NPF- utredning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi gjorde om hela avloppet för några år sedan, alltså allt nytt inklusive trekammarbrunn, fosforfälla, pump för att få upp vattnet till infiltrationen samt ny infiltration. Slutsumman blev 80 000.

Grannen gjorde om sitt avlopp 2 månader senare, då hade kommunen backat på fosforfälla.
Jag gjorde ett helt nytt för 5 år sen,lokal grävfirma,från husväggen o ut med 3 kammar o bädd, 72500.
 
Har du funderat på att bränna gräset?
Om du struntar i gräsmattan hela denna sommar så kan du ju svedja det tidigt nästa vår.
Jag är nog rätt rädd för att förlora kontrollen. Det är ju en rätt stor yta som ska svedjas dessutom så det lär vara väldigt tidskrävande.
 
Alt kan du alltid, vilket iofs kommer göra att du förbannas av många bukefalister, be om en extremt torr sommar. Då löser sig problemet med både gräsmatta och rabatter automatiskt ;)

Skämt åsido, vem är det du skäms inför? Du säger att du inte orkar/har några besök förutom boendestödet? Jag förstår att det är skitjobbigt när man konstant ser och påminns om sitt 'misslyckande' och inte har råd att leja ut arbetet. Men som det låter nu är det viktigaste en basal överlevnad. Du fixar ändå heltidsstudier så helt utan resurser är du inte, även om du inte orkar något annat. Det är, ärligt, mer än många andra i samma situation skulle göra.

Du kommer upp ur sängen, sköter din hygien, hoppar in i bilen, kör till skolan, deltar i lektionerna. Äter även om det är mackor och fil. Återigen det är mer än många fixar. Fantastisk grund att stå på. Klappa dig själv på axen för det.

Istället för att hela tiden fokusera på det du inte kan, fokusera på det du kan och utgå från det. Visst just nu är det tufft och därför blir allt negativt och hur mycket både proffsen inom vården och här på buke uppmuntrar än stöder så kommer det inte bli någon förändringar förrän den kommer inifrån. Jobbigt och ångestframkallande med avlopp? Det finns proffs här @Inte_Ung som kan hjälpa dig med att få fram offerter och fixa ett kostnadsförslag. Absolut inte lassa över ansvar och jobb på hen men däremot ta tillvara kunskapen hen besitter. Panik över pengar? Imorgon är det enda du gör att ringa banken du har bolånet hos och sluta amortera. Det kommer hjälpa med ångest för ekonomin. Att du ska gå back ekonomiskt varje månad för att du inte orkar ringa det där samtalet till banken är kontraproduktivt. Så ta i från tårna och ring. Sedan kan du ligga på soffan resten av dagen både före och efter. Och dagen efter också. Men samtidigt känna en enorm lättnad som kommer hjälpa ditt mående.

Det finns massor av kompetens här, våga be om hjälp och lyssna. Avfärda inte allting med diverse undanflykter. En sak i taget, ett steg i taget och jag lovar att du kommer få fantastiskt stöd och hjälp här.
 
Jag tycker långt gräs ser ovårdat ut. Långt gräs går heller inte att klippa utan att det blir stora tussar med gräs på gräsmattan som man sen måste kratta upp manuellt. Om jag släpper på gräsklippningen blir min trädgård bara ett ännu större ohanterligt kaos. Jag har redan kaos så det räcker och blir över. Och jag hatar det. Jag skäms över kaoset. Och det bidrar till vantrivsel. Jag tycker inte om min trädgård när det är kaos och jag kan inte njuta av den.
Då kör man bara över tussarna med gräsklipparen en gång till så försvinner dom.

Jag hatar att klippa gräsmattan. Våra 1600 kvm tar mig flera dagar att klippa då vi har berg och dalbana så den klipps först när det är nödvändigt.

Men om det tar så mycket ork att klippa gräsmattan har du ju några val.

Strunta i att klippa den och må dåligt.

Klipp den och lid dom ynka 1,5 timme det tar att göra det.

Betala någon annan.

Flytta.

Asfaltera tomten.

Det verkar ju vara ett helvete för dig med huset så jag förstår ärligt talat inte ens att du bor kvar där.

Det går att sälja och flytta.

Alt inse att om du ska bo kvar där och må bra så måste du ju klippa gräsmattan.

Det är inte ens säsong för det ännu men ändå så ser du bara allt jobbigt som hör gräsklippning till. Ja gräs växer och den lär inte sluta växa heller.
 
Senast ändrad:
Då kör man bara över tussarna med gräsklipparen en gång till så försvinner dom.

Jag hatar att klippa gräsmattan. Våra 1600 kvm tar mig flera dagar att klippa då vi har berg och dalbana så den klipps först när det är nödvändigt.

Men om det tar så mycket ork att klippa gräsmattan har du ju några val.

Strunta i att klippa den och må dåligt.

Klipp den och lid dom ynka 1,5 timme det tar att göra det.

Betala någon annan.

Flytta.

Asfaltera tomten.

Det verkar ju vara ett helvete för dig med huset så jag förstår ärligt talat inte ens att du bor kvar där.

Det går att sälja och flytta.

Alt inse att om du ska bo kvar där och må bra så måste du ju klippa gräsmattan.

Det är inte ens säsong för det ännu men ändå så ser du bara allt jobbigt som hör gräsklippning till. Ja gräs växer och den lär inte sluta växa heller.
Det är mitt drömhus. Jag hade inte räknat med att bli sjuk när jag flyttade hit. Och jag har inga förslag alls på var jag skulle kunna bo i stället. Har jag t.ex. ingen trädgård så kommer jag bara att bli frustrerad över det och klättra på väggarna. Det är så jag funkar när jag är frisk så det är ju heller ingen lösning.

Eller borde jag ge upp och sluta hoppas på att bli frisk?
 
Det är mitt drömhus. Jag hade inte räknat med att bli sjuk när jag flyttade hit. Och jag har inga förslag alls på var jag skulle kunna bo i stället. Har jag t.ex. ingen trädgård så kommer jag bara att bli frustrerad över det och klättra på väggarna. Det är så jag funkar när jag är frisk så det är ju heller ingen lösning.

Eller borde jag ge upp och sluta hoppas på att bli frisk?
Det är ju ingen dröm längre snarare en mardröm.

Var skriver jag att du ska ge upp hoppet om att bli frisk? Du lär ju inte bli friskare av att du går runt och tycker det är pest och pina att hålla efter i din trädgård heller.

Ibland kan man byta drömmar.

Min dröm var att bo på en hästgård med massa hästar och eget stall.

Aldrig mer! Till slut tyckte jag bara det var ett helvete att sköta om alla hästar och allt runt omkring stallet.
 
Då kör man bara över tussarna med gräsklipparen en gång till så försvinner dom.

Jag hatar att klippa gräsmattan. Våra 1600 kvm tar mig flera dagar att klippa då vi har berg och dalbana så den klipps först när det är nödvändigt.

Men om det tar så mycket ork att klippa gräsmattan har du ju några val.

Strunta i att klippa den och må dåligt.

Klipp den och lid dom ynka 1,5 timme det tar att göra det.

Betala någon annan.

Flytta.

Asfaltera tomten.

Det verkar ju vara ett helvete för dig med huset så jag förstår ärligt talat inte ens att du bor kvar där.

Det går att sälja och flytta.

Alt inse att om du ska bo kvar där och må bra så måste du ju klippa gräsmattan.

Det är inte ens säsong för det ännu men ändå så ser du bara allt jobbigt som hör gräsklippning till. Ja gräs växer och den lär inte sluta växa heller.
Eller så använder man uppsamlaren :idea:
 
Det är mitt drömhus. Jag hade inte räknat med att bli sjuk när jag flyttade hit. Och jag har inga förslag alls på var jag skulle kunna bo i stället. Har jag t.ex. ingen trädgård så kommer jag bara att bli frustrerad över det och klättra på väggarna. Det är så jag funkar när jag är frisk så det är ju heller ingen lösning.

Eller borde jag ge upp och sluta hoppas på att bli frisk?
Jag tycker du ska fundera över hur du känner inför huset och trädgården nu. Är det här du vill bo nu strunta i framåt och strunta i bakåt. Just nu är det enda spelar någon roll.
 
Det är ju ingen dröm längre snarare en mardröm.

Var skriver jag att du ska ge upp hoppet om att bli frisk? Du lär ju inte bli friskare av att du går runt och tycker det är pest och pina att hålla efter i din trädgård heller.

Ibland kan man byta drömmar.

Min dröm var att bo på en hästgård med massa hästar och eget stall.

Aldrig mer! Till slut tyckte jag bara det var ett helvete att sköta om alla hästar och allt runt omkring stallet.
Håller med i varje ord. Trodde jag med skulle klättra på väggarna utan hästarna. Det bästa jag har gjort var att sälja gården och hästarna.
 
Det är mitt drömhus. Jag hade inte räknat med att bli sjuk när jag flyttade hit. Och jag har inga förslag alls på var jag skulle kunna bo i stället. Har jag t.ex. ingen trädgård så kommer jag bara att bli frustrerad över det och klättra på väggarna. Det är så jag funkar när jag är frisk så det är ju heller ingen lösning.

Eller borde jag ge upp och sluta hoppas på att bli frisk?
Men du är ju inte bunden till orten. Du kan ju flytta till småland, värmland, norrland, Göteborg vart som. Finns faktiskt billiga hus att komma över. Eller en stuga i skogen där ingen ser din trädgård.
 
Som åke skrev ovanför, du är ju inte bunden till någon ort. Om du skriver vad du söker för typ av ort och ungefärligt var så kan vi här på buke tipsa dig om orter :) Jag är lite nyfiken, varför är inte norrut aktuellt? Västernorrland/Jämtland är inte så högt upp i landet.

Du behöver ju inte bestämma dig nu om flytt men kanske överväga det framöver? Om du får ett jobb på en annan ort, kan du tänka dig flytta då?
 
Det är ju ingen dröm längre snarare en mardröm.

Var skriver jag att du ska ge upp hoppet om att bli frisk? Du lär ju inte bli friskare av att du går runt och tycker det är pest och pina att hålla efter i din trädgård heller.

Ibland kan man byta drömmar.

Min dröm var att bo på en hästgård med massa hästar och eget stall.

Aldrig mer! Till slut tyckte jag bara det var ett helvete att sköta om alla hästar och allt runt omkring stallet.
Jag drömmer fortfarande om hur jag vill att det här stället ska utvecklas. Jag byter inte drömmar lättvindigt eftersom de är i linje med mina värderingar.
Men du är ju inte bunden till orten. Du kan ju flytta till småland, värmland, norrland, Göteborg vart som. Finns faktiskt billiga hus att komma över. Eller en stuga i skogen där ingen ser din trädgård.
Det lär inte bli bättre någon annanstans. Jag tar ju med mig mina problem. Och det är så jävla tufft att flytta. Jag orkar inte dra upp bopålarna ännu en gång. Jag har hela livet längtat mycket efter att äntligen kunna rota mig. Och så är det det där med min ångest. Jag klarar inte av att åka mer än en timme hemifrån.
Som åke skrev ovanför, du är ju inte bunden till någon ort. Om du skriver vad du söker för typ av ort och ungefärligt var så kan vi här på buke tipsa dig om orter :) Jag är lite nyfiken, varför är inte norrut aktuellt? Västernorrland/Jämtland är inte så högt upp i landet.

Du behöver ju inte bestämma dig nu om flytt men kanske överväga det framöver? Om du får ett jobb på en annan ort, kan du tänka dig flytta då?
Jag hatar vintern med dess mörker. Det är så totalt genomvidrigt och jag står inte riktigt ut med mörkret här heller. Därför vill jag inte flytta norrut och förvärra situationen. Egentligen bor jag redan för långt norrut. Jag vill ha lövskog omkring mig, inte barrskog. Och utbudet av växter man kan odla minskar ju längre norrut man kommer. Det tilltalar mig inte alls.

I dagsläget skulle jag ändå inte klara av att flytta. Jag är inte det minsta sugen heller.
 
Jag drömmer fortfarande om hur jag vill att det här stället ska utvecklas. Jag byter inte drömmar lättvindigt eftersom de är i linje med mina värderingar.

Det lär inte bli bättre någon annanstans. Jag tar ju med mig mina problem. Och det är så jävla tufft att flytta. Jag orkar inte dra upp bopålarna ännu en gång. Jag har hela livet längtat mycket efter att äntligen kunna rota mig. Och så är det det där med min ångest. Jag klarar inte av att åka mer än en timme hemifrån.

Jag hatar vintern med dess mörker. Det är så totalt genomvidrigt och jag står inte riktigt ut med mörkret här heller. Därför vill jag inte flytta norrut och förvärra situationen. Egentligen bor jag redan för långt norrut. Jag vill ha lövskog omkring mig, inte barrskog. Och utbudet av växter man kan odla minskar ju längre norrut man kommer. Det tilltalar mig inte alls.

I dagsläget skulle jag ändå inte klara av att flytta. Jag är inte det minsta sugen heller.
Om du inte vill ge upp din dröm eller byta drömmar, inte klarar av att flytta, inte har råd att betala någon och inte kan köpa robotgräsklippare så är det bara att inse fakta.

Du får se till att sluta älta den där gräsmattan och klippa den så du kan hs kvar dina drömmar..
 
Jag drömmer fortfarande om hur jag vill att det här stället ska utvecklas. Jag byter inte drömmar lättvindigt eftersom de är i linje med mina värderingar.

Det lär inte bli bättre någon annanstans. Jag tar ju med mig mina problem. Och det är så jävla tufft att flytta. Jag orkar inte dra upp bopålarna ännu en gång. Jag har hela livet längtat mycket efter att äntligen kunna rota mig. Och så är det det där med min ångest. Jag klarar inte av att åka mer än en timme hemifrån.

Jag hatar vintern med dess mörker. Det är så totalt genomvidrigt och jag står inte riktigt ut med mörkret här heller. Därför vill jag inte flytta norrut och förvärra situationen. Egentligen bor jag redan för långt norrut. Jag vill ha lövskog omkring mig, inte barrskog. Och utbudet av växter man kan odla minskar ju längre norrut man kommer. Det tilltalar mig inte alls.

I dagsläget skulle jag ändå inte klara av att flytta. Jag är inte det minsta sugen heller.
Bygg ett litet växthus så kan du odla vad du vill här i södra norrland, dyker upp gamla fönsterglas lite då och då som säljs för det syftet :)
Jag förstår dig lite dock, jag gillar heller inte vintern så mycket. Riktig vinter är dock trevligare än lervälling och isande vindar så det går lite på ett ut för min del. Jag löste saken genom att flytta från inlandet till kusten, där snön försvinner snabbare.
 
Bygg ett litet växthus så kan du odla vad du vill här i södra norrland, dyker upp gamla fönsterglas lite då och då som säljs för det syftet :)
Jag förstår dig lite dock, jag gillar heller inte vintern så mycket. Riktig vinter är dock trevligare än lervälling och isande vindar så det går lite på ett ut för min del. Jag löste saken genom att flytta från inlandet till kusten, där snön försvinner snabbare.
Persika, vindruvor, nötträd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 480
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Senast: Hajfisk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 124
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp