Nu är jag arg!!

Sv: Nu är jag arg!!

Många har tyvärr inte det.

Min egen vinterhage är bara ett tunnland för två hästar, men det är MYCKET för att vara i Skåne.:D

Immer

Då har du nog inte haft sådana fina väderomslag som vi hade här för ett par år sedan, halv meter snö omslag till ösregn och sedan frös det till igen som alla här omkring kallade det nya istiden, allt var belagt med 20-30cm tjock pansaris. Vi själva hade som tur är precis innan det började regna skottat en smal gång ner till ridhuset så vi lyckades få ut hästarna dit. Många häromkring hade inte samma tur, bla en som bor en bit bort hon fick inte ut sina hästar ur stallet på 14 dagar (de oskodda som inte gick att brodda) då till slut bestämde de sig för en vådlig färd, de fick backa transporten ända in till stalldörren så hästarna (unghästar) kunde komma direkt upp på rampen från stallet sedan körde de på ren blankis hit hästarna backade ner till ridhuset då gången var för smal för att lasta av på och la in rampen genom dörren och snacka om att det blev spring när hästarna släpptes.
Så vist finns det extema sitauationer som gör att hästarna inte kan komma ut.
Just nu tex har vi inte heller en enda hage som det går att släppa de oskodda i, ganska exakt samma situation som då hade ett par decimeter snö kvar sedan innan och så kom det 2 dm till i måndags och naturligtvis övergick det till regn på senkvällen/natten för att sedan frys på igen. Nu är det skillnad så till vida att det i alla fall töar ute även om det ännu är blankis blandat med issörja i alla hagarna fortfarande men nu ser man förhoppningsvis att det snart går att släppa i dem igen om det bara fortsätter att töa ett par dagar till.
Nu har vi som sagt fördelen att vi har ridhus och dessutom skrittmaskin som går att använda så de behöver ju inte stå inne helt som tur är.
Och jag kan säga att jag långt ifrån är ensam om detta problem, i tisdags körde jag en sträcka på 8 mil genom det mest hästtäta området mitt på dagen. Normalt går det hundratals hästar längst denna väg. Solen sken och det var underbart väder (om man bortser från underlaget på marken) - 2 hästar var ute på hela sträckan och det var två små shettisar.

Immer skrev:
Men att sanda hagen är väl ändå för mycket begärt, eller?;)

Immer

Det går väl att dela av hagen och sanda den delen. Vår vinterhage bakom stallet är 20 x 40 m. Den stänger jag av så att den blir 20x20 m, och sandar den när det är som värst.
Hittils i år har de ej behövt gått där alls. Tidigare år har det handlat om två tre dagar under vintern. Jag skulle inte ha dem inne en hel dag om det inte är riktig storm förstås, när det finns risk för lösflygande takpannor eller annat. Det har nog endast inträffat en gång de senaste 4 åren.

Immer skrev:
Eftersom "elakheter" förekommer i denna tråd tillåter jag mej att ställa frågan: Har du verkligen skaffat fler hästar än du har mark till?

Och så måste jag försvara Polly Mulle: Det finns faktiskt dagar när det är bättre för hästarna att stå inne än att halka omkring på blankis på gårdsplanen och ute i hagen.
Själv har jag inte behövt låta mina stå inne hittills, men den dagen kanske kommer. Inne och inne, förresten, de bor i uteboxar med tre hela väggar och tak, och en 135 cm hög framkant med dörr.:)

Immer
Det går också att sko sina hästar och sätta i fyra broddar i varje sko så är det inga problem längre... Jag tycker inte att blankis är ett giltligt skäl till att hästarna inte ska få gå ut.

Men jag läste att det tydligen är på gång med en ändring i lagen - iIstället för att det står att hästar BÖR få utevistelse varje dag så ska det stå SKALL. Det står i senaste Ridsport.

Vi har inte is i vår hage, bara snö, men gubben som äger de
två ardennrarna som står med mitt varmblod anser att de inte tål snö heller... Fast deras päls är typ en dm lång snart.. Så fort det är
över 10 grader kallt så får de stå inne. Tilläggas bör att jag bor i Jämtland, på vintern ligger det sällan under -10.. :bump:

Mina hästar är i vanliga fall ute hela dagarna men jag tar inte ut dem på blankis, är inte beredd att stå med brutna ben för den sakens skull. Och förr i tiden stod arbetshästarna inne bra mycket mer än 50 timmar i sträck och de överlevde det med...
Sedn är det inte OPTIMALT att ha dem inne, men valet brutet bem - stå inne var enkelt. Jag har dem inte inne för nöjes skull.
Vad jag tyckte var fånigt med inlägget är att det finns betydligt värre saker att oroa sig för, hästar som inte har vart ute på flera månader, hade en sådan i bårt stall för två år sedan men hon flyttade hästen mitt i natten när djurskyddsinspektören kom så ni kan ju jaga henne istället. Hästen är RÄDD för att gå ut i ljuset, byter namn för att ingen ska koppla ihop den med andra stall hon flyttat från och ser hovis max nån gång per år... Lägg energin på sådana hästar istället...

Försvarar mig själv igen... Med lekande unghästar och hästar som sparkas i hagen så är brodd förbjudet, jag har sett hur sparkskador kan se ut och har du aldirg vart med om att brodden inte biter???

Tack Immer för back-up!

Kan ju tillägga att mina hästar står i välhalmade boxar på ca 14 kvadratmeter och inte ens stressar utan står och kopplar av så det är inte ens ett svårt val att låta dem stå inne. Naturligtvis får de extra stårfoder!

Jo, jag hade gärna sandat men stallägaren är ganska lat och det dröjer innan vi får dit sand/flis och det är en bit mellan hage och stall. Vi sandar/flisar så fort vi får hem det och de dagar det alls är någon idé, vissa dagar hjälper det knappt när det ligger 5 cm tjock blankis (gärna med vatten ovanpå) på hela stallplan.

VI har dessutom (tyvärr) en helt platt hage, visserligen ganska stor, som ligger brevid ett berg så allt smältvatten rinner ner i hagen och fryser. Vi får inte dela av den heller. Så det är inga små paddockrutor att sanda tyyvärr...

Senast ändrad:

Går det inte att ta ut dem så går det inte.

Jag förstår ditt resonemang också, och då hästarna inte stressar upp sig så är det ju inget problem. Jag vet också att mina hästar galant skulle kunna stå inne i flera dagar om det var tvunget, utan att löpa amok. Man får aktivera dem inne helt enkelt.

Polly_Mulle skrev:
Försvarar mig själv igen... Med lekande unghästar och hästar som sparkas i hagen så är brodd förbjudet, jag har sett hur sparkskador kan se ut och har du aldirg vart med om att brodden inte biter???

Hade jag ingen aning om. Var står det och hur länge räknas hästen som unghäst. I de flesta travstall skos även tvååringarna i träning med hakar i skorna om vintern. Skulle de vara otillåtet?

Enligt en del här i tråden är jag en djurplågare. Mina hästar är bara ute ca 7-9 timmar om dagen. Är det för dåligt väder får de dessutom stå inne. Hittills denna vintern (trots två snöstormar) har det bara skett en dag. Har en ganska tråkig hage som är platt på 20*40 (hbl+shettis som går där), så de har fri tillgång på hö för att ha något att göra. Bor dock mitt på platta österlen och när vinden viner är hästarna väldigt tacksamma för att komma in!

Jag sandar när det behövs, även i hagen. Händer några dagar per år att hästarna inte kan gå ut. Då får de extra hö och halm och sen ett par timmars rastning i min maskinhall som har spånunderlag.
Det går även att ha två hästar där en hel dag om det skulle knipa.
Skånsk vinter är isig och hal både för människor och djur, det är bara till att anpassa sig. Vet att många hästar i Skåne inte fått gå ut nu de sista veckorna pg av halkan.
50 timmar är inte uppseendeväckande, men jag skulle aldrig låta mina vara inne pg av snö eller regn. De har ett jättestort vindskydd att vara i. Möjligen om det blåser hårt från öster, vindskyddet är öppet i det vädersträcket.
Eva

Polly_Mulle skrev:
Då är väl jag djurplågare med, har iof stor box till min häst, men det händer att han f¨r stå inne två dagar i rad han med när stallplanen är blankis och det inte går att få ut dem.

Har haft samma problem på vår gård i vinter ISBANA!!! Och då har dom fått stå inne tills vi hittat en bar alösning att få ut dom utan att någon bryter benen av sig, som mest ca 2-3 dagar här oxå :smirk:
Okej det är inte kul...men inte tusan riskerar jag deras liv för att dom ska gå ute.

peter_lundin skrev:
Vi brukar sanda gårdsplanen när det behövs för att få ut hästarna.:idea:
PL

Det finns tyvärr dagar då inte ens sanden ligger kvar,hade så hos mig för ett litet tag sen,spelar ingen roll hur mkt sand man kastar på,det kasar undan direkt.:crazy:
Dock så löste jag mitt problem med en massa Tösalt och spett och kratta...Men det tog några timmar innan jag kunde losta ut de 2 hästar som var barfota

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är lite märkligt hur veckorna fyllts på sistone. Varje vecka är det alltid något utöver jobb som ska göras. Det har varit diverse...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama