Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Säkert inte, men om man drar av hästen lite snabbt med en borste och slänger på sadel och träns har man knappast varit grundlig. Och visst är det ok ibland, men jag skulle inte vilja göra så varje dag.

Verkligen?! Hellre ett totalt hästavstående än att du har en begränsad tid på dig, i alla fall vissa dagar?

Begränsat med tid har jag väl nästan alltid, men om jag ska göra iordning hästen på tio minuter flera gånger i veckan och rida högst en timme (fram- och avskrittning inkluderat), så är jag hellre utan häst, ja. Jag har väldigt svårt att vara glad åt saker som jag stressar mig igenom, och ser ingen mening med att ha häst om det mest känns som en stressig arbetsuppgift att klara av.

Samma sak med barnen, om jag inte har (hade) tid med dem, ser jag ingen anledning att få dem från början.

Men det gor man ju oftast inte varje dag nar man har egen hast, i arlighetens namn, vare sig man har barn eller inte....

Jag gör i stort sett det där som Mabuse listade varje dag i stallet. De dagar jag inte hinner det, ser jag som "mellandagar". Om nästan alla dagar i stallet vore sådana dagar, skulle jag tycka att hela grejen var tråkig.

Att stressa fram, inte hinna byta några ord med stallkompisar, inte hinna ge någon annan ett handtag som behöver det, inte hinna klia hästen i nacken och prata med henne, inte hinna skritta fram och av ordenligt, inte hinna få till riktiga dressyrpass eller vettigt långa uteritter - nej, jag ser verkligen inte charmen med det.

För mig var det dock inget problem att välja bort det under småbarnsåren.

Hur länge är "hur länge som helst" mer exakt?

Menar du att din ettåring leker på egen hand eller med sitt syskon i 2-3 timmar medan du fixar med hästen och rider? Och under de 2-3 timmarna slår sig inte ettåringen en enda gång och behöver tröstas, behöver inte snytas, gör inte i blöjan, slarvar inte bort sina vantar och fryser om händerna, och utsätter sig heller inte för några faror eller tultar iväg utom synhåll?

Jag skrev att de roar sig själva, inte att jag lämnar dem ensamma!!

Jag pysslar med mitt och de pysslar med sitt, men vi gör det sida vid sida. Vi har, som jag skrev, byggt lekplats i direkt anslutning till stallet och vi har staket runt innergården vilket gör att de inte kan traska utom synhåll.

Jag har uppsikt från över lekplatsen från där vi förvarar foder, hö och halm och vi har satt in ett fönster så att man ser ut över lekplatsen från uppbindningsplatsen. Vi sätter för dörröppningen till stallet med grindar så att ungarna inte kan komma in när man har en häst på gången. Det är just när jag mockar som jag inte ser hela innergården, så under den tiden får lillasyster sortera ryktborstar eller sitta i vagnen och softa. 3-åringen har grep, kratta, sopkvast och skottkärra i sin storlek och gillar att hjälpa till (men hänger mest i sandlådan nu förtiden).

Vi har ett fikabord utanför stallet och äter ofta mellanmålet där.

Rider gör jag förstås inte (och det skrev jag också) när jag är själv med barnen.

Och jo, båda två kan roa sig själva i 2-3 timmar. I det inkluderar tid för lite TLC (iaf för lillasyster), men ingen av dem hänger mig i byxbenen efter x minuter och vill ha underhållning.

Själva stallet är lättskött och tar mig inte mer än 15 minuter att fixa en vanlig dag. Men vi är ofta ute i många timmar och gör då även en massa annat, snickrar t ex (renovering pågår).

Låter som ett fiffigt upplägg för att faktiskt få ihop barntid med hästtid.

Fast hur mycket tid man känner att man behöver lägga för att vara tillfreds med sitt hästeri varierar ju mellan personer. Viktigast är ju att hästen mår väl och att msn skälv är nöjd och förstås att resten av livet fungerar tillfredsställande. Jag upplever det inte som något offer att inte putsa eller rykta varje dag utan i stället gör jag det jag behöver i lugn o ro o lämnar putsning etc till en dag jag hinner. På så vis är jag fram och tillbaka till stallet (10 min körväg) på 2.5 h de flesta dagar jag rider ; vilket är fyra per vecka ungefär) o känner att jag har hunnit det jag ska. Ett par dagar vilar han o då är jag fram i tillbaka på mindre en en timme o en dag har medryttaren. Man lägger nivån o ambitionsnivån olika, helt enkelt.

Ja, något annat har jag väl inte påstått?

Jag tycker inte att det låter det minsta roligt att lägga sammanlagt drygt en timme om dagen på hästen, ridning inkluderat, men om andra tycker att det är roligt så gärna för mig.

Jag tycker faktiskt inte heller att stallarbete/laga hagar/renovera är något särskilt bra sätt att umgås med småbarn. När barnen är runt 20 (och längre och starkare än jag själv), är det där däremot utmärkta umgängessätt, tycker jag. Man får mer gjort än någonsin!

Någon skrev lagom nedlåtande om "caféhäng", själv tycker jag att just kaffe/annan dryck och gott fikabröd är en av relativt få saker som man kan dela med alla oavsett ålder. :)

Någon skrev lagom nedlåtande om "caféhäng", själv tycker jag att just kaffe/annan dryck och gott fikabröd är en av relativt få saker som man kan dela med alla oavsett ålder. :)

Där håller jag med :-)! Och själva flyttade vi ju från hästgård just för att slippa haglagning etc etc o i stället kunna lägga den tiden på att göra roliga saker tillsammans med barnen. Jag menar mest att i alla fall jag hinner njuta av att vara i stallet även om jag numer snarare är där 2 h per dag i stället för 4. Jag prioriterar att göra det väsentliga i lugn o ro o lämna extrapysslet till t ex en dag i veckan. Dock är jag ju inte den som TS efterfrågar eftersom jag varken har eget stall eller jobbar heltid, så för oss funkar barn o häst utan stötte uppoffringar även om det såklart får planeras o prioriteras ändå.

Jag skrev att de roar sig själva, inte att jag lämnar dem ensamma!!

Jag pysslar med mitt och de pysslar med sitt, men vi gör det sida vid sida. Vi har, som jag skrev, byggt lekplats i direkt anslutning till stallet och vi har staket runt innergården vilket gör att de inte kan traska utom synhåll.

Jag har uppsikt från över lekplatsen från där vi förvarar foder, hö och halm och vi har satt in ett fönster så att man ser ut över lekplatsen från uppbindningsplatsen. Vi sätter för dörröppningen till stallet med grindar så att ungarna inte kan komma in när man har en häst på gången. Det är just när jag mockar som jag inte ser hela innergården, så under den tiden får lillasyster sortera ryktborstar eller sitta i vagnen och softa. 3-åringen har grep, kratta, sopkvast och skottkärra i sin storlek och gillar att hjälpa till (men hänger mest i sandlådan nu förtiden).

Vi har ett fikabord utanför stallet och äter ofta mellanmålet där.

Rider gör jag förstås inte (och det skrev jag också) när jag är själv med barnen.

Och jo, båda två kan roa sig själva i 2-3 timmar. I det inkluderar tid för lite TLC (iaf för lillasyster), men ingen av dem hänger mig i byxbenen efter x minuter och vill ha underhållning.

Själva stallet är lättskött och tar mig inte mer än 15 minuter att fixa en vanlig dag. Men vi är ofta ute i många timmar och gör då även en massa annat, snickrar t ex (renovering pågår).

Men jag har så svårt för det där, att "umgås" sida vid sida. Visst måste man göra det ibland, t ex när jag lagar mat, diskar, tvättar eller byter blöja. Men jag har skaffat barn för att jag faktiskt vill vara med dom, sitta på golvet och bara vara med dom, när de själva vill. Jag menar, de går ju iväg och vill greja på egen hand också. Detta är ingen kritik mot dig, utan bara en reflektion över hur jag själv gör. Vi brukar ofta på helgen gå på utflykt hela familjen i skogen med matsäck och sitta på en sten, snödriva etc och bara "hänga" för att använda ett ungdomligt uttryck. Sånt tycker jag är kul, kanske för jag är uppväxt med det själv.
En annan sak som jag tänkt på är dessa evinnerliga sjukdomsperioder. Nu är alla mina barn astma-barn så de är ju sjuka längre än andra, och inlagda på sjukhus ibland, men vi är väldigt ofta sjuka. Och då måste den ena föräldern vara på benen medan den andra kurerar sig eftersom vi inte har tillgång till barnvakt (och vem vill komma till en småbarnsfamilj som har vinterkräka?) särskilt ofta. Med våra sjukdomsperioder skulle vi aldrig kunna ha häst för den skulle bli helt försummad. Däremot om 5 - 6 år tänker jag skaffa häst igen med då tillsammans med en släkting så jag bara har halva ansvaret. Nåt annat skulle vara helt orimligt för mig, jag orkar inte med ytterligare ett måste, ytterligare ett ansvar eftersom jag tycker det är så ansvarskrävande att hålla ordning på tre småbarn. Och då har jag ändå en partner som egentligen tar större ansvar än jag. Men alla är vi ju olika såklart.

Senast ändrad:

Jag tycker faktiskt inte heller att stallarbete/laga hagar/renovera är något särskilt bra sätt att umgås med småbarn.

Ja vi tycker olika då. Men tänk bara på att inte döma andras förmåga att umgås efter din egen /o/förmåga.

När barnen är runt 20 (och längre och starkare än jag själv), är det där däremot utmärkta umgängessätt, tycker jag. Man får mer gjort än någonsin!

Vi har helt enkelt inte samma referensramar när det handlar om att umgås!

Men det gor man ju oftast inte varje dag nar man har egen hast, i arlighetens namn, vare sig man har barn eller inte....

Det ar ratt ofta som jag rider min hast med nagra halmstran i svansen, och inte ryktar jag varje dag heller - en grundlig borstning brukar duga alldeles utmarkt och det tar ju inte sarskilt lang tid. Nagon dag i veckan brukar jag pyssla med detaljerna, inklusive ladervard. Jag gjorde exakt likadant for manga ar sedan, nar jag jobbade heltid och var singel utan barn, med hasten jag hade da.

Självklart är det ju så att olika dagar ger olika tidsmöjligheter. Både vad man faktiskt har för tidsram att röra sig inom och vad som faktiskt behövs den dagen (spola ben, förbereda för tävling etc). Och där ser jag en klart fördel för de som har stall på gården och faktiskt kan ta vara på tidsmöjligheten när man kan och göra stallet under flera tillfällen under dygnet.

*kl*
Idag har jag kollat och 10 min stämde bra. Nu har vi tur med korta avstånd (ca 25 steg) från hage till stall och ännu kortare sträckor till vattenspilta och sadelkammare från skötplatsen, ju längre transportsträckor desto större tidsförlust.

Så det kan ju vara bra att veta att det faktiskt går och inte är en omöjlighet.

Begränsat med tid har jag väl nästan alltid, men om jag ska göra iordning hästen på tio minuter flera gånger i veckan och rida högst en timme (fram- och avskrittning inkluderat), så är jag hellre utan häst, ja. Jag har väldigt svårt att vara glad åt saker som jag stressar mig igenom, och ser ingen mening med att ha häst om det mest känns som en stressig arbetsuppgift att klara av.

Där ser man, då har vi verkligen olika uppfattningar i frågan. Själv älskar jag att läsa men har sällan tid att helt uppslukande läsa i den tidslängd jag skulle önska. Men det skulle aldrig falla mig in att sluta läsa för det.
Ang. stress så tror jag kanske att man har rätt olika "takt" i kroppen, det en känner att den behöver stressa för att hinna igenom kan vara en lagom takt som inte känns stressfull för en annan.

Samma sak med barnen, om jag inte har (hade) tid med dem, ser jag ingen anledning att få dem från början.

Där håller jag med. Och därför ser jag till att den tiden är tillgodosedd och anpassar mitt intresse efter det. Men jag är inte intresserad av att helt avstå.

Självklart går det att slänga på sadel och träns på den tiden, men rykta grundligt också? Verkligen?

Men jag har så svårt för det där, att "umgås" sida vid sida. Visst måste man göra det ibland, t ex när jag lagar mat, diskar, tvättar eller byter blöja. Men jag har skaffat barn för att jag faktiskt vill vara med dom, sitta på golvet och bara vara med dom, när de själva vill. Jag menar, de går ju iväg och vill greja på egen hand också. Detta är ingen kritik mot dig, utan bara en reflektion över hur jag själv gör. Vi brukar ofta på helgen gå på utflykt hela familjen i skogen med matsäck och sitta på en sten, snödriva etc och bara "hänga" för att använda ett ungdomligt uttryck. Sånt tycker jag är kul, kanske för jag är uppväxt med det själv.

Jag tar inte med mig sonen ut för att mocka eller snickra för att jag måste (och sannerligen inte för att det är det mest effektiva) utan för att både han och jag tycker det är roligt!

Sen utesluter förstås inte det ena det andra. Vi har gått ner i tjänst båda två just för att kunna vara tillsammans med varandra och knoddarna! Vi bygger lego och tågbana, åker på utflykter och vi myser big time :) Men jo, jag tycker det är snäppet roligare att göra något som att baka ihop än att leka med bilar eller sitta i sandlådan i en timme... Och då är det ju kanon att ungarna gör det så bra själv! Och varken det eller att jag sedan har ett behov av egentid ibland ger mig minsta dåliga samvete!

Och när det gäller just kombinationen mellan hästeriet och familjelivet som ju tråden handlade om från början så tycker jag att vi har hittat en bra balans*! För mig/oss hade det inte fungerat att någon (eller båda) är själv i stallet i 2-3 timmar per dag. Så dels har jag få sänka min ambitionsnivå och så har vi då anpassat det dagliga stalljobbet så att barnen ska kunna vara med och för att det ska gå smidigt. För alla hade inte detta fungerat, men för oss gör det det.

(*Det som dock inte riktigt kommer gå ihop i ekvationen för vår del är att vi 'råkar' ha en 3-årig unghäst också... Men vi får se hur det fungerar. Och gör det inte det så är vi beredda på att tänka om).

Självklart går det att slänga på sadel och träns på den tiden, men rykta grundligt också? Verkligen?

Det är kanske är där en del av anpassningen ligger? Just behovet av att knacka stövränder i raka rader varje dag är kanske något som fungerar alldeles utmärkt för många av oss att ge avkall på?

Javisst. Nu är det dock en korthårig täckad häst och inget lurvmonster som gått utan täcke i blöta.

Ja vi tycker olika då. Men tänk bara på att inte döma andras förmåga att umgås efter din egen /o/förmåga.

Öm tå, eller? Det är helt otroligt så mycket försvar som poppar upp i den här tråden.

Så det kan ju vara bra att veta att det faktiskt går och inte är en omöjlighet.

Visst, att det är fysiskt möjligt att både ha häst, heltidsjobb och småbarn, tror jag säkert. Däremot är det ju uppenbart att det inte är möjligt att ha det på tillfredsställande sätt för väldigt många. Vad man sedan väljer bort (hästen, att få barn, renoveringarna, annat), är ju en smaksak. (Läser man på buke verkar ju tex många välja bort vettig mat med vidhängande matlagning, vilket inte är ett alternativ för mig.)

Där ser man, då har vi verkligen olika uppfattningar i frågan. Själv älskar jag att läsa men har sällan tid att helt uppslukande läsa i den tidslängd jag skulle önska. Men det skulle aldrig falla mig in att sluta läsa för det.

Jag har nog en nedre gräns under vilken läsning inte blir roligt. Om jag tex tycker att jag har så lite tid att jag bara klarar av den lättaste litteraturen (deckare, chic lit o dyl) och inte har möjlighet att läsa så pass mycket att det blir ett slags "litterärt samtal" som pågår av sig själv i mitt huvud, så tycker jag inte att det är roligt längre. Då blir det mer ett tidsfördriv av alltsammans, tex om jag sitter i något väntrum eller åker tåg eller så.

Kl

Alla har olika referensramar, vad man tycker är viktigt osv. Det ena försöker vissa få till är bättre en det andra...

När jag har heltidsjobb, småbarn, gård och hästar så går tid på bukefalos definitivt bort. Många präktnissar verkar istället hänga här väldigt mycket, kanske därför ni inte har tid att ha häst?

Andra hänger säkert framför Tvn i flera timmar varje dag, andra pratar flera timmar i telefon när barnen är med, andra är berusade framför sina barn...

Med en välorganiserad, väl underhållen gård så lägger vi inte många timmar på hagskötsel om året.

Min häst borstas minimalt, täckad. Hon mår utmärkt, hon är ute 16 timmar, fri tillgång på foder. Hon är en HÄST, hon blir inte ledsen för att jag inte borstar henne "grundligt" hon är ren ändå. Är hon inte ren så struntar hon i det oxå för hon är just en HÄST.

Blir så himla trött på att vissa skall dömma andra!!!! *KRÄKS* Hoppas ni mår riktigt gott nu eller vad är ert syfte?

Öm tå, eller? Det är helt otroligt så mycket försvar som poppar upp i den här tråden.

Öm tå? Försvar? Öh. Du väljer tolka mitt inlägg som att jag lämnar min 1-åring utan tillsyn (!) Sedan skriver att mitt sätt att umgås med barn inte är särskilt bra (!) och kallar det slutligen för försvar när jag vill förklara och förtydliga(!).
Så vad vill du uppnå med det du skriver egentligen?!

Och jag vidhåller Petruska: Döm inte andra efter hur du själv fungerar/inte fungerar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar