Behandling vid anemi/järnbrist

Har kämpat i över 20 år med trötthet*, det som testades var HB bara vilket aldrig varit jätte lågt utan brukar vara mellan 80 och 100 typ och aldrig tagit provet för depåer utan det blev av när jag själv kände att jag inte står ut och betalade ur egen ficka för tester som jag senare visade för vården.
Mina depå värden från i somras och i september men rekommendationer på att ta 3× rekommenderad dos av blutsaft (det ända jag klarar av att ta utan att magen går åt skogen) och ta med c-vitamin. Inget annat.
Visa bifogad fil 156235
Tredje provet tas på måndag nästa vecka vilket ska bli intressant då jag hade ett litet uppehåll på lite mer än en vecka då jag mådde illa av blutsaften så den kom upp lika fort som den kom ner.

Är redigt besviken på vården då det jag fått höra är att ta järn med c-vitamin för ökat upptag och undvik mejeriprodukter nära intag av järn (förutom läkaren som letade på arlas sida om effekter av att ta mejeriprodukter tillsammans med järn).
Ingen har nämnt att fytalier som finns i spannmål försvårar upptag av järn utan snarare har jag bara hört om hur bra det är med fullkorn som innehåller mycket järn. Ja det innehåller mycket järn men är mycket lite vi kan ta upp från det järnet och zinken som sitter fast i fytater och även försvårar upptag av annat järn i mat vi äter men det tas aldrig upp, samma med bönor jätterikt på järn men vi har svårt att tillgodose oss det. Inte ett ord om köttfaktorn som gör att du tar upp mer järn från icke hemjärn om du tar en köttbit, inte ens ny forskning utan gammal som visar på ett högre upptag från icke hemjärn jämfört med c-vitamin.

Så besviken inte bara på sjukvården utan även livsmedelsverket som först i år tagit upp det om köttfaktorn och fytater, visst om det vore ny kunskap men det är det inte.

Har frågat om att få träffa någon med kunskap om mat för att prata men blivit nekad.

*med trött menar jag komma hem från jobbet för att lägga mig och sova, vaknar och är vaken 2 timmar för att sedan sova för natten och sedan dra mig ur sängen för att jobba. Ledig jag så sova några timmar mitt på dagen. Kroppen orkar väldigt lite.
Väljer att inte ta med allt då jag nu äter väldigt likt en diet som det pratas om och skrivs mycket om nu då jag iallafall för tillfället valt bort mat som kan försvårar upptag av järn.

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på var och när en anemi upptäcks.

Vi har problem med låga järnvärden, mer eller mindre alla kvinnor i släkten, och har fått olika bemötande och olika mycket hjälp att komma till rätta med problemen. Det här är ju ofta en "kvinnosjukdom", som därför är lätt att vifta bort med "Du har nog riklig mens", även när så inte varit fallet. Järntabletter fungerar för några, men inte för alla. Vissa får allt för omfattande besvär av dem, utan att depåerna egentligen fylls på nämnvärt.

Jag har själv, för ett antal år sedan, gjort gastroskopi och endoskopi som inte gav några svar på vad mina dåliga värden beror på. Man drog då slutsatsen att jag "får i mig lite för lite järn via kosten" och att det därför leder till återkommande järnbristanemi. För min del fungerar tabletterna okej, om än långsamt, men jag har flera i min närhet som har långvarig anemi och som får bråka och tjata sig till alternativ behandling (t. ex. att få järn via dropp).

Är det rimligt att inte få ordentlig hjälp vid anemi? En del känner ju av det tydligt redan vid ganska lindrig anemi, och har ganska stora besvär om Hb dippar ner under 100-strecket. När "bör" man få snabbare hjälp (järndropp eller blodtransfusion) vid järnbristanemi? Hur länge är det rimligt att gå med Hb under, säg 100?

Jag tänker också på hur det påverkar hjärta, muskler o. s. v. att ha långvarig syrebrist. Vi har till exempel en relativt hög förekomst av hjärtsvikt och hjärtrytmrubbningar i släkten - hos kvinnorna. Kan långvarig järnbrist från ung ålder göra att hjärtat blir mer sjukt när man blir äldre?
Jag har haft anemi pga rikliga blödningar orsakade av myom. Hade till slut ett hb på 74 och ferritin på 4. Orkade ingenting och var konstant väldigt yr. Fick till slut järn intravenöst 2 gr och medicin mot blödningarna. Nu är mitt hb inom referensvärdet igen tack och lov.

Hb ska ligga på ca 120, under 100 är väldigt lågt och bör inte gå obehandlat speciellt länge. Ferritin ska ligga på ca 10, inte under det.

Märkligt att man alltid diskuterar Hb men glömmer depåerna. Även inom vården många gånger. Har ytterst sällan haft under 100 i Hb men väldigt lågt i andra järnvärden. "Åh men ditt Hb ligger på referensvärdet så det är ju bra!" Nej jag är trött som ett as och det känns som järnbrist igen och jag har hjärtklappning igen vilket jag får när jag har järnbrist....
Järntabletter fungerar inte och min mage tål inte dem så har fått järndropp två gånger. Det är underbart att få känna sig pigg igen, att orka och inte känna den där tröttheten. När jag som har hund och som tycker om att gå ut i skogen med honom plötsligt börjar känna att jag inte ORKAR ta promenader, att det är motstånd mot att gå ut och att det sedan blir jobbigare och jobbigare rent fysiskt att gå, att tre minuters promenad till bussen gör mig trött osv då vet jag att något är fel och då anser jag att det ligger närmare till hands att det är järnbrist även om mitt Hb ligger på referens eller just över eftersom min kropp helt enkelt inte fixar att sköta det här med järn som den ska. Jag är utredd för det och man kom inte fram till något, skyllde inte ens på min kost eftersom det inte gick att skylla på den, den är inte järnfattig. Järnbristen började några år innan jag gjorde magsäcksoperationen (vilket oftast kräver livslångt till skott av järntabletter , vilket jag inte kan ta), jag har inte rikliga menstruationer och hade innan operationen utmärkta b12 värden och efter tar jag dagligen tillskott. Folsyra har jag tagit sedan 2008 eller 2009 när jag fick min epilepsidiagnos första gången.

Fick järndropp i mars och känner att det nog närmar sig igen, men vc har vad jag vet ingen vidare plan för hur vi ska gå vidare, de tyckte blodproverna var bra i september. De höll sig inom värdena. Jag är inte lika entusiastisk. Sätt värdena i ett diagram så kan man se att de dalar, hur länge ska vi vänta till något görs nästa gång? Om allt vore löst med ett järndropp borde värdena vara hyfsat stadiga efter varje gång, men efter tidigare gång syntes en nedgång på alla värden och så nu också.

Åh, just det du tar upp är sådant där som får blodet att börja koka så smått... Det där när man faktiskt känner att nivåerna går neråt - man har en mängd symptom som man är bekant med sedan tidigare - men Hb är okej så det "är ingen brist" :meh:

Jag förstår inte, det är ju ingen hemlighet för varken patienter eller vårdgivare att Hb kan vara kvar på "normal" nivå trots att järndepåerna töms. Om man då regelbundet får för lågt Hb, varför inte kolla depåerna också? Vem vinner något på att man ska vänta tills det blir ännu sämre?

Känner också igen det där med att man kan följa hur värdena går nedåt, och att det känns som att man bara väntar in att det ska bli "tillräckligt lågt" för att börja om ännu en gång. Jag vet inte hur många år det varit samma visa.

jag har inte jättelånga världen men nyss varit gravid två gånger.

Det som faktiskt fungerat för mig är sideral, det är de enda pillrens som inte craschar magen.

Har du tagit en tablett om dagen då, eller flera?

Jag ser att de innehåller "bara" 30 mg järn per kapsel, så det skulle i sådant fall behövas drygt 3 om dagen för att motsvara en receptbelagd järntablett.

Har kämpat i över 20 år med trötthet*, det som testades var HB bara vilket aldrig varit jätte lågt utan brukar vara mellan 80 och 100 typ och aldrig tagit provet för depåer utan det blev av när jag själv kände att jag inte står ut och betalade ur egen ficka för tester som jag senare visade för vården.
Mina depå värden från i somras och i september men rekommendationer på att ta 3× rekommenderad dos av blutsaft (det ända jag klarar av att ta utan att magen går åt skogen) och ta med c-vitamin. Inget annat.
Visa bifogad fil 156235
Tredje provet tas på måndag nästa vecka vilket ska bli intressant då jag hade ett litet uppehåll på lite mer än en vecka då jag mådde illa av blutsaften så den kom upp lika fort som den kom ner.

Är redigt besviken på vården då det jag fått höra är att ta järn med c-vitamin för ökat upptag och undvik mejeriprodukter nära intag av järn (förutom läkaren som letade på arlas sida om effekter av att ta mejeriprodukter tillsammans med järn).
Ingen har nämnt att fytalier som finns i spannmål försvårar upptag av järn utan snarare har jag bara hört om hur bra det är med fullkorn som innehåller mycket järn. Ja det innehåller mycket järn men är mycket lite vi kan ta upp från det järnet och zinken som sitter fast i fytater och även försvårar upptag av annat järn i mat vi äter men det tas aldrig upp, samma med bönor jätterikt på järn men vi har svårt att tillgodose oss det. Inte ett ord om köttfaktorn som gör att du tar upp mer järn från icke hemjärn om du tar en köttbit, inte ens ny forskning utan gammal som visar på ett högre upptag från icke hemjärn jämfört med c-vitamin.

Så besviken inte bara på sjukvården utan även livsmedelsverket som först i år tagit upp det om köttfaktorn och fytater, visst om det vore ny kunskap men det är det inte.

Har frågat om att få träffa någon med kunskap om mat för att prata men blivit nekad.

*med trött menar jag komma hem från jobbet för att lägga mig och sova, vaknar och är vaken 2 timmar för att sedan sova för natten och sedan dra mig ur sängen för att jobba. Ledig jag så sova några timmar mitt på dagen. Kroppen orkar väldigt lite.

Åh, jag blir så trött! Menar du alltså att du haft Hb på 80-100 under lång tid, och aldrig fått ta utökade prover och kolla järndepåerna? Det är just sådant jag har så svårt att förstå, varför man inte gör ordentliga utredningar!

Det låter också helt absurt med en läkare som sitter och försöker hitta om mejeriprodukter påverkar upptag av järn... Jag kan inte säga om jag fått några egentliga kostråd från vårdens håll, men har rätt bra koll på hur man optimerar järnupptag från kosten ändå. Men man ska ju inte behöva sitta på den informationen själv, kan jag tycka.

Jag har haft anemi pga rikliga blödningar orsakade av myom. Hade till slut ett hb på 74 och ferritin på 4. Orkade ingenting och var konstant väldigt yr. Fick till slut järn intravenöst 2 gr och medicin mot blödningarna. Nu är mitt hb inom referensvärdet igen tack och lov.

Hb ska ligga på ca 120, under 100 är väldigt lågt och bör inte gå obehandlat speciellt länge. Ferritin ska ligga på ca 10, inte under det.

Vad skönt att du fick hjälp och att ditt Hb nu är okej!

Hb 100-120 brukar räknas som lindrig anemi, 80-100 måttlig, och under 80 är svår anemi.

Det retar mig något vansinnigt hur ofta vården låter värdena bara fortsätta att sjunka, trots att de inte alls är bra. En ung kvinna i min närhet har legat under 100 i minst ett halvår. Nya prover varannan månad, tydligt nedåtgående värden och ingenting händer. För några år sedan blev värdena så låga att hon behövde läggas in och få blodtransfusion, och nu är hon väl snart där igen, misstänker jag. Senast tror jag Hb var ca 80, hon erbjöds inget alternativ till tabletterna (som alltså inte hjälper).

Åh, jag blir så trött! Menar du alltså att du haft Hb på 80-100 under lång tid, och aldrig fått ta utökade prover och kolla järndepåerna? Det är just sådant jag har så svårt att förstå, varför man inte gör ordentliga utredningar!

Det låter också helt absurt med en läkare som sitter och försöker hitta om mejeriprodukter påverkar upptag av järn... Jag kan inte säga om jag fått några egentliga kostråd från vårdens håll, men har rätt bra koll på hur man optimerar järnupptag från kosten ändå. Men man ska ju inte behöva sitta på den informationen själv, kan jag tycka.
Från åttan fram till efter 40 år så ja är där jag varit med kortare avbrott då jag var uppe på 110 minst i gång.

I min värd så har jag levt med tron om att kunna lita på livsmedelsverket och har dom skrivit att fullkorn är bra och innehåller mycket järn så har jag tror på dom, trodde inte i min vildaste fantasi att fullkorn som dom rekommenderar som järnrik mat var dålig upptag på och tom förhinder upptag av järn från annan mat.
Milt uttryckt så är förtroendet för livsmedelsverkets rekommendationer förbrukat för mig.

• Ledsen
Reactions: MML
Tack vare denna tråd var jag inne och kollade mina Ferritin-nivåer (vilket inte nämndes under samtalet med läkaren). Detta har igen sjunkit ungefär 80 enheter... Inte lika illa som 2020 när jag var nere på 1ug/L, men ändå :P

Det är bra att veta vad vi pratar om. Järn, ferritin, hb exempelvis. Det är t e.x inte ovanligt att ha ett lågt järnvärde men ändå ok depåer. Inflammation kan vara något som strular till det och kan göra att värdena svajar åt olika håll.

Hb 100-120 brukar räknas som lindrig anemi, 80-100 måttlig, och under 80 är svår anemi.

Det retar mig något vansinnigt hur ofta vården låter värdena bara fortsätta att sjunka, trots att de inte alls är bra. En ung kvinna i min närhet har legat under 100 i minst ett halvår. Nya prover varannan månad, tydligt nedåtgående värden och ingenting händer. För några år sedan blev värdena så låga att hon behövde läggas in och få blodtransfusion, och nu är hon väl snart där igen, misstänker jag. Senast tror jag Hb var ca 80, hon erbjöds inget alternativ till tabletterna (som alltså inte hjälper).
Ja det är riktigt tröttsamt. Kvinnohälsa är fortfarande så lågt prioriterat trots att vi ska ha ett så jämställt samhälle. Kan tänka mig att det absolut kan påverka hjärta och även andra organ till slut.

Det intressanta är att vi vetat i iallafall minst 70 år att vara kroppar tar upp hemjärn så mycket bättre än icke hemjärn men ändå är det icke hemjärn som är i våra järntillskott. Förutom ett ganska nytt märke som har hemjärn men där har dom istället tillsatt livsmedel som innehåller fytater :banghead:

• Gilla
Är du säker på att du inte blandat ihop värden/minns fel siffror? Hb på 20 är nämligen extremt lågt. Personer i min närhet har blivit inlagda akut och fått blodtransfusion vid Hb mellan 50-70.

Problemet för flera av oss i släkten är att järntabletterna har, i bästa fall, liten effekt. För min del har det blivit bättre ju äldre jag blivit. En tablett varannan/var tredje dag gör dock ingen skillnad, och för de som reagerar negativt på järntabletterna går det inte att ta varje dag (eller två om dagen, som ibland rekommenderas vid kraftigare anemi).

Det svåra är väl just att när man inte hittar någon konkret orsak till anemin, så går det liksom inte att förebygga. Jag funderar på om det då verkligen inte finns några andra alternativ, med tanke på hur mycket det påverkar livskvaliteten, och eventuella risker på lång sikt.
Jo jag slant på tangenterna!

Hur länge har du/ni testat järntillskott? Antal månader? Blutsaft som någon nämnde?

Hittas ingen orsak till anemin trots utredning så är det väl för lågt intag av järn i förhållande till behovet. Har en full utredning gjorts?

Har du tagit en tablett om dagen då, eller flera?

Jag ser att de innehåller "bara" 30 mg järn per kapsel, så det skulle i sådant fall behövas drygt 3 om dagen för att motsvara en receptbelagd järntablett.
Det barnmorskan sa till mig var att visst innehåller de mindre järn, men att upptaget är högre så jag behövde bara ta en trots att dosen var så mycket lägre än tex duroferon.

De tas upp på något annat sätt så att man inte ska få ont i magen av dem, men kommer inte ihåg exakt. Var bara så glad att de fungerade!

Det barnmorskan sa till mig var att visst innehåller de mindre järn, men att upptaget är högre så jag behövde bara ta en trots att dosen var så mycket lägre än tex duroferon.

De tas upp på något annat sätt så att man inte ska få ont i magen av dem, men kommer inte ihåg exakt. Var bara så glad att de fungerade!
Är ett fetthölje runt så tarmen inte ska reagera lika mycket, annars så är det icke hemjärn och c-vitamin. Stämmer att icke hemjärn tas upp bättre tillsammans med c-vitamin men är nu mera en hel del järntillskott som är tillsatt med c-vitamin så inget lättare upptag jämfört med andra där det är tillsatt c-vitamin.

Själv sprutlakerar jag toan på sideral

• Gilla
Jo jag slant på tangenterna!

Hur länge har du/ni testat järntillskott? Antal månader? Blutsaft som någon nämnde?

Hittas ingen orsak till anemin trots utredning så är det väl för lågt intag av järn i förhållande till behovet. Har en full utredning gjorts?

Jag har ätit järntabletter till och från i över 20 år. Periodvis en om dagen många månader i sträck. Blutsaft har jag inte provat själv, tror att min syster har testat det dock.

Vad menar du med "full utredning"? Jag har tagit mängder med blodprov, många gånger. Gjort gastroskopi och endoskopi, inte kommti fram till något. Både min dotter och en systerdotter har varit inlagda för utredning och blodtransfusion, då man initialt misstänkte cancer men det har inte hittats någon orsak för någon av dem.

Personligen tror jag att det är något genetiskt, att vi tar upp järn dåligt ifrån kosten, av någon anledning. Det skulle ju rimligen också förklara varför tabletterna har så liten effekt. Jag känner att det nästan "måste" vara något som missas eller förbises, för att vi alla i flera generationer skulle "bara" få i oss för lite järn (trots väldigt olika kosthållning och livsstil) känns inte sannolikt.

Från åttan fram till efter 40 år så ja är där jag varit med kortare avbrott då jag var uppe på 110 minst i gång.

I min värd så har jag levt med tron om att kunna lita på livsmedelsverket och har dom skrivit att fullkorn är bra och innehåller mycket järn så har jag tror på dom, trodde inte i min vildaste fantasi att fullkorn som dom rekommenderar som järnrik mat var dålig upptag på och tom förhinder upptag av järn från annan mat.
Milt uttryckt så är förtroendet för livsmedelsverkets rekommendationer förbrukat för mig.
Men det är väll allmänt känt att järn som finns i kött och animalier är lättare att ta upp än järn som finns i vegetabilier. Det är har det i varje fall varit något jag fått till mig överallt ifrån speciellt som jag är vegetarian och har varit det sedan 90-talet.

Jag blev satt på 200 mg järn via Niferex-kapslar mot järnbrist samt folsyra efter att ha lämnat blodprov i våras. När jag bad läkaren bekräfta dosen sa han att jag skulle ta en högre dos i två veckor, sedan tidigare nämnda dos. När han gick igenom värdena nämnde han 118, vilket jag antar är hb och g/L. Känns ju duktigt onödigt att krångla med massa extra tillskott när det är på håret att det skulle vara en brist, så jag struntade i det fram tills för några veckor sedan. Men de kanske ville att jag skulle ta mer järn på grund av depåerna?

Men det är väll allmänt känt att järn som finns i kött och animalier är lättare att ta upp än järn som finns i vegetabilier. Det är har det i varje fall varit något jag fått till mig överallt ifrån speciellt som jag är vegetarian och har varit det sedan 90-talet.
Nej, för mig har det inte varit allmänt känt (även om jag hört det ryktesvägar) utan jag har försökt följa det livsmedelsverket rekommenderat. Vilket varit blanannat att äta mycket fullkorn för att som kvinna kunna få i sig tillräckligt med järn.
Nej det har inte innan slagit mig att livsmedelsverket bara skrivit om halvsanningar.

Har det varit allmänt känt sedan 90 talet så varför har inte livsmedelsverket ändrat sina rekommendationer fören i mars/april i år?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka