Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur har du kunnat tolka mig så? Det är ju du som propsat på att vi ska ha bil och jag har frågat en och samma sak om och om igen "Varför? Var menar du att vi behöver åka?".Nej, men då är det ju just bara det ni får se/uppleva. Men det kanske är okej? Uppfattade det som att ni ville ha tips på andra ställen att besöka.
Men vaaaaarför tror du att folk generellt vill sitta och åka till en annan kommun för att äta middag?ka man äta middag i Luleå och man är sent tillbaka eller ska man äta middag i boendekommunen och därmed åka tidigare från Luleå? Det kräver nog en del pyssel i form av planering.
Åh, nån som förstår Det är precis så vi har tänkt oss!Resten av dagen kan ni ju mysa på med egna saker, promenera, kolla efter norrsken, köpa ved och korv och göra en eld i skogen osv...
Tusen tack för tipset!Vad gäller aktiviterer brukar många kommuners hemsidor ha en flik "turism", där kan ni nog få en överskådlig blick av vad som finns och för vilket pris ungefär.
Kiruna (där har LKAB en gruva med guidade turer) och Jukkasjärvi ligger bara strax över två mil från varandra så då kan du bo på endera stället och någorlunda ta dig med länstrafiken mellan dem. Inte för sent och inte för tidigt dock om jag går efter länstrafikens tidtabell. Restauranger i Kiruna är jag inte så bra på (bor 36 mil bort) då jag oftast äter hamburgare i farten när jag passerar på väg någon annanstans. Akkja är en variant på släde för ren, sådant är jag rätt säker på finns till buds någonstans i anslutning till Kiruna.
(...)
Inland: Överkalix. Boende finns på Grand Arctic. Verkar dock inte ha så stort utbud av aktiviteter och deras årliga Mikaelimarknad har redan varit. Jockfall om man gillar fiske. Restaurangen verkar dock vara stängd för säsongen. Väldigt fin natur i hela kommunen!
Fjäll: Gällivare, Jokkmokk, Kiruna. Finns mycket vinterturism i alla kommuner men en del ställen kräver bil för att ta sig till dem. En del hotell har givetvis paket men det kan ju vara väl dyrt eller för "turistigt". Dundret i Gällivare om man gillar skidåkning. Vintermarknaden i Jokkmokk är kul, boka dock boende i god tid.
Det första förslaget är en resa som innefattar både Jokkmokks marknad och Ice Hotel, alla resor mellan orterna ingår i paketpriset.
Kl.
Sådana häringa norrsken. Kan man se dem från Umeå?
Jadå, det kan man. Jag har bara sett norrsken två gånger i mitt liv och bägge gångerna var det utanför Umeå. Om man åker ut längs väg 92 mot Dorotea (om jag minns rätt nu) så finns det åtminstone en plats där det är ängar och öppet mot norr, men även plats att ställa bilen. Enligt sidan jag länkade till på första sidan så ska verkar det bli bra imorrn, om vädret är fint...
+ niphredil
Ja det är dyrt, det håller jag med om men jag tyckte de gav bra inspiration om inte annat. Något att spara till kanske?
Roligt att ni uppskattade förslagen även om de var dyra. Dessutom, en weekend i New York är en upplevelse, precis som en weekend i Kangos kan vara. Frågan är bara vilken typ av upplevelse man är ute efter, dvs är beredd att betala de pengarna för.
Riktigt kalla och klara vinterdagar ÄR en upplevelse, till och med för mig som bor här uppe!
Hittade ett till tips http://www.swedishlapland.com/en/Destinations/Kiruna/Accommodation/Cabins/Aurora-Hostel