Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Barnen leker ju ganska mycket själv, de behöver inte servas hela tiden.
Så pappan har ju delvis fritid samtidigt som han är med barnen, ingen av oss ser samtid med barnen som något arbete ;)

När jag slappar framför datorn kan jag ju även hjälpa barnen med något, ex byta kläder, om de ska bada, laga mat eller så.

Du får låta dömande, det är ju risken när man skriver på forum.

Jag är ingen perfekt mamma och har heller ingen ambition att vara det. Sen lägger jag inte mer tid på hobby än på barnen, tvärtom. Vissa vardagar (brukar bli ca 2) så ser jag dem inte mer än en timme på kvällen, men andra dagar, ex idag när jag inte ska rida så är vi ju tillsammans hela kvällen, utom när jag ska släppa in pållarna och då är jag borta 20-30 min :)

Om jag på helgen håller på med hästarna ca 3 timmar så har jag ju resten av dagen med familjen, så det är inte så illa som det kanske lät först. Som sagt, vissa vardagar, inte alla, blir det en timme och det kan jag hålla med om är lite lite egentligen.

En grej som jag inte riktigt fattar är det här med att ha hästen/hästarna hemma?.

Välplanerad lösdrift! runt-om-skötseln av hästarna tar en vanlig dag 10-15 minuter om jag är effektiv (3 hästar).
Fylla på vatten, slänga in hö/silage i foderbaljorna (fri tillgång), mocka ur eventuell skit, och se till att alla djur är hela och friska.

Får man en halvtimme över kan man ta en snabbtur, bara att knata ut, kratsa hovar och slänga på ett träns så är man igång.

Ja det gör deras pappa såklart :)

Med andra ord så går in ekvation ihop därför att du i princip lever som att du inte hade några barn? Partnern tar barnen på morgonen och efter jobbet, du vaknar, tar hand om hästarna, åker till jobbet, kommer hem, äter, sätter dig framför datorn en stund, och går sen till stallet. Ingen gång har du ansvaret för barnen.

Oavsett om man betraktar barn som arbete eller inte, så sköter sig ju inte t ex en ettåring och en treåring själva såpass att man normalt kan slappa framför datorn samtidigt som man tar hand om dem. Att ta hand om småbarn tar tid, helt enkelt. Ett sätt att få mycket tid över till annat är såklart att inte behöva ta hand om dem, för att någon annan gör det.

Jag tror säkert att det är ett rätt bra sätt att få ihop hästar, jobb och barn, men det bygger ju på att man har en partner som är beredd att ta barnen själv väldigt mycket.

Som du beskrev din egen dag så är det ju inte en timme ens om dagen du träffar barnen, utan en timme om dagen är du och barnen vakna tillsammans i samma hus, men den timmen sitter du framför datorn medan deras pappa tar hand om dem. Träffar barnen gör du egentligen bara under den kvart eller så som ni äter middag.

Senast ändrad:

Då rider du barbacka på oklippta hästar, gissar jag? Eftersom du inte behöver lägga på täcken, borsta eller sadla? Och har så fina hagar att hästarna aldrig blir leriga eller smutsiga?

Mina djur blir inte leriga, de rullar inte i lera. Borsta där man måste och fixa hovarna tar ju bara ett par minuter. Eller så täckar man ridhästarna, så tar det fortfarande bara ett par minuter.

Kl

Varför skall ni hålla på och hacka på någon som inte gör precis som dig???

Vad vet ni om situationen omkring??? Vad trött jag blir på er!!!

Den tid en förälder har tillsammans med sitt barn omkring hästar kan vara mycket mer kvalitetsfylld än att lämna sitt barn på fotboll flera dagar i veckan.

Det handlar väl mest om att småbarn tar tid, någon måste ta hand om dem all deras vakna tid. Sen kan ju denna någon vara förskolepersonal, föräldrar, barnflickor, släktingar, eller vad det nu är, men någon måste göra det. Ofta när man är förälder är man denna någon ganska mycket, och medan man tar hand om småbarn är det svårt/omöjligt att rida samtidigt. Så antingen får man rida mindre (en halvtimmes barbackatur ibland, t ex), eller så får nån annan ta hand om barnen. Det är ju inte krångligare än så. Att prata kvalitetstid när det gäller småbarn känns nästan lite fånigt, ofta menar man väl tid man bara ägnar åt barnen och inte gör annat samtidigt, men vem kan göra annat samtidigt efter nån ordning när man har hand om småbarn? Fotbollsträning etc är väl knappast tillämpligt som jämförelse, det finns väl inga fotbollsträningar för tvååringar?

Ett svar på frågan: hur hinner du med hästar, barn och jobb är ju helt enkelt: Inga problem, jag tar nästan aldrig hand om barnen. Då hinner man.

