Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Någon skrev lagom nedlåtande om "caféhäng", själv tycker jag att just kaffe/annan dryck och gott fikabröd är en av relativt få saker som man kan dela med alla oavsett ålder. :)

Allvarligt, du tycker detta är "lagom nedlåtande"?!

*kl*
Som jag ser det är hästeriet ett totalt egointresse som jag själv bara kan motivera så länge jag känner att barn och familj har fått sitt och att det inte blir alltför skev arbetsfördelning, egentid och ekonomi hemmavid. Alltså måste jag försöka anpassa mig till en hästhållning jag känner är sund men ändå uppfyller mina krav på en värdig tillvaro.
Men så gäller det ju med nästan alla sorters intressen där inte hela familjen är delaktig och tycker att den är jätteintressant, alltifrån garagemekning, caféhäng, älgjakt etc. Skillnaden med just hästeriet är ju att det är levande djur det handlar om som kräver omsorg varje dag.

Och jag vidhåller Petruska: Döm inte andra efter hur du själv fungerar/inte fungerar.

Jag har inte dömt, med vad kan jag döma dig, liksom? Det är en obegriplig tolkning.

Jag har aldrig någonsin stött på en ettåring som är så smidig att ha med sig på byggarbetsplatser och i stall som din, det är allt. De ettåringar jag träffar underhåller inte sig själva timme ut och timme in, de sitter inte snällt och glatt och leker i sin vagn när miljön är sådan att de bör vara i den. Det är inte mycket jag kan göra åt det, men jag trodde nog att de ettåringar jag har träffat är av den vanliga sorten.

Våra barn som är av den vilda sorten hade aldrig stannat på samma lekplats länge varje dag eller ett par dagar i veckan. Inte i någon ålder faktiskt. Jag minns sonen när han var knappt 1.5 år och bara vägrade vara på vår (min mammas underbara) 2000 kvm stora trädgård utan han bara drog ut på vägen och kutade iväg. Men han är ju liksom i andra änden på snöret. Dottern drar inte bara iväg, men hon skulle ha svårt under vinterhalvåret att roa sig i timtal utanför ett stall trots att hon också är väldigt aktiv och alltid grejar med något.

Ja det är bara till att konstatera att vi alla är olika, såväl vuxna som barn!

Vill man ha kvar sin häst även efter att man har blivit förälder så är det ju en fördel eller kanske rent av ett måste att man är flexibel och har förmågan att se lösningar där andra ser problem.

Är man förändringsobenägen och inte beredd att sänka sina krav och ambitioner, och kanske därtill har barn som kräver uppmärksamhet och underhållning 24/7, så är det förmodligen så svårt att få ihop att det är bättre att låta bli att ens försöka! Och så får man kanske jobba på att man kan bli tillfreds med sin nya livsstil, så att man inte går och blir bitter och missunnsam på kuppen.

ja det är bara till att konstatera att vi alla är olika, såväl vuxna som barn!

Vill man ha kvar sin häst även efter att man har blivit förälder så är det ju en fördel eller kanske rent av ett måste att man är flexibel och har förmågan att se lösningar där andra ser problem.

är man förändringsobenägen och inte beredd att sänka sina krav och ambitioner, och kanske därtill har barn som kräver uppmärksamhet och underhållning 24/7, så är det förmodligen så svårt att få ihop att det är bättre att låta bli att ens försöka! Och så får man kanske jobba på att man kan bli tillfreds med sin nya livsstil, så att man inte går och blir bitter och missunnsam på kuppen.

Håller med!

Jag tror barn är väldigt anpassningsbara, men som förälder väljer man ju också vad man vill låta sina barn anpassa sig till. Det har inte så mycket med förändringsbenägenhet eller vilja att se möjligheter att göra, tror jag, som med insikt att de val man gör har konsekvenser.

Ja det är bara till att konstatera att vi alla är olika, såväl vuxna som barn!

Är man förändringsobenägen och inte beredd att sänka sina krav och ambitioner, och kanske därtill har barn som kräver uppmärksamhet och underhållning 24/7, så är det förmodligen så svårt att få ihop att det är bättre att låta bli att ens försöka! Och så får man kanske jobba på att man kan bli tillfreds med sin nya livsstil, så att man inte går och blir bitter och missunnsam på kuppen.

Jo men om man vet med sig att man blir bitter och missunnsam för att man offrar hästeriet för att ha barn, ja då tycker jag i ärlighetens namn att man ska skippa det där med barn. Man kan få sjuka barn, man kan få ett handikappat barn etc. Och betyder hästeriet så mycket för en, då tycker jag nog att man ska satsa på det faktiskt och skippa barnbiten. Det är så oerhört mer dramatiskt att skaffa barn än att inte göra det. Speciellt för barnen som det handlar om.

Kl

Alla har olika referensramar, vad man tycker är viktigt osv. Det ena försöker vissa få till är bättre en det andra...

När jag har heltidsjobb, småbarn, gård och hästar så går tid på bukefalos definitivt bort. Många präktnissar verkar istället hänga här väldigt mycket, kanske därför ni inte har tid att ha häst?

Andra hänger säkert framför Tvn i flera timmar varje dag, andra pratar flera timmar i telefon när barnen är med, andra är berusade framför sina barn...

Med en välorganiserad, väl underhållen gård så lägger vi inte många timmar på hagskötsel om året.

Min häst borstas minimalt, täckad. Hon mår utmärkt, hon är ute 16 timmar, fri tillgång på foder. Hon är en HÄST, hon blir inte ledsen för att jag inte borstar henne "grundligt" hon är ren ändå. Är hon inte ren så struntar hon i det oxå för hon är just en HÄST.

Blir så himla trött på att vissa skall dömma andra!!!! *KRÄKS* Hoppas ni mår riktigt gott nu eller vad är ert syfte?

Jag vet inte vad du gapar om, jag tycker tråden är intressant och tar upp flera viktiga aspekter, jag tycker inte den är dömande som du påstår. Sen kan jag tycka att det är lite roligt att du skriver att er gård är väl underhållen och därför tar det minimalt med tid för hagskötsel men det tar väl en himla tid, kraft, pengar och energi att underhålla en gård???

Det var värst vad du tar i.

Jag tänker bara ungefär som mabuse - det där beror väl mest på vad man vill att ens barn ska anpassa sig till. Om man har något slags idéer om att vissa former av anpassning är mer önskvärda än andra, så försöker man ju skapa situationer som innebär den där önskvärda anpassningen. Om det inte rymmer en häst åt föräldern under några år, så må väl det vara hänt. Jag ser inte problemet.

Jag vet inte vad du gapar om, jag tycker tråden är intressant och tar upp flera viktiga aspekter, jag tycker inte den är dömande som du påstår. Sen kan jag tycka att det är lite roligt att du skriver att er gård är väl underhållen och därför tar det minimalt med tid för hagskötsel men det tar väl en himla tid, kraft, pengar och energi att underhålla en gård???

Det går väl att köpa en väl underhållen gård? Eller leja för arbetet innan man flyttar in. Gör man saker ordentligt från början (markberedning, smarta lösningar, få hö och hösilage levererat till gården etc.) så behöver det inte bli så mycket mer omfattande än om man har häst inhyrd. Om det sedan kostar pengar är det väl upp till den som valt att bo där att lägga ut de kronorna. En gård behöver heller inte per automatik innebära 164 hektar mark att ta hand om, den kan bestå av gräsmatta, stall, hagar och ridbana.

Jo men om man vet med sig att man blir bitter och missunnsam för att man offrar hästeriet för att ha barn, ja då tycker jag i ärlighetens namn att man ska skippa det där med barn. Man kan få sjuka barn, man kan få ett handikappat barn etc. Och betyder hästeriet så mycket för en, då tycker jag nog att man ska satsa på det faktiskt och skippa barnbiten. Det är så oerhört mer dramatiskt att skaffa barn än att inte göra det. Speciellt för barnen som det handlar om.

Men om man drar det till sin spets, vart vill du och de med dig som argumenterar emot t ex Sar och Flip the Frog komma? Till att det är olämpligt att ha häst överhuvudtaget om man har barn? För de allra, allra flesta normalt funtade människor kommer barnen i första rummet och om msn tex skulle få ett handikappat barn som gjorde att utrymmet för intressen totalt försvann, då skulle de allra, allra flesta köpa läget för barnet är trots allt viktigast. Om man däremot lyckas få till en fungerande vardag med barn och hästar, varför i hela friden ska msn bli klankad på då? Alla familjer har det ju olika, några kanske jobbar mycket och pendlar, andra jobbar närmre hemmet och har en häst. Många studier säger ju dessutom att det är positivt för barn att växa upp tillsammans med djur. Snälla, inse att det finns olika sätt som kan vara bra o sluta klanka så förbenat på dem som valt annorlunda än ni själva!

Poängen är väl att ingen klankar! Men några tar åt sig så det liknar ingenting.

Några andra undrar bara vad som är möjligt att få ihop och hur andra gör. Av intresse. Jag tycker att det är intressant hur folk pusslar ihop sina liv med den här rätt extrema hobbyn.

Jag fattar inte varför det är så aggressivt i den här tråden, jag ser verkligen ingen anledning.

Fast många upplever det ju uppenbarligen som klankande...

Ja det är verkligen en extrem hobby, har jag med lite distans insett. Och nu har vi bara diskuterat tidsaspekten inte den ekonomiska biten. En hobby som kostar tusenlappar varje månad är i sig rätt extrem. Tycker jag. Men en del har ju råd med det, de allra flesta tror jag kompromissar bort mycket annat för att ha råd. Kompromisser som på något vis är svårt att inte låta drabba barnen.

Tid är ju dock viktigare än pengar men jag personligen börjar undra allt mer om jag verkligen kommer kunna motivera ett hästköp för mig själv i framtiden.

Men det är väl inte konstigt att man blir provocerad.
Flera har här skrivit om hur de gör och sedan talar ett gäng här om för dom att så kan man inte göra,
-inga barn kan sysselsätta sig själv någon längre stund och kan de det, är det taskigt föräldraskap
-man kan inte göra i ordning en häst på 10 minuter, dåligt hästägarskap
-barn tröttnar på sin trädgård på max två dagar, dåligt föräldraskap att låta barnen leka i sin kära sandlåda
-det går inte att rida meningsfullt om man bara har en timma på sig, dåligt hästägarskap
-underhåll av en hästgård måste vara tungrott och ta tid (och att köpa tjänster finns inte)

Alla är olika! Både barn och vuxna fungerar olika, jag vet barn som inte kan lämnas utan övervakning mer än sekunder i stöten, jag känner barn som inte är nöjda med att leka själva längre stunder än ett par minuter, MEN jag känner också barn som gillar att leka själva i trädgården och som trivs utmärkt med det.

Några har skrivit hur de gör och sedan har några andra i ganska hårda ordalag talat om att det inte går/är dåligt föräldraskap *punkt*.

Återigen: Alla är vi olika och har olika förutsättningar. Somliga borde fundera på detta innan man dömer ut andras levnadssätt.

/AA

Senast ändrad:

Och där kom ännu ett insinuerande att barnen drabbas p g à ekonomiska kompromisser... Stackars, stackars alla barn till hästintresserade föräldrar, det verkar vara ett straff att behöva födas i en sådan familj... Det finn de som bor jätttedyrt o de som spenderar massor av pengar på kläder oxå. Stackars alla barn...

Senast ändrad:

Men usch jag kan ändå inte låta bli att tänka på tråden där mamman hade x antal hästar och de hade knappt råd att åka utanför tomten. Visst finns det de som går för långt. Jag har en nära släkting som gjorde det och just därför knep det väl lite extra för mig den gången.

Jag hade ett par ytligt bekanta som verkligen strödde pengar runt sig, men barnen fick bara begagnade kläder och leksaker. Det kändes också som en konstigt prioritering som jag funderar än på idag. Vanligast är väl annars att man håller det ungefär som mot sig själv.

Men det är väl inte konstigt att man blir provocerad.
Flera har här skrivit om hur de gör och sedan talar ett gäng här om för dom att så kan man inte göra,

Nej, jag läser inte alls in det du läser in.

-inga barn kan sysselsätta sig själv någon längre stund och kan de det, är det taskigt föräldraskap

Nej, förvånansvärt självständiga barn.

-man kan inte göra i ordning en häst på 10 minuter, dåligt hästägarskap

Nej, det verkar (i mina ögon) vara tråkigt för hästägaren själv. Hästen lider säkerligen inte av lite halm i svansen.

-barn tröttnar på sin trädgård på max två dagar, dåligt föräldraskap att låta barnen leka i sin kära sandlåda

Nej, förvånansvärt att barn lyckas roa sig själva på samma plätt dag efter dag.

-det går inte att rida meningsfullt om man bara har en timma på sig, dåligt hästägarskap

Nej, men möjligen tråkigt för hästägaren.

-underhåll av en hästgård måste vara tungrott och ta tid (och att köpa tjänster finns inte)

Jag har aldrig sett en hästgård som inte krävt en hel del skötsel. Köpa tjänster står envar fritt, men de flesta har ju inte obegränsat med pengarna (när hästar och barn fått sitt).

Dåligt föräldraskap har ingen skrivit ett ord om, vad jag har sett.

Men kan du inte medge att alla är olika och bara för att du inte träffat på några självständiga barn som gärna sysselsätter sig i sin barnanpassade trädgård, så betyder det inte att det inte existerar några sådana barn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V