Sv: Norrsken

Storforsen (Älvsbyn) kan vara enklare att ta sig till utan bil. Samma ägare som har hotell där har även Hotell Nordkalotten utanför Luleå. Båda erbjuder en del vinteraktiviteter. Luleå är ju dock inte världen roligaste kan jag tycka men det finns flygtransfer med häst :)

I övrigt beror det ju på vad ni vill göra. Eller om ni bara vill titta på himlen (vilket man ju kan göra nästan var som helst).

Storforsen (Älvsbyn) kan vara enklare att ta sig till utan bil. Samma ägare som har hotell där har även Hotell Nordkalotten utanför Luleå. Båda erbjuder en del vinteraktiviteter. Luleå är ju dock inte världen roligaste kan jag tycka men det finns flygtransfer med häst :)

I övrigt beror det ju på vad ni vill göra. Eller om ni bara vill titta på himlen (vilket man ju kan göra nästan var som helst).
Nu förstår jag inte.

Du svarar ju på vart det går att ta sig inte vart man absolut bör åka.

Hyra bil för att ta sig till "inte världens roligaste" Luleå känns rätt ovärt. Vinteraktiviteter erbjuder ju Stora Sjöfallet. Är de bättre på de andra ställena menar du?

Vad är flygtransfer med häst?

Eftersom jag inte exakt vet vad du/ni vill göra förslog jag två ställen som har olika aktiviteter att välja mellan. Att titta på himlen och eventuella norrsken kan man ju göra var som helst men om vädret inte samarbetar så kan det ju vara trevligt med något annat att göra. Jag tänkte mig även de två ställena eftersom bil ju var uteslutet och jag uppfattar det som att de har lösningar för hur man ska ta sig till och från dem även under sådan tid på året när bussar inte går.

Storforsen är dessutom fint och sevärt året om. Stora sjöfallet uppfattade jag det som att du strukit eftersom transfer inte gick att ordna.

flygtransfer-med-hast

Nu har ju du (och alla andra nordlänningar) chansen att promota semester i Norra sverige på ett ypperligt sätt. Hittills har jag bara fått till mig diffusa spridda skurar av rekommendationer om VAR man bör turista, men framförallt har jag fått till mig att de allmänna kommunikationerna är hopplösa eller obefintliga så därför bör jag hyra en bil och ta mig runt med - men vart ska jag? På en låt oss säga tredagars semester, vill jag ha boende och upplevelser i anslutning till varandra. Jag vill kunna ta ett glas vin till maten, helst om det är möjligt vill jag slippa köra bil eftersom det är semester för mig att slippa just köra bil. Nihpredil har en spanjor med sig, ingen av dem har körkort - vart bör DE åka då?

Vilken slags upplevelser tänker du dig? Jag har gett flera förslag i andra inlägg. Ska erkänna att jag nu svarat så många gånger att jag nog har blandat ihop en del saker.

Platser: Storforsen (Älvsbyn), Hotell Nordkalotten (Luleå, funkar garanterat utan bil), Ishotellet, Snöslottet (visserligen Finland men inte så långt bort), Haparanda-Tornio (en del tycker att det är spännande med två ihopbyggda städer som ligger i varsitt land), LKAB:s gruva i Kiruna (det finns guidade turer), skoter och hundspann finns på många ställen, turridning vintertid finns också hos mindre företag på några ställen. Turer med akkja eller släde borde också finnas men jag har inget namn i huvudet.

Det ser jättetrevligt ut men boendet är för dyrt för oss med sina 1400/natt.

I övrigt verkar vi inte förstå varandra alls. Jag formulerade frågan så tydligt jag bara kunde:

Vart exakt menar du att man bör åka? Om vi bor på säg Stora Sjöfallet (verkar inte funka men säg att vi skulle lyckas ordna transfer): vart exakt bör vi åka och varför? Vart är det vi måste åka för att vistelsen inte ska vara bortkastad?
Och ända svarar du på nåt helt annat:

Stora sjöfallet uppfattade jag det som att du strukit eftersom transfer inte gick att ordna.
och svarar alltså på alternativa ställen att bo istället :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Nihpredil har en spanjor med sig, ingen av dem har körkort - vart bör DE åka då?
En liten liten korrigering bara: Han har körkort men vill inte köra. Detta respekterar jag och kommer därför inte att försöka övertyga honom om att han borde köra, särskilt som jag fortfarande inte förstått vart vi borde åka någonstans.

Vilken slags upplevelser tänker du dig? Jag har gett flera förslag i andra inlägg. Ska erkänna att jag nu svarat så många gånger att jag nog har blandat ihop en del saker.

Platser: Storforsen (Älvsbyn), Hotell Nordkalotten (Luleå, funkar garanterat utan bil), Ishotellet, Snöslottet (visserligen Finland men inte så långt bort), Haparanda-Tornio (en del tycker att det är spännande med två ihopbyggda städer som ligger i varsitt land), LKAB:s gruva i Kiruna (det finns guidade turer), skoter och hundspann finns på många ställen, turridning vintertid finns också hos mindre företag på några ställen. Turer med akkja eller släde borde också finnas men jag har inget namn i huvudet.

:) Ha, jo men du missförstår! Jag har som jag tidigare - noll...verkligen NOLL koll på allt ovanför stockholm. Om jag vill se ishotellet, var förhåller sig det i relation till LKAB-gruvan i Kiruna, kan jag ta mig till Snöslottet (vad är det?) på samma resa, vad är akkja och var erbjuds det. Jag förstår att det är svårt att ge ett respaket så här, men jag vill ha ett mönster med rimligheter. Jag menar, jag bor granne med kolmårdens djurpark, jag rekommenderar ingen att planera en tur i parken på förmiddagen och en tur ut i skärgården på eftermiddagen, eftersom det är heldagsaktiviteter båda två. Förstår du nu?

En liten liten korrigering bara: Han har körkort men vill inte köra. Detta respekterar jag och kommer därför inte att försöka övertyga honom om att han borde köra, särskilt som jag fortfarande inte förstått vart vi borde åka någonstans.

Ja förlåt, my bad! Det visste jag ju, det har du ju varit tydlig med. :o

Jag har 40 mil till Stora Sjöfallet, från Stora sjöfallet är det 13 mil till Gällivare. Åker ni dit så skulle jag föreslå att ni stannar där och provar deras olika aktiviteter. Om det fungerar med buss och ni åker under de datum då vintermarknaden går av stapeln så skulle jag förslå en tur till Jokkmokk för att besöka den. Jag är rätt säker på att det ordnas en del skoter- och hundspannsturer kring Stora sjöfallet och alldeles säkert i Gällivare och det kan ju vara roligt att prova på.

Ett riktigt budgetalternativ om man vill upptäcka lite fjäll och vinter och även här finns det norrsken är Södra Lapplandsfjällen (ja jag är partisk) med rimliga restider

Y-bussen mellan Stockholm och Umeå och sedan buss till Hemavan två nätter på STF vandrarhem 4224 kr (för 3-5 januari) (Går att få ned till 3600 kr för två genom att ta det enklaste rummet utan frukost och med delad toalett)

SJ till Umeå och sedan buss blir lite dyrare. (se dock till att SJ är operatör hela vägen, det regionala bolaget har lite problem med sina tåg när det bli kallt)

Lyxar man och flyger från Arlanda direkt till Hemavan går det att hitta flygbiljetter och husrum för 7200 kr.

Går säkert att hitta lika billigt till Kittelfjäll (tåg/buss till Umeå) och sedan buss till Kittelfjäll.

Ammarnäs är litet och charmigt (mindre turistigt än i Kittelfjäll och Hemavan) också det buss från Umeå

Har ni möjlighet att åka tis-fredag v 3 går det att hitta flyg direkt till Hemavan för 2844 kr för två pers.

Senast ändrad:

Åker ni dit så skulle jag föreslå att ni stannar där och provar deras olika aktiviteter.
Det vill säga: man behöver inte hyra nån bil eller förlita sig på allmänna kommunikationer.

Derivata: Jättetack! :bow: Det är helt okej att vara partisk i sina tips! :)

Ska ringa runt idag men känner mig lite mindre pepp faktiskt. Dyrt och svårt verkar det ju minst sagt vara.

Neeej!!

Man behöver inte alls bil, bara för att vi som bor här i regel väljer bil framför kollektivt innebär det inte att kollektivtrafiken är omöjligt att åka med som turist. Vidare är det så att både tåg och busststioner i regel öppna när det går trafik. Jukkasjärvi har bussnummer 501 med länstrafiken, busstrafiken i stan finns att hitta på kiruna.se och tåg hittar ni på sj.

Vad gäller aktiviterer brukar många kommuners hemsidor ha en flik "turism", där kan ni nog få en överskådlig blick av vad som finns och för vilket pris ungefär.

Vad gäller transfer vet jag iaf att kriuna har flygbussar, björkliden har egen busstransfer från och till flygplats. Vill man åka tåg går det just nu skyttelbuss från busstationen till tågststationen. Tror också att kiruna guideturer har egna transfers från staden till och från deras aktiviteter. Lkabs besöksgruva har egen transfer från stan till gruvan.

Och tidsåtgång är rätt svårt att bedömma... men jag skulle nog inte rekommendera fler än en längre aktivitet per dag. Resten av dagen kan ni ju mysa på med egna saker, promenera, kolla efter norrsken, köpa ved och korv och göra en eld i skogen osv...

Kiruna (där har LKAB en gruva med guidade turer) och Jukkasjärvi ligger bara strax över två mil från varandra så då kan du bo på endera stället och någorlunda ta dig med länstrafiken mellan dem. Inte för sent och inte för tidigt dock om jag går efter länstrafikens tidtabell. Restauranger i Kiruna är jag inte så bra på (bor 36 mil bort) då jag oftast äter hamburgare i farten när jag passerar på väg någon annanstans. Akkja är en variant på släde för ren, sådant är jag rätt säker på finns till buds någonstans i anslutning till Kiruna.

I övrigt är det lite svårt att ge tips då det är stora avstånd och dåliga allmänna kommunikationer. Att från Kiruna ta en tur på skärgårdsisen är liksom inte ens en dagsutflykt. Tänkt så här: vill du se skärgård, inland eller fjäll? Vill du se allt så räkna med en vecka och då rätt mycket tid i bil, buss, på tåg eller flyg bara för transporten från a till b.

Skärgård: Luleå är nog den kommun som har flest vinteraktiviteter. Boende finns på flertalet ställen där, vandrarhem för den som reser med begränsad budget. I Haparanda har det funnits något som heter På isen byn men den är jag osäker på om den finns kvar (hemsidan är lite ouppdaterad).

Inland: Överkalix. Boende finns på Grand Arctic. Verkar dock inte ha så stort utbud av aktiviteter och deras årliga Mikaelimarknad har redan varit. Jockfall om man gillar fiske. Restaurangen verkar dock vara stängd för säsongen. Väldigt fin natur i hela kommunen!

Fjäll: Gällivare, Jokkmokk, Kiruna. Finns mycket vinterturism i alla kommuner men en del ställen kräver bil för att ta sig till dem. En del hotell har givetvis paket men det kan ju vara väl dyrt eller för "turistigt". Dundret i Gällivare om man gillar skidåkning. Vintermarknaden i Jokkmokk är kul, boka dock boende i god tid.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar