Sv: Norrsken

Kanske din sambo skulle passa på att prova köra i vinterväglag om ni åker uppåt? En dag med bil kan ju kanske vara värt att planera in eftersom Norrbotten är lite som USA, man måste nästan ha bil oavsett var man ska. Är vädret extremt så kan ni ju ha någon annan aktivitet som plan B. Det kan ju vara en upplevelse i sig att prova på bilkörningen, trafiken är på många ställen nästan obefintlig så det är inget att oroa sig för.
Vi har inte möjlighet till det, annars hade det absolut varit ett alternativ. Men det hinns inte med - min sambo jobbar i princip dygnet runt fram tills dess att vi ska åka.

Vi kommer att planera utifrån att vi inte har bil. Om min sambo har möjlighet att köra innan så är det plus, men vi vill inte att det står och faller med det.

Vad menar du att vi behöver en plan b för? Vi har inte planerat några särskilda aktiviteter alls - och absolut inte att "ta oss runt".

Nu har ni ju redan bestämt er för att Finland inte är något för er men jag vill ändå tipsa om att det kan vara roligt att passera gränsen mellan Sverige och Finland (nästan var som helst men Haparanda-Tornio är nog roligast) eftersom den är nästintill obefintlig.
Det är helt enkelt inte den typen av resa vi vill göra, det är inte intressant för oss. Obefintliga gränser har i alla fall jag korsat flera gånger, just därför känns det inte superspännande.

Jaha, jag uppfattade det som att ni skulle stanna några dagar och då föreslog jag att en av dem kunde avsättas till att eventuellt prova på bilkörandet. Jag skulle inte vilja åka hit/turista utan bil och istället vara beroende av någon slags allmänna kommunikationer, de tenderar att inte finnas men kollar ni noga innan så går det nog bra.

Hap-Tor tipset tänkte jag mer som ett allmänt tips till eventuella andra resenärer. Det som är speciellt där är ju att de två städerna är ihopbyggda men oavsett så var det ju inte vad ni ville se men det kan ju vara någon annan eventuell resenär som läser men inte skriver.

Jag skulle inte vilja åka hit/turista utan bil och istället vara beroende av någon slags allmänna kommunikationer, de tenderar att inte finnas men kollar ni noga innan så går det nog bra.
Vi planerar alltså inte att åka runt nånting utan ta oss från flygplats/tågstation till dit där vi ska bo. Det är just därför vi bara kan åka nånstans där vi kan ordna transfer :) (därav hela diskussionen kring Stora Sjöfallet).

Hap-Tor tipset tänkte jag mer som ett allmänt tips till eventuella andra resenärer.
Jag tolkade det som det var riktat till oss, då ber jag om ursäkt. Kanske passar det nån annan bättre helt enkelt :)

Jag skulle inte vilja åka hit/turista utan bil och istället vara beroende av någon slags allmänna kommunikationer, de tenderar att inte finnas men kollar ni noga innan så går det nog bra.

Menee..du menar alltså att en typ tredagarsresa som låt oss säga inkluderar övernattningar på typ Ishotellet så är det en förutsättning att man hyr en bil och tar sig runt själv, för maximal upplevelse?

Jag har kollat runt lite på färdiga respaket uppåt och jag hisnar så dyrt det verkar vara! Inte konstigt att man väljer åka söderut istället liksom!

Jag har kollat runt lite på färdiga respaket uppåt och jag hisnar så dyrt det verkar vara!
Ja, jag med! Det är otroligt dyrt. Jag sitter hela tiden och jämför med hur vi för samma pengar skulle kunna vara i Istanbul ett par dagar längre.

Då tycker jag att ni ska kolla upp det mycket noga, det är inte alls självklart att det finns. Kolla noga upp tiderna om ni ska lita till allmänna kommunikationer, stå ute vid en busshållplats i två timmar i -25 är inte roligt. Bara för att det finns en busstation är det inte säkert att den är öppen så att man kan gå in och vänta. Det är inte heller säkert att det finns något annat ställe i närheten som är öppet.

Givetvis var det ett tips till er i första hand, jag ville bara belysa att Helsingfors inte är samma sak som Lappi och även där finns det ju norrsken. Jag kunde inte heller veta att gränspassage utan att veta om det var något som ni provat tidigare och inte var intresserade av. Det är något som många gäster från hela världen har tyckt varit spännande och intressant.

Ja, det tycker jag. Men då är jag förmodligen en aning indoktrinerad då jag är uppvuxen och bor i länet. Jag känner eventuellt en människa över 18 år som saknar körkort, de flesta som passerat 20 har egen bil. Med en bil blir man betydligt mer flexibel och behöver inte spendera massor med tid på att vänta på någon buss/tåg. Nu tror jag visserligen att ishotellet kan vara ett undantag med sina många internationella gäster, där kan det nog finnas fungerande transfer av något slag. Bara för att ta sig någon annanstans för att till exempel äta middag kan vara knepigt utan bil.

Och ja det är dyrt att åka hit, mycket billigare att åka söderut i Europa. Gäller även samma resväg om den startar från låt oss säga Tyskland och inte tvärt om från Sverige. Det är ju givetvis inte heller billigt att hyra bil då milen lätt drar iväg.

Ja, jag med! Det är otroligt dyrt. Jag sitter hela tiden och jämför med hur vi för samma pengar skulle kunna vara i Istanbul ett par dagar längre.

Ja, Jag vet inte hur det gick till men jag satt och kollade just resor upp till ishotellet och höpp så satt jag plötsligt och nästan bokade en resa till London för 160:- med ryan air. :o

Då tycker jag att ni ska kolla upp det mycket noga, det är inte alls självklart att det finns. Kolla noga upp tiderna om ni ska lita till allmänna kommunikationer, stå ute vid en busshållplats i två timmar i -25 är inte roligt. Bara för att det finns en busstation är det inte säkert att den är öppen så att man kan gå in och vänta. Det är inte heller säkert att det finns något annat ställe i närheten som är öppet.
Är detta riktat till mig? Jag förstår ingenting känner jag.

Jag säger ju att jag ska ringa dem för att kontrollera att vi kan ordna transfer. Vad är det jag har skrivit som får dig att tro att vi ska stå på nån busshållplats och bara hoppas och chansa att det ska komma en buss?

Givetvis var det ett tips till er i första hand, jag ville bara belysa att Helsingfors inte är samma sak som Lappi och även där finns det ju norrsken.
Jag förstår att det inte är samma sak men jag kan alltså inte vara tydligare än såhär:

Vi vill uppleva norra Sverige. Vi behöver inte se allt sevärt som finns norrut utan vill göra en liten minisemester i norra Sverige.

Jag kunde inte heller veta att gränspassage utan att veta om det var något som ni provat tidigare och inte var intresserade av. Det är något som många gäster från hela världen har tyckt varit spännande och intressant
Nej, jag förstår att du inte kan veta det och det var därför jag skrev som jag gjorde; nämligen att det inte är intressant för oss.

Ja, alltså så är det ju var man än bor egentligen, att man är friare med eget transportsätt. Även jag bor i ett område som bevistas av enormt mycket turister sommartid, och de allmänna kommunikationerna är usla liksom. Men jag trodde kanske att det var mer organiserat där uppe eftersom det ju är en viss typ av turism man vill ha som man kanske borde ha underlättat för. Jag menar, att ha ett naturfenomen som lockbete för turism måste vara en turistchefs våta dröm, inga kostnader för att producera eller underhålla, bara se till att folk kan ta sig dit och uppleve liksom.

Det jag menade var att om du kollar upp bussförbindelser från eventuell flygplats/tågstation och det verkar fungera med något bussbyte så kolla upp eventuella väntetider och om det finns någonstans inomhus att vänta på aktuell buss. Men det kan ju finnas direktbuss och då är det ju inget problem.

Jag uppfattade det som att du helt ifrågasatte mitt gränstips och därför förklarade jag mig.

Jag tror att det finns organiserad transport men att det då bygger på att man köper ett helt paket. Så mycket turister är det ju inte att det skulle vara lönsamt med lokal/länstrafik hela tiden och ofta. Vill man då köpa hela paketet är det ju inget problem men det kanske man inte alltid vill. Jag vet att det i min kommun har diskuterats hur man lockar turister men det faller lite på att de flesta behöver ha bil. Därför har man försökt ordna direktflyg från Stockholm till den relativt näraliggande finska flygplatsen men det har inte blivit verklighet, än i alla fall.

Budgettips om man vill se ishotellet men tycker att det är dyrt och krångligt: http://www.visitkemi.fi/en/snowcastle Finns till och med flygplats i aktuell kommun :)

Ja, Jag vet inte hur det gick till men jag satt och kollade just resor upp till ishotellet och höpp så satt jag plötsligt och nästan bokade en resa till London för 160:- med ryan air. :o
:D

Ishotellet är sanslöst dyrt så det strök vi på en gång, vår budget är så långt mycket mindre än så.

Delvis typ KL

Ska ringa runt idag men känner mig lite mindre pepp faktiskt. Dyrt och svårt verkar det ju minst sagt vara.

Det jag menade var att om du kollar upp bussförbindelser från eventuell flygplats/tågstation och det verkar fungera med något bussbyte så kolla upp eventuella väntetider och om det finns någonstans inomhus att vänta på aktuell buss. Men det kan ju finnas direktbuss och då är det ju inget problem.
Tack för tipsen. Jag är rätt säker på att jag kan få hjälp och tips och rekommendationer från dem jag talar med på de olika hotellen.

Jag uppfattade det som att du helt ifrågasatte mitt gränstips och därför förklarade jag mig.
OK.

En tanke, många poster här om allmänna kommunikationer och att det är svårt att förlita sig på dem - men vart är vi på väg borde väl vara en första grundfråga innan vi fastslår att det inte funkar med allmänna kommunikationer om det ens är nödvändigt? :D

:D

Ishotellet är sanslöst dyrt så det strök vi på en gång, vår budget är så långt mycket mindre än så.

Delvis typ KL

Ska ringa runt idag men känner mig lite mindre pepp faktiskt. Dyrt och svårt verkar det ju minst sagt vara.

Jag blev ganska en hel del modfälld när jag insåg hur dyrt det är att åka dit. Det är nästan så jag funderar på att anmäla mig som deltagare till 'allt för sverige' för att ha en chans att ta mig runt i landet...:crazy:

Ja, jag har fortfarande inte fattat vart nånstans jag förväntas åka med allmänna kommunikationer eller hyrbil.

Cilva: Vart exakt menar du att man bör åka? Om vi bor på säg Stora Sjöfallet (verkar inte funka men säg att vi skulle lyckas ordna transfer): vart exakt bör vi åka och varför? Vart är det vi måste åka för att vistelsen inte ska vara bortkastad?

Generellt gäller att allmänna kommunikationer är dåliga :) Det kan man räkna med och så blir man positivt överraskad när de funkar.

Ja, jag förstår dig.

Jag hoppas fortfarande kunna sy ihop det, vore så trist om min sambo bara sett Stockholm och Söderhamn liksom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar