Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Varför så bitsk?

Det var inte menat att vara bitskt, men om det bara är att slänga på ett träns och sitta upp när man ska rida så måste det ju innebära att hästarna varken behöver sadlas eller ryktas innan. Och det är ju onekligen lite ovanligt, de flesta rider ju med sadel, och borstar av hästen innan de rider. Men då blir det ju iofs svårt att hinna rida på en halvtimme i stallet.

Här måste jag lägga in en liten dementi ang. lösdriftshållning (som inte på något sätt behöver eller bör vara en "slödrifts-hållning"...). Där blir skötseln mer enkel i och med att inga tider behövs passas ifråga om ut och in och inga stallkamraters hästar behöver hanteras, inga höpåsar måste packas i och med den fria tillgången på hösilage etc. vilket faktiskt gör - i alla fall i mitt fall- att hästen inte behöver ridas sporadiskt utan att tiden för ridning finns p.g.a. minimering av "kringarbetet". Däremot är ju visiteringen ännu mer viktig än för hästar på stall som leds in och ut av någon av stallkamraterna som kan reagera om något är fel ,så är det någon dag man inte kan åka ut så måste man ju se till att någon annan kollar hästen.

Ja, precis, med lösdrift tar hästskötseln mindre tid. Men om man fortfarande rider ett ordentligt pass varje dag så tar hästen ändå ett par timmar eller så i anspråk per dag. Ska man komma ner i tid ordentligt med hästeriet krävs troligtvis både att man har hästen på lösdrift, och att man sällan rider den, utan gör som någon i tråden beskrev: ibland får man loss en halvtimme, slänger på ett träns och rider barbacka i 20 minuter, det får bli sån ridning snarare än att rykta, sätta på sadel, träns, senskydd och martingal, och åka till ridhus för en timmes hoppträning. Att ha en häst på lösdrift som inte rids är förmodligen bland det minst tidskrävande sättet att ha häst i eget stall som man kan ha.

Intressant, jag tänkte tvärtom: om jag inte håller igång med mina intressen och motion nu, medan barnen är små, så kommer jag inte överleva tills barnen blir stora, jag kommer bli en deppig, otränad mupp. Och jag kommer känna att jag gav upp för mycket för barnen. Tid och ork att leka och vara social med barnen har jag ändå i begränsad mängd, för att vara ärlig, jag är inte en rolig och social lekmamma 24/7, jag orkar helt enkelt inte det, utan behöver ha annat i mitt liv än barn, även nu när de är små. Däremot kan jag ju inte lägga över ansvaret för barnen jag valt att skaffa hur mycket som helst på andra, så av den anledningen så kan jag inte ägna mig ohämmat åt hobbies och intressen nu.

Jag skrev klart min avhandling under mitt äldsta barns första två år, och jobbade sista året extremt mycket, var knappt hemma alls periodvis - när jag kom hem sov han sen länge, och när jag vaknade igen var han redan på dagis (jobbade 9-24 ungefär då). Men det ångrar jag absolut inte, tvärtom är jag jätteglad att jag orkade göra det då och blev klar, det var ju ändå bara en kort period, och barn har man hela livet.

Fast jag skrev inte att jag gett upp mina hobbies utan att jag dragit ner på dem. Jag har en hund kvar (unghunden som meriteras och går i avel) samt en marsvinsuppfödning. Vilket ändå inte alls äri klass med två hästar och egen gård. Utöver det studerar jag på högskola och jobbar extra ibland. Så nog har jag ett liv utöver att vara mamma.

Ja förhoppningsvis har man barnen hela livet men små är de knappast för evigt.

Om jag inte har tid eller ork att aktivera och sysselsätta mina djur så ger det mer dåligt samvete, press och "måsten" än det ger avslappning, rekreation och nöje. Då försvinner hela vitsen med att ha dem och de får mig knappast att må bättre.

KL

Vi har en 1-åring och en 3-åring och 3 hästar hemma (och en ponny utlånad).

Vi har hästarna på lösdrift vilket sparar oss mycket tid. Vidare så har vi byggt upp en lekplats i anslutning till stallet vilket gör att man kan fixa med foder, mocka och rykta även om man är själv hemma med barnen! Våra ungar älskar att vara ute och de kan roa sig själva hur länge som helst. Sedan är de i säng kl 20 och efter det så har vi 3h med egentid som man teoretiskt sett hade kunnat lägga på ett ridpass.

Nu har jag självmant valt att trappa ner på just ridningen, jag prioriterar mycket annat (och jobbar tyvärr lite för mkt. Är lärare och hur mkt tid jag än lägger på jobbet så blir jag aldrig klar...). Min målsättning är dock att rida minst 3 ggr i veckan. Jag har en bra häst som aldrig blir minst knasig eller tråkig av att gå sällan, men oftast går hon även med min medryttare 1-3 ggr/vecka. Rider periodvis för tränare 1 gång i veckan och försöker att rida ihop med kompisar då och då, för att slå två flugor i en smäll. Ofta är vi ute hela familjen + en häst också, på stranden eller i skogen.
´
Sedan jobbar vi inte heltid någon av oss. Ja just nu delar vi på att vara f-lediga med lillasyster som börjar på dagis till hösten när hon är 1,5 men även sedan så kommer vi att jobba 80-85% vardera. Hellre mycket tid och lite pengar, än tvärtom! Jag jobbar 'vanliga tider' (fast sällan längre än till 16, jag har ju 35 arbetsplatsförlagda h på en heltid och 10 förtroendetimmar utöver det) och min fru har varierande vilket inkl kvällar, helger och nätter då och då.

Men, även om det i teorin fungerar riktigt bra så frågar vi oss många gånger vad vi egentligen håller på med! Man är trots allt rätt knasig som har häst...

Det var inte menat att vara bitskt, men om det bara är att slänga på ett träns och sitta upp när man ska rida så måste det ju innebära att hästarna varken behöver sadlas eller ryktas innan. Och det är ju onekligen lite ovanligt, de flesta rider ju med sadel, och borstar av hästen innan de rider. Men då blir det ju iofs svårt att hinna rida på en halvtimme i stallet.

Jag menade inte att detta tillvägagångssätt är något jag gör varje dag, utan att när /om jag haft hästarna på hemmaplan så kommer det finnas möjlighet att mer effektivt ta tillvara på en plötslig fri halvtimme.

Att rida barbacka ibland är väl inget konstigt? Även om jag föredrar ett rejält dressyrpass MED sadel så är detddet vardagslycka att ibland få skritta ut en snabbis på bar hästrygg. :up:

Håller med om detta, det finns stor risk för att man får dåligt samvete för familjen och/eller hästarna, för att allt blir lite halvdant pga tidsbrist. För min del är det främst hästarna som får stå tillbaka.

Har för övrigt lösdrift, vilket för mig är självklart. Det har dock nackdelar ur säkerhetssynpunkt när man har med sonen (3 år). Som tur är gillar han att samla hö och lägga i foderspiltorna, vilket gör att han är ur vägen för hästarna. Men man kan inte lämna honom mer än några sekunder för han är inte rädd för hästarna öht och främst den ena är rätt lurig.

Hahaha- älskat att se vuxna som kryper ner på barnnivå och fäktas lite...
Jag kan ibland tycka det är såååååå trist att leka dessa eviga lekar där jag ska vara barn och mitt barn ska se till att jag kommer i säng... Jag gör det en stund och sen om jag får ångest över att jag hellre gör nåt annat så säger jag faktiskt att jag inte vill leka mer just nu och ska laga mat istället...

Däremot älskar jag att diskutera och prata med barnet, höra alla funderingar som finns i små människor, hitta på sagor tillsammans... Eller åka tillsammans till stallet och så hjälps vi åt med mockning, höpåsar, foderhinkar och borstar. Det tycker jag är kvalitetstid:angel:

Jag har inget minne av att jag ville träffa mina föräldrar mer. Vad skulle vi göra tillsammans liksom? hade helt olika intressen.

Och att jag väljer att surfa/laga makaroner mm den timmen är för att vi alla är trötta och hungriga efter jobb/skola/dagis, jag orkar bara inte prata med någon särskilt mycket just då, inte barnen heller. Det är en kort stund av slappe-återhämtning eller vad jag ska säga.

Läste ditt inlägg också Sar, och blir också lite imponerad av er som verkligen pallar leka med era barn.. fäktas med svärd, nej det gör jag inte. Gosa, gulla i soffan tillsammans gör vi ofta istället men just leka, nej jag gör det inte. Pussla gör vi en del förstås.

Senast ändrad:

Att rida barbacka ibland är väl inget konstigt? Även om jag föredrar ett rejält dressyrpass MED sadel så är detddet vardagslycka att ibland få skritta ut en snabbis på bar hästrygg. :up:

Aha, det framgick inte. Om de där snabba barbackaskrittturerna är den enda ridning som hinns med, så skulle jag säga att det år mindre ridning och träning med hästen än vad de flesta ryttare vill ha.

Men du menar att ibland, utöver dina vanliga ridpass, som tar betydligt längre tid än en halvtimme, så händer det att du också tar en liten barbackaskritt? Det är ju något annat, jag trodde du menade att hästarna tar ingen tid, för skötseln hinns med på en kvart om dagen, och om du rider tar det inte heller mer än en halvtimme. På en halvtimme är det svårt att hinna med något vettigt arbete på hästryggen, däremot kan man förståss koppla av en stund.

Men har dina barn kunnat sysselsätta sig själva sen de var små bebisar?

Jag tror det är väldigt vanligt att föräldrar och barn gör saker tillsammans - självklart har man olika intressen delvis, men det finns ändå rätt mycket man kan göra tillsammans, som är hyfsat kul för alla. Åka och bada på sommaren, gå i skogen, åka skidor, gå på museum, ofta försöker man ju introducera sånt man själv tycker är kul, och förhoppnings nappar barnen på något. Att leva helt separata liv låter lite...ensligt.

Om jag fattat det rätt, så är den där timmen efter hemkomst lite återhämtning och vila för alla i familjen, därefter drar alla iväg och gör sitt. Du går till stallet, pappan pysslar med sitt, och barnen gör sitt?

Nej som bebisar krävde de mer uppmärksamhet men inte att man hela tiden måste leka med dem.

Visst gör vi grejer tillsammans, ex picknick i skogen eller åker och badar eller så, men just hemma gör ofta var och en sitt.

Ja du har uppfattat det rätt, en timmes vila/mat och sen gör man det man känner för. Men det är ju ofta bara 2 dagar i veckan som är så fullmatade, jag rider inte varje dag och ibland rider jag senare efter att barnen somnat. Jag rider gärna i mörker, inga problem för mig bara underlaget är ok.

Jag har inget minne av att jag ville träffa mina föräldrar mer. Vad skulle vi göra tillsammans liksom? hade helt olika intressen.

Och att jag väljer att surfa/laga makaroner mm den timmen är för att vi alla är trötta och hungriga efter jobb/skola/dagis, jag orkar bara inte prata med någon särskilt mycket just då, inte barnen heller. Det är en kort stund av slappe-återhämtning eller vad jag ska säga.

Läste ditt inlägg också Sar, och blir också lite imponerad av er som verkligen pallar leka med era barn.. fäktas med svärd, nej det gör jag inte. Gosa, gulla i soffan tillsammans gör vi ofta istället men just leka, nej jag gör det inte. Pussla gör vi en del förstås.

Jag surfar också när jag lagar mat...
Min mamma försökte lära sig gilla hästar när jag började. Hon gav upp och det var nog lika bra. Min pappa fattar absolut noll. När jag var yngre frågade de pliktskyldigt hur det gick med hästen och jag svarade knapphändigt eftersom de inte fattade ändå. Idag tycker jag ibland att det hade varit kul om de lyssnat på svaret....Det är ju mitt liv och jag har inte så mycket att säga när jag inte pratar om häst.
Min plan är att oavsett vad mitt barn får för intressen så vill jag kunna lyssna och visa lite intresse. Just så att man kan prata om det som är viktigt i livet. Jag vet inte om jag kommer hålla den planen. Om intresset inte blir hästar utan dataspel... Jag är fruktansvärt dålig på att lyssna på sånt som jag är ointresserad av...

Jo det är lite så jag känner också, försöker fråga sonen lite om spelet, men jag är ju egentligen inte intresserad och det märker han ju direkt :cool:

Om jag inte har tid eller ork att aktivera och sysselsätta mina djur så ger det mer dåligt samvete, press och "måsten" än det ger avslappning, rekreation och nöje. Då försvinner hela vitsen med att ha dem och de får mig knappast att må bättre.

Så känner jag också, då tar det mindre tid att sticka ut själv och motionera "när som helst på dygnet" än att ha hund för att kunna motionera och ha en hobby.

Jag har två hästar hemma, och en dotter, och det är inte det minsta stressigt att få ihop allting, faktiskt, men då har jag även lite hjälp utav maken som vissa mornar släpper ut dom.

Nu jobbar jag halvtid på dagarna, ledig måndagar då vi umgås hela dagen, och tis-fre så jobbar jag cirka 8-13. Därefter så hämtar jag henne hos dagmamman, då ligger hon oftast och sover fortfarande (somnar vid halv tolv ungefär. Och då brukar vi passa på att vara ute direkt, jag ger hästarna lunch och hon hjälper till, ännu tycker hon det är jättekul, men det går bara på någon minut då jag packar påsen på kvällen och bara lägger den i hönätet i hagen. Därefter så pysslar vi på, när det fortfarande var snö ute tog vi ofta en tur med bobben och då fick hunden hänga med och få motion också. Nu är det bobbycaren som blir motionerad istället, och då passar jag på att öva stadga och lite lydnad med hunden istället.

Sen går vi in och busar, läser lite bok och myser. Vid fyra tiden brukar vi börja med middagen som är klar oftast runt kvart i fem, brukar ofta laga mat som gör sig själv i ugnen så att jag kan lägga mesta tiden på dottern, och sen äter vi när maken kommit hem. (alt om vi varit fullt upptagna ute så börjar han med maten när han kommit hem istället)

Sen har vi lite tid med familjen, då maken gärna spenderar tid med lillan. Antingen så gör jag då bort stallet, det är unghästar så det är mockning, lite promenader och tömkörning samt ryktning som vi ägnar oss åt, jag brukar ta en häst per dag ungefär. Har vi istället spenderat tiden på em ihop så lägger maken lillan och jag tar stallet då. Lägger jag lillan så tar jag stallet efter. Överlag kommer hästarna in runt 22 och ut runt 6-7.

I sommar ska vi ordna så att hästarna kan gå på lösdrift istället, vilket gör att maken slipper hjälpa mig med morgonen (vilket han iofs väldigt gärna gör). Själva skötseln utav hästarna går på cirka 20 minuter per dag, med vatten, hö och mockning, men då är jag givetvis hjälpt utav att jag har två små shettisar, det blir inte lika mycket hö att släpa och packa osv, dom klarar sig på ett fullt hönät från morgonen till em, då jag fyller på det och det räcker hela kvällen.

Senare så är förhoppningen att lillan kanske vill följa med i vagnen då jag kör, och vill hon inte det någon gång, så får jag köra när hon är med pappa, och på kvällar och helger.

Ja, precis, med lösdrift tar hästskötseln mindre tid. Men om man fortfarande rider ett ordentligt pass varje dag så tar hästen ändå ett par timmar eller så i anspråk per dag. Ska man komma ner i tid ordentligt med hästeriet krävs troligtvis både att man har hästen på lösdrift, och att man sällan rider den, utan gör som någon i tråden beskrev: ibland får man loss en halvtimme, slänger på ett träns och rider barbacka i 20 minuter, det får bli sån ridning snarare än att rykta, sätta på sadel, träns, senskydd och martingal, och åka till ridhus för en timmes hoppträning. Att ha en häst på lösdrift som inte rids är förmodligen bland det minst tidskrävande sättet att ha häst i eget stall som man kan ha.

Ett par timmar?! Ett ordentligt dressyrpass innebär (för mig) ca 30 min effektiv ridning + 10 min fram- samt avskrittning, d.v.s. ca 50 min pass. Tänker man sig att iordningsställandet av hästen före och efter tar ca 10-15 minuter så är det drygt en timme. Ett uteridningspass tar däremot ofta något längre eftersom man oftast skrittar mer. Åker man till ridhus och inte har ett sådant vid stallet (som vi har) så tar det minst två timmar oavsett om man har hästen uppstallad eller på lösdrift men ett ridhus är ju inte allena avgörande för om det blir ett ordentligt dressyrpass. Har man medryttare någon/några dagar per vecka eller en ung häst som inte jobbas varje dag så kommer man ner i en, för mina ögon, mkt rimlig tidsåtgång och det är ändå kvalité på passen.
Ju fler hjälpfaktorer man har såsom frostfri vattenflottör (ingen vattenbärning), skrittmaskin (perfekt fram- eller avskrittning medan man mockar ligghall), fri tillgång i storbal (ingen höpackning el. höhämtning) desto lättare och snabbare går det.

*kl*
Som jag ser det är hästeriet ett totalt egointresse som jag själv bara kan motivera så länge jag känner att barn och familj har fått sitt och att det inte blir alltför skev arbetsfördelning, egentid och ekonomi hemmavid. Alltså måste jag försöka anpassa mig till en hästhållning jag känner är sund men ändå uppfyller mina krav på en värdig tillvaro.
Men så gäller det ju med nästan alla sorters intressen där inte hela familjen är delaktig och tycker att den är jätteintressant, alltifrån garagemekning, caféhäng, älgjakt etc. Skillnaden med just hästeriet är ju att det är levande djur det handlar om som kräver omsorg varje dag.

Jag menar ett vanligt dressyrpass på en vuxen häst. Som man ryktar, kratsar hovarna och borstar ur man och svans på innan man rider. Och kanske sätter på lite mer utrustning än bara sadel och träns, typ benskydd. Att fixa det, plocka fram och plocka undan utrustning, skölja bett etc, tar mer än tio minuter för mig. Sen tillkommer kanske täcken, flugspray, avsvampning, reflexpåsättning, göra rent skydd, etc bereoende på årstid och väder.

Visst, dra av sadelläget med en borste och slänga på sadel och träns fixar man på tio minuter, men du får ju vara en riktig vessla om det verkligen bara tar tio minuter från det att du kliver ut genom ytterdörren hemma tills du sitter i sadeln.

Men du menar att ibland, utöver dina vanliga ridpass, som tar betydligt längre tid än en halvtimme, så händer det att du också tar en liten barbackaskritt? .

Exakt.
Att det är det som är fördelen med att ha hästarna hemma. Att det finns möjlighet att slänga in en snabbtur om man får en stund ledig i ett övrigt späckat schema.

Snabb, effektiv och grundlig är ju vad man behöver vara om man har en begränsad tidsram. Samt ha väl förspänt med nära till sadelkammare och vatten så att det inte går åt en massa tid bara på transportsträckor. Alla samtal med stallkamrater har dessutom en stor förmåga att agera tidstjuv. Sedan kan man ju sväva ut i det oändliga om man har fri tid och bara kan njuta av att pyssla!
Nu kommer vi kanske från ämnet men det jag ville påpeka är att ett ordentligt ridpass med adekvat omskötsel av hästen inte behöver innebära "ett par timmar" i stallet utan kan gå betydligt snabbare.
Allt extra "lull-lull" får man istället ta en dag då hästen vilar om det känns nödvändigt att utföra "lull-lullet".

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar