Behandling vid anemi/järnbrist

Nej, för mig har det inte varit allmänt känt (även om jag hört det ryktesvägar) utan jag har försökt följa det livsmedelsverket rekommenderat. Vilket varit blanannat att äta mycket fullkorn för att som kvinna kunna få i sig tillräckligt med järn.
Nej det har inte innan slagit mig att livsmedelsverket bara skrivit om halvsanningar.

Har det varit allmänt känt sedan 90 talet så varför har inte livsmedelsverket ändrat sina rekommendationer fören i mars/april i år?
Kanske för att det mesta av forskningen utförs på män och för att för män är det kanske det optimala? Killgissar lite givetvis, men det låter som en rimlig förklaring.

Sen vill jag bara tillägga att det fortfarande är tillåtet att sälja stenmurkla i butik trots att man vet att man omöjligt kan veta om man har fått bort giftet eller inte.... Så eh... min tilltro till livsmedelsverket är sådär...

Jag har inte läst hela tråden. Men har ni testats för h pylori?

”H. pylori infection is associated with anemia by impairing iron absorption as a result of chronic gastritis which causes gastric hypochlorhydria, leading to impair reduction of the dietary iron from the ferric to ferrous form.”

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articl...respectively.-,Among H.,with anemia (Table 2).

Med andra ord så hjälper det inte att ta tillskott för bakterien hindrar kroppen för att ta upp järnet.

Det finns vissa (gamla) studier som pekar på att modern kan smitta fostret under graviditeten så om ni alla är släkt med varandra kan det ju vara värt att testa er.

Mitt hb ligger just nu på strax över 100, när jag hade så lågt efter förlossningen fick jag (som sagt) järndropp. Men inte ens den sommaren det och depåerna var så låga att läkaren ringde direkt och beordrade duroferon bums har det varit tal om dropp. Och då ligger jag generellt runt längsta referens. Det är lite trist.

Nu är ju läget annorlunda och sjunker hb mer kommer jag få dropp med lämpliga blodprodukter från onkologen.

När jag är frisk ligger mitt hb på 130-135 och bra depåer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka