Men jag fattar faktiskt. Jag är från övre norrland och älskar den typen av skog, men numera bor jag söderut och kommer aldrig att flytta tillbaka. Även här längst ner i landet är vintrarna för långa och mörka och somrarna för korta. Men jag älskar bokskogen och de stora ekarna och skogen här är helt annorlunda mot den norrut. Jag älskar båda, dock, men de är olika.Hemma t.ex. Björkar är helt enkelt inte lummiga. Det är mycket stam och sen skir grönska upptill. I marknivå finns ingen grönska. Björkbladen är också för små för att det ska bli lummigt.
Själv vill jag ha ett vinterboende på nån ö i Medelhavet så man åtminstone får se solen vintertid.
Jag förstår också att du inte vill släppa ditt hus och din trädgård, och att en flytt känns övermäktig. Men du måste måste få hjälp, aktiv hjälp, med ditt mående. Och där ligger nog bollen hos dig. Kan du bryta mönstret av att ge efter för orkeslöshet och motvilja så är jag övertygad om att där finns en väg ut ur eländet och in i ett roligare och gladare liv. Men startskottet måste du avfyra själv.