Sv: Norrsken

Kom bara ihåg att de ljusa timmarna är få den tiden på året... solen går inte upp alls utan det blir bara gryning/skymning, som på bilden ovan. Men massor med timmar för att spana norrsken. :)

Nej inte Luleå. Då kan man lika stanna i Sundsvall eller något sådant. Det finns inga fjäll i Luleå. Men fjäll ser du från Kirunas stadskärna.

Ja, det vore nåt det! :D

Jag kikade på Björkliden och det verkar suveränt fint - men allt boende verkade rätt dyrt..? Ska kolla igen dock, kanske tittade för snabbt!

Förmodligen. Jag har för mig att en natt i stuga kostar kring 1000:- på sommaren i alla fall.

Men vi har fina vintervägar här, mycket lättare att köra på en hård och torr väg med lugna norrlänningar än en blötsnöig oplogad fylld med panikslagna fjollträskare ;-).
Jag förstår att du skojar men ärligt talat så är den där attityden ett av skälen till att det dröjt innan jag åkt norrut. Varenda tråd på Buke som är positiv om Norrland/Norrbotten slutar alltid med att människor, från olika städer norrifrån, antingen ska komma med trista slurs emot stockholmare eller börja tjafsa med varandra om vad som är riktiga Norrbotten/Norrland.

Skämten om "fjollträskare" kan vara bland de tristaste som finns, och diskussionen om stockholmares förmåga att köra bil känns otroligt gammal.

Oavsett vad som är lättast eller svårast så är det inte stockholmsvägar min sambo har att jämföra med, utan spanska vägar. Han känner sig inte bekväm med att vi åker någonstans där det hänger på att han kör bil - när han aldrig tidigare kört i ordentligt vinterväglag. Jag respekterar det.

Eller så nöjer ni er med Luleå :-). Ingen hundspann men gott om kommunikationer, även ut till byarna! En dag kan ni ta länstrafiken upp till Haparanda-Torneå också, så får spanjoren titta på Finland också ;-).
Luelå är absolut ett alternativ. Finland är det dock inte, det är ju norra Sverige vi vill uppleva. Erfarenhet av Finland har han då han bott i Helsinki.

Kom bara ihåg att de ljusa timmarna är få den tiden på året... solen går inte upp alls utan det blir bara gryning/skymning, som på bilden ovan. Men massor med timmar för att spana norrsken. :)
Och det är så fantastiskt coolt tycker jag! :)

Nej inte Luleå. Då kan man lika stanna i Sundsvall eller något sådant. Det finns inga fjäll i Luleå. Men fjäll ser du från Kirunas stadskärna.
Ah, tur att du sa det. Då stryker vi det.

Förmodligen. Jag har för mig att en natt i stuga kostar kring 1000:- på sommaren i alla fall.
Vi är för fattiga för det tyvärr, annars hade det varit fantastiskt. Ska för säkerhets skull kika igen!

Yes! Och det verkade suveränt perfekt för oss. Det är fullbokat mellan 15/12 och 2/1 men om det inte går att ordna transfer till Stora Sjöfallet (ska ringa dem imorgon) så ska jag ringa dem i Abisko och boka in oss där tror jag.

Har läst att man bör ha minst fem nätter men det blir helt ogörligt för oss ekonomiskt. Så vi satsar på tre och ser det som en spännande minisemester norrut med chans att se norrsken :)

Det finns vandrarhem i Björkliden också, 690:- för dubbelrum. Jag vet ärligt talat inte vilket ställe som passar er bättre, men jag är själv smått förälskad i Björkliden. Därför kan jag ev låta som en försäljare som hakat upp sig...

Björkliden och Abisko ligger bara ett stenkast ifrån varandra, så ni kan mycket väl ta bussen eller tåget och se även det ställe ni inte bor på. :)

Allt norr om stockholm är en enda stor blind spot på min världskarta. Ja, ishotellet och esrange och allt det dära är man ju medveten om, men här i tråden blev det ju levande liksom. Humm.

Men åhh... inte nog med att du missat norrsken, då har du även missat midnattssolen :eek:

Jag säger bara en sak - Västskusten är totalt överskattat! :meh:

KL

Jag bor i Närke men sett Norrsken här hemma flera gånger. Kanske inte lika häftiga som ovenför polcirkeln. Men vissa år så kan de även ses här nere under jan-feb.

/Lizzie

Men åhh... inte nog med att du missat norrsken, då har du även missat midnattssolen :eek:

Jag säger bara en sak - Västskusten är totalt överskattat! :meh:

KL

Jag bor i Närke men sett Norrsken här hemma flera gånger. Kanske inte lika häftiga som ovenför polcirkeln. Men vissa år så kan de även ses här nere under jan-feb.

/Lizzie

Ja, det håller jag med om, att västkusten är överskattat! :up:
Jag har också sett norrsken vid några tillfällen här, två timmar söder om stockholm. Det är inte ofta det händer men ibland så. Jag har en god vän som är aktiv hobbyastronom som har för vana att sms:a mig eftersom han vet att jag jobbar natt och ofta rör mig ute i det svartaste mörkret långt utanför stans belysning, när han tycker att det är något jag ska se. Om han inte hade gjort så hade jag kanske missat en hel del eftersom jag inte går och tittar uppåt sådär liksom.

Jag förstår att du skojar men ärligt talat så är den där attityden ett av skälen till att det dröjt innan jag åkt norrut. Varenda tråd på Buke som är positiv om Norrland/Norrbotten slutar alltid med att människor, från olika städer norrifrån, antingen ska komma med trista slurs emot stockholmare eller börja tjafsa med varandra om vad som är riktiga Norrbotten/Norrland.

Skämten om "fjollträskare" kan vara bland de tristaste som finns, och diskussionen om stockholmares förmåga att köra bil känns otroligt gammal.

Oavsett vad som är lättast eller svårast så är det inte stockholmsvägar min sambo har att jämföra med, utan spanska vägar. Han känner sig inte bekväm med att vi åker någonstans där det hänger på att han kör bil - när han aldrig tidigare kört i ordentligt vinterväglag. Jag respekterar det.

Luelå är absolut ett alternativ. Finland är det dock inte, det är ju norra Sverige vi vill uppleva. Erfarenhet av Finland har han då han bott i Helsinki.

Kan inte hjälpa det, det är medias fel :D. Varje år skrivs det ju om "snökaoset" i Sthlm och vi norrlänningar suckar och tycker att så har vi det ju i ett halvår varje år. Nu vet jag dock att det är stor skillnad på snön häruppe och klibbsnön ni får därnere, den ÄR hemsk att köra i. Och det blir inte bättre av att trafiken är så stressad och aggressiv. Jag har inte fördomar, jag har erfarenheter hehehehe.

Jag har för övrigt hela familjen och halva släkten därnere, så jag är inte den som hatar stockholmare, men det är roligt att skoja om ;).

Och Luleå är en väldigt fin turiststad, går inte att jämföra med Sundsvall.

Det finns vandrarhem i Björkliden också, 690:- för dubbelrum. Jag vet ärligt talat inte vilket ställe som passar er bättre, men jag är själv smått förälskad i Björkliden. Därför kan jag ev låta som en försäljare som hakat upp sig...
Det är helt okej att vara en upphakad försäljare här! Har helt missat vandrarhemmet för 690, tusen tack för tipset! Får ringa dem med idag.

Björkliden och Abisko ligger bara ett stenkast ifrån varandra, så ni kan mycket väl ta bussen eller tåget och se även det ställe ni inte bor på. :)
Det hade jag ingen aning om, tack för upplysningen :)

Kan inte hjälpa det, det är medias fel :D. Varje år skrivs det ju om "snökaoset" i Sthlm och vi norrlänningar suckar och tycker att så har vi det ju i ett halvår varje år. Nu vet jag dock att det är stor skillnad på snön häruppe och klibbsnön ni får därnere, den ÄR hemsk att köra i. Och det blir inte bättre av att trafiken är så stressad och aggressiv. Jag har inte fördomar, jag har erfarenheter hehehehe.

Jag har för övrigt hela familjen och halva släkten därnere, så jag är inte den som hatar stockholmare, men det är roligt att skoja om ;).

Titta, inte ens när man säger att man inte uppskattar skämten kan du sluta. Fascinerande.

Vi vill inte till en turiststad så då blir Luleå fel. Tack ändå för tipset.

Och ofta får vi i inländare läsa om Luleås kaos, just nu till exempel. Jag sitter inte och trycker upp det i ansiktet på Luleåbor på ett hånfullt sätt. Typ kalla dom för wannabe-sockholmare som snyltar på gruvpengar och slösar det på att måla parkeringar i olika färger, det medan människor dör på Kiruna sjukhus på grund av resursbrist. Och juste, inte kan köra bil så fort det blir halt, så det är väl tur att parkeringarna är fina i alla fall.

Jag har ju erfarenhet av det, så det är ju ingen fördom - höhö.

Skulle nog säga att man ser högre "fjäll" från Sundsvalls statskärna än från Kirunas. Jag tycker att Kiruna är väldigt platt och fjällen är på en sådan distans att deras mäktighet inte känns. Kiruna är dock vackert på sitt sätt.

Och ofta får vi i inländare läsa om Luleås kaos, just nu till exempel. Jag sitter inte och trycker upp det i ansiktet på Luleåbor på ett hånfullt sätt. Typ kalla dom för wannabe-sockholmare som snyltar på gruvpengar och slösar det på att måla parkeringar i olika färger, det medan människor dör på Kiruna sjukhus på grund av resursbrist. Och juste, inte kan köra bil så fort det blir halt, så det är väl tur att parkeringarna är fina i alla fall.

Jag har ju erfarenhet av det, så det är ju ingen fördom - höhö.

Men det stämmer ju :D. Nu är vi helt OT men jag tycker att sånt är ROLIGT, jag tar inte alls illa upp om folk kallar mig för trailertrash pga byn där jag bor. Identiteter och fördomar om dom är skojiga.

Tycker för övrigt att det är helt sjukt att turiststaden/gruvstaden Kiruna förlorar sitt sjukhus, där var det någon som tänkte helt fel.

Och återigen, sorry TS för OT.

Nej för i går var det ju helt vanliga vinterförhållanden i Luleå, vilka fega stadsbor som inte kunde köra bil och busschaffisarna, vilka sörlänningar som ställde bussarna :banghead:

Ja det var lite märkligt. Inga problem att köra och jag såg inga bilar i dikena på kvällen, varken i Luleå eller i min hemkommun.

Kanske din sambo skulle passa på att prova köra i vinterväglag om ni åker uppåt? En dag med bil kan ju kanske vara värt att planera in eftersom Norrbotten är lite som USA, man måste nästan ha bil oavsett var man ska. Är vädret extremt så kan ni ju ha någon annan aktivitet som plan B. Det kan ju vara en upplevelse i sig att prova på bilkörningen, trafiken är på många ställen nästan obefintlig så det är inget att oroa sig för.

Nu har ni ju redan bestämt er för att Finland inte är något för er men jag vill ändå tipsa om att det kan vara roligt att passera gränsen mellan Sverige och Finland (nästan var som helst men Haparanda-Tornio är nog roligast) eftersom den är nästintill obefintlig. Faktum är ju att Norrbotten och Lappi är väldigt lika bortsett från att vägarna på finska sidan är bättre :)

Men vad vill ni - priser för er bilkörning? :confused: Vi fattar - ni tycker ni kör bil bäst i hela Sverige. Kan vi gå vidare nu eller?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar