NPF- utredning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas ju på att bli frisk någon dag och göra det där som jag drömmer om. Jag har för övrigt inte råd att bo på något annat ställe. Att jag bor här är också en ekonomisk fråga.
Du skrev att du behövde boendestöd och att rida.
Då så kanske du borde prioritera just det?
Att hinna med både hus och häst och heltidsjobb verkar ju totalt utmattande. Dessutom så verkar du inte hitta några trevliga hästar att rida och är oerhört ensam där du bor.

Det händer ibland att man måste ge upp för att komma vidare. Du har det ju inte bra som det är nu.
 
Det tar mig 15 minuter och ingen ansträngning att beställa en ny tvättmaskin. Och det blir ändå verkligen inte första bästa. Jag äger 3 hus som jag roddar. Det skulle aldrig fungera om varje liten sak blev ett jätteprojekt. Nyligen så slutade vattnet att fungera på min gård 17 mil härifrån, det tog mig 30 min arbete att lösa det.

Ibland så måste man acceptera att man inte kan göra det som man vill göra och lämna över det till andra. Att hyra ett hus är att slippa rodda med något ansträngande som någon annan är bättre och snabbare på. Mina hyresgäster ringer ju till mig när något går sönder. De slipper oron över avlopp, tak eller tvättmaskin.
Ja, det där reagerade jag också på. Det blir ju helt övermäktigt om man gör ALLT kring huset till ett jätteprojekt. Inte skulle det ta mig en fruktansvärt lång tid att välja en ny tvättmaskin heller. Det får det ju inte göra. Jag har en massa annat att göra också.
 
Man kan ju hyra hus också.
För att slippa rodda själv.
Att någon annan har ansvaret är mindre ångestladdat.

Jag skrev inget om lägenhet.
Jag har hyrt hus många gånger och har aldrig trivts. Dels för att jag inte kunnat renovera efter eget tycke men också för att jag alltid mist mina växter när jag fått flytta. Jag har aldrig känt mig trygg i hyrt hus utan har hela tiden varit tvungen att flytta av olika anledningar. Jag vill ha en permanent plats som jag aldrig behöver flytta ifrån. Jag vill känna mig trygg och ha frihet.
 
Jag hoppas ju på att bli frisk någon dag och göra det där som jag drömmer om. Jag har för övrigt inte råd att bo på något annat ställe. Att jag bor här är också en ekonomisk fråga.

Och ska jag verkligen lämna de växter jag planterat här? Jag vill inte.
Problemet är att man kan inte bli frisk när man inte är sjuk, det gäller att lära sig att acceptera vad man klarar och inte klarar och lära sig att anpassa livet efter det. Sålänge man inte accepterar vad man klarar av och inte klarar av så är det en ganska omöjligt ekvation. Det hjälper inte att vara ensvis och försöka hålla fast vid sitt liv som man tänkt att det skulle vara, verkligheten är en annan.
 
Du skrev att du behövde boendestöd och att rida.
Då så kanske du borde prioritera just det?
Att hinna med både hus och häst och heltidsjobb verkar ju totalt utmattande. Dessutom så verkar du inte hitta några trevliga hästar att rida och är oerhört ensam där du bor.

Det händer ibland att man måste ge upp för att komma vidare. Du har det ju inte bra som det är nu.
En försörjning går tyvärr före allt annat. Och jag kan ändå inte rida när det inte finns någon häst att rida. Ensam har jag varit hela livet. Igår satt jag för övrigt och chattade med två personer samtidigt och blev helt matt. Så jag orkar nog inte vara så social jämt heller.

Om jag ger upp, vart ska jag ta vägen? Bo i husvagn?
 
Det är ju precis som vilken trädgård som helst..bara det att den inte är precis utanför dörren. Det finns inga begränsningar när det gäller kolonilotter, det finns stora och det finns mindre om man vill ha det.
Det är det ju verkligen inte. Jag kan inte plantera varken buskar och träd där. De mister jag ju dessutom om jag slutar ha lotten. Och så kommer väl grannarna klaga att träden skuggar deras lott. Sen får man aldrig vara i fred på en kolonilott. Man måste hela tiden stå ut med grannar. Man kan inte gräva en damm heller på en kolonilott. Och man äger aldrig växterna man planterar där trots att man köpt dem. Det finns heller inget utrymme att skapa varken en skogsträdgård eller rosenträdgård på en kolonilott. Och det finns inga skyddande väggar där jag kan plantera känsliga träd.
 
Och för att fortsätta på temat kolonilott. Min förra trädgård var 40 kvm stor. Den gjorde jag klar på en säsong. Sen kunde jag inte göra mer och det var oerhört frustrerande. Jag vill ha utrymme för kreativt skapande.
 
Om jag ger upp, vart ska jag ta vägen? Bo i husvagn?
Hyra något hus.
På en plats med bättre arbetsmarknad och boendestöd utanför kontorstid.
Samt en större tillgång på trevliga medryttarhästar.
Litet mer häst-tätt och fler människor så att det finns en större möjlighet att hitta vänner.
 
Och för att fortsätta på temat kolonilott. Min förra trädgård var 40 kvm stor. Den gjorde jag klar på en säsong. Sen kunde jag inte göra mer och det var oerhört frustrerande. Jag vill ha utrymme för kreativt skapande.
Frågan är ju då om du orkar med större eller om det är det att du vill orka med det. Annars så kanske du kan satsa på att bli någon typ av trädgårdsarkitekt eller nåt? Hjälpa andra med deras trädgårdar? Då får du utlopp för din kreativitet plus att du får extra pengar.
 
Jag tror faktiskt inte det skulle underlätta så mycket för dig att bo i lägenhet ändå, städa och laga mat som är dina största problem just nu måste du ju göra oavsett typ av bostad.

Den oro/stress du känner kring olika moment i ditt liv kommer sannolikt finnas där oavsett vilka momenten är. Det handlar om hur du förhåller dig till livet och tingen. Jag menar inte att det är fel bara att inte ändras beroende på vart du hur/bor. Man tar ju sina problem med sig.

Jag lever ju i en familj med npf:er och även om jag har liknande problem så kommer mina kognitiva funktionsnedsättningar sig av utmattning. Med det vill jag ha sagt att man kan ha samma nedsättningar men beroende på andra saker. Kriterierna för npf är att de är medfödda. Sen vet jag inte om det är så att du har en sådan eller ej, det kan ju ingen av oss veta.
 
Och för att fortsätta på temat kolonilott. Min förra trädgård var 40 kvm stor. Den gjorde jag klar på en säsong. Sen kunde jag inte göra mer och det var oerhört frustrerande. Jag vill ha utrymme för kreativt skapande.
Men handen på hjärtat, orkar du verkligen med det?
Ofärdiga projekt verkar ju stressa dig.

Det blir ju en oerhört svår nöt att knäcka.
En stor trägård gör dig stressad av allt arbete som måste göras och en liten gör dig frustrerad över att dina projekt inte får plats.
Jag ser faktiskt ingen lösning på det.
 
Jag har hyrt hus många gånger och har aldrig trivts. Dels för att jag inte kunnat renovera efter eget tycke men också för att jag alltid mist mina växter när jag fått flytta. Jag har aldrig känt mig trygg i hyrt hus utan har hela tiden varit tvungen att flytta av olika anledningar. Jag vill ha en permanent plats som jag aldrig behöver flytta ifrån. Jag vill känna mig trygg och ha frihet.
Och du tycker att det fungerar bra så just nu då?
Du är ju hela tiden orolig över om du skall klara av det ekonomiskt och praktiskt.
Hyresrätten är stark om man hyr med besittningsrätt.
Mina hyresgäster har besittningsrätt. Om de bara sköter sig så kan de stanna livslångt. Det finns många gårdar med flera hus som hyrs ut på samma sätt.
 
Det är det ju verkligen inte. Jag kan inte plantera varken buskar och träd där. De mister jag ju dessutom om jag slutar ha lotten. Och så kommer väl grannarna klaga att träden skuggar deras lott. Sen får man aldrig vara i fred på en kolonilott. Man måste hela tiden stå ut med grannar. Man kan inte gräva en damm heller på en kolonilott. Och man äger aldrig växterna man planterar där trots att man köpt dem. Det finns heller inget utrymme att skapa varken en skogsträdgård eller rosenträdgård på en kolonilott. Och det finns inga skyddande väggar där jag kan plantera känsliga träd.
Men hur mycket av allt detta blir av nu då?
Du orkar ju inte med allt som du vill, precis som det är för oss alla.
Någonstans så måste man begränsa sig efter sina egna förutsättningar.
 
Det är det ju verkligen inte. Jag kan inte plantera varken buskar och träd där. De mister jag ju dessutom om jag slutar ha lotten. Och så kommer väl grannarna klaga att träden skuggar deras lott. Sen får man aldrig vara i fred på en kolonilott. Man måste hela tiden stå ut med grannar. Man kan inte gräva en damm heller på en kolonilott. Och man äger aldrig växterna man planterar där trots att man köpt dem. Det finns heller inget utrymme att skapa varken en skogsträdgård eller rosenträdgård på en kolonilott. Och det finns inga skyddande väggar där jag kan plantera känsliga träd.
Det där är praktiskt taget tvärtemot hur det funkar på ett av kolonilottsområdena jag känner till. Det är rejält stora lotter, runt 80-100 kvm med små hus, många spenderar veckoslutet eller hela veckor där. Det är fritt fram att plantera träd och göra en damm. En kollega till mig har en av de lotterna och hon pratar i dagsläget om att hon har lite svårt välja vad hon ska köpa, ett till äppelträd eller testa nåt nytt. Hon planerar också att måla det lilla huset i sommar. I det området så köper man sin lott och äger den, sen är det en styrelse ungefär som i en bostadsrättsförening. Styrelsen tar gemensamma beslut som att avgöra när vattnet stängs av och på samt ser till att gemensamhetslokalen(där det finns både dusch och toaletter om man inte vill dra in eget i sin stuga) är i bra skick. Att vara ifred är fullt möjligt, säg bara att du har inte så mycket ork idag och vill bara vara ifred men att du gärna går över på kaffe en stund nån annan dag, tex imorgon.

I ett sånt område skulle du kunna skaffa en lott, bygg upp det du planerat och när du känner att det inte finns något att göra längre så säljer du den och köper en annan, alternativt byter till dig en av de andra lotterna. Jag skulle glatt betala extra mycket om jag fick chansen att köpa en kolonilott med en färdig rosenträdgård och fin uteplats!
 
Jag har hyrt hus många gånger och har aldrig trivts. Dels för att jag inte kunnat renovera efter eget tycke men också för att jag alltid mist mina växter när jag fått flytta. Jag har aldrig känt mig trygg i hyrt hus utan har hela tiden varit tvungen att flytta av olika anledningar. Jag vill ha en permanent plats som jag aldrig behöver flytta ifrån. Jag vill känna mig trygg och ha frihet.
Det här tror jag är viktigt och jag håller med. Att hyra hus är vanligtvis skitdyrt, och känslan kan vara att aldrig komma hem. Jag har hyrt lägenhet och hus hela livet och det är alltid en stress för mig att inte veta om man blir uppsagd eller ej. Ont i magen varje dag, för var tar man vägen då? Jag hyr ett hus idag. Inneboende stress.
 
Hyra något hus.
På en plats med bättre arbetsmarknad och boendestöd utanför kontorstid.
Samt en större tillgång på trevliga medryttarhästar.
Litet mer häst-tätt och fler människor så att det finns en större möjlighet att hitta vänner.
Jag vantrivs i hyrt hus och har heller inte råd. Det finns inga hus att hyra för 3000 kronor i månaden inklusive allt.
Frågan är ju då om du orkar med större eller om det är det att du vill orka med det. Annars så kanske du kan satsa på att bli någon typ av trädgårdsarkitekt eller nåt? Hjälpa andra med deras trädgårdar? Då får du utlopp för din kreativitet plus att du får extra pengar.
Utbildning till trädgårdsarkitekt finns bara i Skåne. P.g.a. rädsla för panikångest klarar jag inte av att åka dit.
Men handen på hjärtat, orkar du verkligen med det?
Ofärdiga projekt verkar ju stressa dig.

Det blir ju en oerhört svår nöt att knäcka.
En stor trägård gör dig stressad av allt arbete som måste göras och en liten gör dig frustrerad över att dina projekt inte får plats.
Jag ser faktiskt ingen lösning på det.
Skillnaden mot nu och då är att jag var frisk förut och nu är jag sjuk. Förutsättningarna är helt olika.
Och du tycker att det fungerar bra så just nu då?
Du är ju hela tiden orolig över om du skall klara av det ekonomiskt och praktiskt.
Hyresrätten är stark om man hyr med besittningsrätt.
Mina hyresgäster har besittningsrätt. Om de bara sköter sig så kan de stanna livslångt. Det finns många gårdar med flera hus som hyrs ut på samma sätt.
Jag har fått flytta på grund av att huset sålts och jag har fått flytta p.g.a. att ägaren ville nyttja boendet själv. Man kan alltså åka ut med lätthet från ett hyrt boende. Jag gillar inte den otryggheten.
Men hur mycket av allt detta blir av nu då?
Du orkar ju inte med allt som du vill, precis som det är för oss alla.
Någonstans så måste man begränsa sig efter sina egna förutsättningar.
Jag är ju sjuk nu, men hoppas ju på att jag någon gång blir frisk och får tillbaka min lust, entusiasm, framtidsutsikter, ork och vilja.
Det där är praktiskt taget tvärtemot hur det funkar på ett av kolonilottsområdena jag känner till. Det är rejält stora lotter, runt 80-100 kvm med små hus, många spenderar veckoslutet eller hela veckor där. Det är fritt fram att plantera träd och göra en damm. En kollega till mig har en av de lotterna och hon pratar i dagsläget om att hon har lite svårt välja vad hon ska köpa, ett till äppelträd eller testa nåt nytt. Hon planerar också att måla det lilla huset i sommar. I det området så köper man sin lott och äger den, sen är det en styrelse ungefär som i en bostadsrättsförening. Styrelsen tar gemensamma beslut som att avgöra när vattnet stängs av och på samt ser till att gemensamhetslokalen(där det finns både dusch och toaletter om man inte vill dra in eget i sin stuga) är i bra skick. Att vara ifred är fullt möjligt, säg bara att du har inte så mycket ork idag och vill bara vara ifred men att du gärna går över på kaffe en stund nån annan dag, tex imorgon.

I ett sånt område skulle du kunna skaffa en lott, bygg upp det du planerat och när du känner att det inte finns något att göra längre så säljer du den och köper en annan, alternativt byter till dig en av de andra lotterna. Jag skulle glatt betala extra mycket om jag fick chansen att köpa en kolonilott med en färdig rosenträdgård och fin uteplats!
Jag har absolut inte råd med den typen av kolonilott om jag dessutom måste betala dyrt för att kunna bo någonstans. Och jag vill inte ha folk så nära. Jag vill vara ifred och slippa folk som pratar, folk som glor o.s.v.

Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att sälja en färdig lott för då kan jag ju inte njuta av allt slit och alla pengar jag lagt ut.
 
Det här tror jag är viktigt och jag håller med. Att hyra hus är vanligtvis skitdyrt, och känslan kan vara att aldrig komma hem. Jag har hyrt lägenhet och hus hela livet och det är alltid en stress för mig att inte veta om man blir uppsagd eller ej. Ont i magen varje dag, för var tar man vägen då? Jag hyr ett hus idag. Inneboende stress.
Ja, jag känner igen känslan att aldrig komma hem.

Första huset jag hyrde såldes efter ett år. Jag fick två veckor på mig att flytta och hyresvärden kom även ut och började bära ut mina grejer. Mycket obehagligt. Jag fick ringa polisen.
 
Jag vantrivs i hyrt hus och har heller inte råd. Det finns inga hus att hyra för 3000 kronor i månaden inklusive allt.

Utbildning till trädgårdsarkitekt finns bara i Skåne. P.g.a. rädsla för panikångest klarar jag inte av att åka dit.

Skillnaden mot nu och då är att jag var frisk förut och nu är jag sjuk. Förutsättningarna är helt olika.

Jag har fått flytta på grund av att huset sålts och jag har fått flytta p.g.a. att ägaren ville nyttja boendet själv. Man kan alltså åka ut med lätthet från ett hyrt boende. Jag gillar inte den otryggheten.

Jag är ju sjuk nu, men hoppas ju på att jag någon gång blir frisk och får tillbaka min lust, entusiasm, framtidsutsikter, ork och vilja.

Jag har absolut inte råd med den typen av kolonilott om jag dessutom måste betala dyrt för att kunna bo någonstans. Och jag vill inte ha folk så nära. Jag vill vara ifred och slippa folk som pratar, folk som glor o.s.v.

Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att sälja en färdig lott för då kan jag ju inte njuta av allt slit och alla pengar jag lagt ut.
Nej, här där jag bor kostar hyreshus ("normalt" skick och mellan 80-100 kvm) runt 20 000 i mån. Det betalar inte jag tack o lov, för det hade jag aldrig haft råd med.
Jag tycker du ska lägga ner tanken på flytt och fokusera på annat, viktigare, som mat och boendestöd. Jag önskar så att du hade kunnat ansöka om hypnosterapi.
 
Nej, här där jag bor kostar hyreshus ("normalt" skick och mellan 80-100 kvm) runt 20 000 i mån. Det betalar inte jag tack o lov, för det hade jag aldrig haft råd med.
Jag tycker du ska lägga ner tanken på flytt och fokusera på annat, viktigare, som mat och boendestöd. Jag önskar så att du hade kunnat ansöka om hypnosterapi.
Jisses, det är då inte vad jag tar i hyra Stockholmsnära.
När man hyr ut affärsmässigt så kan man inte ta mer än vad bruksvärdet säger. Hyresnämnden kan alltså sätta hyran på begäran av hyresgästen. Besittningsrätten gör det samtidigt omöjligt att vräka någon som är (tillräckligt) skötsam. Den nivån ligger tyvärr en bra bit under vad jag tycker är bekvämt.
Man kan faktiskt missköta sig ganska så mycket innan en uppsägning går igenom i Hyresnämnden.
I vissa lägen så är en hyresrätt säkrare än ett ägt boende. Det kan t.ex. inte mätas ut av KFM för skulder som man drar på sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 717
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Senast: Hajfisk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 127
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp