NPF- utredning

Status
Stängd för vidare inlägg.
80 % av en heltidslön är rätt bra med pengar ändå och är du van att snåla så kommer det kännas som en lyx oavsett. Det är väl mer värt att kunna ha kvar boendestödet och ha ett fungerande liv? Sen behöver det inte vara för all framtid, du kan börja med 80% och tid för boendestöd. När allt rullar på och du känner att livet fungerar så kan du öka arbetstiden. Bättre att ta ett mindre steg så det blir hållbart än att direkt börja med heltid, dessutom med tanke på att du inte kan behålla boendestödet om du jobbar heltid.
Jag sänker ju mitt sgi om jag inte jobbar full tid. Det lär ju ändå vara svårt att hitta ett jobb med tillräckligt bra lön. Jag fick 26000 i månaden förut och vill inte ha mindre. Och det är inget annat än diskriminering att inte kunna jobba full tid p.g.a. boendestöd.
 
Jag sänker ju mitt sgi om jag inte jobbar full tid. Det lär ju ändå vara svårt att hitta ett jobb med tillräckligt bra lön. Jag fick 26000 i månaden förut och vill inte ha mindre. Och det är inget annat än diskriminering att inte kunna jobba full tid p.g.a. boendestöd.
Det är galet att inte kunna jobba heltid pga boendestöd, det håller jag med om. Om det är så viktigt att både jobba heltid och ha boendestöd så flytta till en kommun där du kan få boendestöd på helger och kvällar. Nu vet jag inte vart i landet du bor men i Västernorrland/Jämtland har vi många småbyar som kämpar hårt för att folk ska flytta dit, de kan hjälpa till med att tipsa om jobb och bostäder. Husen är billiga, dock är det oftast renoveringsbehov. Jag kan hjälpa dig hitta ett hus och lägga ut krokar lite här och var efter jobb.

Angående sgi så skit i den biten. Om du jobbar 80% ett halvår och sedan ökar arbetstiden så ökar ju din sgi då också.
 
Jag fryser av kall mat på vintern men kan äta det om det är det enda som serveras eller finns tillgängligt. På sommaren har jag inga problem med kall mat. Temperaturen på maten är alltså inget oöverstigligt hinder.

Jag kan äta krämiga ägg om det är det enda som serveras men föredrar att inte göra det.

Att jag inte vill ha palmolja i maten är för att jag bryr mig om miljön. Inget annat.

Och anledningen till att jag inte vill skära en massa är för att det är för ansträngande. Jag har svårt att komma till skott helt enkelt för det är för jobbigt. Däremot har jag inga problem alls med att äta mat som är skuren.

Jag tycker alltså inte att dessa preferenser och anledningar stämmer in på hur en med autism reagerar på mat. Om jag förstått saken rätt så kan de tvärvägra en viss mat t.ex. på grund av konsistens. Sån är inte jag. Jag kan äta allt även om jag hellre hade ätit något annat.
Fast det där med att man kan äta det mesta osv men undviker helst, jag är sådan när det gäller det mesta. Jag kämpade emot diagnosen länge för att folk uttryckte det så att autister "kan inte" det och det och jag tyckte att jag ju faktiskt kunde men "orkade inte". Men autist kunde jag inte vara eftersom att jag ju faktiskt kunde.

Dock så har jag lärt mig att autism är när det man inte orkar eller känner för går ut över livet, som när jag trots att jag blir utan mat struntar i att äta viss mat för att det inte passar just då. Att jag låter mina vanor gå ut över mitt liv trots att små förändringar hade hjälpt. En "vanlig" person hakar inte upp sig på småsaker för att nå en större sak så att säga.

Autism handlar inte om att man "inte kan" vissa saker, tvärtom så är det så fruktansvärt frustrerande livet då man ju vet att man kan men trots det så går det inte. Det är det som gör att många mår otroligt dåligt över sig själva utan att veta om att det är autismen som spökar och som är orsaken till att livet är så svårt att ta sig igenom.
 
Det är galet att inte kunna jobba heltid pga boendestöd, det håller jag med om. Om det är så viktigt att både jobba heltid och ha boendestöd så flytta till en kommun där du kan få boendestöd på helger och kvällar. Nu vet jag inte vart i landet du bor men i Västernorrland/Jämtland har vi många småbyar som kämpar hårt för att folk ska flytta dit, de kan hjälpa till med att tipsa om jobb och bostäder. Husen är billiga, dock är det oftast renoveringsbehov. Jag kan hjälpa dig hitta ett hus och lägga ut krokar lite här och var efter jobb.

Angående sgi så skit i den biten. Om du jobbar 80% ett halvår och sedan ökar arbetstiden så ökar ju din sgi då också.
Jag orkar för det första inte flytta. Det är en så ansträngande sak att jag i princip går in i väggen av bara tanken. För det andra vill jag absolut inte flytta norröver. Inte en chans. Och stort renoveringsbehov är uteslutet. Jag orkar inte.

Jag är livrädd att mista min sgi eller sänka den. Konsekvenserna är inget jag vill ta.
 
Jag vet för övrigt inte hur man gör när man pluggar.
Hur man gör är såklart beroende på vad det är man ska lära sig. Men om man jobbar tillsammans med någon kan man ju t.ex. förhöra varandra. Att förklara ett begrepp för någon annan är inte alls dumt faktiskt. Det fastnar bra i minnet då.
Eller så kan man dela upp en text och läsa en bit var, och sedan berätta för den andra vad man har läst. I stället för att båda läser hela texten.
Sedan ska man inte förakta den sociala biten heller. Bara att träffa och lära känna en kurskamrat utanför skolan är väl inte fy skam?
 
Hur man gör är såklart beroende på vad det är man ska lära sig. Men om man jobbar tillsammans med någon kan man ju t.ex. förhöra varandra. Att förklara ett begrepp för någon annan är inte alls dumt faktiskt. Det fastnar bra i minnet då.
Eller så kan man dela upp en text och läsa en bit var, och sedan berätta för den andra vad man har läst. I stället för att båda läser hela texten.
Sedan ska man inte förakta den sociala biten heller. Bara att träffa och lära känna en kurskamrat utanför skolan är väl inte fy skam?
Hur vet man vad man ska förhöra? Hur vet man vilka texter man ska läsa? Vi får mest powerpoints som inte säger nånting. En del texter får vi läsa under skoltid. Så då har man ju redan läst dessa.

Jag har problem med att läsa texter och återge det efteråt. Jag kan på min höjd tala om vad texten handlade om.

Avståndet är tyvärr ett reellt hinder för att ses.
 
Hur vet man vad man ska förhöra? Hur vet man vilka texter man ska läsa? Vi får mest powerpoints som inte säger nånting. En del texter får vi läsa under skoltid. Så då har man ju redan läst dessa.

Jag har problem med att läsa texter och återge det efteråt. Jag kan på min höjd tala om vad texten handlade om.

Avståndet är tyvärr ett reellt hinder för att ses.
Med återge menar jag inte ordagrant, utan precis som du säger att återberätta en text omformulerad i dina egna ord. Hur långt textstycket kan vara beror bland annat på hur komplicerad texten är. Om du tycker det är svårt så kan det väl vara bra att börja med kortare stycken? Det kan du ju träna på på egen hand också, utan att någon annan är inblandad. Läs ett stycke. Stäng boken (eller artikeln, eller vad du nu läser). Och försök sedan berätta för dig själv vad du har läst. Vad handlade stycket om?

Jag har antagit att ni får artiklar, alternativt har böcker, som ni ska läsa som del av ert studiematerial. Är det inte så?

Om man förhör någon annan, eller sig själv, så brukar det väl oftast röra sig om termer och begrepp ur det man har läst, alternativt anteckningar som man har tagit under föreläsningar.
 
Ursäkta, men vad menar du det är för skillnad på återge texten resp tala om vad den handlade om?

För mig handlar båda om ifall du fattat vad den ska säga och kommer ihåg de meningsbärande poängerna...
Skillnaden är hur detaljerat man återger. Jag kan bara nämna stödord för innehållet. Inte så mycket mer.
Med återge menar jag inte ordagrant, utan precis som du säger att återberätta en text omformulerad i dina egna ord. Hur långt textstycket kan vara beror bland annat på hur komplicerad texten är. Om du tycker det är svårt så kan det väl vara bra att börja med kortare stycken? Det kan du ju träna på på egen hand också, utan att någon annan är inblandad. Läs ett stycke. Stäng boken (eller artikeln, eller vad du nu läser). Och försök sedan berätta för dig själv vad du har läst. Vad handlade stycket om?

Jag har antagit att ni får artiklar, alternativt har böcker, som ni ska läsa som del av ert studiematerial. Är det inte så?

Om man förhör någon annan, eller sig själv, så brukar det väl oftast röra sig om termer och begrepp ur det man har läst, alternativt anteckningar som man har tagit under föreläsningar.
Alltså. Jag minns inte vad jag läser. Det har varit så i många år. Jag har försökt öva men det blir inte bättre.

Vi har inga böcker men får läsa diverse dokument på datorn. Det gör vi under skoltid.

Jag har inget behov av att öva på termer.
 
Jag har nu suttit i en grupp för autister på fb och diskuterat. Rent allmänt så verkar de flesta inte tro att jag har autism.

Själv känner jag mig bara så förtvivlad över att livet är som det är. Jag får aldrig någon rätsida på mina problem.

Har du även läst på om ADHD/ADD hos kvinnor?

Förstår att det känns jobbigt och komplicerat, men med en komplex problembild som du har är det nog vanligt att vägen till förbättring inte är spikrak. Det är viktigt då att du inte själv gör det ännu svårare för dig själv genom att undvika sådant som skulle kunna vara hjälp, för att du är rädd för förändringar.
 
Har du även läst på om ADHD/ADD hos kvinnor?

Förstår att det känns jobbigt och komplicerat, men med en komplex problembild som du har är det nog vanligt att vägen till förbättring inte är spikrak. Det är viktigt då att du inte själv gör det ännu svårare för dig själv genom att undvika sådant som skulle kunna vara hjälp, för att du är rädd för förändringar.
Inte så mycket men lite har jag väl läst. Jag trodde inför min npf-utredning att jag kunde ha add, men fick inte den diagnosen.

Jag har nog inte undvikit någon hjälp alls. Men jag funderar mycket över varför jag är som jag är. Det finns så många obesvarade frågor.
 
Skillnaden är hur detaljerat man återger. Jag kan bara nämna stödord för innehållet. Inte så mycket mer.

Alltså. Jag minns inte vad jag läser. Det har varit så i många år. Jag har försökt öva men det blir inte bättre.

Vi har inga böcker men får läsa diverse dokument på datorn. Det gör vi under skoltid.

Jag har inget behov av att öva på termer.

Hur är det om du hör det istället? Går det lättare att komma ihåg då? Eller om du skriver det? Eller läser det högt? Eller pratar med innehållet med någon annan? Har du tränat mycket på att lära dig från att läsa?

Alla är inte bra på läs-inlärning. Det är inte konstigt. Då får man hitta andra sätt.
 
Hur är det om du hör det istället? Går det lättare att komma ihåg då? Eller om du skriver det? Eller läser det högt? Eller pratar med innehållet med någon annan? Har du tränat mycket på att lära dig från att läsa?

Alla är inte bra på läs-inlärning. Det är inte konstigt. Då får man hitta andra sätt.
Jag vet inte riktigt. Muntliga instruktioner har jag jätteproblem med, men vet inte om det är samma med information. Tror det är lättare. Jag lär mig ju nånting på utbildningen.

Jag var suverän på läs-inlärning i tonåren. Jag kunde läsa en text en gång och kom sedan ihåg vad jag läst. Men sedan 10-15 år är det inte så. Jag slutade läsa böcker då för jag kunde inte längre minnas vad jag hade läst.
 
Jag vet inte riktigt. Muntliga instruktioner har jag jätteproblem med, men vet inte om det är samma med information. Tror det är lättare. Jag lär mig ju nånting på utbildningen.

Jag var suverän på läs-inlärning i tonåren. Jag kunde läsa en text en gång och kom sedan ihåg vad jag läst. Men sedan 10-15 år är det inte så. Jag slutade läsa böcker då för jag kunde inte längre minnas vad jag hade läst.
Kan inte det ha med medicineringen att göra? Den måste ju påverka på flera sätt.
 
Jag vet inte riktigt. Muntliga instruktioner har jag jätteproblem med, men vet inte om det är samma med information. Tror det är lättare. Jag lär mig ju nånting på utbildningen.

Jag var suverän på läs-inlärning i tonåren. Jag kunde läsa en text en gång och kom sedan ihåg vad jag läst. Men sedan 10-15 år är det inte så. Jag slutade läsa böcker då för jag kunde inte längre minnas vad jag hade läst.
Läs och skriv ner stödord, skriv om med egna ord. Det fungerar för mig, men jag måste ju läsa flera gånger. Repetition.
Att bara läsa en gång minns jag inget av.
 
Läs och skriv ner stödord, skriv om med egna ord. Det fungerar för mig, men jag måste ju läsa flera gånger. Repetition.
Att bara läsa en gång minns jag inget av.
Håller med om att anteckna - jätteviktigt! När jag pluggade intensivt brukade jag anteckna FLITIGT när jag läste böcker, artiklar, osv. Mina anteckningar blev sedan det jag använde när jag pluggade inför prov.
 
Det får du nog förklara, för där hänger jag inte med. Om det bara tar några minuter att skala och hacka det som behövs till en god näringsriktig måltid så måste det väl ändå vara värt ansträngningen?

Jag fick det förklarat för mig av en vän på ett sätt som åtminstone jag tyckte gav mig ett annat perspektiv på "orkar inte/kan inte" och "men om du gör något gott/kul/tillräckligt positivt orkar du väl?". Sedan jag själv blev utmattad för ett par år sedan kan jag själv också relatera mycket mer till det hen beskrivit och har själv faktiskt haft användning av en del energibesparande strategier som hen berättat om, men med skillnaden att för mig blir mina symptom betydligt bättre allteftersom jag återhämtar mig, vilket det inte blev för henom. (Hen är dock hjälpt av mediciner nu)

Tänk dig att du när du äter mat alltid skulle vara tvungen att stå på ett ben, utan att ta stöd mot något. Det är så det är för dig helt enkelt. Det går ju såklart utmärkt att äta även om man står på ett ben, man äter ju med munnen och inte med fötterna. Men det kommer vara rätt arbetsamt, och en del av hjärnan kommer hela tiden att behöva vara fokuserad på att hålla balansen. Det kommer att vara trevligare att äta god mat än äcklig mat, men allra mest lockande kommer att vara att sätta ner andra foten och gå därifrån.

Och tänk dig att du medan du läser ett recept eller en bok har hörlurar i öronen med radio på som hela tiden hoppar mellan olika frekvenser. Du kommer att kunna ta dig igenom receptet, boken eller TV-programmet, för du KAN ju läsa. Du KAN alfabetet, du KAN svenska, du FÖRSTÅR ju vad orden betyder. Men det kommer vara ansträngande för dig att behålla fokus, särskilt när ljudet i öronen inte ens håller sig till en frekvens utan hela tiden hoppar runt och byter spår. Du kommer att behöva ta dig igen en liten bit i taget, och du kanske kommer att tappa bort dig. Du kommer att klara det, men det kommer att kosta energi.

Just att vanliga vardagsaktiviteter kräver så mycket mer energi är problemet för min vän. Hen vet hur man gör, men fick inte ihop sin vardag. När ALLT kräver mer energi räcker inte batteriet till helt enkelt, och det är ju inte så konstigt heller om hen hela tiden måste köra med turbon påslagen för att något alls ska bli gjort. Det finns inga mellanlägen där, full gas eller totalt stopp, och då tar bensinen i tanken snabbt slut. (Och just växlingen mellan gas och broms har drivit mig till vansinne under våra år tillsammans, men numera kan även jag se tecknen och förstå och underlätta i vår relation på ett helt annat sätt än tidigare)
 
Läs och skriv ner stödord, skriv om med egna ord. Det fungerar för mig, men jag måste ju läsa flera gånger. Repetition.
Att bara läsa en gång minns jag inget av.
Stryka under i texten gör mycket för mig. Och sedan skumläsa med fokus på det markerade om det krävs repetition.
Hade bett att få det som utskrifter om det är mer omfattande texter, bara för att det gör så stor skillnad för mig att läsa på papper mot dator.
 
Stryka under i texten gör mycket för mig. Och sedan skumläsa med fokus på det markerade om det krävs repetition.
Och jag skulle vilja lägga till att sitta med en blyertspenna och anteckna i bokens/artikelns marginaler också, när man stöter på något man tycker känns extra viktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 749
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 488
Senast: Hajfisk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 128
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp