när det är riktigt busväder, då går dom in i skogen eller ner i dalen(mina pållar har en mycket lyxig hage på 7 hektar, blandat terräng!Det är väl väldigt ovanligt för att vara i skåne?)
Hoppas dom stackars pållarna kommer ut!
Arg prussiluskan!:mad:

Tinen skrev:
En bekant till mig har nu haft inne sina ponnier i 50 timmar i sträck!
:mad:

Tyvärr har jag inte stallplats åt alla hästar i lösdriftsflocken. Annars hade jag absolut stallat upp dem ett par tre dar nu när vinden och plusgraderna i södra Sverige gjort hagarna till skridskobanor. Att stänga in dem i ligghallen är ett osäkrare alternativ och att sanda 40 har eller få ner staketstolpar för att gränsa av mindre hagar som man kan sanda är inte möjligt heller.

Att hästar får stå inne 2-3 dagar av 365 tar de ingen skada av. HH

Fiorano skrev:
Enligt en del här i tråden är jag en djurplågare. Mina hästar är bara ute ca 7-9 timmar om dagen. Är det för dåligt väder får de dessutom stå inne. QUOTE]

>>Då är nog även jag det, för min går ute runt 9 h beroende på väder. Dock är det mycket överdrifter oxå, de dör inte av att
vara ute, men är det 30 grader kallt eller snöstorm så får hon bara vara ute nån halvtimme medans jag mockar. Då står hon och väntar vid dörren och vill gå in..

Knapplån..
Jag löser det genom att hästarna är skodda och broddade, man får tänka till lite hur man släpper ihop dem så att man inte riskerar skador. Unghästarna (från 2 och neråt) går oskodda men de går på lösdrift, där är hagen så stor så de håller sig på ställen som de inte riskerar att slå ihjäl sig på men visst, oturen kan vara framme där med men så är det ju att ha häst...

Ett tips, jag gjuter stolpar i bildäck som jag sedan bara kan ställa ut på vintern om jag måste avgränsa någon hage eller om en stolpe blir nedriven, toppen att ha ett gäng såna i januari när det är stenhårt i backen.

Skatan skrev:
Det går också att sko sina hästar och sätta i fyra broddar i varje sko så är det inga problem längre... Jag tycker inte att blankis är ett giltligt skäl till att hästarna inte ska få gå ut.

Men jag läste att det tydligen är på gång med en ändring i lagen - iIstället för att det står att hästar BÖR få utevistelse varje dag så ska det stå SKALL. Det står i senaste Ridsport.

På underlaget blankis + slaskig issnösörja kan du sätta i hur mkt brodd du vill de hjälper ändå inte ett dugg ett par steg i sörjan så har tom de med snösulor gigantiska styltor och sedan sticker inte brodden ner längre.

Dessutom skulle jag aldrig få för mig att sko en åring tex eller att för den delen slå sko på de dräktiga stona igen nu när de äntligen har anpassat sig till att gå barfota inför väntande fölning.

Nej, det är helt klart inte värt att riskera ett brutet ben för att de skall komma ut i hagen (som de dessutom inte tycker är särskilt roligt då de inte kommer åt gräset eftersom det är väl infruset under isen). Naturligtvis måste hästarna aktiveras på annat sätt. Mina trivs bra inne inget bök och stök alls i stallet men nu har vi fördelen att ha både skrittmaskin och ridhus och dessutom engelska uteluckor i boxarna så 2 x 30 min utomhus i skrittmaskinen ett rejält ridpass på det så går det ingen nöd på dem fram tills det går att släppa ut dem igen utan att riskera livet på dem. Finns en anledning till att det varit väldigt mkt benbrott på häst sista månaden kan mkt väl bli fler pga att vissa sitter här och propagerar för att släppa ut hästarna oavsett underlag, nej sunt förnuft måste man faktiskt ha och inse att det finns dagar då hästarna har det bättre inne (och framför allt säkrare).

BJÖRKIS skrev:
Ha ha ha, tillåt mig att skratta, för jag bara måste! :rofl:
Du säger att du anser att 50 TIMMAR INNE ÄR OK, vad är ditt fel? :crazy:
Bra, då tycker jag att du ska sticka upp till din säng genast, och sen ligger du där i 50 TIMMAR, UTAN ATT GÅ UT förstås, annars är det ingen vits. Hu rmår du sen? Ge mig gärna ett svar.
Jag får dåligt samvete om mina hästar någon/några gånger om året råkar vara inne 12 TIMMAR. Folk förstår inte, hästar är inte gjorda för att stå på box och se fina ut, de är utvecklade för att VANDRA. När Gudrun härjade här för något år sedan så tog jag in min hästar, MEN DE VAR INTE GLADA, vad skulle de göra i boxen i fler timmar än nödvändigt?
Folk tror att hästar är gjorda av glas, bullshit! Mina hästar går ute MINST 12 timmar/dag, inklusive tävlinghästarna, varför ska de bahandlas annorlunda? Ge mig ett bra svar.
Är stå trött på att läsa om stackars hästar som går ute 3-6 timmar om dagen, vad gick snett i människan huvud? Om jag hade haft utrymme hade jag haft ALLA mina ute på lösdrift, men tyvärr så räcker inte marken till.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

BJÖRKIS skrev:
Jag får dåligt samvete om mina hästar någon/några gånger om året råkar vara inne 12 TIMMAR. Folk förstår inte, hästar är inte gjorda för att stå på box och se fina ut, de är utvecklade för att VANDRA. När Gudrun härjade här för något år sedan så tog jag in min hästar, MEN DE VAR INTE GLADA, vad skulle de göra i boxen i fler timmar än nödvändigt?
Folk tror att hästar är gjorda av glas, bullshit! Mina hästar går ute MINST 12 timmar/dag, inklusive tävlinghästarna, varför ska de bahandlas annorlunda? Ge mig ett bra svar.
Är stå trött på att läsa om stackars hästar som går ute 3-6 timmar om dagen, vad gick snett i människan huvud? Om jag hade haft utrymme hade jag haft ALLA mina ute på lösdrift, men tyvärr så räcker inte marken till.

När jag hade hästarna hemma på lösdrift hände det att mitt fullblod stod inne hela dagarna när vädret inte passade henne. det + att hon står vid grinden och gnäggar när det regnar ser jag som ett säkert tecken på att hon inte tycker om regn. Varför ska jag då tvinga henne att vara ute 12 timmar en regnig dag :confused:

Senast ändrad:

Polly_Mulle skrev:
Försvarar mig själv igen... Med lekande unghästar och hästar som sparkas i hagen så är brodd förbjudet, jag har sett hur sparkskador kan se ut och har du aldirg vart med om att brodden inte biter???
Inte behöver du försvara dig för min del... Men mina hästar skulle aldrig acceptera att inte få gå ute, då blir det tjafs direkt (men de sparkar inte varandra för det). Visst händer det att nån hov kan slinta till nån enstaka gång, men då har de tre ben till att stå på.
Varför sparkar de varandra? Kanske du ska dela upp hagen, ston och valacker bör inte gå ihop om det blir kamp mellan valackerna om stonas gunst...

Jag håller med dig. En häst är en häst och de trivs bättre ute än inne, i normala fall. Vår hästhållning här i sverige blir bara sämre och sämre när det gäller den aspekten.

För att få fram hållbara, lyckliga hästar krävs utevistelse i stora kuperade hagar! Inte konstigt att var och varannan tävlingshäst/ponny lider av hovledsinflammationer, pålagringar och överansträngningar om man låter dem stå inne hela dagarna eller släpper ut hästarna i minimala hagar med noll rörelsefrihet.

Jag håller inte med dig. Visst är det fördjävlig med ren missvård som du beskriver, men det är också viktigt att diskutera sådana här saker som utevistelse även om 50 timmar kanske inte är missvård så är själva diskussionen bra.

Min åsikt är att de flesta ponnies och hästar i Sverige vistas ute för lite, i alldeles för små hagar. Det bäddar för skador i framtiden eftersom musklerna blir förtvinade och skelettet mindre hållbart. Mina hästar släpps ut i stora kuperade hagar, vinter som vår som sommar och höst. Inte en skada har mina hästar haft på de år (19 år) jag har haft hästar.

Djurvårdsinspektören lovordar min hästhållning och jag får mycket beröm av veterinärer för fina harmoniska hästar. De vistas i regel ute minst 8 timmar om dagen under den kalla årstiden + annan motion som ridning, tömkörning etc. De fodras 5 ggr/dag.

Är det halt, kallt, snöigt och/eller regn använder jag brodd, regntäcken och vintertäcken. Det viktigaste för hästar som vistas ute i dåligt väder är att det finns tillgång till stråfoder. Hästar värmer upp sig själva genom att äta, för den som inte visste det.

Så här säger Agrias veterinär ang. brodd i hage:

"Bakbrodd eller inte vid vistelse i hage kan vara ett stort problem. I vissa delar av Sverige har man inget val eftersom det är för farligt för hästarna att gå ute utan. Man får istället försöka minska risken för konflikter genom att se till att hagen är tillräckligt stor för de hästar som går där och att man fodrar dem med stora mellanrum. Försäkringen gäller om hästarna skulle skada varandra, men det kan ju bli stora kostnader ändå för den som äger en drabbad häst. Den vanligaste skadetypen är sår av olika slag. Men beroende på var sparken tar, kan det även uppstå andra skador. I värsta fall kan en broddspark leda till att ett träffat ben går av. Om du känner dig väldigt orolig för din häst, föreslår jag att du försöker flytta den till ett stall med färre hästar per hage."

Det finns inget förbud mot brodd i hage på unghästar (snarare tvärtom) Frågan är väl hur försäkringsbolagen bedömmer de olika skadorna; sårskada / fläkskada. Beroende på försäkringsbolag bör man kolla upp om försäkringen täcker fläkskador om man haft obroddat i en isig hage!

Jag tycker att man måste se en skillnad på de som har för vana att inte låta sina hästar vara ute mer än ett par timmar per dag och de som har sina hästar inne vid tillfällen då det inte är säkert att ta ut dem. Har man en häst som klarar att vara inne så är det ju upp till en själv att ta beslutet om den ska vara inne pga av väderlek. Min kille skulle riva stallet på mindre än en timme om han blev kvar inne. Han släpps ut först i den delen av stallet, och hästarna släpps ALLTID ut en timme efter morgonfodring. Blir det längre tid än så emellan blir det ett herrans liv i stallet, eftersom de styrs av de rutiner de är vana med.

Samtidigt kan jag förstå att det finns tillfällen då det är bättre att ha sina hästar inomhus. Men inte pga att det snöar.
Dock har vi en häst i stallet som inte klarar av när det snöar,
förmodligen är det något som hänger ihop med när hon gick på banan. Hon klarade inte av att få stänket i "ansiktet" och detsamma gäller när det snöar. När hon ser väl är ute i hagen ställer hon sig med rumpan mot vinden och drar ner huvudet mellan frambenen för att undvika att få snöflingorna i ansiktet.
Självklart försöker man ändå att lirka ut henne, i vissa fall får hon ha en flughuva på. Oftast går det bra, men snöar det mycket är det inte
säkert att "bonden" som har stallet får ut henne själv utan hästens matte får komma och hjälpa.

Men enstaka tillfällen tycker jag kan vara helt okej, men för min del ska det vara rätt extrema tillfällen. Skillnad är som sagt om hästarna som bara får vara ute någon timme, varje dag.

peter_lundin skrev:
Har tillräckligt varierad hage för att inte hela skall bli blankis.
PL

Fast när det, som det frekvent gör i "min" del av landet, kommer snö, som smälter till slask för att sedan frysa igen och bli is, då kan hagen vara hur stor och varierad som helst, det hjälper inte ett dugg. Snöslask rinner ju inte bort och samlar sig i sänkor.

Gud vad jag älskar västkustvintrar. :smirk:

ingen som tänker på de stackars elithästarna som får stå inne ?? Dom är de synd om .

I senaste ridsport sa ju ellen shulten baumer att hennes hästar fick ABSOLUT INTE gå ut.
dom hästarna är de synd om anser jag.

Hoppas NF ponisarna fått komma ut nu.

Från där jag köpt två hästar hade han hingstarna inne jämt.
Men dom hade inte stått inne i 50 timmar...

De hade stått inne i ÅTTA ÅR!

urk

TCJ skrev:
Från där jag köpt två hästar hade han hingstarna inne jämt.
Men dom hade inte stått inne i 50 timmar...

De hade stått inne i ÅTTA ÅR!

urk

Men tänk att här står de inne i spiltor!!!
Just det gör mig mest upprörd.. De står ju och krafsar vankar från sida till sida...:(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är lite märkligt hur veckorna fyllts på sistone. Varje vecka är det alltid något utöver jobb som ska göras. Det har varit diverse...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama