Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkligen?! Hellre ett totalt hästavstående än att du har en begränsad tid på dig, i alla fall vissa dagar?
Men det gor man ju oftast inte varje dag nar man har egen hast, i arlighetens namn, vare sig man har barn eller inte....
Hur länge är "hur länge som helst" mer exakt?
Menar du att din ettåring leker på egen hand eller med sitt syskon i 2-3 timmar medan du fixar med hästen och rider? Och under de 2-3 timmarna slår sig inte ettåringen en enda gång och behöver tröstas, behöver inte snytas, gör inte i blöjan, slarvar inte bort sina vantar och fryser om händerna, och utsätter sig heller inte för några faror eller tultar iväg utom synhåll?
Någon skrev lagom nedlåtande om "caféhäng", själv tycker jag att just kaffe/annan dryck och gott fikabröd är en av relativt få saker som man kan dela med alla oavsett ålder.
Jag skrev att de roar sig själva, inte att jag lämnar dem ensamma!!
Jag pysslar med mitt och de pysslar med sitt, men vi gör det sida vid sida. Vi har, som jag skrev, byggt lekplats i direkt anslutning till stallet och vi har staket runt innergården vilket gör att de inte kan traska utom synhåll.
Jag har uppsikt från över lekplatsen från där vi förvarar foder, hö och halm och vi har satt in ett fönster så att man ser ut över lekplatsen från uppbindningsplatsen. Vi sätter för dörröppningen till stallet med grindar så att ungarna inte kan komma in när man har en häst på gången. Det är just när jag mockar som jag inte ser hela innergården, så under den tiden får lillasyster sortera ryktborstar eller sitta i vagnen och softa. 3-åringen har grep, kratta, sopkvast och skottkärra i sin storlek och gillar att hjälpa till (men hänger mest i sandlådan nu förtiden).
Vi har ett fikabord utanför stallet och äter ofta mellanmålet där.
Rider gör jag förstås inte (och det skrev jag också) när jag är själv med barnen.
Och jo, båda två kan roa sig själva i 2-3 timmar. I det inkluderar tid för lite TLC (iaf för lillasyster), men ingen av dem hänger mig i byxbenen efter x minuter och vill ha underhållning.
Själva stallet är lättskött och tar mig inte mer än 15 minuter att fixa en vanlig dag. Men vi är ofta ute i många timmar och gör då även en massa annat, snickrar t ex (renovering pågår).
Jag tycker faktiskt inte heller att stallarbete/laga hagar/renovera är något särskilt bra sätt att umgås med småbarn.
När barnen är runt 20 (och längre och starkare än jag själv), är det där däremot utmärkta umgängessätt, tycker jag. Man får mer gjort än någonsin!
Men det gor man ju oftast inte varje dag nar man har egen hast, i arlighetens namn, vare sig man har barn eller inte....
Det ar ratt ofta som jag rider min hast med nagra halmstran i svansen, och inte ryktar jag varje dag heller - en grundlig borstning brukar duga alldeles utmarkt och det tar ju inte sarskilt lang tid. Nagon dag i veckan brukar jag pyssla med detaljerna, inklusive ladervard. Jag gjorde exakt likadant for manga ar sedan, nar jag jobbade heltid och var singel utan barn, med hasten jag hade da.
Begränsat med tid har jag väl nästan alltid, men om jag ska göra iordning hästen på tio minuter flera gånger i veckan och rida högst en timme (fram- och avskrittning inkluderat), så är jag hellre utan häst, ja. Jag har väldigt svårt att vara glad åt saker som jag stressar mig igenom, och ser ingen mening med att ha häst om det mest känns som en stressig arbetsuppgift att klara av.
Samma sak med barnen, om jag inte har (hade) tid med dem, ser jag ingen anledning att få dem från början.
Men jag har så svårt för det där, att "umgås" sida vid sida. Visst måste man göra det ibland, t ex när jag lagar mat, diskar, tvättar eller byter blöja. Men jag har skaffat barn för att jag faktiskt vill vara med dom, sitta på golvet och bara vara med dom, när de själva vill. Jag menar, de går ju iväg och vill greja på egen hand också. Detta är ingen kritik mot dig, utan bara en reflektion över hur jag själv gör. Vi brukar ofta på helgen gå på utflykt hela familjen i skogen med matsäck och sitta på en sten, snödriva etc och bara "hänga" för att använda ett ungdomligt uttryck. Sånt tycker jag är kul, kanske för jag är uppväxt med det själv.
Självklart går det att slänga på sadel och träns på den tiden, men rykta grundligt också? Verkligen?
Ja vi tycker olika då. Men tänk bara på att inte döma andras förmåga att umgås efter din egen /o/förmåga.
Så det kan ju vara bra att veta att det faktiskt går och inte är en omöjlighet.
Där ser man, då har vi verkligen olika uppfattningar i frågan. Själv älskar jag att läsa men har sällan tid att helt uppslukande läsa i den tidslängd jag skulle önska. Men det skulle aldrig falla mig in att sluta läsa för det.
Öm tå, eller? Det är helt otroligt så mycket försvar som poppar upp i den här tråden.