NPF- utredning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Röra i trädgården är också tröttande för jag vet att det blir helvetiskt jobbigt sedan att få ordning. Det kommer ligga som ett ok över mig.
Men det kommer aldrig att bli nödvändigt för din överlevnad att få ordning på trädgården.
Om du vill ha en förändring så måste du ju göra någon förändring.
Något måste du släppa.
Just trädgården är möjlig att lämna därhän utan att livet går under.
Du kan ju inte inte sluta äta eller bli utan inkomster utan att gå under.
Du måste ju välja faktiskt eftersom att du inte klarar av allt just nu.
 
Lösningen är dock inte att få alla de där stressande/tröttande sakerna gjorda så du kan slappna av utan att kunna slappna av även fast de där sakerna inte är gjorda. Det kommer alltid finnas andra saker som aktiverar din stress.
Jag kommer aldrig att kunna slappna av om gräset inte klipps. Och rabatten som saknar rabattkant måste fixas så jag slipper slänga växter och börja om.
 
Lösningen är dock inte att få alla de där stressande/tröttande sakerna gjorda så du kan slappna av utan att kunna slappna av även fast de där sakerna inte är gjorda. Det kommer alltid finnas andra saker som aktiverar din stress.
Just så. Det gäller att kunna acceptera nuet och de möjligheter/ork som finns idag. Vara tillfreds med det som den orken medger, vara glad och tacksam för det som är. Fokusera på det som är bra och lägga det som väntar på hyllan för framtiden.
 
Jag kommer aldrig att kunna slappna av om gräset inte klipps. Och rabatten som saknar rabattkant måste fixas så jag slipper slänga växter och börja om.
Du måste kanske.
Strunta i att gå ut i trädgården innan resten av livet fungerar, så slipper du se skiten.

Du måste äta.
Du måste sova.
Du måste försörja dig.
Du måste lyckas med att ta dig till ett arbete och vara i skick för att arbeta.

Trädgården är inte prioriterad i det läget.
Låt den vara. Var nöjd med att du bor billigt och att trädgården finns kvar till framtiden.
Vill du ha en förändring så måste du göra en förändring.
Om du vägrar att förändra något alls så kommer det att bli precis som förut.
 
Det är nog lite aspigt att vilja ha det bästa resultatet så man slipper göra om det efter kort tid igen eller att man sen blir missnöjd.

Men kanske det går att lära sig något av det.
"Bra nog" är mitt motto. Om min tvättmaskin skulle braka ihop idag, och jag då skulle behöva en ny akut, så skulle jag med största sannolikhet inte lägga mer än 1, eller max 2, timmar på att leta upp en, bestämma mig och och beställa den. Jag vet ju ungefär vad jag vill ha (inte en massa bling och finesser) samt ungefär vad jag kan tänka mig att betala.
 
"Bra nog" är mitt motto. Om min tvättmaskin skulle braka ihop idag, och jag då skulle behöva en ny akut, så skulle jag med största sannolikhet inte lägga mer än 1, eller max 2, timmar på att leta upp en, bestämma mig och och beställa den. Jag vet ju ungefär vad jag vill ha (inte en massa bling och finesser) samt ungefär vad jag kan tänka mig att betala.
Fast där är man olika. Min autistiska bror kan gå i månader och klura fram och tillbaka när han ska köpa typ ett skärp. Han kan inte ta beslut snabbare än så. Nu ska han köpa en ny soffa, räknar med att det dröjer länge innan beslutet är fattat.
 
Fast gräsklippningen har du väl redan löst med hjälp av en tonåring som kommer och klipper?
Jag har inte råd i år, även om jag inte riktigt vet hur det blir i sommar. Jag vet bara att just nu går jag back och det finns inget som talar för att det blir bättre.
 
Fast där är man olika. Min autistiska bror kan gå i månader och klura fram och tillbaka när han ska köpa typ ett skärp. Han kan inte ta beslut snabbare än så. Nu ska han köpa en ny soffa, räknar med att det dröjer länge innan beslutet är fattat.
Självklart är vi olika, och sedan beror det på - för mig - hur intressant något är. En soffa skulle jag också kunna klura på ett längre tag, men då för att det kan kännas rätt härligt att gå och fundera på vilken som skulle bli finast hos mig, titta på bilder, osv.
Men de flesta - tråkiga ;) - saker orkar jag inte göra till jätteprojekt. Där råder "bra nog"-regeln för mig! Det brukar funka hur bra som helst.
 
Blocket är nog fel plats att leta på.
Jag hyr ut via Facebook-grupper.
Och det är då jag som svarar på "önskas hyra".
Om jag och andra som hyr ut på samma sätt annonserar på Blocket så får vi så många svar att det inte går att hantera.
Sist jag gjorde det misstaget var 2012. Jag var tvungen att sluta ta emot förfrågningar efter 70 svar.

Bäst är kontakter. Som trädgårdsarbete så är det ju litet enklare då de stora gårdarna ofta anställer egna.
Finns företag som hyr ut hus här.
Och en privatperson som köper billiga och hyr ut.
Men han tar ca 6000 i kallhyra
För ett hus i dåligt skick
 
Jag kommer aldrig att kunna slappna av om gräset inte klipps. Och rabatten som saknar rabattkant måste fixas så jag slipper slänga växter och börja om.
Men detta låter ju trots allt som "måste-saker", i stil med annat som du ju verkligen utför eftersom det är nödvändigt.

Jag fick en gång rådet att varje dag enbart lägga 15 minuter på det som känns övermäktigt. Städa huset t.ex.; om jag tänker mig att jag måste fixa ALLT idag, struntar jag i det för det är för stort, för orimligt och astronomiskt. Femton minuter däremot det fixar jag. Femton minuter till, imorgon. Osv. Efter en vecka har jag städat i nästan 2 timmar och en massa har blivit gjort. Utan att det känts ogenomförbart.

Om du tänker likadant när det gäller trädgården; idag ska du kantskära i en kvart. Sen går du in och slappar. Nästa dag 15 minuter till. Vid veckans slut är det avklarat. Eller gräsklippandet - du hinner en hel del på en kvart. Jag vet inte hur stor tomt du har, men två timmar kanske fixar hela gräsmattan?

När jag skriver på ett jobb, brukar jag bestämma mig för 500 ord per kväll. Annars känns det övermäktigt, igen, och jag struntar helt i det. Tills deadline är framför näsan på mig och jag får världens ångest.
 
Finns företag som hyr ut hus här.
Och en privatperson som köper billiga och hyr ut.
Men han tar ca 6000 i kallhyra
För ett hus i dåligt skick
Med besittningsrätt så kan man dra det genom Hyresnämnden så sätter de hyran efter bruksvärde.
Hus i dåligt skick blir ju billigt då alternativt så måste skicket fixas och det blir ett föreläggande om det.
Jag tycker att det är litet skrämmande att så många är omedvetna om hur starkt juridiskt skydd en hyresgäst har.
 
Absolut, men trådstarten handlade just om npf.
Allt behöver faktiskt inte vara NPF även om det kan se ut så vid en första anblick.
Vi är många som har en massa märkliga saker för oss helt utan någon NPF.
Så att dra någon slutsats utifrån segheten i inköp av ny soffa som del i NPF känns inte rätt.
Inte skärp heller. Jag kan hålla på så ändå.
Men en tvättmaskin som man måste ha är en annan sak.

Jämförelsen tycker jag därför är felaktig.
Att däremot inte ha varmvatten för att man inte kan välja VV-beredare är mera lika. Eller att äta kall mat för att man väljer ny spis i månader efter att den gamla har gått sönder.
 
Finns företag som hyr ut hus här.
Och en privatperson som köper billiga och hyr ut.
Men han tar ca 6000 i kallhyra
För ett hus i dåligt skick
6000? Å fy fan vad dyrt.
Men detta låter ju trots allt som "måste-saker", i stil med annat som du ju verkligen utför eftersom det är nödvändigt.

Jag fick en gång rådet att varje dag enbart lägga 15 minuter på det som känns övermäktigt. Städa huset t.ex.; om jag tänker mig att jag måste fixa ALLT idag, struntar jag i det för det är för stort, för orimligt och astronomiskt. Femton minuter däremot det fixar jag. Femton minuter till, imorgon. Osv. Efter en vecka har jag städat i nästan 2 timmar och en massa har blivit gjort. Utan att det känts ogenomförbart.

Om du tänker likadant när det gäller trädgården; idag ska du kantskära i en kvart. Sen går du in och slappar. Nästa dag 15 minuter till. Vid veckans slut är det avklarat. Eller gräsklippandet - du hinner en hel del på en kvart. Jag vet inte hur stor tomt du har, men två timmar kanske fixar hela gräsmattan?

När jag skriver på ett jobb, brukar jag bestämma mig för 500 ord per kväll. Annars känns det övermäktigt, igen, och jag struntar helt i det. Tills deadline är framför näsan på mig och jag får världens ångest.
Min psykolog har tipsat om detta och att jag ska belöna mig efteråt. Tyvärr kommer jag inte till skott och har ingen aning om hur jag skulle kunna belöna mig. Jag kommer inte ens till skott med omskolning av småplantor.
 
Jag hoppas ju på att bli frisk någon dag och göra det där som jag drömmer om. Jag har för övrigt inte råd att bo på något annat ställe. Att jag bor här är också en ekonomisk fråga.

Jag har kollat efter alternativ på hemnet och blocket men hittar inget. Och allt är svindyrt.

Och ska jag verkligen lämna de växter jag planterat här? Jag vill inte.
Ta med dig växterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 658
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Senast: Hajfisk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 127
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp