Sv: Norrsken

Nej, men då är det ju just bara det ni får se/uppleva. Men det kanske är okej? Uppfattade det som att ni ville ha tips på andra ställen att besöka.

Ja, särskilt fjällkommunerna har ju mycket på hemsidorna. Om man inte har bil så är det nog så att man får räkna med att besöka en kommun/större samhälle. Bara att ta bussen från där jag bor till Luleå tar över två timmar och då är det bara 13mil, det betyder att en dagstur dit tar mycket tid i anspråk, samt planering. Ska man äta middag i Luleå och man är sent tillbaka eller ska man äta middag i boendekommunen och därmed åka tidigare från Luleå? Det kräver nog en del pyssel i form av planering. Satsar man på ett ställe och åker utan bil så tycker jag att man väljer Luleå eller Kiruna. Mest aktiviteter/sevärdheter inom rimligt avstånd med lokal- eller länstrafik.

Nej, men då är det ju just bara det ni får se/uppleva. Men det kanske är okej? Uppfattade det som att ni ville ha tips på andra ställen att besöka.
Hur har du kunnat tolka mig så? Det är ju du som propsat på att vi ska ha bil och jag har frågat en och samma sak om och om igen "Varför? Var menar du att vi behöver åka?".

Vi är nöjda med vinterväder, natur, bortom stad och folk, mys på rummet, promenader på dagarna, varm choklad och förhoppningsvis, om vi har tur, ett norrsken. Kanske en hundsläde på det, om vi har råd.

ka man äta middag i Luleå och man är sent tillbaka eller ska man äta middag i boendekommunen och därmed åka tidigare från Luleå? Det kräver nog en del pyssel i form av planering.
Men vaaaaarför tror du att folk generellt vill sitta och åka till en annan kommun för att äta middag?

Jag till exempel bor i Stockholm. Jag åker knappast norröver för att ta del av städer och restauranger.

Resten av dagen kan ni ju mysa på med egna saker, promenera, kolla efter norrsken, köpa ved och korv och göra en eld i skogen osv...
Åh, nån som förstår :) Det är precis så vi har tänkt oss!

Vad gäller aktiviterer brukar många kommuners hemsidor ha en flik "turism", där kan ni nog få en överskådlig blick av vad som finns och för vilket pris ungefär.
Tusen tack för tipset! :)

Kiruna (där har LKAB en gruva med guidade turer) och Jukkasjärvi ligger bara strax över två mil från varandra så då kan du bo på endera stället och någorlunda ta dig med länstrafiken mellan dem. Inte för sent och inte för tidigt dock om jag går efter länstrafikens tidtabell. Restauranger i Kiruna är jag inte så bra på (bor 36 mil bort) då jag oftast äter hamburgare i farten när jag passerar på väg någon annanstans. Akkja är en variant på släde för ren, sådant är jag rätt säker på finns till buds någonstans i anslutning till Kiruna.

(...)

Inland: Överkalix. Boende finns på Grand Arctic. Verkar dock inte ha så stort utbud av aktiviteter och deras årliga Mikaelimarknad har redan varit. Jockfall om man gillar fiske. Restaurangen verkar dock vara stängd för säsongen. Väldigt fin natur i hela kommunen!

Fjäll: Gällivare, Jokkmokk, Kiruna. Finns mycket vinterturism i alla kommuner men en del ställen kräver bil för att ta sig till dem. En del hotell har givetvis paket men det kan ju vara väl dyrt eller för "turistigt". Dundret i Gällivare om man gillar skidåkning. Vintermarknaden i Jokkmokk är kul, boka dock boende i god tid.

Tack, nu börjar vi prata sånt jag efterlyser! :bow:
Men. Jag tänker mig en typ tredagarsvistelse. Jag vill se norrsken, jag vill se fjäll, jag vill uppleva natur och jag vill ta del av tex de marknader du nämner. Skärgård går bort, jag har världens vackraste skärgård runt knuten sedan barnsben så det är inget jag vill turista med. Jag vill _inte_ åka skidor! Jag vill bo på ishotellet någon natt.

Utan att riktigt ha koll på exakt vad ni vill göra och hur mycket totalpriset för resan får bli har jag två förslag som jag googlat fram, dvs jag har ingen personlig erfarenhet av arrangörerna. Det är färdiga paket där körkort inte behövs.
Det första förslaget är en resa som innefattar både Jokkmokks marknad och Ice Hotel, alla resor mellan orterna ingår i paketpriset.
Det andra förslaget är en resa till en liten by som heter Kangos. De har två olika 'norrskenspaket' med bla snöskoterkörning och en tur med hundsläde.

Nej men vad rart av dig! :) Det var jättesnällt verkligen! Ska kika och se om det är något för oss.

Med 9000 per person är det definitivt över vår budget men det ser verklige otroligt trevligt ut :)

Det första förslaget är en resa som innefattar både Jokkmokks marknad och Ice Hotel, alla resor mellan orterna ingår i paketpriset.

:bow: Tack för tipset! Men - attan så dyrt! Det är en weekend i new york i samma pengar. :eek:
Om travhästarna springer mitt spår, så...

Men absolut att jag blivit taggad att ha med semester i norra sverige som ett alternativ efter den här tråden!

Kl.

Sådana häringa norrsken. Kan man se dem från Umeå? :o

Jadå, det kan man. Jag har bara sett norrsken två gånger i mitt liv och bägge gångerna var det utanför Umeå:D. Om man åker ut längs väg 92 mot Dorotea (om jag minns rätt nu) så finns det åtminstone en plats där det är ängar och öppet mot norr, men även plats att ställa bilen. Enligt sidan jag länkade till på första sidan så verkar det bli bra imorrn, om vädret är fint...

Senast ändrad:

Jadå, det kan man. Jag har bara sett norrsken två gånger i mitt liv och bägge gångerna var det utanför Umeå:D. Om man åker ut längs väg 92 mot Dorotea (om jag minns rätt nu) så finns det åtminstone en plats där det är ängar och öppet mot norr, men även plats att ställa bilen. Enligt sidan jag länkade till på första sidan så ska verkar det bli bra imorrn, om vädret är fint...

Åh, tack så mycket!
Jag & min sambo ska till Umeå nu i januari för hans familj har en stuga där uppe mitt ute i ingenstans. Ska se om vi kanske kan ta en dag med bilen för att komma så långt upp/ut som vi kan så kanske jag också kan få se!! :)

+ niphredil

Ja det är dyrt, det håller jag med om men jag tyckte de gav bra inspiration om inte annat. Något att spara till kanske? :)
Roligt att ni uppskattade förslagen även om de var dyra. Dessutom, en weekend i New York är en upplevelse, precis som en weekend i Kangos kan vara. Frågan är bara vilken typ av upplevelse man är ute efter, dvs är beredd att betala de pengarna för. ;)

Riktigt kalla och klara vinterdagar ÄR en upplevelse, till och med för mig som bor här uppe!

Hittade ett till tips http://www.swedishlapland.com/en/Destinations/Kiruna/Accommodation/Cabins/Aurora-Hostel

Senast ändrad:

Om inget dramatiskt hänt de senaste tio åren så kan jag trösta med att det gått fint att som turist ta sig till Skellefteå, Luleå,Umeå och Arjeplog utan körkort eller bil.
Det har gått bra med bussar, flyg.och tåg.

+ niphredil

Ja det är dyrt, det håller jag med om men jag tyckte de gav bra inspiration om inte annat. Något att spara till kanske? :)
Roligt att ni uppskattade förslagen även om de var dyra. Dessutom, en weekend i New York är en upplevelse, precis som en weekend i Kangos kan vara. Frågan är bara vilken typ av upplevelse man är ute efter, dvs är beredd att betala de pengarna för. ;)

Riktigt kalla och klara vinterdagar ÄR en upplevelse, till och med för mig som bor här uppe!

Hittade ett till tips http://www.swedishlapland.com/en/Destinations/Kiruna/Accommodation/Cabins/Aurora-Hostel

Absolut att det är ett alternativ, det är ju upplevelsesemester man vill ha och egentligen är det förjäkligt att man är så dåligt orienterad i sin egen närmiljö som man ofta är. Jag hittar tex bättre i stockholm som ligger sjutton mil bort, än jag gör i Linköping bara fem mil bort. Jag har varit i stora delar av världen, men sparsamt i mitt eget hemland. Och ändå har vi så oerhört mycket här i upplevelseväg. Och man kan tycka att det borde vara betydligt enklare att turista på hemmaplan än i långtbortistan, ibland har människan en tendens att krångla till saker och ting onödigt mycket.

Men attan att det ska vara så dyrt! :meh:

Då tycker jag att du satsar på Kiruna eller Jokkmokk. Särskilt Jokkmokk med tanke på marknaden. Om gruvan lockar samt ishotellet så satsa på Kiruna istället. Jag skulle inte försöka klämma in dem på samma tre dagar, 21 mil emellan. Om du tänker vara utan bil så skulle jag dock noga kolla upp hur man tar sig till eventuella aktiviteter. Om ni är intresserade av hundspann med mera vill säga.

Kom förresten på att man kan fira dubbla nyår om man vill på Torneälvens is. Haparanda-Tornio har ett gemensamt firande och Övertorneå-Aavasaksa/Ylitornio brukar också ha ett (eller om Juoksengi by kör ett eget).

Då har jag missuppfattat dig tidigare. Jag uppfattade det som att du ville ha tips på även andra aktiviteter. Och faktum är ju att det är relativt långa avstånd och då kan det behövas bil. Men om man tycker att hotellets utbud räcker så är det ju perfekt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar