+ @bettysmatteRiktigt så enkelt är det inte när man har problem med exekutiva funktioner, eftersom en stor del av problemet är allt som innebär flera moment. För dig kanske skala och hacka är som ett enda moment, men har man t ex NPF så kan det se ut mer såhär:
1. Ta fram lök
2. Ta fram skärbräda
3. Ta fram kniv
4. Skala löken
5. Hacka löken (och bestämma hur stora bitar dessutom, bara det kan vara en procedur)
6. Plocka undan skärbräda
7. Plocka undan kniv
8. Jaha, vad sjutton var det jag skulle ha lök till?
Och vips så har man gjort slut på en stor del av sitt batteri för dagen, ett batteri som ändå bara är halvt laddat som bäst.
Och sen när man gjort det och lagat maten ska man organisera och genomföra undanplock av allt och diskning …
Själv äter jag från kastrullen, om jag lagat mat i kastrull. Allt för att få så lite disk som möjligt.
Har just nu ett berg av disk som är ”för mycket” för mig. Har bara en diskho så kan inte ha smutsigt i en och diska i en. Alltså måste jag lägga lite åt gången i blöt och diska lite då och då när jag orkar, det blir också en planeringsgrej.
Vad ska jag diska först?
Hur placerar jag disken i diskstället så allt ryms?
När den självtorkat (fattar inte hur folk orkar handdukstorka all disk) så ska allt organiseras in i skåp och lådor.
Upptäcker att en låda är stökig, har inte energi att städa den men den ”tar upp plats i hjärnan” för jag borde städa den.
*har autism och add*