Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Exakt.
Att det är det som är fördelen med att ha hästarna hemma. Att det finns möjlighet att slänga in en snabbtur om man får en stund ledig i ett övrigt späckat schema.

Det ser även jag som en fördel med att ha hästen hemmavid (vilket nog aldrig kommer att bli aktuellt i mitt fall), att ha en så direkt tillgång till hästen att man hinner utnyttja en extra ledig stund samt att man även kan avbryta det man håller på med för att ex.vis gå in och lägga in mat i ugnen och sedan gå ut igen och fortsätta!

Har man hästarna hemma tillkommer ju en massa arbete med att ta hand om gården, byggnader, hagar, vattenledningar osv i alla oändlighet. Jag har aldrig träffat någon som stökar undan sådana sysslor så raskt som ett par i den här tråden klarar av det.

Det som för mig känns mest orimligt med att ha både häst och barn (förutom ett jobb på ungefär heltid) är att både barnen och hästen blir något som måste stökas undan så fort som möjligt.

Även om det är genomförbart, verkar det helt förta glädjen med båda, tycker jag. Det enda som blir kvar är nackdelarna - både med att ha barn och med att ha häst.

Jag vill inte stöka undan hästeriet på en timme, då låter jag hellre bli helt. Och jag vill inte låta ettåriga barn underhålla sig själva hur länge som helst (ens om jag trodde på att det är möjligt).

Våra ungar älskar att vara ute och de kan roa sig själva hur länge som helst.

Hur länge är "hur länge som helst" mer exakt?

Menar du att din ettåring leker på egen hand eller med sitt syskon i 2-3 timmar medan du fixar med hästen och rider? Och under de 2-3 timmarna slår sig inte ettåringen en enda gång och behöver tröstas, behöver inte snytas, gör inte i blöjan, slarvar inte bort sina vantar och fryser om händerna, och utsätter sig heller inte för några faror eller tultar iväg utom synhåll?

För min del så har vi inte en hel gård utan bara stall och beteshagar. Jag köper ensilage så jag har inget jobb med att skörda hö, halmen får jag dock ägna en kväll per år åt att lava in.

Och det är ju inte så att man alltid stökar undan något snabbt, men det kan bli så ett par dagar i veckan. Andra dagar är det lite lugnare och då kan man rida lite mer ordentligt, kanske rida ut en längre runda. Man behöver inte göra det mer komplicerat än det är.

Har haft hästarna hemma sen barnen var 1 o 5. Lösdrift, storbal i hagen, effektiv vattning och nära till allt. Tar en minut att dra på skorna och vara i stallet. Har inte haft så höga krav, haft hästarna avställda i perioder men rider oftast 3-4 ggr/vecka i snitt året om. Hade en ridhäst och sällskapshäst i början och två ridhästar (äldsta är nu 15 så vi delar på båda) och en inack. idag.

Jag har, särskilt när de var små, ofta ridit kvällstid efter nattning. VI har fördelat tiden mellan oss typ varannan dag, så jag har ju kunnat rida tidigare men jag har ofta stannat inne tills de somnat ändå. De dagar gubben haft "fritid" så har jag fixat med hästarna antingen sen de somnat eller med dem med ute. Har inom synhåll haft sandlåda, lekstuga etc. om de inte velat vara i stallet. Sambon gillar bilar och garaget ligger på gården det med.
När de blev större gick vi båda ut på kvällarna och hade barnvakten med oss för att höra om de vaknade.

Jag är ingen direkt lekmamma, mer "satt igång" - vi har mera myst och läst sagor.
Båda tjejerna gillar hästar, har ett naturligt förhållningssätt och stora tränar dressyr. Numera är det kvalitetstid att åka på träningar och umgås och prata häst.

Lägger till, spån o kraftfoder köper jag i stora staden när jag ändå är där. Hö får vi hemkört, rullar ut en bal i hagen/vecka ungefär. Hagar lagar jag ytterst sällan. Vattnet är fixat med slang sommartid upp till sommarbetet, vintertid thermobar.
Blir inte många underhållsminuter av vår "anläggning" utslaget per dag...

Hade dock en av våra på anläggning en månad i höstas... DET tog musten ur mej, med resorna och då är det bara 20 min dit.

Senast ändrad:

Hur snabb du än är så är det en total omöjlighet att vara grundlig i sin hästskötsel om det tar tio minuter från det att du kliver in genom stalldörren tills du sitter på hästen. Det är helt enkelt omöjligt.

Har man hästarna hemma tillkommer ju en massa arbete med att ta hand om gården, byggnader, hagar, vattenledningar osv i alla oändlighet. Jag har aldrig träffat någon som stökar undan sådana sysslor så raskt som ett par i den här tråden klarar av det.

Fast man sparar ju otroligt mycket tid på att inte behöva lägga tid på körning. Dessutom kan man dela upp sysslorna. Kanske barnen vill vara med en stund och sen gå in, då kan man ju fortsätta med det man gjorde lite senare. Svårt göra om man inte har hästen hemma.

Själv hade jag aldrig klarat ha häst om jag inte haft den hemma. Att kombinera hämtning lämning med utsläpp insläpp fodring...uj, det hade inte gått. Tyvärr, för det är ju roligt ha hästen uppstallad och ha lite socialt liv också.

Tar en minut att dra på skorna och vara i stallet.

Du byter inte om emellan då, utan går antingen i ridkläder inne, eller rider i vanliga kläder? Inklusive underställ eller överdragsbyxor hela tiden både inne och ute på vintern?

Själv tycker jag att klädbytena under den kalla tiden tar en jäkla tid, bara de.

Hur länge är "hur länge som helst" mer exakt?

Menar du att din ettåring leker på egen hand eller med sitt syskon i 2-3 timmar medan du fixar med hästen och rider? Och under de 2-3 timmarna slår sig inte ettåringen en enda gång och behöver tröstas, behöver inte snytas, gör inte i blöjan, slarvar inte bort sina vantar och fryser om händerna, och utsätter sig heller inte för några faror eller tultar iväg utom synhåll?

Det undrade jag också över. Jag har två 1-åringar som jag måste passa varje sekund när vi är ute utan staket. För de går iväg! och ramlar hela tiden såklart, de är ju bara 1 år. Även om de kan leka själva när de är inne måste de ju ha tillsyn hela tiden.

Ja, min erfarenhet är också att de i stort sett behöver relatera till en vuxen mer eller mindre hela tiden. Små barn är helt enkelt beroende av uppmärksamhet, av att man ser dem, de blir i princip till genom just det. För mig låter det helt osannolikt med en ettåring som fungerar självständigt ens i den aspekten "hur länge som helst". Bortsett från den delen av tillsyn som handlar om säkerhet och vanligt omhändertagande.

Vid tidsbrist så ja, det funkar. Funkar även nybadad vintertid, med mössa tjockjacka o kängor :-P å. Badrock!
Hoppar i stövlar o jacka o kan vattna o titta till inom minuten!
Har ett stall som inte luktar häst, kan lätt jämföra då jag vistas i en hel del andra stall :-)

Hyacinth och Ray, intressant att läsa hur ni spenderar dagarna.

Hyacinth, du verkar ha mycket tålamod.

Jag jobbar heltid med ett krävande yrke, så jag gillar att kunna ta tid på mig på fritiden. Att filosofera i mataffären är ren terapi. Visst kan det vara trist vissa dagar, men då hittar vi på något. Sen har jag smidiga hobbys på kvällstid när hon sover, så det inkräktar inte på vardagshänget i någon större utsträckning.

Hur snabb du än är så är det en total omöjlighet att vara grundlig i sin hästskötsel om det tar tio minuter från det att du kliver in genom stalldörren tills du sitter på hästen. Det är helt enkelt omöjligt.

Då ska jag försöka komma ihåg att ställa timern nästa gång! Jag leder dock fram när jag skrittar fram så det tar längre än 10 min innan jag sitter på hästryggen.

Jag vill inte stöka undan hästeriet på en timme, då låter jag hellre bli helt. Och jag vill inte låta ettåriga barn underhålla sig själva hur länge som helst (ens om jag trodde på att det är möjligt).

Verkligen?! Hellre ett totalt hästavstående än att du har en begränsad tid på dig, i alla fall vissa dagar?

Jag tror säkert det går att hinna, men då har man inte varit grundlig. Dvs kratsat hovar, borstat, ryktat ordentligt, borstat man och svans, och efteråt borstat, sköljt träns, satt på täcke, hängt upp allt prydligt, osv.

Jag resonerar så, men jag går all in i allt jag gör. Lagom finns inte, så jag avstår häst och kommer inte skaffa ny hund (om det inte dyker upp en brabancon på ca 3 år, rumsren och väluppfostrad;) ). Dessutom. Jg less på att inte hinna saker, så jag drar ner på antalet aktiviteter.

Jag tror säkert det går att hinna, men då har man inte varit grundlig. Dvs kratsat hovar, borstat, ryktat ordentligt, borstat man och svans, och efteråt borstat, sköljt träns, satt på täcke, hängt upp allt prydligt, osv.

Men det gor man ju oftast inte varje dag nar man har egen hast, i arlighetens namn, vare sig man har barn eller inte....

Det ar ratt ofta som jag rider min hast med nagra halmstran i svansen, och inte ryktar jag varje dag heller - en grundlig borstning brukar duga alldeles utmarkt och det tar ju inte sarskilt lang tid. Nagon dag i veckan brukar jag pyssla med detaljerna, inklusive ladervard. Jag gjorde exakt likadant for manga ar sedan, nar jag jobbade heltid och var singel utan barn, med hasten jag hade da.

Jag har en häst inackorderad, två barn på 4,5 respektive 7 år och jobbar heltid (måndag-fredag). Min vecka ser ut såhär:

Måndag: Pappan lämnar barnen vid 7. Jag åker ut en snabbis efter jobbet och mockar, kollar hästen. Ingen ridning. Jag hämtar barnen, åker hem och lagar mat och vi umgås hemma på kvällen.

Tisdag: Medryttare tar hand om hästen. Jag hämtar och lämnar barnen. Stora barnet har fotbollsträning på kvällen, jag åker dit med barnen och när vi kommer hem äter vi middag som pappan lagat.

Onsdag: Pappan hämtar och lämnar barnen. Jag rider och fixar stallet efter jobbet. Den här dagen hinner jag inte alltid träffa barnen på kvällen, ibland hinner jag vara hemma någon halvtimme innan de lägger sig.

Torsdag: Pappan lämnar. En stallkompis mockar åt hästen, som har vilodag. Jag hämtar barnen efter jobbet, vi åker hem, lagar middag och umgås på kvällen.

Fredag: Jag lämnar barnen. Jag brukar sluta tidigt på fredagar, så trots att jag åker och rider efter jobbet och tar hand om en extra häst kommer jag hem så pass tidigt att jag hinner gå på stora sonens fotbollsträning. Sedan äter vi middag tillsammans och umgås på kvällen.

Lördag: Medryttaren har hand om hästen = mycket tid till att umgås med familjen, städa hemma, tvätta, jobba osv.

Söndag: Det här är min "långa stalldag" då jag har lunch- och insläppspass i stallet. Jag hinner däremellan rida förstås, göra veckans "storstädning" i boxen, torva, skrubba vattenhinkar och annat "lull-lull" som någon uttryckte det, t ex smörja, klippa man/hovskägg, tvätta svans, klippa häst osv.

Detta upplägg fungerar bra för mig/oss, och jag har dessutom en lättsam häst som fungerar trots att det ibland kan bli extra vilodagar pga sjuka barn eller liknande.

Jag borstar inte alltid svansen på min häst. Tror inte det gör honom så mycket faktiskt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar