Mina Hb värden har alltid legat bra till, tex inför min gastric bypass så gjordes prover och jag hade 137 i Hb, men mitt järn låg på 8 (referens 9-34) (Ferritin låg på 27, inom referens) så ingen op förrens min järndepå hade ökats på.
Jag fick Niferex 100mg och åt de 3 ggr om dagen. Efter 10 månader med 3 ggr om dagen låg mitt järn på 10 och mitt Hb på 155. (Ferritin låg på 178 över referns) Då fick jag ok på operationen, men fick ändå rådet att fortsätta med 2-3 ggr om dagen till 1års kontrollen.
På 1 års kontrollen hade jag 16 i järn och Hb 124. (Ferritin låg på 276 referens ligger på 7-120). Dvs jag hade i 1,5 år nu ätit 3 ggr om dagen och ändå bara lyckats dubbla mina 8 till 16.
Så nu efter den kontrollen äter jag fortfarande 2 niferex om dagen. Jag skulle ligga mellan 1-2 tabletter om dagen så nu "gör det inget" om jag skulle missa äta 2 om dagen. Men försöker att äta 2 varje dag iaf.
Så det jag vill komma till att 1 tablett om dagen ger i stort sett enbart att jag skulle ligga på +/- 0. Dvs jag skulle definitivt inte öka i mitt järnvärde med att bara ta en tablett om dagen.
Det som är störst skillnad i min kropp just nu är väl att jag är i klimakteriet. Så min mens har ju slutat, och då fylls förhoppningsvis mina depåer på bättre nu ...