Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

äh
tio tecken

ids inte diskutera.

Och jag måste säg att jag har funderat mycket på att ev sälja en av hästarna, de har varit till salu i två omgångar men jag har ångrat mig. Kanske lånar jag ut en häst till hösten, eller ställer helt enkelt av en av dem. Jag får se, jag vet redan nu att jag inte kommer orka hålla igång två stycken.

Vad skulle jag göra istället liksom?

Det viktigaste är väl att familjen mår bra och alla är nöjda?

Ja, men det var väl inte det som diskuterades här? Utan hur man får ihop ekvationen jobb + barn + hästar. En lösning är: låt nån annan ta hand om barnen. En annan lösning är: sälj hästen. En tredje lösning är: Ha hästen på lösdrift och rid den sporadiskt. En fjärde lösning: sluta jobba heltid.

För barnens del så kan säkert alla lösningar fungera bra. Så länge där är någon som tar hand om dem, så tror jag inte det gör så mycket om det är mamma eller pappa eller farfar eller nån annan. Men trådens ämne var ju inte "Hur mår barn till mammor som ägnar kvällarna åt stallet istället för åt familjen?" utan "Hur får man ihop småbarn och jobb och hästar tidsmässigt?".

Men om man vänder på det, ni som är hemma flera timmar varje vardag med barnen, hur får ni tiden att gå?

Å, det är mycket enkelt. :p Jag är hemma själv med en sexmånader och en tvåochetthalvåring mellan klockan två och klockan sju ungefär varje vardag. Jag brukar tillbringa de timmarna med att:

*Bygga med klossar
*Bygga med duplo
*Läsa högt
*Rita
*Sjunga barnvisor
*Byta blöjor
*Laga mellanmål
*Vika tvätt/plocka ur diskmaskin/diska/sopa hallgolv/annat hushållsarbete
*Duka fram och duka av
*Byta blöjor
*Amma
*Göra roliga grimaser och ljud åt bebis
*Förbereda middag
*Slösurfa på telefon med ett barn i knäet och andra barnet bredvid lekandes
*Söva trött och gnällig bebis
*Mata bebis
*Gå och handla till middag
*Gå på promenad/till lekplats/till skogen
*Åka på miniutflykt med tvärbanan

Inte allt detta varje eftermiddag förståss, men ett urval.

Oj, att du orkar, jag är imponerad :D

Om ett år är det kanske jag som sitter där med klossarna :eek:

Det handlar väl mest om att om man inte gör allt det där, så har man snart två skrikande, ledsna barn, och då kan man ändå inte göra något annat. Små barn tar ganska mycket tid att ta hand om, de behöver bli omskötta, få mat, rena kläder, underhållas och lekas med. Väldigt få tvååringar är helt självgående, och inga bebisar.

Ja, men det var väl inte det som diskuterades här? Utan hur man får ihop ekvationen jobb + barn + hästar. En lösning är: låt nån annan ta hand om barnen. En annan lösning är: sälj hästen. En tredje lösning är: Ha hästen på lösdrift och rid den sporadiskt. En fjärde lösning: sluta jobba heltid.

För barnens del så kan säkert alla lösningar fungera bra. Så länge där är någon som tar hand om dem, så tror jag inte det gör så mycket om det är mamma eller pappa eller farfar eller nån annan. Men trådens ämne var ju inte "Hur mår barn till mammor som ägnar kvällarna åt stallet istället för åt familjen?" utan "Hur får man ihop småbarn och jobb och hästar tidsmässigt?".

Jag är inte så säker på det. Jag tror att föräldrar behövs för sina barn. Däremot kan de ju vara mer eller mindre lämpliga, men det är en annan sak och en annan diskussion. Jag tänker på tävlingsryttare på hög nivå som har med sig barn och barnvakter på tävlingar. För att de ska hinna träffa sin barn. Barnen får inte vara i sin hemmiljö och koppla av på helgen utan föses runt omkring i världen. Men det "funkar" ju eftersom barn är så anpassningsbara.
Det här med tid fattar jag inte. Många säger att allting går bara man planerar! Jag läste ett reportage om en förälder vars barn tävlade ponny och satsade på eliten. De planerade minutiöst, men mycket riktigt fick barnen göra läxorna i bilen på väg till träningarna, hur skulle de annars hinna?. Tiden är ju densamma för oss alla.

.

Men om man vänder på det, ni som är hemma flera timmar varje vardag med barnen, hur får ni tiden att gå?

Jag föräldraledig med två 1-åringar och en 4-åring. Vi byter blöjor, klär på oss och åker till dagis med 4-åringen (som är där några timmar varje dag), vi bajsar igen, vi gör mellanmål, vi tvättar bort kladd i håret, snubblar över de förbenade leksakerna (och tänker att jag ska snart ska ta upp dem), fyller en diskmaskin, tröstar tvilling1 när tvilling2 har lagt sig på henne, börjat fundera på potträningen eftersom blöjhinken svämmar över och jag inte hunnit gå ut med den, och sen langar jag in en tvätt eftersom bajset på kläderna måste tvättas och inte ligga på golvet, sen nojjar jag över någon utklädningsgrej de ska på förskolan och sen åker vi till kompisar eller öppna förskolan och struntar i eländet hemma. Sen kommer vi hem och konstaterar att ja, maten ligger fortfarande kvar under köksbordet och det hinner vi inte städa upp nu för nu ska storebror hämtas. Också spyr nån, och då fortsätter cirkusen.

Välplanerad lösdrift! runt-om-skötseln av hästarna tar en vanlig dag 10-15 minuter om jag är effektiv (3 hästar).
Fylla på vatten, slänga in hö/silage i foderbaljorna (fri tillgång), mocka ur eventuell skit, och se till att alla djur är hela och friska.

Får man en halvtimme över kan man ta en snabbtur, bara att knata ut, kratsa hovar och slänga på ett träns så är man igång.

Är det värt att ha häst om man bara ägnar 10-15 minuter per dag åt dem? Jag kanske var överambitiös med mina hundar men vi promenerade ca 1 mil per dag och utöver det någon slags träning 30-60 minuter ett par dagar i veckan och kanske 1 heldag på klubben. Jag skulle ha svårt att ha hund om jag inte kunde ha det upplägget.

Förlåt om jag varit lite otydlig, fler frågor någon ?

Ja, och med risk för att låta fördömande igen, varför valde du/ni att skaffa barn? Om "umgås med" är samma sak som att serva barn och olika intressen är en ursäkt för att inte prata/umgås med sina barn. Så förstår jag inte varför du/ni skaffade dem?

Jag måste ha missat det men jag vet inte hur gamla de är?

Du hade ingen nära kontakt med dina föräldrar när du var liten, var det inget du önskade då att du hade haft? Engagerade föräldrar med tid för dig?

En vanlig vardag lämnas sonen (1år8mån) på förskola vid halv nio, jag pluggar och sambon jobbar (just nu sjukskriven efter en operation). Sonen hämtas halv fyra, vi äter mellis, leker en stund, sedan lagas och äts det middag runt halv sex. Vid sjutiden bad, pyjamas och läggning. Han somnar runt åtta och har nyligen (för två dagar sedan) börjat kunna sova själv så jag får lite egentid efter det (enormt mammabunden). Ena hunden är omplacerad och den andra går på rejäl sparlåga. Är gravid och ska ha en till i aug.
Jag har dragit ner på mina hobbies med motiveringen att när jag är gammal, vad vill jag minnas: hunden jag tränade eller tiden jag spenderade med mina barn den korta period de var små. Vill jag minnas att jag var stressad och trött eller att jag hade ork att leka och vara social med barnen.

Senast ändrad:

Intressant, jag tänkte tvärtom: om jag inte håller igång med mina intressen och motion nu, medan barnen är små, så kommer jag inte överleva tills barnen blir stora, jag kommer bli en deppig, otränad mupp. Och jag kommer känna att jag gav upp för mycket för barnen. Tid och ork att leka och vara social med barnen har jag ändå i begränsad mängd, för att vara ärlig, jag är inte en rolig och social lekmamma 24/7, jag orkar helt enkelt inte det, utan behöver ha annat i mitt liv än barn, även nu när de är små. Däremot kan jag ju inte lägga över ansvaret för barnen jag valt att skaffa hur mycket som helst på andra, så av den anledningen så kan jag inte ägna mig ohämmat åt hobbies och intressen nu.

Jag skrev klart min avhandling under mitt äldsta barns första två år, och jobbade sista året extremt mycket, var knappt hemma alls periodvis - när jag kom hem sov han sen länge, och när jag vaknade igen var han redan på dagis (jobbade 9-24 ungefär då). Men det ångrar jag absolut inte, tvärtom är jag jätteglad att jag orkade göra det då och blev klar, det var ju ändå bara en kort period, och barn har man hela livet.

Kl
Känns lite som en tråd angående ett av världens I landsproblem.... För när i världshistorien har barn haft föräldrar med TID för att umgås med barnen? Kvalitetstid- medelklassens lyxord....

Mina föräldrar hade tid- deras föräldrar hade inte tid. Mammorna var i och för sig hemma men inte hade de nån kvalitetstid med barnen... De städade, lagade mat, handarbete, bondgård, grönsaksland....
Mina föräldrar prioriterade frihet att göra vad man har lust med på ledig tid och det gör jag med! För att jag kan! Det är lyx och något jag gör för min skull och för att jag vill lära mitt barn att livet ska man njuta av när man gjort sina måsten!
Jag har häst, jobbar 80% och har bra barnvakter och sambo. Jobbar mycket kvällar och helger, men prioriterar familj på all ledig tid. Jag bakar inte, lagar snabba middagar och städar sparsamt. Jag och sambon gör saker för sig eller saker med hela familjen- ingen vuxna ensamma tid annat än när barnet sover.

Än så länge går barnet på dagis och jag lämnar efter lunch när jag jobbar kväll. Fasar lite för när skolan börjar få då försvinner den där morgontiden som vi har tillsammans...

Jag tror det är nästan viktigare för mig att få umgås och ha en nära relation med mitt barn än vad det är för barnet! Ett barn kan ha en fin relation till sin pappa eller mormor eller syskon. Men jag är egoistisk och vill vara en viktig person för mitt barn... För min skull:love:

Vi hänger i parken, går och handlar, åker på utflykt, bio ibland, pysslar, och numer kan jag sitta och stundtals läsa en bok medan barnet leker själv. Jag känner att de r viktigare att vi spenderar tid ihop än att det är aktivitetsbaserat umgänge. Att baka bröd ihop är både fest och en utmaning...
Vi har ett barn (3,5 år) , det kanske spelar in. Jag gillar att bara umgås med mitt barn, eller sitta på en parkbänk och filosofera och äta en lass.

Mina föräldrar lekte inte mycket, men de lät oss alltid vara med och vi hade tid.
De är viktigt för mig med.

Nej det är klart, nu är ju dina barn ganska små och som förälder gör man såklart sitt bästa för att de ska vara nöjda.
Jag byggde nog också med klossar när mina var i den åldern.

Barnen är 7 och 4 år gamla.

Nej det är verkligen ingen ursäkt, varför tror du det? som sagt, jag pratar med och frågar sonen en del om olika saker men vi har inte samma intressen, vad är det som är konstigt med det?

Vi valde att skaffa barn eftersom vi ville helt enkelt, och jag känner mig ganska nöjd med föräldrarollen som vi har det. Skulle absolut inte känna mig nöjd om jag lade mina intressen åt sidan och bara levde för barnen. Ser sådana familjer ibland och förstår mig faktiskt inte på beteendet.

Kanske hade jag önskat mig lite mer engagerade föräldrar, kommer inte ihåg riktigt.

Hyacinth och Ray, intressant att läsa hur ni spenderar dagarna.

Hyacinth, du verkar ha mycket tålamod.

Är det värt att ha häst om man bara ägnar 10-15 minuter per dag åt dem? Jag kanske var överambitiös med mina hundar men vi promenerade ca 1 mil per dag och utöver det någon slags träning 30-60 minuter ett par dagar i veckan och kanske 1 heldag på klubben. Jag skulle ha svårt att ha hund om jag inte kunde ha det upplägget.

Nej, jag menade inte så.
Jag tycker verkligen inte det är värt att ha häst/ar om man bara lägger 10-15 minuter per dag på dem.
Det jag menade var att skötseln runt hästarna som inte innefattar direkt kontakt med djuren går att minimera.
Ju mindre tid jag kan lägga på all skötsel kring hästarna, desto mer tid kan jag lägga på direkt kontakt med hästarna. Till exempel borsta/rida/träna etc.

Jag lägger hellre en timme på att rida en häst än en timma på att mocka/fylla vatten/släppa in och ut.

Blev det klarare ? :)

Man är uppenbarligen olika. Jag tycker att det låter jättekonstigt att, när man dessutom bara har kanske en timme om dgen när man hinner träffa sina barn, då passa på att surfa samtidigt som man lagar mat för att barnen ska få något i sig... Den enda timmen (om jag nu bara hade en timme om dagen med mina barn) borde man väl vilja fokusera på att prata, umgås och vara tillsammans, inte koka makaroner med ena näven o fippla med datorn med den andra?

Att det sedan kan bli dagar där schemat i familjen gör att man inte ses så mycket, så är det ju och mer och mer blir det när barnen kommer upp i skolåldern och dessutom kanske har fritidsaktiviteter, det fattar jag med. Och man har olika bagage med sig hemifrån också. Du skriver att du inte umgicks speciellt mycket med dina föräldrar, är det något du är tillfreds med? Om inte, så är det ju läge att tänka annorlunda med dina barn, om du är nöjd så är du :). Alla relationer tar ju sin tid att vårda, och ju mindre man ses desto mindre gemensant att prata om får man kanske oxå?

Och mer allmänt svar i tråden: Jag o min sambo har jobbat runt 150 procent tillsammans (deltid båda två) när ingen av oss varit föräldraledig under de år vi haft barn (äldsta nu 4½), så det är ju lite "lyxigt" att inte ha behövt jobba fulltid. Just nu är jag fl med den yngsta. Förut bodde vi på hästgård med tre egna hästar (varav en ridhäst, de andra två gjorde inte så mkt nytta typ sällskap) och en inackordering som hjälpte till mycket. Det funkade ganska så bra, vi har haft gamska varierade arbetstider och fått till hästar o stall på så sätt, och barnen har fått väldigt mycket tid med sina föräldrar (vi har ingen barnvakt nära, och har haft jobbtider som har renderat som allra mest 25 h per vecka på dagis), men däremot kände vi väl lite stress och dålig samvete över att vi inte hann med och heller inte ville prioritera runtskötsel, staket, höhämtning mm mm som det innebär att ha eget stall, så för knappt ett år sedan flyttade vi till ett vanligt hus i ett villaområde. Smidigt!! Gångavsånd till affär, dagis o skola, grannbarn att leka med och inga hästar att pass på hela tiden. En häst (ungponny som jag köpte som projekt för ett par år sedan i ett anfall av inridningslust ;)) är såld, barnponnyn utlånad och min pålle står i ett inckorderingsstall med mycket service (man mockar o gör i ordning mat själv, o har ett par stallpass i månaden, thats it) och jag rider mycket mer (men lägger samma eller mindre tid i stallet totalt) än på många år, det är ju så himla enkelt när det bara är en häst o inte ett helt litet stall att sköta, och dessutom bra ridbana och ridhus direkt vid stallet. . Just nu är jag ju fl fortfarande och har medryttre ca 1 dag i veckan och rider själv ca 4 dgr, men när jag börjar jobba igen vill jag försöka ha hjälp 2-3 dagar. det är ju en sak att åka ut till stallet på kvällen efter att ha umgåtts med barnen hela dagen och en annan att göra det om man har jobbat och inte sett dem på hela dan.

Så är det för oss, och var sak har sin tid! Det finns för o nackdelar med allt :).

Senast ändrad:

Här måste jag lägga in en liten dementi ang. lösdriftshållning (som inte på något sätt behöver eller bör vara en "slödrifts-hållning"...). Där blir skötseln mer enkel i och med att inga tider behövs passas ifråga om ut och in och inga stallkamraters hästar behöver hanteras, inga höpåsar måste packas i och med den fria tillgången på hösilage etc. vilket faktiskt gör - i alla fall i mitt fall- att hästen inte behöver ridas sporadiskt utan att tiden för ridning finns p.g.a. minimering av "kringarbetet". Däremot är ju visiteringen ännu mer viktig än för hästar på stall som leds in och ut av någon av stallkamraterna som kan reagera om något är fel ,så är det någon dag man inte kan åka ut så måste man ju se till att någon annan kollar hästen.

*kl*
När det gäller små barn så ställer jag mig lite frågande till hur man kan ha så skilda intressen att det känns svårt att umgås. Jag är inte speciellt intresserad av att bada med badankor, klämma på deras magar så det sprutar vatten och leka rollekar där det sägs "hej" och man ska välja om man är mamma, pappa eller barn. Men jag gör det ändå med glädje just för att det tydligt är jätteroligt för vår 2-åring! Jag är också helt ointresserad av tåg men har lärt mig väldigt mycket om olika sorters vagnar av precis samma anledning. Jag har också lärt mig en hel del om Pan fu (stavning?!), hur man skapar olika sorters djur i Mine Craft och lärt mig dansa "gangnam style". Jag fäktas också med trässvärd ett antal minuter per dag...
Inget av ovanstående ligger direkt i min intressesfär men det främjar helt klart barnrelationen. Och kanske har man sådan tur senare att man faktiskt får gemensamma intressen?!
Eller så kanske barnen har mer överseende med ens egna intressen om man visat intresse för deras?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar