Sv: Norrsken

Jag behöver inte ringa och fråga experterna, jag träffar dom varje dag på jobbet:) Så det är mycke svårt, om inte t.o.m omöjligt, att missa så basala kunskaper som hur norrsken uppstår. Så det behöver du inte förklara.

Faktum kvarstår att vädret nere vid markytan påverkar mökligheten att SE norrsken. Vad spelar det för roll att det det råder hög aktivitet, om allt döljer sig bakom moln och dis?

Jamen det förklarar kanske saken, du jobbar med turister under vinterperioden? För under perioden dec-feb stämmer det att det ofta är kallt när det är klart. Men det jag försöker få fram, är att det finns precis lika mycket norrsken under hela året. Och att kylan i sig inte är ett kriterium för att norrsken ska uppstå. Det är bara högre sannolikhet att när det är klart så är det även kallt, under de kallaste vintermånaderna.

Jag tror fortfarande att det är att underskatta era gäster, att säga att det är lättare att se norrsken vid kallt väder istället för, som korrekt vore, klart väder.

Nej jag jobbar inte inom turism. Och nog kan jag lära mina gäster mycket, men när det kommer till norrsken så är det nog bara norrskenen själva som kan lära dom något nytt;)

Jag har aldrig sagt att kyla är orsaken till norrsken, jag har enbart påtalat att vill man SE norrsken bör man ge sig ut när det är kallt, mörkt och fritt från artificiellt ljus. Det är ju det TS frågar efter. Italienaren vill inte åka till norr när det är som mest norrsken, utan när man SER norrsken.

Se här t ex: http://www.irf.se/allsky/ascss.php

Kolla bilderna från 15/11, från klockan 21.30 till 23.30. Det är ju helt självklart att man bör välja en tid på året då det är som minst dis och moln som stör, för när molnen hopar sig får solen kasta iväg hur mycket partiklar den vill, vi kommer inte se det ändå.
Och klar himmel är det när det är kallt, därför ökar italienarens odds att se norrsken om han åker till Kiruna under de kalla månaderna.

:banghead: På dig själv du.

Man kan ju inte rekommendera någon att åka och norrskensturista på sommaren (tex). För då ser man oftast inget norrsken.

Men skitsamma. Jag förstår inte vad du argumenterar emot.

Gud vad bra att du startade tråden! Jag föreslog för min sambo att vi skulle åka och, rymdnörd som han är, blev han eld och lågor :D

KL

Alla experter: Hur många dagar bör man vara uppe för att få en chans att se nåt? Vi tänkte fyra nätter boendes i Kiruna men jag hittade inga hotell inom vår prisklass tyvärr :( Hur funkar det väl på plats - är det svårt att ta sig nånstans där det inte är så mycket lampor/ljus? Kan man ta en buss ut nånstans bara eller ska man hyra en bil eller kan man ta en taxi?

Jag är 08:a och har aldrig varit så högt upp i Sverige så jag har noll koll på hur det ser ut eller fungerar. Vore därför jättetacksam för den som kan peta oss rätt :)

(vi behöver inte åka till Kiruna heller, vore bara coolt att åka så högt upp)

Jag skulle skippa december för det snöar oftare då än i tex februari. Efter nyår kommer kylan. Jag kan tänka mig att det är svårt med boende pga att det är sådan bostadsbrist och vartenda rum är uthyrt. frågan är om inte Björkliden eller Abisko blir billigare?

Gud vad bra att du startade tråden! Jag föreslog för min sambo att vi skulle åka och, rymdnörd som han är, blev han eld och lågor :D

KL

Alla experter: Hur många dagar bör man vara uppe för att få en chans att se nåt? Vi tänkte fyra nätter boendes i Kiruna men jag hittade inga hotell inom vår prisklass tyvärr :( Hur funkar det väl på plats - är det svårt att ta sig nånstans där det inte är så mycket lampor/ljus? Kan man ta en buss ut nånstans bara eller ska man hyra en bil eller kan man ta en taxi?

Jag är 08:a och har aldrig varit så högt upp i Sverige så jag har noll koll på hur det ser ut eller fungerar. Vore därför jättetacksam för den som kan peta oss rätt :)

(vi behöver inte åka till Kiruna heller, vore bara coolt att åka så högt upp)

Gällivare Bed & Breakfast 650:- för dubbelrum/natt

Ah okej, vad synd för efter nyår är vi inte kvar i Sverige särskilt länge.

Får se om vi kanske åker uppåt ändå, bara för att få se pyttelite av norra Sverige innan vi åker.

Lbb: tack för tipset! Gällivare har vi förvisso inte diskuterat men det kan absolut vara intressant :)

Runt nyår brukar det ofta infalla en kallperiod (så att det är klart väder) i alla fall i Södra Lapplandsfjällen men jag antar att det även gäller de norra delarna av Lappland också.

Priserna för boende brukar dock vara höga just kring nyår då det räknas som högsäsong.

Ja, runt nyår tänker jag mig att det skulle vara jättebra men det ligger nog absolut ovanför vår prisklass.

Vi pratar lite löst om att kanske åka veckan efter nyår, precis innan vi ska härifrån. Däremot känner jag att jag inte alls vet vart vi borde åka. Var är det fint även om man inte ser norrsken? Jag tänker att vi gärna vill vara nånstans där det verkligen är riktig vinter, väldigt vackert, riktigt kallt, massa snö, norra Sverige på riktigt. Vart ska man då? Kiruna, Luleå, Gällivare, Abisko?

Det beror ju på vad ni vill se och göra, Luleå har ju snö och riktig vinter men är mer storstad med vad det innebär av matutbud, nöjen osv. Vill ni ha fjäll och ödemark skulle jag vilja tipsa om Björkliden, www.bjorkliden.com. Jättefint med utsikt mot Lapporten, tåg från Sthlm tar 18h och går ända fram. Vore ni fler skulle jag varmt rekommendera de nya timmerstugorna med jacuzzi på altanen. :love: Men här finns även vandrarhem.

Och vad än folk tror om att det är viktigt att det är kallt för att norrskenen ska synas; det är lika mycket norrsken i dec som i jan. I år är det extra bra chans till norrsken dessutom, på grund av hög solaktivitet, så ni har bra läge. Håller tummarna att ni får klar himmel! :)

Tack för tipsen! Vi vill ha öde natur, så lite stad som möjligt :) En fördel är om det går att flyga dit och sen kanske åka buss, tåg är så jädrans dyrt.

Angående hur norrsken funkar så är min sambo total rymdnörd och har bra koll :) Däremot vill jag gärna att det ska vara kallt på riktigt så att han får uppleva det. Det kallaste han varit med om är -3 :D

Håller tummarna att ni får klar himmel! :)
Tack! :) Det vore fantastiskt om vi fick se det verkligen!

Går ju att flyga till från ARN till Kiruna (Norwegian) och ta tåget därifrån. Och ni har otur om ni inte får mer än -3... :)

Attans, det vore himla himla tråkigt faktiskt.

Tack för tipsen! Vi vill ha öde natur, så lite stad som möjligt :) En fördel är om det går att flyga dit och sen kanske åka buss, tåg är så jädrans dyrt.

Angående hur norrsken funkar så är min sambo total rymdnörd och har bra koll :) Däremot vill jag gärna att det ska vara kallt på riktigt så att han får uppleva det. Det kallaste han varit med om är -3 :D
Jag skulle också hellre ta flyg än tåg största delen av sträckan, dels pga priset men även för att det varit en del problem med förseningar och tåg som inte klarar kylan. Så tåg känns lite osäkert numer.

Tror ni har ganska stora chanser att få det kallare än -3, har ni riktig tur får ni -30. :D

Spånar:

Esrange finns ju i Kiruna så är han rymdnörd kanske det kan vara värt en guidad tur. Abisko nationalpark en bit därifrån är en av de bästa platserna för norrsken, går bussar från Kiruna. Finns något vandrarhem/hostel där också som ligger på 600 kr per natt för dubbelrum, och som blivit rekommenderat av lonely planet, men jag har aldrig bott där själv.

Porjus i Jokkmokks kommun har förresten också bra förutsättningar för att se norrsken, och är nära ett antal nationalparker (Padjelanta, Sarek, Stora Sjöfallet och Muddus) som alla hör till området Laponia som finns på Unescos världsarvslista. Det här stället har fått väldigt bra kritik (jag har inte bott där heller) och ligger på 700 kr för ett dubbelrum. Väljer man Porjus kan man exempelvis flyga till Gällivare flygplats och ta buss därifrån.

Senast ändrad av en moderator:

Gud så bra tips, jättetack!! :) :) Sparar ner allt och visar sambon sen, han kommer bli överlycklig om vi kan få ihop det här.

Jag tror också (tyvärr) att flyg är ett smartare val. Så vi kör nog på det.

Återigen, jättetack för tipsen! :love:

edit. skulle gjort en :bow: på slutet men skrev automatiskt :love: istället. så du får båda! ;) :D

Gud så bra tips, jättetack!! :) :) Sparar ner allt och visar sambon sen, han kommer bli överlycklig om vi kan få ihop det här.

Jag tror också (tyvärr) att flyg är ett smartare val. Så vi kör nog på det.

Återigen, jättetack för tipsen! :love:

edit. skulle gjort en :bow: på slutet men skrev automatiskt :love: istället. så du får båda! ;) :D
Tack! :D

Är förresten inte säker på att Esrange kör guidade turer sådär året om och hela tiden, kanske man får kolla upp innan man bestämmer sig för en tur dit i så fall. Om han är intresserad av det alltså, men de forskar ju på bla norrsken där.

Jag har en italiensk kollega som vill se norrsken.

Han funderar på att ta nattåget från Göteborg till Kiruna för att se norrsken. Jag sa att det är ju kanske inte bara att åka dit, och vara garanterad detta fenomen.

Så; Hur gör man för att öka chanserna?

Vart är bäst att åka?
När är det bäst att åka ?
Finns det någon prognos eller liknande för var och när det är störts chans till norrsken?

Tacksam för hjälp!

genom att flyga över eventuella moln. Norrsken är det gott om, det är inte alla mörka timmar man kan se dem..

Men antar det är en budgetfråga?

Då är det bättre att stanna flera dagar och kanske på flera orter.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 602
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar