Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men kan du inte medge att alla är olika och bara för att du inte träffat på några självständiga barn som gärna sysselsätter sig i sin barnanpassade trädgård, så betyder det inte att det inte existerar några sådana barn.
Jag vet att alla är olika, men det är ju ett helt värdelöst svar om man faktiskt undrar hur andra får ihop sina liv. Snarare undrar man ju hur de där som är olika gör.
Och jag är inte säker på att jag tycker att det är mitt problem.
Ingen har sagt att sådana barn inte existerar, men ettåringar som underhåller sig själva i timtal, utan att slå halvt ihjäl sig, är extremt ovanliga, enligt min erfarenhet.
Fast folk berättar ju hur de gör och du och några till fortsätter bara att ifrågasätta hur det är möjligt vad se än skriver. De har ju liksom redan svarat.
Men usch jag kan ändå inte låta bli att tänka på tråden där mamman hade x antal hästar och de hade knappt råd att åka utanför tomten. Visst finns det de som går för långt. Jag har en nära släkting som gjorde det och just därför knep det väl lite extra för mig den gången.
Jag hade ett par ytligt bekanta som verkligen strödde pengar runt sig, men barnen fick bara begagnade kläder och leksaker. Det kändes också som en konstigt prioritering som jag funderar än på idag. Vanligast är väl annars att man håller det ungefär som mot sig själv.
Fast har någon verkligen talat om timtal? Jag tolkade det nog mer som en liten stund, kanske tio minuter i taget men att barnet däremot gärna var ute o lekte längre men med förälder i absolut närhet.
Om jag har fått svar är väl min sak att avgöra, inte din?
Jag har vuxna barn, men min dag ser ut så här ungefär:
7 vaknar
8.30 på jobbet
17 mot stallet
17.30 i stallet
20 klar i stallet, tidigast
20.30 hemma
I säng runt midnatt
Jag fattar inte hur ett litet barn skulle kunna klämmas in där om inte barnet är uppe mycket sent. Nu har jag för all del lite restid till stallet, men jag bor nästan granne med jobbet i gengäld.
05.30 - går upp
ca 06.15 åker tåg till jobbet
07.15 - på jobbet
ca 15.45 - 16.15 - hem från jobbet, jobbar ofta även på tåget
ca 16.45 - 17.15 - hemma
Middag, umgänge och lek med barnen
ca 20.15 när barnen somnat = stallet
ca 22.30 hem från stallet, duscha och i säng
Varför blandar du och andra in det där med sämre förälder hela tiden? Det är ju inte vad det handlar om, det handlar om hur man gör.
Ok, men då är alltså din lösning att du har medryttare/medhjälpare två dagar i veckan och att dina stallbesök de andra vardagarna är rätt raskt avklarade - på 2 timmar 15 minuter inklusive förflyttning. Jag räknar ofta med bortåt 1,5 timmar bara för ridningen - skritta fram 20 minuter, rida 45-60 minuter, skritta av 15 minuter.
Skillnaden mot mitt upplägg, är ju bara att du hänger hemma först och åker till stallet sen, istället för tvärtom. Inte en småsak när barn är inblandade så klart, och jag har övervägt att ha den rutinen men tycker att det verkar hemskt jobbig. (Jag känner flera som gör som du ungefär, men jag hade nog inte orkat.)
Framförallt gillar jag att middagen får dra ut på tiden och man sitter och pratar länge, och då tar det emot väldigt att åka till stallet efteråt, tycker jag. Och dricker man vin till maten, kan man ju inte köra till stallet. Jag gillar också att äta middagen så sent som möjligt.
Men diskussionen handlar väl inte om vem som är en dålig förälder? Utan hur man lägger upp sin dag för att få den gå ihop tidsmässigt?
Vi har två småbarn, just nu är jag föräldraledig, och min mans dagar ser ut såhär:
06: Stiger upp med storebror och lämnar på dagis. På jobbet 8:30. Hemma igen runt 18:30. Umgås med barnen medan jag lagar middag, därefter pyjamas och nattning av barn. Kl 21 ungefär sover barnen förhoppningsvis men långt ifrån alltid, tid för en timme att slappa framför tv:n eller prata innan det är dags att gå och lägga sig.
Vi rider bägge två, den dagen den ena rider får den andre ta barnen själv. Om den ene var i stallet varje kväll skulle den andre få ta barnen själv jämt, det skulle bli för tungt.
Hur skulle man lägga upp det menar du för att pressa in en häst också?