NPF- utredning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och för att fortsätta på temat kolonilott. Min förra trädgård var 40 kvm stor. Den gjorde jag klar på en säsong. Sen kunde jag inte göra mer och det var oerhört frustrerande. Jag vill ha utrymme för kreativt skapande.
Men här visar du ju, igen, att du har intresse, du har passion, du har visioner. Det enda som egentligen fattas är orken. Får du tillbaka orken så tror jag att 90% av dina problem är lösta.

I en trädgård har man aldrig tråkigt, man är aldrig helt ensam (du nämnde att du skulle vilja visa trädgården en dag), det finns tusen kontakt-trådar som man kan använda utan att behöva umgås med folk hela tiden.

Men du måste få tillbaka orken, och bli av med modlösheten. Det måste du få hjälp med. Jag vet inte hur men där måste finnas vägar inom vården där du får prova dig fram tills du hittar mediciner som fungerar och inte drar ner dig i mörker. Där måste du nog, dessvärre, också trotsa orkeslösheten och göra en del själv. Hitta rätt kontaktperson. Rätt kontakt kan sen sköta mycket av det jobbiga åt dig, de är experter.

Fö tycker jag du skriver väldigt bra. Du har ett bra språk och ger ett bildat intryck. Många skriver inte alls så bra som du gör, speciellt när man mår dåligt.
 
Jag har fått flytta på grund av att huset sålts och jag har fått flytta p.g.a. att ägaren ville nyttja boendet själv. Man kan alltså åka ut med lätthet från ett hyrt boende. Jag gillar inte den otryggheten.
Inte om man hyr av ett affärsmässigt företag och har besittningsrätt.
Då så sitter man mycket säkert i sin bostad.
 
Skillnaden mot nu och då är att jag var frisk förut och nu är jag sjuk. Förutsättningarna är helt olika.
Jo, men det är ju i just nu som du lever.
Det är som det är nu du måste hantera.

Vad ser du för lösning?
För du vill väl inte sitta kvar som det är och må dåligt?
Vilka förändringar kan du tänka dig att göra?
Något måste du nämligen ändra på om det skall bli en förändring. För om du fortsätter precis som förut så blir det också precis som förut.
 
Men här visar du ju, igen, att du har intresse, du har passion, du har visioner. Det enda som egentligen fattas är orken. Får du tillbaka orken så tror jag att 90% av dina problem är lösta.

I en trädgård har man aldrig tråkigt, man är aldrig helt ensam (du nämnde att du skulle vilja visa trädgården en dag), det finns tusen kontakt-trådar som man kan använda utan att behöva umgås med folk hela tiden.

Men du måste få tillbaka orken, och bli av med modlösheten. Det måste du få hjälp med. Jag vet inte hur men där måste finnas vägar inom vården där du får prova dig fram tills du hittar mediciner som fungerar och inte drar ner dig i mörker. Där måste du nog, dessvärre, också trotsa orkeslösheten och göra en del själv. Hitta rätt kontaktperson. Rätt kontakt kan sen sköta mycket av det jobbiga åt dig, de är experter.

Fö tycker jag du skriver väldigt bra. Du har ett bra språk och ger ett bildat intryck. Många skriver inte alls så bra som du gör, speciellt när man mår dåligt.
Ja, sjukdom hindrar mig väldigt mycket just nu men jag hoppas att det blir bättre.

Tack! Jag är faktiskt inte det minsta bildad men har lätt för språk.
 
Jo, men det är ju i just nu som du lever.
Det är som det är nu du måste hantera.

Vad ser du för lösning?
För du vill väl inte sitta kvar som det är och må dåligt?
Vilka förändringar kan du tänka dig att göra?
Något måste du nämligen ändra på om det skall bli en förändring. För om du fortsätter precis som förut så blir det också precis som förut.
Jag vet inte om jag kan byta psykolog. Förra gången jag ville byta psykolog blev jag utkastad från psykiatrin. Jag fick klara mig själv och utvecklade panikångest igen. Så jag är lite försiktig med att nämna att jag vill byta.
 
Men hur mycket av allt detta blir av nu då?
Du orkar ju inte med allt som du vill, precis som det är för oss alla.
Någonstans så måste man begränsa sig efter sina egna förutsättningar.
Det blir nog av när jag blir frisk. Lite blir också av nu. Förra året planterade jag ett jostabär och ett plommonträd. Och blåbärstry. I år ska jag plantera en buartnöt. Den står i min jordkällare just nu.
 
Det finns nog inga sådana här. Jag ser i alla fall inga på blocket om jag kollar den här kommunen och grannkommunen.
Blocket är nog fel plats att leta på.
Jag hyr ut via Facebook-grupper.
Och det är då jag som svarar på "önskas hyra".
Om jag och andra som hyr ut på samma sätt annonserar på Blocket så får vi så många svar att det inte går att hantera.
Sist jag gjorde det misstaget var 2012. Jag var tvungen att sluta ta emot förfrågningar efter 70 svar.

Bäst är kontakter. Som trädgårdsarbete så är det ju litet enklare då de stora gårdarna ofta anställer egna.
 
Jag vet inte om jag kan byta psykolog. Förra gången jag ville byta psykolog blev jag utkastad från psykiatrin. Jag fick klara mig själv och utvecklade panikångest igen. Så jag är lite försiktig med att nämna att jag vill byta.
Nej men då måste du ju komma på något annat.
Strunta i trädgården så länge kanske?
Och komma på näringsriktig mat att äta även om det smakar fel eller har fel temperatur. Rätt näring i magen är en bra start.
 
Det blir nog av när jag blir frisk. Lite blir också av nu. Förra året planterade jag ett jostabär och ett plommonträd. Och blåbärstry. I år ska jag plantera en buartnöt. Den står i min jordkällare just nu.
Men kan du inte föröka att vila i att det ligger i framtiden så att du inte blir stressad av det nu?
 
Blocket är nog fel plats att leta på.
Jag hyr ut via Facebook-grupper.
Och det är då jag som svarar på "önskas hyra".
Om jag och andra som hyr ut på samma sätt annonserar på Blocket så får vi så många svar att det inte går att hantera.
Sist jag gjorde det misstaget var 2012. Jag var tvungen att sluta ta emot förfrågningar efter 70 svar.

Bäst är kontakter. Som trädgårdsarbete så är det ju litet enklare då de stora gårdarna ofta anställer egna.
Här finns nog inga sådana grupper. Och som sagt så är det ändå för dyrt.
 
Det är ju precis som vilken trädgård som helst..bara det att den inte är precis utanför dörren. Det finns inga begränsningar när det gäller kolonilotter, det finns stora och det finns mindre om man vill ha det.
Alltså... nu vet jag ju inte hur det är på andra ställen, men härikring så är det dels från lite dyrt till svindyrt att köpa/överta stuga med hembud (om du med kolonilott menar stuglott, vilket är det som brukar menas), dels är det jättelånga köer. Har man tur så är det en vettig förening med vettiga stadgar och medlemmar, men det finns ändå alltid regler för vad/hur det ska odlas, skötas, se ut osv. Och har man bara en odlingslott så är det just en liten plätt liksom med insyn, grannar tätt inpå (de jag haft har varit 10x10 m), det stjäls skörd och det kan vara bökigt att ta sig dit, att vara där (lite beroende på när vatten stängs av/på, finns det ngn slags toa - finns den tillgänglig hela säsongen osv...) Det där "Bara inte utanför dörren" kanske inte låter så viktigt om man inte har erfarenhet, men det kan vara jättejobbigt bara att ta sig dit och tillbaka, enkelheten att bara kliva utanför dörren och sätta igång och kunna ta pauser att hänga tvätt, ta en macka och sätta igång diskmaskinen osv försvinner...
 
Alltså... nu vet jag ju inte hur det är på andra ställen, men härikring så är det dels från lite dyrt till svindyrt att köpa/överta stuga med hembud (om du med kolonilott menar stuglott, vilket är det som brukar menas), dels är det jättelånga köer. Har man tur så är det en vettig förening med vettiga stadgar och medlemmar, men det finns ändå alltid regler för vad/hur det ska odlas, skötas, se ut osv. Och har man bara en odlingslott så är det just en liten plätt liksom med insyn, grannar tätt inpå (de jag haft har varit 10x10 m), det stjäls skörd och det kan vara bökigt att ta sig dit, att vara där (lite beroende på när vatten stängs av/på, finns det ngn slags toa - finns den tillgänglig hela säsongen osv...) Det där "Bara inte utanför dörren" kanske inte låter så viktigt om man inte har erfarenhet, men det kan vara jättejobbigt bara att ta sig dit och tillbaka, enkelheten att bara kliva utanför dörren och sätta igång och kunna ta pauser att hänga tvätt, ta en macka och sätta igång diskmaskinen osv försvinner...
Ja det är något visst med att kunna schava ut precis som man är i alla lägen. Typ med skitigt hår och slitna mjukisbyxor.
Det fungerar ju inte med en kolonilott.
 
Du skriver mycket bra och lättbegripligt.
Det kan nog vara något som du kan ha nytta av på många sätt.
Skriva om andras trädgårdar kanske?
Ja, och väldigt fint uppdelat i luftiga stycken. Du @Wille har antagligen känsla för estetik (även om det är rörigt i ditt hus just nu). Det kunde du få användning av, som sagt kanske skriva texter om trädgårdar. Kanske inte idag men när orken smyger sig tillbaka.

Jag älskar också att skriva, har det som del av mitt yrke. Mitt hus är JÄTTErörigt, trädgården tas sakta men säkert över av kirskål ... men jag drömmer också om att kunna visa trädgården en dag. Jag har stora planer. Men jag försöker att inte låta röran och kirskålen ge mig ångest utan intalar mig själv att det blir bra en dag, när jag hinner, när tid och ork finns. Jag vet att den dagen kommer och det är tillräckligt. Tankens kraft, du vet... ;-)
 
Du skriver mycket bra och lättbegripligt.
Det kan nog vara något som du kan ha nytta av på många sätt.
Skriva om andras trädgårdar kanske?
Tack. Jag har aldrig provat att skriva om andras trädgårdar. Vet inte hur det skulle vara och om det finns någon efterfrågan på sådana artiklar.

Det jag däremot har provat är att skriva sökmotoroptimerade faktaartiklar om odling och trädgård. Det var aldrig något som passade mig.
Ja du verkar bo mycket billigt.
Kan du nöja dig med det just nu?
Billigt och taket är nytt.
Det verkar ju jättebra ju.

Skit i resten.
Ja, jag bor skitbilligt. Och det finns inget som måste åtgärdas akut. Det som ska göras kan skjutas på framtiden.
 
Tack. Jag har aldrig provat att skriva om andras trädgårdar. Vet inte hur det skulle vara och om det finns någon efterfrågan på sådana artiklar.

Det jag däremot har provat är att skriva sökmotoroptimerade faktaartiklar om odling och trädgård. Det var aldrig något som passade mig.

Ja, jag bor skitbilligt. Och det finns inget som måste åtgärdas akut. Det som ska göras kan skjutas på framtiden.
Toppen med ditt boende.
Tänk så varje gång som det känns motigt.

Skildringar av vackra trädgårdar är som reseskildringar, det finns definitivt en efterfrågan. Särskilt med fina bilder till. Du tycker ju om att resa och titta på trädgårdar. Det är något som andra gärna vill läsa om.

Jag skulle gärna läsa om sådant. Beskrivningar av hur trädgårdar är anlagda för att passa historiskt intresserar mig. Det borde passa dig att skriva om bl.a. det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 717
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Senast: Hajfisk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 127
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp