Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag vet att alla är olika, men det är ju ett helt värdelöst svar om man faktiskt undrar hur andra får ihop sina liv. Snarare undrar man ju hur de där som är olika gör.

Det är märkligt det här med föräldraskap. Råkar man ha ett intresse innan barnen föds ja då ska man genast sluta med det trots att det får en att må bra och ger energi till att vara en bra förälder. Man ska tydligen offra allt till förmån att vara förälder annars far barnen illa. Man ska tydligen inte kombinera barn med något annat. Barnen upptar all ens vakna tid eller?

Det gäller inte bara det "extrema" intresset som hästar. Oj så många hundar som ligger på blocket för omplacering pga tillökning i familjen.

Jag skulle gärna höra vad ni som inte har några andra intressen än era barn gör hela dagar/kvällar tillsammans med dom. För mig är det lika viktigt att inkludera barnen i min vardag, de hänger med och handlar, lagar mat, ja det mesta som jag gör. Jag aktiverar också mina barn, leker tillsammans. Men de får inte allt serverat. För mig är det viktigt att ge barn förutsättningar att vara kreativa och använda sin fantasi. BLi självständiga och trygga individer.

Jag mår bra av att få göra det jag älskar men det betyder inte att jag älskar mina barn mindre för det. Nu jobbar jag mindre tid just för att kunna vara tillsammans med mina barn och mina djur just för att jag älskar det. Och ja, ibland köper jag begagnade kläder till barnen för att ha råd att tävla, men inte tusan är jag en sämre mamma för det....

*kl*

Har gård (med renoveringsbehov!), får, kalvar, höns, kaniner, getter, hästar (4st men bara två som ska hållas igång mer eftersom 2 bara är 2år), hundar,katter och 3barn (10,8 år och 2månader)
Hur jag hinner med allt? Det gör jag inte. Men med prioriteringar så går det. Städar alldeles för lite för att ha ett hem som kan kallas välstädat. Sedan så är ju barnen med när vi pysslar med gård och djur. Jag tycker då rakt inte att barnen blivit bortprioriterade på något sätt, de har aktiviteter som jag sitter och skjutsar till och de får semestrar som vanliga barn även om det blir mer korta semestrar (fast de kom precis hem från en semester i Thailand i 2,5v med min make)
Så vi har en rätt vanlig familj trots att vi har gård. Dock får de en del begagnade kläder men det kan väl knappast falla under kategorien vanvård :meh:

Jag tror att man helt enkelt försöker göra tid för det som känns viktigt. Skulle jag känna att barnen blir bortprioriterade så säljer jag hästen men det känns ju konstigt att jag skulle behöva göra det för att anses vara en "god" förälder när jag anser att vår familj funkar rätt bra som det är.

Det som vi faktiskt inte har mycket av det är att min make och jag nästan aldrig har "partid" ihop men det hör ju ihop med valen hi gjort.

Men du är kanske heller ingen förälder som lägger 1500 på ett ljusparty, lägger 40.000 på en bröstoperation, köper en svindyr bil med turbo, byggt två nya hus med "master bedroom" men barnen fick de minsta små skrubbarna till rum, inrett hemmabio osv. Gör man det brukar det vanligtvis läggas en och en annan pryl på barnen också.

Det var kontrasten jag reagerade på. Har man den livsstilen brukar det på något sätt avspeglas på barnen också.

Jag förmodar att ni är precis som vi, det är lite både och för vuxna och barn. Det är väl det vanligaste.

Men kan du inte medge att alla är olika och bara för att du inte träffat på några självständiga barn som gärna sysselsätter sig i sin barnanpassade trädgård, så betyder det inte att det inte existerar några sådana barn.

Ingen har sagt att sådana barn inte existerar, men ettåringar som underhåller sig själva i timtal, utan att slå halvt ihjäl sig, är extremt ovanliga, enligt min erfarenhet.

Okej, nej inget av de sakerna hade jag valt att lägga massa pengar på och som du säger så är vi nog också sådana där det är lite både och för vuxna och barn. Lägger tex mer pengar på barnens kläder än mina kläder då jag ändå lägger så mkt pengar på mitt intresse.
Och ser till att vi kommer iväg på semestrar och utflykter trots att vi kunde lägga 24h om dygnet på gård och djur egentligen utan att hinna bli sysslolösa inom en överskådlig framtid O_o

Prioriteringar helt enkelt :)

Jag vet att alla är olika, men det är ju ett helt värdelöst svar om man faktiskt undrar hur andra får ihop sina liv. Snarare undrar man ju hur de där som är olika gör.

Fast folk berättar ju hur de gör och du och några till fortsätter bara att ifrågasätta hur det är möjligt vad de än skriver. De har ju liksom redan svarat.

Senast ändrad:

Ingen har sagt att sådana barn inte existerar, men ettåringar som underhåller sig själva i timtal, utan att slå halvt ihjäl sig, är extremt ovanliga, enligt min erfarenhet.

Fast har någon verkligen talat om timtal? Jag tolkade det nog mer som en liten stund, kanske tio minuter i taget men att barnet däremot gärna var ute o lekte längre men med förälder i absolut närhet.

Fast folk berättar ju hur de gör och du och några till fortsätter bara att ifrågasätta hur det är möjligt vad se än skriver. De har ju liksom redan svarat.

Sånt som verkar orimligt eller mycket ovanligt är väl inte konstigt om man ifrågasätter? Det kan ju vara så enkelt som att det blivit ett missförstånd.

Någon skrev ju t ex att ridningen tog en halvtimme inkl på- och avklädning av häst, slänga på ett träns och sitta upp bara. Det är rätt ovanligt att rida träningspass under de premisserna, så jag ifrågasatte - och det visade sig vara ett missförstånd, det var bonusridningen som gick till så, och den var utöver ordinarie ridning som tog längre tid, inkluderade sadel, osv. Är det inte bra att man frågar ifall man inte förstår, hellre än att missförstå varandra?

Men usch jag kan ändå inte låta bli att tänka på tråden där mamman hade x antal hästar och de hade knappt råd att åka utanför tomten. Visst finns det de som går för långt. Jag har en nära släkting som gjorde det och just därför knep det väl lite extra för mig den gången.

Jag hade ett par ytligt bekanta som verkligen strödde pengar runt sig, men barnen fick bara begagnade kläder och leksaker. Det kändes också som en konstigt prioritering som jag funderar än på idag. Vanligast är väl annars att man håller det ungefär som mot sig själv.

Klart att det finns fall där det går för långt och det gäller ju massor av saker, inte bara fritidsintressen o pengaspenderande. Jag tycker det är självklart att barnen ska ha högsta prio. Det jag reagerar på i den här tråden är att några - som jag o flera med mig tolkar det- bara fortsätter att ifrågasätta gång på gång trots att andra förklarar hur de gör och att de upplever att de har fått en bra balans i vardagen. Sen är barn o hästar ingen lätt ekvation men I vissa familjer verkar det ju fungera bra ändå :-)

Fast har någon verkligen talat om timtal? Jag tolkade det nog mer som en liten stund, kanske tio minuter i taget men att barnet däremot gärna var ute o lekte längre men med förälder i absolut närhet.

Nej, det stod väl att barnen lekte själva hur länge som helst på ett inhägnat område? Medan föräldern jobbade i stallet och höll ett öga på dem.

Sen är barn såklart anpassningsbara, så man kanske ska formulera det som att det är ovanligt att föräldrar har lärt sina barn att leka självständigt på ett litet inhägnat område hur länge som helst redan som ettåringar.

Jo det är bra att fråga men ifrågasättandes verkar aldrig upphöra. Tycker att några användare kunde vara lite med vidsynta och se att det som funkar för mig kanske inte gör det för dig o vice versa

Om jag har fått svar är väl min sak att avgöra, inte din?

Jag har vuxna barn, men min dag ser ut så här ungefär:

7 vaknar
8.30 på jobbet
17 mot stallet
17.30 i stallet
20 klar i stallet, tidigast
20.30 hemma
I säng runt midnatt

Jag fattar inte hur ett litet barn skulle kunna klämmas in där om inte barnet är uppe mycket sent. Nu har jag för all del lite restid till stallet, men jag bor nästan granne med jobbet i gengäld.

kl
Nu har ju inte jag ett normaltids jobb, jag har olika arbetstider men jobbar oftast tidig morgon- fm. Mannen jobbar på samma företag så vi kan fixa lite med tiderna, men oftast jobbar han sena kvällar- nätter.
Mina hästar går som företag och jag räknar det som ett 50% arbete. Sonen är 15 månader och går på dagis, snittar 15-20 timmar i veckan, vi försöker ha honom hemma så mkt som det går. Jobbar jag tidigt släpper stallkompisen ut hästarna, annars gör jag det själv. Väldigt sällan sonen vaknat när jag kommit in efter insläpp och dom gånger han gjort det så har pappan fått gå upp och ta honom tills jag kommer in. Jobbar jag får pappan ingen sovmorgon... Mockar och rider gör jag antingen på fm eller eftermiddag, beroende på hur jag jobbar den dagen. Jobbar mannen dagtid är sonen antingen med i stallet eller på dagis. Är sonen med i stallet rider jag inte utan mockar bara. Det tar förvisso längre tid när han är med, men det får det ta.

Det är ett evigt pusslande med tider och, ja vi får kämpa för att det ska fungera. Själv hade jag inte klarat det men tack vare en engagerad man (som tyvärr är hästrädd, så stallhjälp har jag inte men han är en superpappa) och dessutom en mkt hjälpsam stallkompis.
I övrigt är vi väl en ganska normal familj, vi handlar, åker på utflykter och slappar framför tvn tillsammans som alla andra. Jag tror att det jag mest får dra in på är sömnen, har jag haft fullt upp under dagen och det är kallt ute så tar jag stallet efter att sonen somnat, vilket innebär att jag är inne vid 22-tiden. Våra hästar är ute mellan 7-8 till 22 tiden så dom har lång utevistelse..

Jag kan förstå att alla inte vill ha det som vi har det, men för oss fungerar det.

Om jag har fått svar är väl min sak att avgöra, inte din?

Jag har vuxna barn, men min dag ser ut så här ungefär:

7 vaknar
8.30 på jobbet
17 mot stallet
17.30 i stallet
20 klar i stallet, tidigast
20.30 hemma
I säng runt midnatt

Jag fattar inte hur ett litet barn skulle kunna klämmas in där om inte barnet är uppe mycket sent. Nu har jag för all del lite restid till stallet, men jag bor nästan granne med jobbet i gengäld.

Jag tror att nästan ingen som har småbarn, häst och heltidsjobb under kontorstid har lagt upp dagen på det sättet som du gör?

Det är ett evigt prioriterande, men visst sjutton GÅR det, utan att för den sakens skull vara en "sämre" förälder?

I vår familj ser vi pengar som den förbrukningsvara den är. Vi har 2 barn, hus, bil och häst (och sparkonto för både barn och hushåll ;) ). Barnen prioriteras alltid först, och har aldrig någonsin behövt stå tillbaka i något som de behövt för hästens (tidigare plural) skull, och det kommer heller inte att ske. Vi har absolut inte obegränsat med pengar på något vis, men vi har sett till att lägga upp vår vardagsekonomi så den räcker till allt.

Eftersom vi (jag) bland annat har häst så räcker inte pengarna till 4 veckor i Thailand per år, men det är inget vi ser som någon förlust och ingen av oss kan se att det är någon förlust för barnen heller. Vi reser med dem på alla möjliga sätt och kommer åka på många långresor med dem. Men en årlig månad i Thailand "som standard" är inget vi vill prioritera bort sådant som får oss alla fyra att må bra i vardagen för. Däribland hästen.

När vi köpte vårt hus så tittade vi även på gårdar (bor nu i stan med hästen inackorderad), och då sådana som inte hade onödigt många uthus och annat underhållskrävande utan effektiva små gårdar där vi med modifieringar skulle kunna få till en effektiv hästhållning att kombinera med våra (rätt krävande) jobb.

Nåväl. Hästen står nu på helinackordering (dvs mockning och foderfix ingår) så jag pysslar och rider bara. En prioritering för familjens och jobbets skull även det.

Min dag ser ut som följer (just nu är min man föräldraledig med vårat yngsta barn) tre vardagar i veckan;

05.30 - går upp
ca 06.15 åker tåg till jobbet
07.15 - på jobbet
ca 15.45 - 16.15 - hem från jobbet, jobbar ofta även på tåget
ca 16.45 - 17.15 - hemma
Middag, umgänge och lek med barnen
ca 20.15 när barnen somnat = stallet
ca 22.30 hem från stallet, duscha och i säng

De andra dagarna (oftast måndag och fredag) åker jag inte till stallet alls om det inte är något särskilt, då har jag hjälp med koll av hästen. Då är det hemmafix och extra umgänge med maken istället efter att barnen somnat.

Så försöker jag jobba hemma ibland så att det blir lite tidigare dagar med barnen.

Sedan när vi båda jobbar igen så kommer jag att jobba någon h mindre ett par dagar i v för att hämta på förskolan, maken som jobbar närmare kommer att lämna alla dagar och hämta de andra två dagarna och så mor/farföräldrar en dag i v (för att de vill, inte för att vi bett dem).

Skulle man hårddra det så skulle någon av oss kunna gå ner mer i arbetstid (just nu jobbar jag heltid för att maken är FL, sedan kommer vi båda två att jobba ett par h mindre i v fast fortfarande heltid för våra resp jobb kräver övertid ibland så det blir ändå heltid i slutändan..) rent ekonomiskt istället för att lägga pengar på hästen, men inget av våra jobb är riktigt kompatibelt med mindre än ca 90% tyvärr även om man får gå ner i tid så vi pusslar istället. Hade vi känt att barnen behövt kortare dagar så hade vi naturligtvis kollat igenom prioriteringarna igen.

Stora barnet har aldrig gått mer än 07.30-15.00 på förskolan och de tiderna kommer vi förmodligen att fortsätta med när tvåa också skall börja i höst. Så vi har inte barnen "jättelånga dagar" på förskolan pga hästen heller. Tiderna är inte satta för att jag har häst utan utifrån våra jobb och för vad vi tycker känns lagom för barnen.

05.30 - går upp
ca 06.15 åker tåg till jobbet
07.15 - på jobbet
ca 15.45 - 16.15 - hem från jobbet, jobbar ofta även på tåget
ca 16.45 - 17.15 - hemma
Middag, umgänge och lek med barnen
ca 20.15 när barnen somnat = stallet
ca 22.30 hem från stallet, duscha och i säng

Varför blandar du och andra in det där med sämre förälder hela tiden? Det är ju inte vad det handlar om, det handlar om hur man gör.

Ok, men då är alltså din lösning att du har medryttare/medhjälpare två dagar i veckan och att dina stallbesök de andra vardagarna är rätt raskt avklarade - på 2 timmar 15 minuter inklusive förflyttning. Jag räknar ofta med bortåt 1,5 timmar bara för ridningen - skritta fram 20 minuter, rida 45-60 minuter, skritta av 15 minuter.

Skillnaden mot mitt upplägg, är ju bara att du hänger hemma först och åker till stallet sen, istället för tvärtom. Inte en småsak när barn är inblandade så klart, och jag har övervägt att ha den rutinen men tycker att det verkar hemskt jobbig. (Jag känner flera som gör som du ungefär, men jag hade nog inte orkat.)

Framförallt gillar jag att middagen får dra ut på tiden och man sitter och pratar länge, och då tar det emot väldigt att åka till stallet efteråt, tycker jag. Och dricker man vin till maten, kan man ju inte köra till stallet. Jag gillar också att äta middagen så sent som möjligt.

Men diskussionen handlar väl inte om vem som är en dålig förälder? Utan hur man lägger upp sin dag för att få den gå ihop tidsmässigt?

Vi har två småbarn, just nu är jag föräldraledig, och min mans dagar ser ut såhär:

06: Stiger upp med storebror och lämnar på dagis. På jobbet 8:30. Hemma igen runt 18:30. Umgås med barnen medan jag lagar middag, därefter pyjamas och nattning av barn. Kl 21 ungefär sover barnen förhoppningsvis men långt ifrån alltid, tid för en timme att slappa framför tv:n eller prata innan det är dags att gå och lägga sig.

Vi rider bägge två, den dagen den ena rider får den andre ta barnen själv. Om den ene var i stallet varje kväll skulle den andre få ta barnen själv jämt, det skulle bli för tungt.

Hur skulle man lägga upp det menar du för att pressa in en häst också?

Varför blandar du och andra in det där med sämre förälder hela tiden? Det är ju inte vad det handlar om, det handlar om hur man gör.

Ok, men då är alltså din lösning att du har medryttare/medhjälpare två dagar i veckan och att dina stallbesök de andra vardagarna är rätt raskt avklarade - på 2 timmar 15 minuter inklusive förflyttning. Jag räknar ofta med bortåt 1,5 timmar bara för ridningen - skritta fram 20 minuter, rida 45-60 minuter, skritta av 15 minuter.

Skillnaden mot mitt upplägg, är ju bara att du hänger hemma först och åker till stallet sen, istället för tvärtom. Inte en småsak när barn är inblandade så klart, och jag har övervägt att ha den rutinen men tycker att det verkar hemskt jobbig. (Jag känner flera som gör som du ungefär, men jag hade nog inte orkat.)

Framförallt gillar jag att middagen får dra ut på tiden och man sitter och pratar länge, och då tar det emot väldigt att åka till stallet efteråt, tycker jag. Och dricker man vin till maten, kan man ju inte köra till stallet. Jag gillar också att äta middagen så sent som möjligt.

Jag vet faktiskt inte varför begreppet "sämre förälder" hänger med? I mitt fall mest för att det nämnts tidigare i tråden, tror jag :)

För det mesta går stallbesöket på ca 2h (så har jag sedan 20min restid, 10 min dit rep hem) ja, men ibland tar det naturligtvis längre tid! Räcker ju att hästen är extra lerig, tex ;). För hästen är ung och rids inte mer än ca 30 minuter effektivt efter fram och avskritt på minst 15min vardera. 30 min pyssel före och efter utan stress =2h. Så tränar jag ibland och då drar tiden naturligtvis iväg!

Jag gillar också att äta middag länge och sent, men med småbarn känns det lite som en utopi, för vi vill gärna äta ihop med barnen :) och får jag i vardagen välja mellan sena långa middagar och ha häst, så väljer jag hästen.

Men diskussionen handlar väl inte om vem som är en dålig förälder? Utan hur man lägger upp sin dag för att få den gå ihop tidsmässigt?

Vi har två småbarn, just nu är jag föräldraledig, och min mans dagar ser ut såhär:

06: Stiger upp med storebror och lämnar på dagis. På jobbet 8:30. Hemma igen runt 18:30. Umgås med barnen medan jag lagar middag, därefter pyjamas och nattning av barn. Kl 21 ungefär sover barnen förhoppningsvis men långt ifrån alltid, tid för en timme att slappa framför tv:n eller prata innan det är dags att gå och lägga sig.

Vi rider bägge två, den dagen den ena rider får den andre ta barnen själv. Om den ene var i stallet varje kväll skulle den andre få ta barnen själv jämt, det skulle bli för tungt.

Hur skulle man lägga upp det menar du för att pressa in en häst också?

Jag har ingen intention alls om att visa hur ni skall lägga upp er vardag för att pressa in en häst :)

Jag visade bara på hur jag lägger upp min.

Såg min/vår vardag ut som din/er så hade jag förmodligen inte haft hästen kvar :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter