Ang incheckat bagage eller inte, så beror det på hur du är; älskar du att shoppa och vill köpa med dig massa saker eller om du anser att man inte kan ha samma tröja/byxor flera gånger under en vecka, då behöver du ha incheckat bagage. Själv har jag aldrig haft incheckat pga att min pappa jobbade inom flyget och vi fick flyga väldigt billigt, men bara om det fanns lediga platser på planet, så man visste aldrig om man skulle komma med eller inte. Vi satt vid gaten och väntade tills boardingen var helt klar och de var på väg att stänga dörren till planet, då fick vi besked om vi fick plats och kunde springa in i planet. Så vi kunde ju inte checka in bagage, för då var ju risken att väskan åkte till Grekland medan vi blev kvar hemma...
Som längst var vi borta tre veckor, två vuxna och två barn, med bara varsitt handbagage.
Tips:
Packa gamla, slitna, fula, ej så bekväma underkläder och släng dem när du använt dem, då kommer du ha lite mer plats i väskan för hemresan, så du kan shoppa lite.
Packa inte med schampoo, balsam, solskydd o dyl, det finns att köpa på plats (eller bjuds säkert på om du bor hos kompisar).
Handduk skulle jag också utgå från att jag får låna på plats.
Om du behöver ha med fler par skor än de du har på dig, tryck in så mycket som möjligt (strumpor, bh, handskar o dyl) in i skorna innan du lägger ner dem i väskan.
Ta helst med kläder i funktionsmaterial, de är oftast tunnare, tar mindre plats och blir inte lika lätt skrynkliga.
Rulla ihop kläderna när du ska packa, då blir de inte lika skrynkliga och det är lättare att knö ihop allt så mycket som möjligt.
Fråga om det är ok att du lånar tvättmaskinen någon gång under veckan (de flesta hotell erbjuder tvättservice, det går också att tvätta för hand i handfatet). Och om den du bor hos ska tvätta själv dagen innan du ska åka hem, fråga om det är ok om du slänger med lite saker, det är helt underbart att komma hem och packa upp rena kläder och bara lägga in i garderoben, istället för att ha en massa tvätt att ta itu med.
Ta på dig de mest skrymmande och tyngsta kläderna och skorna, så de inte tar plats i väskan. Ev ta på dig de tunnaste och lättaste kläderna och skorna på vägen dit och tvärtom på vägen hem, så har du lite extra plats i väskan för hemvägen. (För att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt vid säkerhetskontrollen kan det dock vara bra att tänka på att ta kläder som inte har en massa metall-utsmyckning och byxor som inte behöver skärp som måste tas av.)
En vis man har en gång sagt, ang rese-packning:
Lägg fram allt du tror att du behöver ha med dig, ta bort hälften, då har du dubbelt så mycket med dig som du behöver.