Det där är praktiskt taget tvärtemot hur det funkar på ett av kolonilottsområdena jag känner till. Det är rejält stora lotter, runt 80-100 kvm med små hus, många spenderar veckoslutet eller hela veckor där. Det är fritt fram att plantera träd och göra en damm. En kollega till mig har en av de lotterna och hon pratar i dagsläget om att hon har lite svårt välja vad hon ska köpa, ett till äppelträd eller testa nåt nytt. Hon planerar också att måla det lilla huset i sommar. I det området så köper man sin lott och äger den, sen är det en styrelse ungefär som i en bostadsrättsförening. Styrelsen tar gemensamma beslut som att avgöra när vattnet stängs av och på samt ser till att gemensamhetslokalen(där det finns både dusch och toaletter om man inte vill dra in eget i sin stuga) är i bra skick. Att vara ifred är fullt möjligt, säg bara att du har inte så mycket ork idag och vill bara vara ifred men att du gärna går över på kaffe en stund nån annan dag, tex imorgon.
I ett sånt område skulle du kunna skaffa en lott, bygg upp det du planerat och när du känner att det inte finns något att göra längre så säljer du den och köper en annan, alternativt byter till dig en av de andra lotterna. Jag skulle glatt betala extra mycket om jag fick chansen att köpa en kolonilott med en färdig rosenträdgård och fin uteplats!