Jag vet inte hur du läser mina inlägg? Jag umgås med mina barn ganska många timmar i veckan.

Ett svar på frågan: hur hinner du med hästar, barn och jobb är ju helt enkelt: Inga problem, jag tar nästan aldrig hand om barnen. Då hinner man.

Eller att man aldrig sover själv. Eller att man inte jobbar heltid. Då funkar det. Eller som sagt, att någon annan tar hand om barnen.

Du skrev ju att du kommer hem klockan fem, och går ut till stallet klockan sex, däremellan hinner du med att slösurfa en timme. För att den ekvationen ska gå ihop kan du ju inte gärna ta hand om barnen i flera timmar dessutom. När jag frågade vem som tar hand om barnen under tiden (mellan klockan fem och sex alltså, medan du sitter framför datorn) så svarade du pappan. Pappan tog också hand om barnen på morgonen, när du fixade med hästarna och åkte till stallet.

Var är tiden du har hand om barnen?

Det gör jag samtidigt som jag äter ;)

Idag ex var hemma vid kvart i 5, gjorde pannkakor, käkade, slappade vid datorn till kl 6. Sen gick jag o dottern till stallet och pysslade lite, hon red lite på ponnyn. Sen tillbaka med dottern och gick själv till stallet och red, tillbaka vid halv nio, då jag körde och handlade.

Men att göra pannkakor tar tid, åtminstone för mig, de ska ju vändas och gräddas, och samtidigt hinna äta, och prata med barnen på en dryg timme? och sen behöva sticka iväg och handla så sent. Det är ju ditt liv och dina val, men problemet med sådana här trådar är alltid "jag hinner minsann med allting, och då har jag 10 hästar och fyra ungar och heltidsstudier och heltidsarbete och vi ska precis renovera hela stallet nu" att barnen aldrig kan välja. De måste leva med sina föräldrars val. Det skiljer sig inte från de pappor som satsar på sin karriär och aldrig är hemma och låter mamman ta hand om barnen i stället, men frågan är om det är ett ideal att eftersträva? Jag tycker inte det. Småbarn tar tid. Och de måste få ta tid. De kan inte välja.

Någon annan... det att låter som att det skulle vara tant Greta i grannbyn.

Ganska ofta tar kvinnor ett större
ansvar för barn/barnen till förmån för
männens karriär/intresse. Här verkar det vara tvärtom. Det viktigaste är väl att familjen mår bra och alla är nöjda?

Att vara en närvarande förälder är inte synonymt med att man är en bra förälder. Jag personligen värdesätter tid med barnen/familjen enormt högt. Inte för att min mamma var frånvarande under några år pga. studier/arbete utan för att jag Vill.
Jag funderar ibland på hur människor som tycks "få till allting" får till det, och ibland kan jag tänka att barnen kommer ikläm. Har bekanta tex. som har väldigt späckat schema med jordbruk, jobb och familj. Men de verkar må bra allihopa.

Bara för att andra gör saker på ett annat sätt än man själv och prioriterar annorlunda behöver inte det vara fel. Och behöver inte betyda att barnen mår dåligt.

Jag har en dotter på fyra, och gjorde helt enkelt så för ett år sedan, att jag köpte en ponny åt henne, så får hon följa med till stallet.

Kl 6.45-7.00 lämnar jag på dagis. Ibland har vi varit och släppt ut hästarna på vägen.

16-17 hämtar jag på dagis, vi åker till stallet. Jag mockar, och hon leker/spelar i min telefon. Sen tar vi in hästarna, rider, ev släpper in innan vi åker hem.

Jag hinner dock nästan alltid bara rida en häst på vardagarna, så medryttare är en bra grej.

Har alla tre inackorderade.

Senast ändrad:

När äter ni middag? :)

För mig är det smått obegripligt både hur du hinner allt det du skriver att du hinner mellan jobbet och stallet - slösurfa en timme, vara med barnen, laga mat och äta, allt på 1-2 timmar?

Jag förstår inte heller hur du hinner ta hand om två hästar och rida en på två timmar eller mindre. Rätt korta ridpass, låter det som.

Jag förstår inte heller hur det kan räcka med tre timmars stalljox på helgen, om du har eget stall. Jag känner ingen stallägare som lägger så lite tid på att ta hand om allt.

Någon annan... det att låter som att det skulle vara tant Greta i grannbyn.

Ganska ofta tar kvinnor ett större
ansvar för barn/barnen till förmån för
männens karriär/intresse. Här verkar det vara tvärtom. Det viktigaste är väl att familjen mår bra och alla är nöjda?

Visst är det så. Kvinnor är de som tar ansvar för hem och barn. Småbarnspappor är de som jobbar mest. Men är det ett ideal att eftersträva? Jag tycker inte det. Att ha eget stall tar ju massor med tid. Laga staket, underhåll, dra nya hagar etc etc. Och på det ha småbarn och heltidsarbete och hålla flera hästar i gång. Den ekvationen funkar bara inte.

Åh det är så intressanta diskussioner, vet inte om jag orkar svara alla bara ;)

Ok mitt ord slösurfa kanske inte passar mellan 16.45 -18 eftersom jag samtidigt matar barn, snabblagar mat (pannkakor el makaroner m köttbullar, el macka) men jag surfar lite snabbt när jag gör det. Men jag slösurfar på kvällen istället, äter kanske något lite gott samtidigt som jag surfar efter att barnen är nattade.

Jag hinner rida en häst på 2 timmar, mockning är gjord på morgonen. Den ena hästen rids just nu endast på helgerna (hon är född -10) och hinner jag inte alls får hon vila, det är ingen brådska med henne. Den andra rider jag 5 dagar i veckan. Jag har ridbana hemma på gården (men i vintras vilade hon någon mer dag för jag pallade bara inte köra till ridhus så ofta)

Så de dagar jag lägger 3 timmar (helgen så) blir det 2 timmars ridning och en timmes pyssel (laga hage, mocka ut någon bädd, fylla på halm etc.)

Sen efter det hittar vi ofta på något tillsammans med barnen.

Den dagen jag tog som ex var en vardag som jag rider hästen och handlar och inte umgås mycket med barnen.
Idag är det en dag jag valt att låta hästen vila och har som ni kanske märker inte kommit iväg till stallet än, jag ska bara släppa in dem tar väl högst en 30 min. Så idag har jag o maken lagat lite mat, och sen blir det lite surfning, kör en maskin tvätt också. Sonen har jag umgåtts lite med och ska mer, men i ärlighetens namn har vi så olika intressen så jag tycker det är lite svårt. Jag frågar hur han haft det i skolan och låter honom visa hur nya dataspelet fungerar.

Dottern har nu somnat men hon kommer vakna om någon timme och då är det fullt ös igen på henne.

Förlåt ostrukturerat svar, men maten är i ugnen o jag är hungrig!

Tråkmat som pannkakor o makaroner blir det inte varje dag men de dagarna det är lite stressigt blir det så.

Senast ändrad:

Tack Klockmalvan som ser det ur lite andra synvinklar.

Jag själv är uppväxt på ett jordbruk och umgick aldrig med mina föräldrar mer än vid kvällsmat. Varför skulle vi göra det, skulle nästan se det som ett straff? Nu hade vi lite andra problem i vår familj men våra föräldrar lekte aldrig med oss barn, då hade jag nog undrat om de inte mådde bra.

Jag var äldst och hade ibland lite koll på minsta systern men jag tror vi var ganska självgående alla.

Vi klarade oss hyffsat.

Jag ser mig absolut inte som en människa som "minsann ska klara det och det", utan jag gör det jag vill göra.

Det jag inte vill göra är att inreda eller renovera hus, köpa snygga kläder, laga mat från grunden, ha snyggt och storstädat alltid så det gör jag nästan aldrig. Som jag skrev städar jag en gång i veckan, annars är det ganska rörigt hemma. Har valt att varken ha hund eller katt för jag vill slippa hår överallt och jag har inte tid heller.

Kattenizze skrev också att barnen inte kan välja. Nej de ska inte välja heller för det gör föräldrarna åt dem. Barnen får följa med på det föräldrarna hittar på helt enkelt. Sen finns det ju gränser, skulle aldrig få för mig att ta med dem på konsert eller så, inte heller på hästtävlingar, då skulle jag tycka synd om dem. Då är de hemma och spelar spel med sin pappa istället.

Men om man vänder på det, ni som är hemma flera timmar varje vardag med barnen, hur får ni tiden att gå?

Förlåt jag svarade fel först, trodde du undrade vem som tog barnen när jag var i stallet, när jag är hemma så är det vi tillsammans som gör det, eller jag om pappan har något han känner att han måste göra.

En dag som igår tar jag inte hand om barnen flera timmar, det blir bara den timmen mellan 16.45 -18. Eller om jag går ut senare (om maken ska göra något) så blir det mellan 16.45-19.

Men som idag är vi hemma tillsammans flera timmar även om vi just inte gör så mycket ihop egentligen. Imorgon är jag hemma hela dagen först bara med dottern sen hämtar jag sonen vid 13 så det blir ganska många timmar. På fredagen brukar jag försöka hinna rida och blir borta på kvällen 2 timmar men hemma resten.

Förlåt om jag varit lite otydlig, fler frågor någon ?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar