NPF- utredning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skildringar av vackra trädgårdar är som reseskildringar, det finns definitivt en efterfrågan. Särskilt med fina bilder till. Du tycker ju om att resa och titta på trädgårdar. Det är något som andra gärna vill läsa om.

Jag skulle gärna läsa om sådant. Beskrivningar av hur trädgårdar är anlagda för att passa historiskt intresserar mig. Det borde passa dig att skriva om bl.a. det.
Håller med :up: !
 
Toppen med ditt boende.
Tänk så varje gång som det känns motigt.

Skildringar av vackra trädgårdar är som reseskildringar, det finns definitivt en efterfrågan. Särskilt med fina bilder till. Du tycker ju om att resa och titta på trädgårdar. Det är något som andra gärna vill läsa om.

Jag skulle gärna läsa om sådant. Beskrivningar av hur trädgårdar är anlagda för att passa historiskt intresserar mig. Det borde passa dig att skriva om bl.a. det.
Även om jag gillar att resa och titta på trädgårdar så kan jag inte just nu, p.g.a. att jag är rädd för att få ångest. Jag gjorde en resa för ett och ett halvt år sedan och resan blev förstörd av bl.a. ångest. Och i august förra året skulle jag resa till en stad 2 timmar bort. Jag kom bara halvvägs och fick vända. Det blev omöjligt att fortsätta.

Och historia är jag sjukt ointresserad av, även när det gäller trädgård.
 
Även om jag gillar att resa och titta på trädgårdar så kan jag inte just nu, p.g.a. att jag är rädd för att få ångest. Jag gjorde en resa för ett och ett halvt år sedan och resan blev förstörd av bl.a. ångest. Och i august förra året skulle jag resa till en stad 2 timmar bort. Jag kom bara halvvägs och fick vända. Det blev omöjligt att fortsätta.

Och historia är jag sjukt ointresserad av, även när det gäller trädgård.
Pratar du och din psykolog något om din rädsla för att få ångest?
 
Jisses, det är då inte vad jag tar i hyra Stockholmsnära.
När man hyr ut affärsmässigt så kan man inte ta mer än vad bruksvärdet säger. Hyresnämnden kan alltså sätta hyran på begäran av hyresgästen. Besittningsrätten gör det samtidigt omöjligt att vräka någon som är (tillräckligt) skötsam. Den nivån ligger tyvärr en bra bit under vad jag tycker är bekvämt.
Man kan faktiskt missköta sig ganska så mycket innan en uppsägning går igenom i Hyresnämnden.
I vissa lägen så är en hyresrätt säkrare än ett ägt boende. Det kan t.ex. inte mätas ut av KFM för skulder som man drar på sig.
Det är ju bra, men här är det sådana hyror. Har man tur kan man komma ner mot 15 000 och ligger det lite otillgängligt har jag sett att det finns hus för runt 12 000 kr/mån. Ofta är det ju bara en som vill hyra ut sitt hus, jag bor så också.
 
Alltså... nu vet jag ju inte hur det är på andra ställen, men härikring så är det dels från lite dyrt till svindyrt att köpa/överta stuga med hembud (om du med kolonilott menar stuglott, vilket är det som brukar menas), dels är det jättelånga köer. Har man tur så är det en vettig förening med vettiga stadgar och medlemmar, men det finns ändå alltid regler för vad/hur det ska odlas, skötas, se ut osv. Och har man bara en odlingslott så är det just en liten plätt liksom med insyn, grannar tätt inpå (de jag haft har varit 10x10 m), det stjäls skörd och det kan vara bökigt att ta sig dit, att vara där (lite beroende på när vatten stängs av/på, finns det ngn slags toa - finns den tillgänglig hela säsongen osv...) Det där "Bara inte utanför dörren" kanske inte låter så viktigt om man inte har erfarenhet, men det kan vara jättejobbigt bara att ta sig dit och tillbaka, enkelheten att bara kliva utanför dörren och sätta igång och kunna ta pauser att hänga tvätt, ta en macka och sätta igång diskmaskinen osv försvinner...
Här omkring i Gbg så är det lätt väg dit iallafall, och ja priserna på kolonilotter har gått upp men säljer man sitt hus och skaffar en hyresrätt så finns pengar att köpa en kolonistuga med fin trädgård även här och jag kan inte tänka mig att det är mycket dyrare någon annanstans. Man kan bo i dom stugorna dessutom större delen av året. Bara vintern som vattnet är avstängt.

Och dom odlingslotterna som finns här är mycket större än 10x10m även om det finns så små också.

Den största utmaningen häromkring för att komma nära grönområdet i stan är ju att hitta en hyresrätt vilket inte är lätt att göra i dagsläget.
 
Pratar du och din psykolog något om din rädsla för att få ångest?
Ja, vi har pratat om det, men det är länge sen nu. Då pratade vi om att jag skulle ut och köra långt för att öva. Det gick några gånger, men sen fick jag ont om pengar och hade inte råd med bensin.
 
Ja, vi har pratat om det, men det är länge sen nu. Då pratade vi om att jag skulle ut och köra långt för att öva. Det gick några gånger, men sen fick jag ont om pengar och hade inte råd med bensin.
Är det bara när du kör som du är rädd för att få ångest långt hemifrån, eller gäller det för andra färdmedel också?
 
Det är ju bra, men här är det sådana hyror. Har man tur kan man komma ner mot 15 000 och ligger det lite otillgängligt har jag sett att det finns hus för runt 12 000 kr/mån. Ofta är det ju bara en som vill hyra ut sitt hus, jag bor så också.
Så fruktansvärda priser. Jag får inte ut ens 12000 i månaden.
 
Här omkring i Gbg så är det lätt väg dit iallafall, och ja priserna på kolonilotter har gått upp men säljer man sitt hus och skaffar en hyresrätt så finns pengar att köpa en kolonistuga med fin trädgård även här och jag kan inte tänka mig att det är mycket dyrare någon annanstans. Man kan bo i dom stugorna dessutom större delen av året. Bara vintern som vattnet är avstängt.

Och dom odlingslotterna som finns här är mycket större än 10x10m även om det finns så små också.

Den största utmaningen häromkring för att komma nära grönområdet i stan är ju att hitta en hyresrätt vilket inte är lätt att göra i dagsläget.
Men vad skulle TS vinna på det? Då har hen ju fortfarande ett hus och en trädgård att ta hand om som stressar henne + en lägenhet som hen inte trivs i. Som en kostnadsjämförelse så kostar villor med bergvärme här där jag bor ungefär lika mycket som kolonistugorna i Malmö https://www.hemnet.se/bostad/fritid...rstad-malmo-kommun-filippagangen-379-17445160 . De flesta kolonistuga eller odlingslottsföreningarna har ganska höga krav på hur det får se ut på din lott. Man får tex inte ha mycket ogräs eller liknande utan måste sköta sin lott. De kraven är betydligt starkare än de du har på dig för att du har en stuga med tomt på landsbygden.
 
Här omkring i Gbg så är det lätt väg dit iallafall, och ja priserna på kolonilotter har gått upp men säljer man sitt hus och skaffar en hyresrätt så finns pengar att köpa en kolonistuga med fin trädgård även här och jag kan inte tänka mig att det är mycket dyrare någon annanstans. Man kan bo i dom stugorna dessutom större delen av året. Bara vintern som vattnet är avstängt.

Och dom odlingslotterna som finns här är mycket större än 10x10m även om det finns så små också.

Den största utmaningen häromkring för att komma nära grönområdet i stan är ju att hitta en hyresrätt vilket inte är lätt att göra i dagsläget.
Jag kollade för skojs skull vad priserna för kolonistugor ligger på i landet. Det finns i dagsläget en stuga som kostar 110000 kronor. Den är överkomlig. Men sen blir det lite svettigare att ha råd om man inte är beredd på att bli skuldsatt för kolonistugan.

Det finns för övrigt inte många stugor att välja på i landet. I min region finns inga alls.
 
Ja, det där reagerade jag också på. Det blir ju helt övermäktigt om man gör ALLT kring huset till ett jätteprojekt. Inte skulle det ta mig en fruktansvärt lång tid att välja en ny tvättmaskin heller. Det får det ju inte göra. Jag har en massa annat att göra också.
Det är nog lite aspigt att vilja ha det bästa resultatet så man slipper göra om det efter kort tid igen eller att man sen blir missnöjd.

Men kanske det går att lära sig något av det.

Det där tror jag är den mest framkomliga vägen faktiskt. Och att jobba på att kunna vila i att det räcker att saker är okej och inte perfekta. Det blir lättare och roligare så.
Tyvärr tycker jag att gräsmattan måste klippas. När jag flyttade hit fanns det ett område i gräsmattan som inte var klippt. Det såg för det första bedrövligt ut och för det andra var det enormt arbetskrävande att få ordning på det.

Gräsmatta är jobbigt och arbetskrävande. Jag vill inte ha gräsmatta. Resten av trädgården klarar sig liksom utan insats.
 
Senast ändrad:
Och historia är jag sjukt ointresserad av, även när det gäller trädgård.
Även när det kommer till vilka växter som passar till vilka hus?
Jag känner att det är bra att passa in trädgården efter husets ålder och karaktär. Mitt största hus är byggt 1940 och har en passande trädgård till det. Det är dock från början ett torpställe från lång tid tillbaka.

Huset som jag bor i (inte mitt) är byggt före 1850 och trädgården har anor från 1600-talet vad man vet säkert. Det passar inte att smacka in moderna växter hur som helst där.

Tycker du inte alls att det är intressant?
 
Det är ju bra, men här är det sådana hyror. Har man tur kan man komma ner mot 15 000 och ligger det lite otillgängligt har jag sett att det finns hus för runt 12 000 kr/mån. Ofta är det ju bara en som vill hyra ut sitt hus, jag bor så också.
Man måste ju välja sin hyresvärd noga.
Hur man har det beror ju på hyresvärden under många år framåt.
 
Tyvärr tycker jag att gräsmattan måste klippas. När jag flyttade hit fanns det ett område i gräsmattan som inte var klippt. Det såg för det första bedrövligt ut och för det andra var det enormt arbetskrävande att få ordning på det.

Gräsmatta är jobbigt och arbetskrävande. Jag vill inte ha gräsmatta. Resten av trädgården klarar sig liksom utan insats.
Du kanske måste göra just den förändringen för att komma vidare.
Att inte styras av vad du tycker.
Låt det vara ändå, för att i stället orka med att överleva.

Även om du tycker att det ser bedrövligt ut så är det inget som hindrar dig i din vardag. Det gör däremot berg av disk och bristande mathållning. Röra i bostaden är tröttande och ett hinder för att sköta det dagliga livet. En vildvuxen gräsmatta är bara ful.
 
Även när det kommer till vilka växter som passar till vilka hus?
Jag känner att det är bra att passa in trädgården efter husets ålder och karaktär. Mitt största hus är byggt 1940 och har en passande trädgård till det. Det är dock från början ett torpställe från lång tid tillbaka.

Huset som jag bor i (inte mitt) är byggt före 1850 och trädgården har anor från 1600-talet vad man vet säkert. Det passar inte att smacka in moderna växter hur som helst där.

Tycker du inte alls att det är intressant?
Nej, jag har aldrig tänkt så alls. Jag planterar det jag tycker är fint, oavsett om växten är modern eller inte. Mitt hus är förmodligen från slutet av 1800-talet. Att vara historiskt korrekt är torftigt och tar bort lusten med trädgården. Varken mitt hus eller trädgård är ett museum.
Du kanske måste göra just den förändringen för att komma vidare.
Att inte styras av vad du tycker.
Låt det vara ändå, för att i stället orka med att överleva.

Även om du tycker att det ser bedrövligt ut så är det inget som hindrar dig i din vardag. Det gör däremot berg av disk och bristande mathållning. Röra i bostaden är tröttande och ett hinder för att sköta det dagliga livet. En vildvuxen gräsmatta är bara ful.
Röra i trädgården är också tröttande för jag vet att det blir helvetiskt jobbigt sedan att få ordning. Det kommer ligga som ett ok över mig.
 
Nej, jag har aldrig tänkt så alls. Jag planterar det jag tycker är fint, oavsett om växten är modern eller inte. Mitt hus är förmodligen från slutet av 1800-talet. Att vara historiskt korrekt är torftigt och tar bort lusten med trädgården. Varken mitt hus eller trädgård är ett museum.

Röra i trädgården är också tröttande för jag vet att det blir helvetiskt jobbigt sedan att få ordning. Det kommer ligga som ett ok över mig.
Lösningen är dock inte att få alla de där stressande/tröttande sakerna gjorda så du kan slappna av utan att kunna slappna av även fast de där sakerna inte är gjorda. Det kommer alltid finnas andra saker som aktiverar din stress.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 658
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Senast: Hajfisk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 127
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp