Sv: Norrsken

Gud vad bra att du startade tråden! Jag föreslog för min sambo att vi skulle åka och, rymdnörd som han är, blev han eld och lågor :D

KL

Alla experter: Hur många dagar bör man vara uppe för att få en chans att se nåt? Vi tänkte fyra nätter boendes i Kiruna men jag hittade inga hotell inom vår prisklass tyvärr :( Hur funkar det väl på plats - är det svårt att ta sig nånstans där det inte är så mycket lampor/ljus? Kan man ta en buss ut nånstans bara eller ska man hyra en bil eller kan man ta en taxi?

Jag är 08:a och har aldrig varit så högt upp i Sverige så jag har noll koll på hur det ser ut eller fungerar. Vore därför jättetacksam för den som kan peta oss rätt :)

(vi behöver inte åka till Kiruna heller, vore bara coolt att åka så högt upp)

Har ni kollat in vandrarhem? Finns en hel del av den sorten i Kiruna, vet inte om alla finns med i t ex trivago och hotels.com... Annars tycker jag de andra ställena som du fått tips om också är mycket bra.

När det gäller Kiruna är det inte allt för svårt att komma bort från staden och allt ljus. Sen behöver det inte vara becksvart för att man ska se norrsken, men ju mindre störande ljus desto bättre. Sen beror det på norrskenet också, fjuttiga norrsken syns inte i stan medan kraftigare sådana syns utan problem.

Detta foto är taget vid foten av Luossavaara, som ligger i utkanten av själva stan, dock bara ett stenkast från bostadsområden och vägbelysning. Jag hade även skidbackens belysning bakom mig och LKABs industriområde framför mig.

Liknade norrsken har jag sett där jag bodde tidigare, även det mer i utkanten av stan. Så man behöver inte skida iväg flera mil ut i ödeskogen för att få en norrskenschans:)

Men råkar man resa hit när det inte är så mycket aktivitet, så är risken stor att man missar de små norrsken som finns, om man bara letar inom belysta områden.

Vad gäller transportsätt så är tåg ett alldeles ypperligt sätt att ta sig mellan Kiruna - Abisko/Björkliden. Det går bussar ut till Jukkasjärvi och Nikkaluokta, men inte ofta och inte då norrskenen är som aktivast. Taxi är inte att rekommendera, dyrt som fan.

Tusen tack för hjälpen! :bow: :bow: Du har varit till jättestor hjälp :)

Efter att ha kikat runt verkar Stora Sjöfallet otroligt intressant för oss, precis så som vi tänkt oss :) Men givetvis ska vi fortsätta kolla runt!

(kunde vi åka nånstans där det går att ta sig till ett ställe där man kan åka hundsläde så skulle min sambo dö av fullkomlig och total lycka)

Foinix: Yes, han är väldigt intresserad av en tur dit så det ska vi absolut kolla upp!

Brisa: Översatte inläggen i i tråden för min sambo och bland det första han sa var: "Kylan har ingenting med norrskenen att göra" :D

Hundspannsåkning ska nog inte vara ett problem i någon av nämnda orter/resmål, lär finnas även vid Stora Sjöfallet. Norrsken + hundspann är en mycket vanlig turismkombo:)

Åh, ska ringa dem i morgon och höra efter :) Det stod inget på hemsidan men däremot kan man åka skoter där om man vill, och det vore ju jättecoolt också!

Det enda jag tänker är att det kanske är svårt att ta sig dit utan bil (vi vill inte hyra, sambon är den med körkort och han vill inte köra i snö) - det står att buss bara går under vissa perioder. Men jag kan tycka att transfer borde gå att köpa till? Jaja, får se vad de säger helt enkelt.

Jamen eller hur! Vi hade ju inte alls tänkt lägga pengar på nåt sånt här men nu måste vi ju nästan!

Det enda jag tänker är att det kanske är svårt att ta sig dit utan bil (vi vill inte hyra, sambon är den med körkort och han vill inte köra i snö) - det står att buss bara går under vissa perioder.
Skit också, verkar som att bussen bara går i mars och april. HUR är det möjligt? :( :(

Allt norr om stockholm är en enda stor blind spot på min världskarta. Ja, ishotellet och esrange och allt det dära är man ju medveten om, men här i tråden blev det ju levande liksom. Humm.

Precis exakt samma för mig. Men nu när jag läste tråden kände jag verkligen att vi såklart ska norrut, jag har inte varit högre upp än Åre och sambon, ja, han har bara varit i Stockholm. Hoppas vi kommer i väg. Och du med såklart! :)

Kommer du/ni iväg ganska snart så ser vi såklart fram emot bukeuppdateringar om resan för ännu mer inspiration! Om jag ska ta mig norröver så lär det bli framåt januari/februari. Måste fila lite på detta nu!

Absolut! Vi siktar på antingen andra halvan av december eller första veckan i januari. Återkommer definitivt med rapport om vi kommer i väg (det får du gärna också göra!).

Med tanke på att min sambo överförtjust ropade imorse: "Sweetie, there's ice on the cars!" så känns det som att han skulle vara helt mållös över att få uppleva några riktiga vinterdagar upp i norra Sverige :)

Mina spanska släktinslag är inte ett dugg imponerade av snön när de kommer hit, däremot av kylan. Det råder lite dubbla känslor inför den, snön betraktas som något skräp som fallit från himlen, medan kylan riktigt plågar dem på nästan utomjordiskt sätt som de själva fashineras över :D De har haft snöoväder ganska ofta i madrid senaste åren, men det ligger ju liksom inte kvar, det är ju inte samma torra luft där som här.

Jaha, min sambo är från just Madrid och han säger att de knappast aldrig får snö. Eller ja, förra året kom några centimeter och det är det mesta han minns. Men som du säger så ligger det ju knappast ens en dag. Tvärtom är han och hans vänner otroligt imponerade av snö, senast idag la en spansk vän upp en bild från Tyskland (där hen bor) och skröt imponerat över att det kommit snö - och alla ooo:ade och aaaa:ade (på bilden syntes kanske en centimeter snö :D).

Anledning till att det blir sånt kaos när den lilla snö kommer i Madrid är väl snarast för att det kommer så sällan, än för att det kommer några mängder (han skulle inte kalla det oväder, även om det bidrar till otroliga problem).

För typ tre eller fyra år sedan hade madrid en köldknäpp, de fick typ två-tre centimeter snö och det var minus tre grader. :eek: Barajas stängde, skolplikten hävdes, nattbussarna dubblades för uteliggarnas skull. Det var enligt en släkting, ett trauma för spanjorerna. Kommer inte sambon ihåg det? typ 2010 eller 2009. Något år innan, kom det snö som ställde in en viktig fotbollsmatch eftersom arenan var snövit...En vit dag, på kvällen var det borta. Några år innan det, var jag i madrid under mellandagarna, då det blev kallt och snön la sig som ett puder. Det var fullständigt trafikkaos och många ställde bilarna (dubbla led mitt på gatan), och metron fylldes. :D

Förlåt TS för OT!

Senast ändrad:

Jo, tror det var den han menade. Men det händer ju typ aldrig, och aldrig som här - så man kan njuta av det. Dessutom behöver det ju inte komma mycket där för att det ska bli kaos. (Eller stanna länge).

Alla vi känner i Madrid är i alla fall jättefascinerade av snö :)

Kort sagt: Han känner inte igen sig i att det skulle vara något som är vanligt förekommande och något som den generella madrileñon skulle vara van vid.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag förstår det logistiskt men blev ändå besviken.

Åh vad trist om det skiter sig på grund av transferbrist..! Men ni får väl komma tillbaka på sommaren och kika på midnattssolen då. ;)

Men kika igen på Björkliden, dit är det ju enkelt att ta sig antingen med tåg eller busstransfer från flygplatsen i Kiruna. Skidsäsongen drar igång först i februari, men anläggningen öppnar i mitten av december. Och där finns hundspann, skoterturer, snöskovandringar, turskidor... och en galet vacker utsikt redan från boendeanläggningen.

bln_om.jpg

Eller så nöjer ni er med Luleå :-). Ingen hundspann men gott om kommunikationer, även ut till byarna! En dag kan ni ta länstrafiken upp till Haparanda-Torneå också, så får spanjoren titta på Finland också ;-).

Eller... Jokkmokks vintermarknad! Där pratar vi winter wonderland!

Norrbotten är i övrigt lite svårhanterligt utan körkort/vilja att köra på snö. Men vi har fina vintervägar här, mycket lättare att köra på en hård och torr väg med lugna norrlänningar än en blötsnöig oplogad fylld med panikslagna fjollträskare ;-).

Ja, det vore nåt det! :D

Jag kikade på Björkliden och det verkar suveränt fint - men allt boende verkade rätt dyrt..? Ska kolla igen dock, kanske tittade för snabbt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar