Har kämpat i över 20 år med trötthet*, det som testades var HB bara vilket aldrig varit jätte lågt utan brukar vara mellan 80 och 100 typ och aldrig tagit provet för depåer utan det blev av när jag själv kände att jag inte står ut och betalade ur egen ficka för tester som jag senare visade för vården.
Mina depå värden från i somras och i september men rekommendationer på att ta 3× rekommenderad dos av blutsaft (det ända jag klarar av att ta utan att magen går åt skogen) och ta med c-vitamin. Inget annat.
Visa bifogad fil 156235
Tredje provet tas på måndag nästa vecka vilket ska bli intressant då jag hade ett litet uppehåll på lite mer än en vecka då jag mådde illa av blutsaften så den kom upp lika fort som den kom ner.
Är redigt besviken på vården då det jag fått höra är att ta järn med c-vitamin för ökat upptag och undvik mejeriprodukter nära intag av järn (förutom läkaren som letade på arlas sida om effekter av att ta mejeriprodukter tillsammans med järn).
Ingen har nämnt att fytalier som finns i spannmål försvårar upptag av järn utan snarare har jag bara hört om hur bra det är med fullkorn som innehåller mycket järn. Ja det innehåller mycket järn men är mycket lite vi kan ta upp från det järnet och zinken som sitter fast i fytater och även försvårar upptag av annat järn i mat vi äter men det tas aldrig upp, samma med bönor jätterikt på järn men vi har svårt att tillgodose oss det. Inte ett ord om köttfaktorn som gör att du tar upp mer järn från icke hemjärn om du tar en köttbit, inte ens ny forskning utan gammal som visar på ett högre upptag från icke hemjärn jämfört med c-vitamin.
Så besviken inte bara på sjukvården utan även livsmedelsverket som först i år tagit upp det om köttfaktorn och fytater, visst om det vore ny kunskap men det är det inte.
Har frågat om att få träffa någon med kunskap om mat för att prata men blivit nekad.
*med trött menar jag komma hem från jobbet för att lägga mig och sova, vaknar och är vaken 2 timmar för att sedan sova för natten och sedan dra mig ur sängen för att jobba. Ledig jag så sova några timmar mitt på dagen. Kroppen orkar väldigt lite.