NPF- utredning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill inte ha konsekvenserna av att inte klippa. Så enkelt är det.
Jag ska ärligt talat säga att jag inte förstår hur det kan vara så oerhört slitigt att återta sin gräsmatta efter 2 år. Under sensommaren förra året så klippte jag en del av gräsmattan som inte varit klippt på då 1,5 år (ja plus vintern innan det då så nästan 2 år). visst var det lite slitigare men det tog väl ca dubbelt så lång tid som vanligt bara. Min gräsmatta sköts inte pga mina grannar som roar sig med att stå och glo på mig då jag klipper och för snart 3 år sedan så tog mitt intresse för att vara deras privata clown slut.
 
Jag har sett det där. Mitt avlopp släpper sannolikt ut överskottsvattnet i stenkista.
Då så behöver du inte bry dig på mycket länge.
Om det inte tar stopp.

Har du slutat amortera?
Du sparar snabbt ihop till en ny infiltration el. motsvarande med amorteringspengarna.
I annat fall så kan du nog utöka lånen för att fixa avlopp.

Min förstörda infiltration kostade 57 000:- att åtgärda. Men då så är det litet knepig mark där det behövde fyllas ut en del. Jag fick stå för det då jag inte kunde bevisa vem som hade slängt sopor i avloppet.
 
Då så behöver du inte bry dig på mycket länge.
Om det inte tar stopp.

Har du slutat amortera?
Du sparar snabbt ihop till en ny infiltration el. motsvarande med amorteringspengarna.
I annat fall så kan du nog utöka lånen för att fixa avlopp.

Min förstörda infiltration kostade 57 000:- att åtgärda. Men då så är det litet knepig mark där det behövde fyllas ut en del. Jag fick stå för det då jag inte kunde bevisa vem som hade slängt sopor i avloppet.
Nej, jag har inte kommit till skott med att sluta amortera. Borde ju det eftersom jag går back just nu.

57000 för en infiltration låter billigt. Jag har tagit höjd för mycket mer för mitt avlopp.
 
Nej "måste" som i överleva.
Om man skall fixa till allt som man mår dåligt av så blir man aldrig klar och då så kraschar resten av livet.
Enda lösning är att kunna bortse från det som inte är det absolut nödvändiga för att komma ur cirkeln.
Annars så är man fast.
Jo visst. Absolut. Och därför tror jag, igen, att det är måendet som måste förbättras i första hand, sen kommer resten att bli väldigt mycket lättare. Jag önskar att Wille kunde få bättre hjälp där. Nån som engagerade sig och hittade andra lösningar, annan medicin, stöd och uppbackning på olika plan. Ett proffs som bryr sig, lyssnar och engagerar sig.

Sen vet jag personligen att när man t.ex. är stressad och mår dåligt känns det (för mig) ännu värre om det är jättestökigt runtom mig. Jag kan börja plocka och städa i nån slags uppvarvad reaktion. Tror det kallas ångesthantering och är inte helt ovanligt. Jag lever i ett ganska rörigt hus och tror faktiskt att jag skulle slippa ifrån en del stress om det var välorganiserat och någolunda städat. Samtidigt tror jag att jag sluppit gå in i väggen JUST pga att jag låter det vara ostädat och inte får spader av det. Jag har inte några stora krav på ett perfekt hem, om man så säger.....
 
57000 för en infiltration låter billigt. Jag har tagit höjd för mycket mer för mitt avlopp.
Nej det var litet dyrare än det hade varit på enklare mark. Men min entreprenör är mycket duktig så det påverkar ju priset. Dyr per timme men oerhört effektiv så det blir inte så många timmar och så har jag ett grustag behagligt nära.
 
Nej det var litet dyrare än det hade varit på enklare mark. Men min entreprenör är mycket duktig så det påverkar ju priset. Dyr per timme men oerhört effektiv så det blir inte så många timmar och så har jag ett grustag behagligt nära.
Jag har hört att ett normalt pris för ett avlopp kan vara runt 120 000, eller så.
 
Jag lever i ett ganska rörigt hus och tror faktiskt att jag skulle slippa ifrån en del stress om det var välorganiserat och någolunda städat. Samtidigt tror jag att jag sluppit gå in i väggen JUST pga att jag låter det vara ostädat och inte får spader av det. Jag har inte några stora krav på ett perfekt hem, om man så säger.....
Det gäller att inte få spader.
Det blir ändå aldrig tillräckligt organiserat.

Jag har resignerat, det är så skönt att liksom bara strunta i det. Numera så har jag i princip inga bekymmer därför att jag helt enkelt låter bli att bekymra mig.

Det är inte hur man har det, utan hur man tar det, som räknas.
 
Så du har inga känslor kring ett oklippt gräs eller en rörig rabattkant men MÅSTE ha det klippt? Vad händer annars?
Jag tycker långt gräs ser ovårdat ut. Långt gräs går heller inte att klippa utan att det blir stora tussar med gräs på gräsmattan som man sen måste kratta upp manuellt. Om jag släpper på gräsklippningen blir min trädgård bara ett ännu större ohanterligt kaos. Jag har redan kaos så det räcker och blir över. Och jag hatar det. Jag skäms över kaoset. Och det bidrar till vantrivsel. Jag tycker inte om min trädgård när det är kaos och jag kan inte njuta av den.
 
Jag tycker långt gräs ser ovårdat ut. Långt gräs går heller inte att klippa utan att det blir stora tussar med gräs på gräsmattan som man sen måste kratta upp manuellt. Om jag släpper på gräsklippningen blir min trädgård bara ett ännu större ohanterligt kaos. Jag har redan kaos så det räcker och blir över. Och jag hatar det. Jag skäms över kaoset. Och det bidrar till vantrivsel. Jag tycker inte om min trädgård när det är kaos och jag kan inte njuta av den.
Dvs du blir stressad över ett kaos och får antagligen ångest över det. Även om det inte är panikångest så maler det inom dig.
 
Jag skäms över kaoset. Och det bidrar till vantrivsel. Jag tycker inte om min trädgård när det är kaos och jag kan inte njuta av den.
Det där med att skämmas måste du släppa.
Just nu så skall du ju bara bo i huset för att det är ett billigt boende.
Strunta i trädgården, den får vänta.
Fördelen med att du behåller huset är att den finns där till senare när du orkar med den. Just nu så låter du den bli din slavdrivare genom dina idéer om hur det måste vara.
Du binder en piska åt din egen rygg och mår dåligt över det.

Nå?
Ville du ha en förändring?
 
Jag hade ett område som inte var klippt när jag tog över det här stället. Det var asjobbigt att få ordning på. Jag är inte alls peppad på att få det så över 2000 kvm.

För övrigt har jag bara panikångest. Ingen ångest. Och panikångest har jag inte för gräset. Så jag begriper faktiskt inte riktigt vad du pratar om.
Vad då asjobbigt? När jag flyttade till mitt hus hade ingen bott här på 7-9 år. Trädgården var katastrof. 5 krokusar hade jag. Baksidan fick växa upp fritt första två åren. Den slog jag med röjsåg en eller två gånger. Absolut inget som är jobbigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 498
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Senast: Hajfisk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 124
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp